welk paard hobbelt en welke niet/minder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolien23

welk paard hobbelt en welke niet/minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:27

Hallo, ik ben op zoek naar een leuk paardje rond de 1,60. Rijd nu op een volbloed arabier. Ik kan hier heel lastig op op doorzitten en lichtrijden gaat ook erg hobbelig. Met galloperen kan ik haast niet blijven zitten zelfs!in het begin wel maar na even in gallop te zijn niet meeer en dit heb ik niet met andere paarden.ligt dit aan mij of is het dan gewoon een ''hobbelpaard''? welke hobbelt en welke niet?ik weet dat ijslanders heerlijk rijden maar verder dan?ik wil een paard die heerlijk zit en niet zo stuiterd!!!waar je heel makkelijk op kan doorzitten. naar welk paard moet ik op zoek??

_Liselot

Re: welk paard hobbelt en welke niet/minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:31

Ieder paard hobbelt..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:34

Ik rij verschillende friese paarden en ik heb geen last van hobbelen.

jolien23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:34

de 1 heeel wat meer dan de ander.op sommige kan je niet normaal doorzitten en andere wel,waar ligt dat dan aan

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:38

Of je goed op een paard kan zitten of niet ligt er meestal aan of het paard hoog opgooit of niet. En hoe het paard zijn rug gebruikt. Een paard met vlakke gangen die nageeflijk loopt zit veel beter dan een paard dat hoog opgooit en zijn rug wegdrukt. Nageeflijkheid kan je trainen, de gangen minder, weet nu niet of dat altijd rasgebonden is. Koudbloeden zoals fjorden, haflingers en tinkers zitten wel vaak goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:39

Sommige gooien hoger op of buigen te weinig in gewrichten.
Die laatste hebben een ruiter nodig die wel kan buigen in zijn gewrichten en kan veren en zo het paard mee kan nemen om meer te veren.
Daarbij telt ruggebruik van het paard natuurlijk ook mee.
Vaak lopen rassen die gemaakt zijn om hele dagen te lopen wat energie zuiniger (fjorden, haflingers, gangenpaarden, westernpaarden, etc) maar ik heb hier een uitzondering van een fjord staan, hij is een mega hobbel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:40

Of een paard lekker zit is van verschillende dingen afhankelijk.
Loopt het paard door zijn lijf, wat is de bouw/beweging van het paard. Hoe jij als ruiter in staat bent de beweging te volgen.
Maar begrijp ik het goed dat je op zoek bent om een eigen paard aan te schaffen op basis of hij lekker zit?
Mag ik je advies geven, ga eens zitlessen nemen, dan leer je om op de juiste manier te zitten en de beweging van het paard te volgen.
Rij je nu op een manege of ...? Want de meeste manege paarden zitten ook niet lekker, zijn niet los in hun lijf en laten je vaak ook niet zitten (meestal is dat voor het paard een stukje zelf bescherming).

jolien23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:48

Ik heb 8 jaar rijervaring,heb verschillende paarden gereden afgelopen tijd en was dit nog niet echt zo tegen gekomen dat ik niet goed kon blijven zitten.vroeg me af of het ook aan het ras kon liggen.dit is mijn verzorgpaard sinds 2 week,ben van plan rond de zomer zelf een paard te kopen en nee zoek zeker niet een paard alleen op basis hoe die zit maar vind het belangrijk dat ik er lekker op kan rijden..

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:01

Mischien toch even bij een manege kijken en vragen misschien hebben ze wel tips.
Of misschien een ander zadel proberen 1 met diepere zit bijv.
Zo ver ik weet hobbelt ieder paard

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:04

Ga kijken naar een ijslander of ander gangenpaard, zit je lekker stil :D
Of een Tennessee walking horse. heb vaak op gereden toen ik amerika was, zit je heerlijk stil. :))
Maar denk dat je zoiets niet zoekt.

Dit ligt echt aan het paard hoe hoog die opgooit en andere factoren.
En gewoon zelf veel oefenen :) Een goed zadel kan je hierbij al best wat helpen. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:10

Er zijn ook Arabieren die zeer vlakke gangen hebben.
Veel Lusitanos zijn ook zeer comfortabel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:11

ik kende een gelders paard dat hoog opgooide niet fijn en een draver kan dat ook doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:15

In eerste instantie zul je toch bij jezelf te raden moeten gaan, want dan mankeert er wat aan je zit.
Op ieder paard valt door te zitten, kwestie van wennen, en goed rijden.
Want ook een Gelders paard, en een draver, kunnen leren hun rug los te laten en je te laten meeveren.
Maar als je een paard treft die zijn rug vasthoudt, of je zelf rijtechnisch nog niet zo ver bent om je paard zover te krijgen, heb je idd een probleem.
Ga eerst aan je eigen rijkunsten werken, voordat je het paard de schuld geeft.....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:15

Op je billen zitten en mee bewegen, niet in je beugels steunen.
Krijg je nog een strakke buik van ook

Verder idd, voel je echt verschil als een paard zn rug wel of niet goed gebruikt. .

