Betrouwbaarheid Ibop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thora

Betrouwbaarheid Ibop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:24

Ik las vandaag de uitslagen van de Ibop in Luttenberg. Ik zag daar de uitslagen van een paard waarvan ik amper twee weken geleden ook al een Ibop uitslag had zien staan. Ik heb deze opgezocht en zag tot mijn verbazing dat dit paard binnen twee weken 6 punten hoger gescoord heeft op de Ibop. Beide Ibop's zijn beoordeeld door dhr. Loeffen. (Ik wist niet dat je binnen zo'n korte termijn opnieuw een Ibop mag lopen.)
Wat zegt dit over de betrouwbaarheid van een Ibop?
Heeft een eventuele ruiterwissel zoveel invloed (binnen 2 weken!) op bijv. souplesse en aanleg van het paard dat het jurykorps daar niet doorheen kan kijken?
Wat kan er gebeurd zijn dat dit paard zoveel verbeterd is (of anders beoordeeld is - verandering van tweede jurylid?) t.o.v. twee weken geleden.

Misschien heeft iemand deze merrie zien lopen?

Instelling Bruikbaarheidsonderzoek Paarden (I.B.O.P.)
15 januari 2011
Aanvang: 09.30 uur
Jury: Cor Loeffen & Petro Trommelen
11 BLACK ENDY 528003 06.01372, STB, DP, PROK, 07 APRIL 2006, 1.62 M, ZWART
V. JAZZ PREF, v. COCKTAIL PREF
M. ENDY RP, KEUR, PREF, PREST
v. ULFT KEUR M. WENDY RP, KEUR, PREF, PREST
mv. AMOR PREF -- GRANDSEIGNEUR
FOKKER: H. VAN HELVOIRT, ROSMALEN
Ger.: W.E. DE KORTE, KRUISSTRAAT 30, 5464 VK MARIAHEIDE
RUITER: ROY VAN DE HEUVEL EX 70 G 65 BEW 70
IBOP RP MOEDER S. 17 D. 18 G. 16 H. 9 K. 17 GSP. 14 T 91,0
Dressuur
Stap 2x Draf 2x Galop 2x Souplesse
Houding &
balans
Rijdbaarheid/
bewerkbaarheid
Aanleg als
dressuurpaard
TOTAAL
7 7 7 7 7 7 7 70

Instelling Bruikbaarheidsonderzoek Paarden (I.B.O.P.)
26 januari 2011
Aanvang: 09.00 uur
Jury: Cor Loeffen & Henk Dirksen
13 BLACK ENDY 528003 06.01372, STB, DP, PROK, 07 APRIL 2006, 1.62 M, ZWART
V. JAZZ PREF, v. COCKTAIL PREF
M. ENDY RP, KEUR, PREF, PREST
v. ULFT KEUR M. WENDY RP, KEUR, PREF, PREST
mv. AMOR PREF -- GRANDSEIGNEUR
FOKKER: H. VAN HELVOIRT, ROSMALEN
Ger.: W.E. DE KORTE, KRUISSTRAAT 30, 5464 VK MARIAHEIDE
RUITER: N.N. EX 70 G 65 BEW 70
IBOP RP MOEDER S. 17 D. 18 G. 16 H. 9 K. 17 GSP. 14 T 91,0
Dressuur
Stap 2x Draf 2x Galop 2x Souplesse Houding &
balans
Rijdbaarheid/
bewerkbaarheid
Aanleg als
dressuurpaard
TOTAAL
7,5 7,5 7,5 8 7,5 8 7,5 76

kleinvosje

Re: Betrouwbaarheid Ibop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:28

Voor zover ik weet mag een paard maar 1 keer per jaar aangeboden worden voor de IBOP, als de eerste 6 weken geleden is en de tweede nu, klopt het dat het kan. Punten kunnen natuurlijk ook verschillen, net zo goed als met verschillende wedstrijden.
Mijn merrie was ontzettend gespannen tijdens de IBOP, mede dankzij spanning van mij. Als ik nu weer een keer zou gaan, kan dat heel goed schelen, aangezien de keurmeester ook van mening was dat de punten lager uitvielen door die spanning.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:30

RUITER: ROY VAN DE HEUVEL EX 70 G 65 BEW 70

RUITER: N.N. EX 70 G 65 BEW 70

Hier ligt het niet aan, ik wist trouwens niet dat de ruiters ook punten kregen :D :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:31

Krijgen ze ook niet...

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:35

Er zitten maar 11 dagen tussen beide testen. Of was de eerste een generale....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:36

Ik zie het nu. Volgens mij is dat niet toegestaan, en kun je daar melding van maken. Zou wel heel makkelijk zijn om zo aan dat predikaat te komen...

