Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
donia schreef:STAPPENPLAN HENGSTENKEUZE
Door veel fokkers wordt via Bokt advies gevraagd over de hengstenkeuze.
De adviezen zijn zelden gefundeerd.
misterA schreef:Cassidy,
Wat andere rassen betreft, heb ik ook een advies voor de betreffende stamboeken.
Probeer ook eens data te verzamelen van die sportuitslagen, zo die er al zijn, van exterieur beoordelingen,
veterinaire rapporten enz.
Laat daar een wetenschappelijk onderbouwde berekening op los en........ voila, je hebt een zeer goed
ondersteunend middel voor je hengstenkeuze.
Let wel, het kost zeer veel inzet en vermogen.(letterlijk zelfs) en gaat met vallen en opstaan.
Omdat leden niet altijd dezelfde kant opkijken en een besluitvorming in de vooruitgang bij dat stamboek wel eens behoorlijk in de weg staan
Peterina schreef:Sorry maar van zo'n stappenplan wordt ik boos. Mijn eerste gedachten was ... 'daar hebt je weer zo'n penny die denkt dat ze het uitgevonden hebt!'.
Niet alles kan zwart-wit op papier in mooie vakjes gezet worden om dan te verwachten dat alles klopt.
Ben het eens met s0173957 wat betreft wantrouwen over paardenfokkerij te baseren op cijfertjes.
Wie bepaald de indexen, of liever gezegt wie teld wat informatie samen ... hier is al jaren in geschommeld en de cijfers wordt gecreert om binnen het plaatje van de fokdoel van de Stamboek (eenderwelke) te passen.
Er is nog altijd geen 'index' voor de mentaal capaciteiten van een paard om sport op niveau aan te kunnen en het is net vaak dit 'vechters lust' die winners bepaald.
Er is nog altijd geen 'index' voor, zoals Cassidy al aangeeft, de potentieel die wegvalt omdat het paard toevallig is geboren bij fokkers of bij een eigenaar terecht komt die het niveau waar de punten van indexen van betekenis zijn niet kan betalen. En vergis je niet het is in DEZE punt waar de grootste aantal van de gefokte paarden met potentieel stranden. Dus m.i. is van een 'overzicht' wat indexen betreft geen sprake.
Peterina schreef:Sorry maar van zo'n stappenplan wordt ik boos. Mijn eerste gedachten was ... 'daar hebt je weer zo'n penny die denkt dat ze het uitgevonden hebt!'.
Niet alles kan zwart-wit op papier in mooie vakjes gezet worden om dan te verwachten dat alles klopt.
Ben het eens met s0173957 wat betreft wantrouwen over paardenfokkerij te baseren op cijfertjes.
Wie bepaald de indexen, of liever gezegt wie teld wat informatie samen ... hier is al jaren in geschommeld en de cijfers wordt gecreert om binnen het plaatje van de fokdoel van de Stamboek (eenderwelke) te passen.
Er is nog altijd geen 'index' voor de mentaal capaciteiten van een paard om sport op niveau aan te kunnen en het is net vaak dit 'vechters lust' die winners bepaald.
Er is nog altijd geen 'index' voor, zoals Cassidy al aangeeft, de potentieel die wegvalt omdat het paard toevallig is geboren bij fokkers of bij een eigenaar terecht komt die het niveau waar de punten van indexen van betekenis zijn niet kan betalen. En vergis je niet het is in DEZE punt waar de grootste aantal van de gefokte paarden met potentieel stranden. Dus m.i. is van een 'overzicht' wat indexen betreft geen sprake.
misterA schreef:Ik noemde ook kleurtjes als een fokdoel, is nog makkelijk te meten ook.
s0173957 schreef:Oké, mijn post levert niks bij tot de discussie op zich, maar een goed gebruik van de Nederlandse taal mag toch wel aangeprezen worden.
Zoveel dt fouten in een post dat m'n oren er van tuiten...
Een evt spellingsfout kan altijd, maar probeer toch ff op de algemene basisregels van de Nederlandse taal te letten aub.
Peterina schreef:misterA schreef:Ik noemde ook kleurtjes als een fokdoel, is nog makkelijk te meten ook.
Ik zie niet wat kleuren met indexen en de topic te maken heeft?
Voor de goede orde ik fok SPORTPAARDEN die toevallig wel of niet een 'kleurtje' hebben. Bloedlijnen, exterieur, beweging, karakter staan allemaal voor het 'kleurtje'!
.
Cassidy schreef:Toch schattig dat je dit zo neerzet. Heb je ook een recept voor: andere rassen waar geen keuringen plaatsvinden, waar je het hebben moet van sportprestaties en de middelen van de eigenaar om een paard naar de top te rijden (of te laten rijden?) Of beperken we ons weer op KWPN en aanverwante rassen?
En inteelt en lijnteelt...waar komt dat in je verhaal voor?
Cassidy schreef:Toch schattig dat je dit zo neerzet. Heb je ook een recept voor: andere rassen waar geen keuringen plaatsvinden, waar je het hebben moet van sportprestaties en de middelen van de eigenaar om een paard naar de top te rijden (of te laten rijden?) Of beperken we ons weer op KWPN en aanverwante rassen?
En inteelt en lijnteelt...waar komt dat in je verhaal voor?
Cassidy schreef:Tssk Cassidy hoe durf je over de rand van je bord heen te willen kijken en bij te willen leren.
Hup, vort, in je mand....