Paard rijden voor en na bevalling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Paard rijden voor en na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:10

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit goed staat anders maar even verplaatsen.

Ik ben benieuwd hoe jullie je paard rijden tijdens de dracht, net voor de bevalling en na de bevalling.

Ik doe het altijd zo:
Elke bevalling is verschillend en ik kijk wat het paard aangeeft.
3 jaar geleden heb ik een dag voor de bevalling nog een half rondje gegallopeert maar de vorige bevalling ben ik 2 maanden ervoor gestopt met draven en telkens alleen lopen stappen.

Meestal stap ik er na 3 a 4 dagen weer op, de eerste keer 5 minuutjes stappen en bouw het daarna langzaam op. Ik doe dit wel met slof (of in ergste geval een keer met passoabit gereden ivm te sterk zijn)
Waarna ik pas na 2 a 3 weken pas weer een drafje inzet.
Ook haal ik moeder en veulen wel vaak uit elkaar... ook meteen dag na geboorte (vind persoonlijk dat ze dan makkelijker worden tijdens rijden zowel moeder als veulen)

Wil geen discussie over waarom doe je het zo, zo is het slecht etc... gewoon informatie over hoe iemand anders het doet!

Apple

Re: Paard rijden voor en na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:11

KS

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:12

Ok dank je
had ik ook nog aan gedacht maar dacht dat discussie er beter bij paste maar bedankt :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:16

Zelf nog nooit mee te maken gehad, maar qua rijden ben ik het wel met je eens. Gewoon kijken wat de merrie aan kan. En het langzame opbouwen na de bevalling lijkt me ook slim.

Alleen het veulen gelijk de eerste dag van de geboorte bij de moeder weghalen zou ik zelf nooit doen. Het veulen moet nog wennen aan de hele wereld en dan zou ik wel zijn mamma bij hem laten.

Dus de 1e week (of misschien zelfs langer) mamma en kind gewoon lekker met rust laten en daarna rustig gaan opbouwen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:18

Wij geven de merrie minstens 6 weken rust na de bevalling ivm de banden die heel slap geworden zijn en om het lichaam rust te geven. Tis niet niks een bevalling voor een merrie. Veulen laten we er dan gewoon bij lopen, vind de eerste dag scheiden wel een beetje te snel...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:19

Valt wel mee met het apart zetten van het veulen,
Wat ik doe is echt een halve minuut...
Het vorige veulen wat ze had gehad die wou na 4 uurtjes al de stal uit :P
Deed de deur open en liep zo naar buiten overal te snuffelen, moeder helemaal in paniek in de stal
maar Guusje vond de wereld veel leuker.
Het verschild ook wel per veulen, kijk natuurlijk per situatie wat verstandig is. heb er ook 1 gehad die was beetje zwak die heb ik inderdaad een week met rust gelaten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:26

Wij rijden ook tot het niet meer kan. Merries geven zelf aan wanneer. Mijn merrie heb ik heel lang doorgereden, tot een maand tevoren. Andere merrie die heeft 3 maanden voor de bevalling al rust gehad, die wilde gewoon niet meer. Andere merrie tot 2 maand van tevoren. Ze willen dan ook echt NIET meer. :P

Rijden na de bevalling mocht met mijn merrie pas na 4maanden, die moest revalideren na ernstige bevalling. Andere merries zitten we met een paar week weer op en beginnen dan rustig aan opnieuw.

In zeurende veulens en merries hebben wij geen zin. Dus ze leren bij ons meelopen aan het halster na een weekje. Veulens worden op stal gelaten met poetsen/rijden vanaf het begin, dit zorgt dus nooit voor problemen. We leren ze eerst vaststaan met de merrie ernaast vast op stal, maar uiteindelijk kunnen ze ook vaststaan als wij met de merrie weggaan om te rijden. We kunnen ook rustig op buitenrit met de merries uiteindelijk, zijn ze wel wat heet, maar prima te doen. De veulentjes boeit het dan al niet meer, die gaan dan liggen pitten. :+

Tevens spenen wij de veulens vanaf een maand of 4 (afhankelijk van veulen en merrie) 's nachts af. En we hebben eigenlijk altijd superfijne beesten gefokt. Ook op de veulenkeuringen ben ik steeds weer trots op hoe braaf de onze gewoon staan te wachten. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 24-01-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:34

Mijn merrie is half april uitgerekend. Ik dacht dat ik na de winterstop haar niet meer op zou pakken. Ben toch begonnen, wel heel rustig aan, beetje stappen, klein drafje en galopje. Doe vooral los werken. Dit gaat heel goed. Dit een paar x in de week. Rustig buitenritje gaat haar ook nog goed af. Wel blijven we lekker dicht bij huis. Ik denk dat dit kan tot een maand voor de bevalling. Na de bevalling krijgt ze zo en zo 6 weken rust van rijden. Daarna zal ik kijken hoe het met haar gaat.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:54

@ chaos ; Ben ik met je eens hoor, als je ze vanaf het begin leert dat het helemaal niet erg is zonder mama gaan ze gewoon lekker pitten of spelen in de stal.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:58

ik ben met mevrouw op de dag dat ze uitgerekend was om te bevallen nog een wandelingetje gaan doen, ze was weer hetzelfde stoomtreintje als altijd. Had verwacht dat ik haar al een maand voor de bevalling zou moeten laten staan, maar ze wou zelf nog heel graag vooruit dus zag ik er geen graten in om haar genoeg beweging te blijven geven zolang ik het gevoel had dat ze het nog aan kon.

