merrie van 3 eerst naar de keuring of eerst zadelmak maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

merrie van 3 eerst naar de keuring of eerst zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 01:11

Laatst sprak ik iemand die aangaf dat je de paarden -om ze beter voor de keuring voor te stellen- ze juist niet zadelmak moet maken/rijden. Wat zijn jullie ervaringen hierin? Wel/niet zadelmak maken..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: merrie van 3 eerst naar de keuring of eerst zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:35

Mijn ervaring is dat sport en keuring eigenlijk niet samen gaat. Voor de keuring moeten ze in een hele andere conditie zijn dan voor onder het zadel. Ik zou dus zeggen eerst keuring en dan zadelmak maken. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:36

Quir schreef:
Mijn ervaring is dat sport en keuring eigenlijk niet samen gaat. Voor de keuring moeten ze in een hele andere conditie zijn dan voor onder het zadel. Ik zou dus zeggen eerst keuring en dan zadelmak maken. :)

Ben ik het mee eens. :)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:12

Ik maak ook altijd de merrie keurings klaar en daarna zadelmak maken.
Voor het klaar maken voor de keuring moet je zeker 8 tot 10 weken de tijd voor nemen.
En na de keuring kan je zo je paard zadelmak maken.

Meestal de paarden die ik doe geef ik ze na de keuring 3-4 weken vrij lekker in het land en daarna ga ik ze dan zadelmak maken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:14

Eerst keuringsklaar maken dan pas zadelmak of inrijden
Wel longeren is goed maarja dat gebeurt hier standaart met keurings klaar maken zonder poespas eraan enkel een goed actief tempo

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:21

ik heb die wel eerst zadelmak gemaakt en daarna naar keuring. Ik breng die paarden voor anderen uit en ze worden meestal na keuring verkocht en dan hebben ze liever dat het al zadelmak is.

Maar als dat paard voor uzelf blijft. Dan zou ik het eerst naar keuring doen en dan zadelmak maken.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:49

Vroeger gingen wij ook altijd met de paarden eerst naar de keuring. Maar nu hebben wij een vrij grote merrie die best wat meer in de bespiering mag komen. Ze is grootramig maar mist nog net dat beetje. Vandaar mijn afweging omdat ze in training vaak wat mooier en completer worden.

Hoe krijgen jullie de paarden voldoende in de bespiering ter voorbereiding van de keuring?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:54

Ter voorbereiding op de keuring begonnen we zo'm 2/3 maanden van te voren met licht longeerwerk, dubbele lijnen (vnl rechtuit) en fietsen. het longeerwerk werd richting de keuring wel opgebouwd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:17

Indd hier ook de paarden die keuringsklaar gemaakt worden voor andere mensen en onze eiegn merries
Worden 3a2 maandag van te voren een begin gemaakt met longeren

Letop dat je ze niet laat sukkelen want hier heb je dus niets aan laat ze goed actief en proberen op een constant tempo aan het werk te zetten voornamelijk drafweerk buiten het in en uitstappen natuurlijk

Soms wat balkjes op de volte leggen

2 keer in de week aan de hand hoofdstel in hengstenkettig hebben ze op keuring namelijk ook
Paard in je rechterhand dressuurzweep links en de straat op en dan ga je het voorbrengen oefenen stap draf en ook het opstellen veel tijd aan besteden want veel paarden vinden het opstellen moeilijk

Rijd eens met paard en trailer naar een onbekend terein binnen bak die je kunt afhuren bvb
Dump daar boompjes in pot neer wat witte hekjes hoeft maar 5 meter te zij bwv
En dan het voorbrengen en opstellen oefenen ben je paard voor en laat hem niet onverwachts in zn hal komen en dan voorbrengen

En een week voor de keuring minimaal toileteren dus scheren manen trekken voor op ijzers zetten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:49

Voor bespiering moet je dan gewoon wat meer gaan longeren, wij zetten ze ook al gewoon bij (vaak zelfs met broek). Wel altijd er op letten dat ze actief blijven lopen.

Ik zou echt van de hengsten ketting af blijven. :n
Aangezien ze dat op de keuring niet graag zien, gewoon een voorbreng band/teugel (platte lijn) of aan de teugels. (Linker teugel gewoon aan het bit vast maken, rechter teugel aan de buiten kant door de recht bit ring heen en aan de linker bit ring vast maken. Rechter teugel onder de kaak door dus).

Vaak heb je ook oefen avonden. Is zeker aan te raden, omdat dat vaak precies zo is als de keuring en ze het dus al een keer gezien hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:52

Licht eraan welk ras je hebt denk ik dan
Hier met de voorbreng hoofdstellen met of zonder bit ziet een hengsten ketting er mooier uit en we hoeven er echt niet aan te trekken oid

Dan moey ik wel zeggen dat wij merendeels hengsten hebben
Ooit een hengst voorgebracht met plattelijn die niet tegen een ketting kon daar hebben wij toen ook flink kommentaar opgehad nu hebben we een kinketting beschermer aan de lijn zityen echt ideaal!