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:48

Ik heb het even opgezocht, maar volgens de reglementen mag een paard binnen 1 jaar meerdere malen worden aangeboden bij EPTM en IBOP. Dus dat is het probleem niet. Ik vind de beoordeling van beide testen zo opmerkelijk.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:50

Of is de genetische waarde van deze merrie ook meegenomen in de laatste beoordeling?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:51

Ik dacht dat dat niet mocht. Maar goed, ik kan me heel best vergist hebben hoor! En genetische waardes worden toch niet beoordeeld? Het gaat om de gangen en het exterieur.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:01

Dit staat in de reglementen: 6. Paarden mogen binnen één jaar meerdere malen zowel aan een eptm aanlegtest als aan een ibop proef deelnemen.

Ze kunnen dus elke week zo'n test gaan lopen.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:04

Sinds vorig jaar (of het jaar daarvoor) mag je inderdaad net zo vaak voor de IBOP gaan als je zelf wilt. Als je maar betaalt.
Of het zin heeft is iets anders, maar in dit geval had het dus duidelijk zin.

Het kan zo zijn geweest dat het paard de eerste keer erg gespannen was om een of andere reden en omdat de fokker en/of eigenaar er van overtuigd was dat het paard de 75 punten zou moeten kunnen halen er nog een keer is ingeschreven/bijgeschreven (ik neem aan bijgeschreven, want ook de IBOP kent een sluitingsdatum).

Dat je meerdere keren kunt rijden is op zich niet erg, maar dat je binnen 14 dagen bij dezelfde jury 6 punten hoger kunt scoren is op z'n minst opmerkelijk.
Zelf hebben we ook ervaring in een opmerkelijke wijze van jureren tijdens de IBOP. Het zou naar mijn idee eerlijker zijn als de jury beoordeelt zonder voorkennis van het paard (dat naam, afstamming, fokker, geregistreerde, eerder behaalde resultaten etc. pas bekend worden gemaakt na de beoordelingsuitslag).

Ik ben benieuwd hoe iedereen hierover denkt.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:06

Was het misschien dezelfde locatie? Of juist een andere en zijn ze in de tussentijd veel gaan trainen op verschillende plaatsen. Dit lijkt mij logischer. 6 punten kan al gauw als een paard de 1e keer heel gespannen was en de 2e niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:07

Voor mij heeft het hele KWPN afgedaan, dus ik zal mijn merrie niet nog een keer aanmelden voor de IBOP.
Verder vind ik het NIET opmerkelijk dat je binnen 14 dagen hoger kunt scoren bij dezelfde jury, aangezien dat in een wedstrijd ook mogelijk is. Ik ben zelf jurylid voor de dressuur en heb zelf ook wel eens meegemaakt dat ik een combinatie twee weken achter elkaar had en de tweede keer hogere punten kon geven dan de eerste keer...

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:13

Een dressuurproef wordt natuurlijk anders beoordeeld dan een aanlegtest. Daar gaat het om de kwaliteit van de basisgangen en het laten bewerken en niet om de gereden oefeningen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:15

Mee eens, maar door spanning kan een gang er totaal niet uitkomen, ik had een 6,5 voor de stap en een 6,5 voor de galop, puur omdat mijn paard echt heer erg gespannen was en daardoor kort ging stappen en erg opgekropt ging galopperen. Was die spanning er niet, was het voor beide een 7,5 geweest, en waren alle andere cijfers ook anders geweest. De gangen tellen dubbel, dus in mijn geval had dat alleen al 4 punten gescheeld.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:20

Wat betreft de spanning ben ik het helemaal met je eens. Een paard kan de wereld verschillen (in de gangen, in uitstraling enz.) in een gespannen of een ontspannen proef. Maar toch..........
Deze juryleden zijn er voor opgeleid om de basisgangen van een paard te kunnen beoordelen en blijkbaar (uit ervaring) kunnen ze dat in een paar passen beoordelen. Zelfs een gespannen paard heeft er soms wel een paar goede passen tussen zitten.
De bewerkbaarheid etc. en aanleg als dressuur/springpaard zou echter hetzelfde beoordeeld moeten worden bij een gespannen als een ontspannen paard. Denk ik dan..........

Helaas heb ik echter ook gemerkt dat het er wel toe doet wie de eigenaar/fokker van een paard is en ook door wie het paard gereden wordt.............hoewel dit in alle toonaarden ontkend wordt natuurlijk.

Blijft wel dat de IBOP een momentopname is. Wil je iets meer zekerheid/eerlijkheid kan de EPTM, met meerdere beoordelingsmomenten misschien iets zijn. Maar daar hangt dan ook weer een ander prijskaartje aan.........

