Haflinger Vs. Fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger of Fjord?

Haflinger
345 (62%)
Fjord
208 (37%)

Totaal aantal stemmen: 553

ponieszlover

Haflinger Vs. Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:14

Hooi bokkers :wave:

Ik ben wel eens benieuwd welke van deze 2 rassen nou populairder is en waarom jullie dat vinden.
Dus waarom zou jij voor een Haflinger kiezen, of waarom nou juist voor een Fjord.
Stel je bijv voor dat je een van de 2 mocht kiezen, welke zou je dan nemen en waarom?

Hoop op veel reacties :)

Xxx <3

Vjestagirl

Re: Haflinger Vs. Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:16

Ik heb voor een fjord gekozen. De haflingers die ik ken zijn allemaal een beetje sloom, van die types die zoiets hebben van 'het zal mijn tijd wel duren' terwijl er in mijn fjord lekker een berg pit zit. Daarbij vind ik fjorden een veel leukere en stoerdere uitstraling hebben.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:18

hhhhhmmmm, dit vind ik moeilijk.
Haflinger vind ik zoiezo mooier dan een fjord....
Maar het karakter van een fjord vind ik weer veel fijner dan van een haf,
Verschilt toch per paard, maar waar ik ervaring mee heb dan.
UUh ja nu moet ik denken.
Dit is echt moelijk, wat een topic maak je toch weer zeg..
Ik denk toch dat ik voor de fjord ga...
Alleen laat ik dan lekker zn manen groeien, en word het in de winter een lekkere pluizebol.
Als ik aan de sport denk, zou ik toch denken dat een haflinger toch meer kwaliteiten heeft dan fjordjes,
Behalve taco, fjordy en banshee ofcourse....
Ik zie vaker hafjes in de sport dan fjordjes,

lesleygjof

Re: Haflinger Vs. Fjord

Ik wil toch trouwens liever mijn eigen ijsje!!!!!!!!!!(L)

plutolover

Vjestagirl schreef:
Ik heb voor een fjord gekozen. De haflingers die ik ken zijn allemaal een beetje sloom, van die types die zoiets hebben van 'het zal mijn tijd wel duren' terwijl er in mijn fjord lekker een berg pit zit. Daarbij vind ik fjorden een veel leukere en stoerdere uitstraling hebben.

Dat kwa pit is per paard verschillend. Ik ken haflinger die idd beetje sloom zijn, maar ken er ook genoeg met behoorlijk wat pit. (mij persoonlijk net te veel pit). zo ken ik dat ook met fjorden. :)

Zelf vind ik een haflinger wat mooier.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 22-01-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:19

Ik ben al m'n hele leven verliefd op de haflinger. Heb er zelf sinds 2 jaar ook een. Vind ze knap,lief, eigenwijs en veelzijdig. Die van mij is overigens niet sloom en vind het leuk om te werken!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:19

Haha, ja zit er zelf vaak over na te denken en ze hebben allebei plus en min puntjes voor mij, dus was benieuwd naar iedereen zijn mening. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:20

Geen van beide :D
Haha, nee dat kan ik niet maken, heb zelf namelijk een haflinger :')

Toch ben ik ook geen haflinger fan, Beau (mijn haflinger) is een uitzondering, want dat is totaal een
ander paard qua karakter.
Ik heb wel voor de Haflinger gekozen, omdat die toch beter aan mijn eisen voldoen, tegenwoordig zijn
die wat moderner gebouwd en wat meer geschikt voor de sport :D

IMJ

Dan een Haf.. maar dat is echt alleen om het uiterlijk. Ik vind ze gewoon wat mooier. De ervaring Vjestagirl dat ze slomer zijn, is nieuw voor mij! Hangt denk ik ook erg van het paard af hoor!

Sodeletuut

Haflinger! <3
Ik vind haflingers sowieso veel mooier, en ze hebben een fijn karakter.
Die van mij heeft trouwens behoorlijk wat pit en is absoluut niet sloom..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:21

Vjestagirl schreef:

Dan mag jij eens op mijn haflingers rijden, dat zijn zeker geen slome haflingers. Verre van dat!
Maar inprincipe maakt het mij niet uit, beide vind ik leuk en ze hebben een leuke uitstraling. Dus ja :D

Evaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:22

Fjord !
ik vind ze gewoon supermooi, en ik vind hun karakter fijner als een hafliner
mijn fjord is echt een raceknol die graag voor je werkt, en de meeste haflingers die ik ken lopen hun rondje wel maar je hebt er neit zoveel uitdaging aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:22

Vjestagirl schreef:

Dat vond ik nou net andersom :+
De fjorden die ik ken zijn op zich niet sloom, maar wel erg koel in hun hoofd, drammerig (tank), koppig, weinig sensibel.
Maar daardoor wel braaf.

Ik heb overigens niet bewust voor een haflinger gekozen. Wilde een leuke, grote, stevige pony met goede bewegingen.
Karakter moest koel zijn, maar wel sensibel en op zijn tijd heet.
Eentje die graag wilde werken en actief was.
Ik heb van alles gezien. Haflingers, kruisingen, welsh cob.
En uiteindelijk is het een haflinger geworden, wat nogal een heethoofd is.

Qua uiterlijk vind ik fjorden leuk. Vooral de gra en rodblakke spreken me erg aan.
Maar verder is het gewoon niet mijn type paard :n

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:23

Wat een meingsverschillen. :=

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:23

Ik kan hier niet tussen kiezen sorry :o.

