Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dobbelsteen schreef:Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn! Te denken aan een sportindex, exterieurindex, veulenbeoordeling? Hiermee zou het voor een fokker een stukje gemakkelijker en betrouwbaarder kunnen worden om hengsten buiten het KWPN te gebruiken en dus meer bij te kunnen dragen aan de bloedspreiding.
Peterina schreef:Bij de meeste 'andere' Stamboeken zijn die gegevens wel beschikbaar ... dus als de merriehouder daar echt in geinteresseerd is kan het opgevraagdt worden.
[***] schreef:Dobbelsteen schreef:Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn!
Vind je dat zelf ook niet een beetje een rare kronkel?
Alane schreef:Ik vind het helemaal niet zo'n rare kronkel, tenminste als ze niet goedgekeurd maar wel erkende hengsten (van bijv. Westafelen, Hiolsteiner etc) bedoelt.
Bijv. Laudabilis, Weltmeyer, Lauries Crusador XX om maar even wat te noemen, zijn toch wel namen die je tegenkomt.
NatasjavE schreef:Peterina schreef:Bij de meeste 'andere' Stamboeken zijn die gegevens wel beschikbaar ... dus als de merriehouder daar echt in geinteresseerd is kan het opgevraagdt worden.
Dus bij het Hanoveraanse, Holsteiner etc etc stamboek kan je alle gegevens van het KWPN opvragen?
Nou, dan neem ik de volgende keer die route....is kijken of dat werkt.
Edit mwoh...probeer ik net op deze site: http://www.holsteiner-verband.de/cms/fr ... hp?idcat=7
Jazz op te zoeken...vind die site helemaal niks
En op de site van het Hanoveraner verband krijg je alleen info over Jazz Time...
Dobbelsteen schreef:Het lijkt mij toch dat we daar nog lang niet over uitgepraat zijn.
Graag wel ontopic blijven zodat dit topic ook goed leesbaar blijft voor andere geïnteresseerden die niet willen bijdragen aan een discussie.
Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn! Te denken aan een sportindex, exterieurindex, veulenbeoordeling? Hiermee zou het voor een fokker een stukje gemakkelijker en betrouwbaarder kunnen worden om hengsten buiten het KWPN te gebruiken en dus meer bij te kunnen dragen aan de bloedspreiding.
Dobbelsteen schreef:s017.. Jij omschrijft exact wat ik bedoel.
@ reacties daarboven, tuurlijk snap ik dat het KWPN niet alles op straat gaat gooien over hengsten van andere stamboeken. Maar ze zouden opzich wel wat meer informatie kunnen geven over de KWPN erkende hengsten bijvoorbeeld. Daar is nu bij lang niet alle hengsten iets bekend over de nafok, terwijl ze zeker nakomelingen hebben.
NatasjavE schreef:Alane schreef:Ik vind het helemaal niet zo'n rare kronkel, tenminste als ze niet goedgekeurd maar wel erkende hengsten (van bijv. Westafelen, Hiolsteiner etc) bedoelt.
Bijv. Laudabilis, Weltmeyer, Lauries Crusador XX om maar even wat te noemen, zijn toch wel namen die je tegenkomt.
Die zijn niet allemaal KWPN erkend. De stamboeken waar zij voor zijn goedgekeurd zijn KWPN erkend.
Dat er soms zonen van die hengsten worden goedgekeurd is weer iets anders.
http://hengsten.kwpn.nl/
Hier kom je heel veel informatie tegen over goedgekeurde en erkende hengsten.
Dobbelsteen schreef:Zoals ik al zei, erkende hengsten. Als je als stamboek hengsten gaat erkennen, kun je toch ook gegevens openbaar maken? Anders laat je toch hengsten je stamboek binnen waarvan de fokkers geen flauw benul hebben hoe ze echt vererven?
Dobbelsteen schreef:Zoals ik al zei, erkende hengsten. Als je als stamboek hengsten gaat erkennen, kun je toch ook gegevens openbaar maken? Anders laat je toch hengsten je stamboek binnen waarvan de fokkers geen flauw benul hebben hoe ze echt vererven?