Heb haar de week erna wel niet meer gereden behalve es een rondje zonder zadel door de piste gestapt.
Na de bevalling heb ik haar wel een dikke maand verlof gegeven (wel alle dagen met hen alle 2 bezig geweest).

Naar het einde van haar verlof toe heb ik een 2-tal keer geprobeerd haar veulen een aantal minuten in de stal te laten terwijl ik haar poetste, maar dat liep niet geheel volgens plan. Doordat ze letterlijk de muren en deur opsteigerde lagen haar knieën iedere keer open (t waren maar lichte schaafwonden, maar toch).

Toen heb ik het maar anders aangepakt: mammie 5 min longeren terwijl veulen in haar weitje bleef (in het zicht, op zo'n 20 m van de bak). Die eerste keer was wel verre van relaxed, maar geen ongelukken tegen gekomen. Beeb deed een paar racerondjes door de wei en mammie liep te antwoorden maar na een tijdje kalmeerden ze alle 2. (Moet wel zeggen dat veulen altijd heel veel respect gehad heeft voor de elektriciteitsdraden en nooit geprobeerd heeft erdoor te springen).

Tot nu toe is ze nog altijd gemakkelijker achter te laten op de wei dan alleen in haar stalletje.

Na een week kon ik terug lichtjes rijden, na de eerste 5 min kalmeerden ze alle 2. Ik zadelde wel altijd zo snel mogelijk op en af om de tijd dat ze gescheiden waren nog een beetje te beperken.

Toen ze een dikke 2 maand oud was ben ik dan ook voor het eerst weer op wandeling gegaan. Mijn moeder kwam "babysitten" voor het geval dat. We zijn een klein uurtje weg geweest, mammie was erg blij dat ze er eventjes op uit mocht. Ze heeft de kleine geen moment gemist en de eerste brul om beeb kwam pas toen we de oprit terug opstapten. Ook beeb was flink geweest, die had wel eventjes rondgeraced en lopen roepen, maar eens we uit het zicht waren was ze gekalmeerd. Heb erna nog een aantal keren iemand laten babysitten, maar nooit problemen gehad.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:01

Ik ben 6 weken voor de bevalling gestopt met rijden met zadel en alleen nog zonder zadel een blokje om in stap en na de bevalling heb ik haar lekker 2 maanden gelaten.
Wel heb ik vaker geoefend om het veulen even alleen te laten, maar pas na een dikke maand.
Nooit problemen mee gehad.
Ik vind de aanpak van ts niet mijn ding.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:02

Cupcake: Wij hadden afgelopen jaar ook een steigeraar. Die hebben we toen gelijk maar leren vaststaan, want als ze vaststond was het over. :+ Haha!

En wel zo handig om altijd iemand te laten kijken hoe het gaat. Ik zorg daar ook altijd voor!

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:02

Bij ons laten we ze in ieder geval de eerste 72 uur gewoon lekker bij de moeder staan. Kan het veulen lekker van de biest genieten :P
Maar meestal halen we het veulen de eerste twee weken nog niet bij de moeder weg. Naar mijn idee veel beter voor het veulen.

Afgelopen jaar is het veulen wel meteen vanaf dag 1 bij de moeder weggehaald, maar dat gaan we niet meer zo doen (was toen omdat die verzorgers per se met die merrie zo'n beetje het volgende weekend alweer op wedstrijd wouden, verschrikkelijk). Dat veulen is ook naar mijn idee ook wat zwakker van gezondheid, had steeds wel iets, verkouden of diarree enzo. En ze is ontzettend knuffelig naar mensen toe omdat ze een minder goede band met haar moeder heeft. Beetje té volgens mij, krijgen de volgende eigenaren vast nog problemen mee als ze wat groter is :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:05

Ze moeten zeker niet te menslievend worden. :P
De eerste week scheiden wij ze ook sowieso nog niet.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:10

vito05 schreef:
Ik vind de aanpak van ts niet mijn ding.

Ja dat kan, :)
wil ook niet weten of je mijn aanpak goed vind of niet, ben benieuwd hoe een ander het doet :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:15

Gaat dit topic puur om de merrie en het rijden?

