Hoe ver van tevoren een birth alert om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Hoe ver van tevoren een birth alert om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:30

Mijn merrie is over 3,5 maand uitgerekend en ik wil haar graag een birth alert om haar halster doen. Het is een mini shet die in een kudde van meerdere drachtige merries staat, 24 uur per dag in het weiland. Ze staat dus 's nachts niet binnen, maar staat gelukkig wel vlak achter mijn huis. Ze zal dus zoals het er nu uit ziet in het weiland bevallen. Het is mijn eerste veulen, dus alles is nieuw. Ze staat gelukkig wel bij andere ervaren merries ;-)

Ik zou uiteraard heel graag bij de bevalling willen zijn en wil haar daarom een birth alert omdoen, maar hoe ver van te voren doe je dat? Is daar een bepaald aantal weken voor of is het juist dat je heel goed op de merrie moet letten qua gedrag, uiers etc. En in het geval van het laatste, waar let je dan op zodat je weet dat het tijd is voor het Birth Alert?

Christiene

Re: Hoe ver van tevoren een birth alert om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:39

wij letten op de uiers. gedrag ect.

maar wij doen al maandje van te voren birth alarm om.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:59

@Paardenfreak: Wat voor gedrag dan? En hoe ver van te voren laten ze dat zien?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:13

met name de uier houden we in de gaten. maand van te voren word die al dikker. vlak voor de geboorte gaat ze dan kegelen. (druppels melk die je aan de uier ziet). soms zijn het soort harsdoppen. (niet wit maar ziet er uit als honing zeg maar op de uier.)

hoewel sommige merries best lang al melk kunnen verliezen voor de geboorte soms zelf week lang.
anderen zie je die harsdoppen en zelfde nacht is het veulen er.

vlak voor die tijd: dan letten we vooral erop of ze onrustig word. gaat zweten, staan en liggen. lijkt wel op koliek verschijnselen.

birth alert kun je gewoon al 3 weken voor die tijd eraan doen. dan ben je in elk geval optijd.
wij doen maand nadat een een keer gewoon veelste te vroeg was.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:05

Bij mini merrie's vanaf 300 dagen en bij andere vanaf 320 dagen, of er moet al veel uierontwikkeling zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:21

Zodra ik het spannend begin te vinden. Dus rond de tijd dat ik ook 's nachts m'n bed uit ga enzo.

Ik heb fop-merries, dus gewoon in de gaten houden schiet niet op. Heb veulens gehad die binnen een half uur er naast lagen (dus niets aan de hand, half uur latern compleet veulen er naast). En 24/7 bewaken is naast je werk natuurlijk niet te doen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:30

@charaz: Waarom bij mini merries zover van tevoren, zit daar veel verschil in met andere merries?
@Dennis: Ja, ik werk idd ook gewoon fulltime, bijna een half uur van de weide. Ik hoop dat ze toch verzint om in het weekend of door de weeks als ik thuis ben te bevallen. Heb gelukkig wel een team van invallers waarvan er altijd iemand in de buurt is :-D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:41

Ik kan vaak wel weg en werk op 7 minuten van huis. Mijn buurvrouw is ook vaak thuis, dus bij twijfel kan ik haar bellen om te kijken (vanuit de keuken kijken ze uit op mijn weiland). Mijn mutsen hebben de gewoonte om rond de middag lekker te gaan liggen slapen waardoor ik allarm krijg ;).

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:21

Wij hebben de paarden s'nachts altijd op stal. Als er een merrie moet gaan bevallen staat ze in de kraamstal, met een zweetalarm om. In de kraamstal hangt ook een camera, zodat we alles in de gaten kunnen houden zonder ons bed uit te komen (jaja).
Ze gaan bij ons meestal al een paar weken voor de bevalling de kraamstal in, de uier wordt dan ook al groter en zo. Pas als ze echt beginnen te kegelen krijgen ze het alarm s'nachts om.
Overdag staan ze in een kleinere weide dicht in het buurt van het huis zodat we haar goed in de gaten kunnen houden.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:33

@Dennis: Als ze bevalt tijdens mijn werkuren zijn het knappe mensen die mij op mijn werk houden hahaha :-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

Ik werk deels bij mijn vader, en deels voor mij zelf. Dus ik kan altijd wel weg. Maar al ik iedere keer heen vlieg als het alarm gaat word ik gek :+. Vandaar dat een buurvrouw met uitzicht op mijn weiland ideaal is voor de tijden dat ik zelf weg ben ;).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:43

TS heb je zelf een birth alarm?
Ander soopt het nl wel erg in de papieren.
De huur van een melder is nl al gauw 45,- per week.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:34

@Annastasia: Eerste veulen en geen grote plannen om na deze nog een hele rits te fokken dus moet idd gaan huren. Heb ze niet goedkoper gevonden dan 55,- p/wk (ik wil een halster alarm, ze staat 24/7 in het land en wil haar niet met singel daarom) dus het wordt idd erg prijzig om hem 'eventje' een week of 5 om te doen. Erg balen dus! Zeker als je nagaat dat een Shet laten dekken zo'n 200,- kost en dan heb je echt een top hengst. Zucht... Ik moet maar eens kijken wat een goede beslissing is en dat alles nog een beetje leuk blijft en in perspectief. Maar één ding is zeker, wil de geboorte eigenlijk niet missen.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 26-01-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:36