Ik heb zowel een fjord (2) als een haflinger. Ik vind ze allemaal geweldig. Ze hebben hun eigen ding wat ze leuk maakt. Allemaal pit en willen graag bezig zijn, maar niet gemeen, wel heel lief :).

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:24

_Bitje_ schreef:
Geen van beide :D
Haha, nee dat kan ik niet maken, heb zelf namelijk een haflinger :')

Toch ben ik ook geen haflinger fan, Beau (mijn haflinger) is een uitzondering, want dat is totaal een
ander paard qua karakter.
Ik heb wel voor de Haflinger gekozen, omdat die toch beter aan mijn eisen voldoen, tegenwoordig zijn
die wat moderner gebouwd en wat meer geschikt voor de sport :D

Maar Beau is me ook wel een knappert ook! <3

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:26

ponieszlover schreef:

ja viel mij ook op, maar sta dr buiten :')

Op beau na vind ik dat ze allebij gelijk hebben qua 'uitdagingrijk' enz. :=
Ik zou echt nooit een fjord of Haflinger kopen omdat het dat ras is, maar stel ik kom een
leuke sportieve, actieve, en karakter volle tegen (zoals beau) , dan is het een ander verhaal haha,
zo ben ik namelijk ook aan beau gekomen :')

ponieszlover schreef:
Maar Beau is me ook wel een knappert ook! <3

haha dankje, altijd leuk om te horen :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:26

Dat is wel echt heel persoonlijk. Ik heb zelf een fjord en zou nooit meer anders willen. Mijn opa had een
haflinger waar ik jaren lang voor gezorgd heb en die was ook leuk, maar daar kreeg ik het 'wauw' gevoel
niet bij.
Laatst bijgewerkt door Siets op 22-01-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:27

ponieszlover schreef:

Ik denk dat dat komt omdat iedereen hier z'n eigen ervaring verteld, en niet persee wat waar moet zijn.
Want natuurlijk zijn Haflingers niet slomer dan Fjorden of andersom, dat is net wat mensen zelf ervaren hebben..
Dat zal ook wel de reden zijn dat ik Fjorden minder vind, want die op de manege waren gewoon niet leuk.. :)

Vjestagirl

Siets schreef:
Dat is wel echt heel persoonlijk. Ik heb zelf een fjord en zou nooit meer anders willen. Mijn opa had een
haflinger waar ik jaren lang voor gezorgd en die was ook leuk, maar daar kreeg ik het 'wauw' gevoel niet
bij.

Dat. Ik heb ook nog nooit een haf zien lopen waarvan ik zoiets had van: 'wauw, die wil ik hebben', terwijl ik dat bij Fjorden toch wel regelmatig heb.

Overgrens hebben Fjorden net zo veel sportaanleg als haflingers.

Boras

Ik heb gekozen voor de fjord, omdat ik dit paard qua uiterlijk zo uniek vind in een paardenwereld waarin paarden steeds meer op elkaar gaan lijken.

Ik heb totaal geen ervaring met Haflingers en kan niets zeggen over hun karakter.
Daarom heb ik mijn stem gebaseerd op het uiterlijk. Ik heb eigenlijk niets met Haflingers, ze doen me niets.
Fjorden vind ik op de een of andere manier wel interessant.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:28

Ik heb zelf een fjord dus kies toch voor een fjord, er zit veel pit in haar maar ze wil ook graag voor me werken. Valt genoeg mee te leven en haar puppige koppie maakt me altijd blij :) Maar ik ken genoeg fjorden die idd wel een beetje sloom zijn of juist heel drammerig maar dat is ook precies wat ik ken van haflingers. Uiterlijk kies ik sowieso voor de fjord.

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:28

ik kies voor een fjord! niet voor het en of het ander hoor!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:30

Ja idd, :)

Ik zelf vind een Haflinger mooier, maar heb altijd het gevoel van : Als iemand nu zegt hier heb je een Haflinger en een Fjord, kies er maar een waar je NU op mag rijden. Dan heb ik toch wel graag een Fjord. Ik vind persoonlijk dat als een Fjord erg mooi looptin de dresuur dat veel spectaculairder dan een Haf. Maar een Haflinger in de springsport weer veel mooier. Ook denk ik dat ik de kleur van een Haflinger mooier vind.
Kortom ik weet het gewoon echt niet. :P

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:31

Ik heb vroeger veel haflingers gereden en heb daarna fjorden leren kennen. Allebei heerlijke rassen, met ook best wat overeenkomsten. Beiden kunnen goed als recreatiepaard of all-rounder en beiden kunnen leuk in de sport (al ligt dat vaak meer aan (het gebrek aan) ambitie van het baasje dan aan (de bouw van) het paard).
Uiteindelijk als eigen paard een fjord gekocht. Ik val toch meer op het iets koelere, nuchterdere van fjorden. En het zijn doorzetters, ze geven zich echt. Mijn fjord is erg koel maar kan ook erg heet zijn. Uit haarzelf, maar ook als ik het wil. Ik ben erg blij met m'n fjord. Maar ik ken genoeg Haffies waarmee ik het ook erg goed zou kunnen vinden!
Als ik weer een eigen paard zou kopen... tja, dan ga ik misschien toch wel weer naar beide rassen kijken, want het karakter van het individuele paard is dan belangrijker dan het ras (voor mij).

Wat Boras zegt, spreekt mij ook aan: paarden gaan tegenwoordig zoveel op elkaar lijken, fjorden blijven nog zo lekker zichzelf.