Wellicht 2 dingen om op te oefenen...

Heb zelf een draver die heeeeerlijk zit, tenzij ik een andere houding aan neem/zoals ik al zei, niet goed mee beweeg met mn bekken! Ze kan ook flink opgooien, maar is best uit te zitten op die manier.
En dat is maar goed ook, want ik rijd met bbp.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:21

Elk rijpaard kun je bijna wel leren om zo te lopen dat het het minst hobbelt voor jou tijdens het doorzitten.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:23

Fjorden :). Die zitten echt geweldig. Vind ik dan!

En verder idd ontspannen en op je billen zitten, niet in je beugels steunen. Eigenlijk wat Suus_ ook zegt. Ik wil ook nog wel eens gaan stuiteren in het zadel, maar dat komt omdat ik me dan aanspan en naar voren ga zitten (en hierbij het paard in de weg ga zitten in zijn rug). Ben nu bezig met in de les mijn rug te ontspannen en op mn kont te gaan zitten. Paard loopt gelijk een stuk fijner en ik zit met gemak door en blijf ook makkelijk in het zadel plakken tijdens de galop. Het is even doorbijten en oefenen maar dan kom je er vanzelf!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:26

Doorzitten heb ik ook moeite mee.
Ik rijdt op de manege les op diverse "gewone" paarden en dan kost het me nog steeds de nodige moeite.
Echter, sinds oktober heb ik zelf een Tinker en daar kan ik prima op doorzitten...
Ook met buitenritten met diverse huurpaarden van verschillende rassen is mijn ervaring dat koudbloeden
over het algemeen wat vlakker zitten en dus makkelijker zijn door te zitten.
Maar er zullen er vast ook wel zijn die hobbelen.....
Zou idd 's zitles nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:40

Een manegepaard is zelden zo gereden dat hij lekker in zijn rug meeveert.
En dat is dus heel moeilijk door te zitten.
Een manegepaard moet je dan ook niet als referentiepunt gaan gebruiken.
Wil je een paard kopen, ga proefrijden, en voel hoe hij zit.
En als je een paard hebt met een goede basis, en jij het nodige rijtechnisch in je mars hebt, dan gaat er een wereld voor je open....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:56

MelanieB schreef:
Ga kijken naar een ijslander of ander gangenpaard, zit je lekker stil :D

Hooooooo, niet zomaar zoiets roepen... ik ken IJslanders die echt NIET lekker zitten, paarden met veel beweging... niet doen als je een comfortabel paard zoekt!

Het ligt er maar net aan wat je wil en wat je gewend bent. Ik heb een ultracomfortabel paard en vind bijvoorbeeld lusitano's vreselijk hobbelen maar er zullen ook mensen zijn die het fijn vinden zitten. Denk dat voor jou, als je IJslanders fijn vindt rijden maar iets met wat meer maat wil een groter gangenpaard een goede optie zou zijn. Of iets van een quarter ofzo. Maar zoek er dan wel eentje die echt lekker zit want dat geldt heus niet voor alle paarden van zo'n ras.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:49

Nou somigge mensen vinden IJslanders het fijnste paard wat er is en sommige absoluut niet
Dat moet je maar zelf proberen ;)

Ieder zijn eigen smaak

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:54

Quarters en paints hebben in het algemeen een vlakkere gang.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:55

het kan ook aan het zadel liggen,
op mijn pony lag eerst een zadel waar ik amper op kon doorzitten, en het zadel gooide mij ook naar voren.

nu heb ik een crown zadel(type is veel te vergelijken met euroriding diamant) en nu zit ik hartstikke goed,

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:01

Haflingers hebben ook vaak vlakke gangen, al vind ik dit wel per haflinger weer verschillend. Het ligt inderdaad voor al aan de gangen van het paard. Kwestie van uitproberen dus. :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:13

Draver!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:19

Mijn haflinger zit helaas niet zo lekker in draf hij gooit namelijk best hoog op dus is meestal niet echt rasafhankelijk.
Gewoon paarden uitproberen dan merk je vanzelf welke wel of niet lekker zitten en veel zitles nemen kan je ook helpen om zelf beter te zitten.