Camera ophangen, met ook een opname op video, dan kun je het iig nog eens nakijken.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:40

@Annastasia: Ze staat 24/7 in de weide, wel bijna achter mijn huis, maar aan de andere kant van de dijk. Geen mogelijkheid tot camera dus, hemelsbreed wordt het net te ver voor een goedkoop beveiligingscamera'tje. Het is een een groot weiland, dus de kans dat ze voor de camera gaat liggen is minimaal. Als ze een paar honderd meter van de camera ligt zie je nog niets... Maar plan was zeker goed en was al door mijn gedachte geschoten! Uitvoering wordt helaas wat moeilijker :-s

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:27

lastig TS,ik heb ook geen eigen birthalarm,en heb maar de gok genomen om hem te huren vanaf een week voor de uitgerekende datum tot de week erna.
maarja kans is evengoed nog groot dat ik het mis,maar beter dan niks.
's nachts ga ik natuurlijk al veel verder van tevoren waken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:54

MarliesB schreef:
Waarom bij mini merries zover van tevoren, zit daar veel verschil in met andere merries?

Ik weet niet heel veel over minis, maar wel dat ze vaak eerder bevallen dan grote paarden. Rond de 310 dagen is voor een mini niet uitzonderlijk vroeg.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:12

@InekeH87: Die Mini Shetlanders blijven ook eigenwijs met alles hahaha :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:18

Ik reken 330 bij mijn grote maatse merries, klopt tot nu toe aardig (333, 332, 327, 331, 338 en als uitschieter 346).
Bij die uitschieter ben ik maar 2 nachtjes in de weer geweest, die toonde gewoon nog niets. Maar heb ook merries gehad die mij al 2 weken wakker hielde (kegelde, 's nachts kreunend gestrekt lagen enzo :+).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:25

Die van mij is ook erg groot, maar die was juist erg vroeg en heel stiekem. Niemand had nog iets verwacht en opeens lag er een veulentje naast, na krap 330 dagen dracht :P.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:15

Bedankt allemaal! Ik neem alles mee in overweging en zal ook nog even met mijn dierenarts overleggen. Aangezien ik zelf geen geboortemelder heb is het een kostbare zaak om zo'n ding weken om te doen. Je wilt em niet te ver van tevoren huren, maar ook niet de bevalling missen. Lastig allemaal, maar ja, niemand heeft gezegt dat het makkelijk zou zijn ;)

Als alles achter de rug is zal ik laten weten hoe het is gegaan :)

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:31

Snoevie schreef:
lastig TS,ik heb ook geen eigen birthalarm,en heb maar de gok genomen om hem te huren vanaf een week voor de uitgerekende datum tot de week erna.
maarja kans is evengoed nog groot dat ik het mis,maar beter dan niks.
's nachts ga ik natuurlijk al veel verder van tevoren waken.

Wij hebben vorig jaar, bij onze merrie, ook een week van te voren de singel om gedaan. Ook met de reden dat we geen eigen birthalarm hebben... We hebben de hele bevalling meegemaakt. :) Halvewege de eerste week kreeg zij wasdoppen en diezelfde nacht kwam het veulen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:32

Ik bekijk het wel per merrie, ik wacht wel op tekenen, uier, banden, gedrag e.d.
De merrie die ik nu zelf drachtig heb is gelukkig wat makkelijker dan de andere, deze laat het vaak goed zien en bevalt dan vaak laat in de avond, die andere is echt supersneaky en altijd in het holst van de nacht.

Ik heb zelf een halsteralarm met een pager (equipager), dus niet met telefoon en dat bevalt erg goed, alleen dat valse alarm, wil er dus eigenlijk nog een camera bij hebben, maar moet daar even tegenaan lopen.
Ik verhuur hem ook wel voor 35 euro per week, daar komt wel 200 euro borg bij, maar bij een goede behandeling van het apparaat krijg je die dus terug!!

Heb hem dus wel voor mezelf ingeroosterd, mijn merrie moet eind april bevallen en dan zal hij dus niet beschikbaar zijn. Ik ben wel vrij flexibel, dus in overleg is veel mogelijk.. Heb nu verder ook nog niemand staan voor de verhuur, dus alles staat verder nog open..

Edit, zie net dat je merrie 1 mei uitgerekend is, wordt dus lastig, hihi.. Nu heeft mijn eigen merrie nog niet echt veel overgedragen..

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 15:16

Ik heb me eens goed achter mijn oren gekrabt, mijn spaarrekening bekeken en besloten om toch een eigen Birth Alarm te kopen. Als ik de berichten hier lees kan ik maar beter op tijd dat ding er om hangen, maar wanneer ze over tijd is en hij er een paar weken aanhangt ben ik ook een kapitaal kwijt en heb ik aan het eind nog niets (behalve dan een prachtig veulen hoop je dan he ;). Heb een goed adresje gevonden en zaterdag kan ik hem ophalen. Dan verhuur ik hem zelf ook de rest van het seizoen en kan hij zijn geld weer een beetje terugverdienen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:22

Heb je een nieuwe of 2de handse gekocht?