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:40

Mee eens ioontje, en aangezien ik de IBOP al erg aan de prijs vond, Vind ik het wel best zo!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:24

Ten eerste mag een paard meerdere malen meenemen aan de IBOP, wanneer een paard de eerste keer net niet haalt, door bijvoorbeeld spanning, maar wellicht ook wijze van rijden en/of voorstellen. kun je inderdaad enkele weken later opnieuw een IBOP doen. wellicht was het paard nu meer ontspannen, of de andere ruiter (amazone in dit geval) kan beter met het paard overweg. Wellicht is ze nu meer op lengte gereden, of meer ontspannen, andere houding etc.... meer ontspanning kan al zorgen voor 1 punt per gang verschil. die punten tellen ook nog eens dubbel.

De ene week scoor je 180 voor een dressuurproef, een week later wellicht 195. Zelfs tussen een eerste en 2de dressuurproef kunnen 30/40 punten verschil zitten. Vergeet niet dat we van doen hebben met jonge (onervaren) paarden.

Ik vind dit niet heel opmerkelijk. Zelf ben ik voorstander van IBOP t.o.v. EPTM.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:10

Ik heb voor de IBOP express een ruiter gebruikt die in de omgeving en bij de IBOP mensen bekend was. Weet zeker dat dat mee heeft gespeeld. Mijn merrie is geslaagd en ster geworden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:59

Ik vind het punten verschil helemaal niet zo opmerkelijk.. Best mogelijk dat ze de eerste keer zoveel spanning heeft laten zien dat ze eigenlijk niet goed te beoordelen was.

IBOP rijden is een vak apart...

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:43

ioontje schreef:
Dat je meerdere keren kunt rijden is op zich niet erg, maar dat je binnen 14 dagen bij dezelfde jury 6 punten hoger kunt scoren is op z'n minst opmerkelijk.
Zelf hebben we ook ervaring in een opmerkelijke wijze van jureren tijdens de IBOP. Het zou naar mijn idee eerlijker zijn als de jury beoordeelt zonder voorkennis van het paard (dat naam, afstamming, fokker, geregistreerde, eerder behaalde resultaten etc. pas bekend worden gemaakt na de beoordelingsuitslag).

Ik ben benieuwd hoe iedereen hierover denkt.

Hier ben ik het ook wel met je eens! Maar dat geld eigenlijk voor alle keuringen die er zijn.De jury zou eigenlijk zonder enige voorkennis een paard/pony/veulen moeten kunnen beoordelen. Maar ik ben bang dat DAT niet zo snel zal gebeuren. Het zou in ieder geval een hoop achteraffe discussies schelen of het nu wel of niet terecht was dat de één wel door is of hogere punten heeft behaald dan de ander. Maar ik ben er een voorstander van om voorinformatie aan de jury af te schaffen!

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:38

Citaat:
Ik vind het punten verschil helemaal niet zo opmerkelijk.. Best mogelijk dat ze de eerste keer zoveel spanning heeft laten zien dat ze eigenlijk niet goed te beoordelen was.

IBOP rijden is een vak apart...

Als een paard door heel veel spanning volgens de jury niet tot z'n recht komt wordt er ook wel eens besloten om de beoordeling te stoppen en geen punten toe te kennen, zodat het op een ander moment beter beoordeeld kan worden.

Volgens jou hangt de Ibopscore dus niet van de kwaliteit van het paard, maar van de ruiter af?
Als dat zo is zijn de milieu-invloeden misschien veel groter dan berekend en zegt een goed gereden Ibop niet altijd iets over de kwaliteiten van het paard.

Wat mij wel vaak opvalt is dat er meestal niet veel wordt afgeweken van de gemiddelde bewegingsscore van de stamboekopname. Misschien terecht, maar ik heb paarden gezien die met vrij bewegen boven de 80 - 85 scoorden, maar onder de man de balans en gedragenheid misten en toch dezelfde hoge scores kregen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:15

Dochter van de eigenaar zit op bokt heb haar even een pb gestuurd.
Paard was bij de 1e x IBOP erg gespannen en kon niet goed getoond worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:10

Thora schreef:
Volgens jou hangt de Ibopscore dus niet van de kwaliteit van het paard, maar van de ruiter af?
Als dat zo is zijn de milieu-invloeden misschien veel groter dan berekend en zegt een goed gereden Ibop niet altijd iets over de kwaliteiten van het paard.

Nee, dat bedoel ik niet. Maar iemand die goed IBOP kan rijden kan juist de natuurlijke kwaliteiten tonen.
Zoals hier al eerder gezegt is...het is geen dressuurproef.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:16

jaren ervaring heeft uitgewezen dat een IBOP score een betrouwbare en positieve relatie heeft tot de latere prestaties qua sport. (significant en statistisch betrouwbaar).