Teugels vins ik persoonlijk heel onhandig en lelijk
Heb ooit eens gezien dat iemand voorbrac met teugels paard op de klater teugels om het been en mond onder het bloed

Geef mij maar een lijn zonder handvat kan het paard ook op gaan staan daar niet van maar dat blijft niet hangen net als een teugel zegmaar

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:06

Ras/stamboek zal inderdaad wel verschil in zitten. Hier ook met hengsten eigenlijk geen kettingen.
Dat teugels ondingen zijn ben ik het volledig met je eens, zeker als je de gesp aan het einde dicht laat (dus ze er in kunnen komen).

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 13:17

Goeie tips! Zijn er nog meer mensen die nog andere manieren gebruiken om hun jonge paard zo voor te bereiden?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:22

Quir schreef:
Ras/stamboek zal inderdaad wel verschil in zitten. Hier ook met hengsten eigenlijk geen kettingen.
Dat teugels ondingen zijn ben ik het volledig met je eens, zeker als je de gesp aan het einde dicht laat (dus ze er in kunnen komen).

Puur intresse welk stamboek breng jij voor?

Ts wat voor paard moet naar de keuring?
Heb je zelf of iemand die je kent ervaring met kk maken?
Zonee zou ik er voor kiezen het paard klaar te maken op een kk stal

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:41

Gentlegiant schreef:
Quir schreef:

Puur intresse welk stamboek breng jij voor?

Ts wat voor paard moet naar de keuring?
Heb je zelf of iemand die je kent ervaring met kk maken?
Zonee zou ik er voor kiezen het paard klaar te maken op een kk stal

KWPN/NRPS.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 13:42

ik heb een kwpn-er. Lang geleden bracht ik wel paarden voor. Sindsdien heb ik het achter mij gelaten en alleen met rijden e.d. beziggehouden. Nu is mijn gezondheid ook niet goed genoeg om het zelf te doen. Anders had ik dat zeker overwogen.
Maar ook als ik het zou uitbesteden dan zou ik het wel fijn vinden om onze 3 jarige daarop wat voor te bereiden.
In elk geval met het in conditie brengen (longeren, hoofdstel in, netjes meelopen). De kleine dingen waar ook veel tijd en aandacht in zit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:44

Quir schreef:

Zo zie je maar weer dat fokkerij niks met sport van doen heeft..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:48

ceasario schreef:
Quir schreef:

Klopt, alleen is het doel van de fokkerij om een sport paard te fokken!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:52

Ik heb dus compleet geen ervaringen met de keuring.
Maar ik wil dit jaar graag 2 NRPS merries voor de keuring doen een 3 jarige en een 4 jarige. De 4 jarige loopt al in de sport dressuur en springen. Maar hoe kan ik het het beste aanpakken dan met longeren van de 3 jarige. Het is de bedoeling dat ze in juni gaan. En wat bedoelen jullie met een andere conditie als in de sport? En waar moet ik op letten behalve het actief houden tijdens de training?
Ik wil het liever niet uitbesteden :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:56

Quir schreef:
ceasario schreef:

Klopt, alleen is het doel van de fokkerij om een sport paard te fokken!

Daarom dien je ook eerst de sport te zien van zo'n merrie en weet je hoe je een paard moet fokken. ;)

Ga hier maar ff kijken. zodadelijk begint de hengstenshow van Neustadt Dosse
http://www.clipmyhorse.de/en/live/channel/1/

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:03

ships heb ik gemist! als ik m aanklik hoor ik wel geluid maar zie geen beeld..

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:39

Zijn er hier mensen die hun merrie zelf willen klaarmaken?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:46

zeer interesant topic ik heb dit jaar ook een 3jarige die naar de nrps keuring wil doen. bedoeling is idd zelf klaar te maken.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:57

wij hebben onze merrie 2 jaar geleden ook zelf klaargemaakt voor de keuring (mn vriend heeft wel veel ervaring mee vanwege zn toenmalige werk) Maar zoveel hebben we niet met onze merrie gedaan. We longeerden haar 3 keer per week en verder lekker in de wei totaan de keuring :)

Met longeren reageerde ze slecht op het bijzetten waardoor we haar daar maar 2 keer mee gelongeert hebben. De overige keren gewoon aan longeerlijn met hoofdstelletje op. Ook regelmatig balkjes laten lopen werkte goed!

gewoon goed kijken naar je paard waar die het beste op reageert. Op de dag van de keuring kun je vast wel een voorbrenger regelen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:19

Eerst keuring, daarna zadelmak maken. Vaak gaat het zadelmak maken dan ook heel makkelijk, omdat je merrie al gewend is aan longeren, singeltje, bijzet, etc..