Anders ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie beginnen met hoefsmid ed.
Bij ons is het gewoon zo dat de eerstvolgende keer dat de hoefsmid komt, dus max. 8 weken na de bevalling doen we de veulens ook gelijk. Gewoon ff snel vijl erlangs, worden ze echt supermak van. Zelfs de hengsten zijn (vrij) braaf!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:20

Mag ook wel over alles wat er mee te maken heeft hoor :D
Allen is wel de bedoeling om te zeggen wat iedereen doet in zijn/haar geval...
Maar wil absoluut niet horen wie iets slecht doet of niet...want dan krijg je weer scheve gezichten :)
ben van mening dat iedereen het maar lekker moet doen met zn paardje hou hij of zij dat wil :)

Ik: kijk naar de hoeven van moeder, als deze slecht zijn komt de hoefsmid die vraag ik advies over de hoefjes van de veulens en als hij het nodig vind doet hij er wat aan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:21

Wij doen het op dezelfde manier als TS. Nooit problemen mee gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:22

Gelukkig maar, die 2jarige paarden die nog nooit voetjes hebben hoeven geven zijn echt heeeeul vervelend. :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:26

Ja echt wel...
Zowiso leer ik ze eerst vaststaan, en als ze dat kunnen gaan we ook "voetje optillen"oefenen...
Maar sowiso tijdens poetsen van de moeder als veulentje nog los staat telkens aaien en voetje op tillen..
Ik doe de gekste dingen met ze en ze worden zo mak als het maar kan.. zoals voor de fun dekjes op ze leggen(als ze al iets ouder zijn) overal aanzitten benen,buik hoofd etc...overal laten kijken, alles wat kraakt of er raar uitzien moeten ze even gaan kijken van mij...plassen lopen...lopende auto's ruiken...etc

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:00

Chaos schreef:
Cupcake: Wij hadden afgelopen jaar ook een steigeraar. Die hebben we toen gelijk maar leren vaststaan, want als ze vaststond was het over. :+ Haha!

En wel zo handig om altijd iemand te laten kijken hoe het gaat. Ik zorg daar ook altijd voor!

er stond altijd wel iemand in de buurt om veulen in de gaten te houden hoor :) , alleen bleek deze beter om te kunnen gaan met in de wei te lopen ipv in een stal. Dus heb ik het zo ook maar gedaan, is goed bevallen... (ondertussen blijft ze wel al netjes helemaal alleen in de stal natuurlijk). Wat vastbinden betreft ben ik ook al vroeg begonnen en is ook helemaal geen probleem (behalve dat mijn touw sneuvelt van het vele knabbelen).

Voetjes heb ik vanaf dag 1 gevraagd. Niet zoals het officieel moet, gewoon vooraan eventjes oppakken en plooien en gelijk weer terug zetten. Heb nooit echt problemen gehad met voetjes, behalve dan af en toe wat "moeilijk" doen door te bewegen ipv stil te staan. Niets ergs en ook geen ongelukken met gehad.

Wat de smid betreft: die heeft haar voetjes bekeken en vond het niet slecht als ze volgende keer gelijk met mammie eens proper gezet werd. Ondertussen had ik wel al een aantal keer haar voeten op zo'n standaard gezet + eens met een vijl gepasseerd, gewoon als gewenning. En dat lukt allemaal prima.

Heb ondertussen al 2 keer een wandelingetje gemaakt tot mij mij thuis. We zijn -+ een half uurtje weg, door een rustige wijk. Ondertussen heeft ze wel al een aantal auto's, een brommer, een bus, een glasbol en een toitoi hokje gezien. Bind haar gewoon aan een longeersingel aan mammie voor de veiligheid, en dan loopt iemand met mammie en iemand met veulen. Lukt allemaal ook vrij netjes tot nu toe.

Moet wel zeggen dat ik nooit gedacht had dat m'n kleine zo braaf zou zijn.

En ik ben idd ook van mening: hoe zotter, hoe liever... dus kreeg ze een grote blauwe stuiterbal, een vliegendekentje van mammie rond r nek, een handdoek over haar hoofd en oren, noem maar op...

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

FriesWytske schreef:
Wij doen het op dezelfde manier als TS. Nooit problemen mee gehad.

Hier ook! Enkel goede berichten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:11

Ik zou de merrie wat meer rust geven ná de bevalling, ik geef 6 weken rust, maar haal ze wel even uit elkaar.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:15

Ik denk niet dat diegene die het rijden na een week weer oppakken meteen intensief gaan rijden,
Ik persoonlijk doe maar 5 min. dus bak in bak uit.
En alleen lekker stappen...
Maar dat is voor ieder persoonlijk en elk paard en elke bevalling is ook anders...
En soms heb je ook een zwak veulen er tussen zitten, ja dan hou ik ze ook zoveel mogenlijk bij elkaar..
Maar dat verschilt echt! Ik kijk vooral naar wat moeder en kind aangeven waar de grens ligt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:18

Ik vindt die ritjes voor de bevalling ook altijd lekker.
Lekker rondhobbelen door het park en dorp. Lekker loom. Haha.

Afbeelding