Haflinger iets voor mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellebell

Haflinger iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:39

Ik heb jarenlang grote paarden gereden en mijn laatste paard van 1.76m was nogal een moeilijk mannetje, waarop ik meer rodeo reed dan iets anders.
Nu ben ik aan het nadenken over de aanschaf van een haflinger.

Als ik zeg dat ik een betrouwbaar, handzaam, werkwillig en "aardvast" paard zoek, zou een haflinger dan volgens jullie in dit "plaatje" passen?
Wat ik zou willen: aan de slag gaan met mijn nieuwe paard, 1x in de week lessen, misschien ooit een wedstrijdje, maar ook heerlijk relaxed het bos in gaan is een vereiste. Ik denk dan aan een haflinger van zo'n 6 tot 10 jaar jong. Al zag ik best wat advertenties waarin 3-jarige haflingers aangeboden worden welke al verkeersmak zijn en makkelijk het bos in kunnen, zou ik dan ook aan een jongere haflinger kunnen denken?

Ik hoor graag jullie mening en wellicht weet er iemand nog een lieve haflinger te koop staan (in of in de buurt van Gelderland)?
(liefst wel het stoere type haflinger, ik ben 1.79m)
Of een ander paard dat aan mijn "wensen" voldoet, daar sta ik ook voor open :-)

Ik hoor/lees het wel, thanks!

o0eefje0o

Re: Haflinger iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:41

ik zeg haflinger :D
ben zelf ook 1,76 en heb 3 haflingers heerlijk eigenwijs maar ook eerlijk nugter met mijn merrie ben ik nu ook aan het trainen voor de dressuur wat super gaat!
kan er het bos mee in de weg mee over fiaduct mee over heerlijk!
en in de bak vaak lekker eigenweis jij wilt links dan ga ik rechts!

bij intresse heb ik een 3 jarige merrie en een 13 jarige merrie voor je tekoop staan

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:46

Lijkt me best wat voor je, maar elke haf is anders, vind vooral de modernere hafjes
De laatste tijd erg veelzijdig, die zijn wat minder stevig als de "ouderwetse" maar wel vaak wat groter.
ik denk dat je eens moet kijken bij te koop, staan wel vaker erg leuke haflingers aangeboden.

Ik denk sowieso dat elke haflinger heel erg kan genieten van een uitje in het bos ;)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:16

Is het dan ook zo dat haflingers op jonge leeftijd al wat "makkelijker" zijn?
Dus stel: ik zie een 3-jarige haflinger te koop staan, loopt goed onder het zadel, is verkeersmak, maakt graag bosritten > is dit dan ook iets voor mij, of zou een wat "oudere" haflinger (6 tot 10 jaar) dan beter bij me passen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:16

Ik denk dat een haflinger een prima pony voor je kan zijn. Maar de ene haflinger is de andere niet.
De mijne was zeker in het begin alles behalve betrouwbaar, handzaam, werkwillig en aardvast. Na een jaar geduld en volhouden is hij dit al een stuk meer.
Maar het blijft een heethoofd en af en toe een bommetje.:D

Je kunt ook eens kijken naar een tinker of een leuke kruising met een koudbloed.
Deze zijn vaak wat hoger. Al past een grote haf ook prima bij je.
Ik zou niet kijken naar een 3-jarige. Pubertijd bij een eigenwijze haf is niet de makkelijkste periode :D
Natuurlijk heb je brave exemplaren, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat je met je eigen idee (6-10) meer kans hebt op een wat bravere pony.
Deze zijn uit de pubertijd en hebben net wat meer gezien.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:18

wat betreft je vraag mbt 3 jarige haflingers die verkeersmak zijn: Bij mij op stal zijn ze ervan overtuigd dat mij Haf bomproof geboren is. Ze zijn dus wel te vinden hoor.
Verder kan ik je een haflinger aanraden, ik hou ervan. Let wel op dat je echt consequent blijft, maar dat geldt voor elk paard.

Verder zou je ook nog aan rassen als Fjord, Welsh Cob, Irish Cob, etc kunnen denken. Maar goed, je moet zelf kijken of deze rassen je aanspreken. En het ene paard/pony is de ander niet.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:20

ik denk ook dat het maar net is wat je wilt! en de eene 3 jarige is de andere niet!
mijn ervaring is als ze 3 zijn en braaf rijden dat ze vaak wat overdondert zijn en dat het pubberen iets later komt! maar dat is ieder voor zich.
hou je van een uitdaging zeker een 3 jarige nemen die je alles zelf nog kunt leren

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:21

ellebell schreef:
Dus stel: ik zie een 3-jarige haflinger te koop staan, loopt goed onder het zadel, is verkeersmak, maakt graag bosritten > is dit dan ook iets voor mij, of zou een wat "oudere" haflinger (6 tot 10 jaar) dan beter bij me passen?

Over het algemeen zijn hafjes wel koel in hun koppie.
Maar ieder paard is anders. Ik denk dat je gewoon goed rond moet gaan
Kijken, naar jonge, maar ook wat oudere hafjes. Vaak gaan kijken, ik zeg altijd 3X
Liefst ook een keer niet een week van te voren de afspraak maken, maar gewoon
een dagje van te voren bellen en vragen of je mag komen kijken ;)
Ook testen langs de weg, in het bos enz. Dan pas weet je echt of ie lekker bomproof is :D

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:34

ellebell schreef:

Bij mij is dit absoluut niet het geval haha
Ik heb een hafje die nu ondertussen 5 jaar is, maar dat is echt een draak op buitenrit.
niemand van me stal wil ook is op Bob een buitenritje proberen hihi
Maargoed, over het algemeen zijn hafjes wel koel in het hoofd.
Het ligt er maar net aan wat voor draakje hebt hihi

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:42

Ik heb als ik eerlijk ben dat rodeo-rijden wel gehad, nu is het tijd voor een wat relaxter paard waarmee ik wel gewoon naar buiten kan, maar ook dressuur mee wil gaan rijden. Ik begrijp dat het ene paard het andere niet is, en het blijven beesten die altijd kunnen schrikken natuurlijk :-) Dus wellicht toch verstandig om in de categorie 6 tot 10-jarigen te zoeken.. Maakt merrie/ruin bij haflingers nou nog wat uit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:44

Ga meerdere paarden/pony's bekijken. Zeker een stuk of 5, maar misschien wel meer.
En als je een favoriet hebt ga dan zeker 2 of 3x proefrijden, waarvan 1x naar buiten.
Echt leren kennen doe je een paard dan niet, maar met 1x kun je zeker niet zien hoe hij/zij reageert op dingen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:49

Inderdaad meerdere pony's/paarden bekijken en ik denk dat eigenlijk alle paarden die niet zo hoog in het bloed staan wel geschikt voor jou zijn. En laat altijd je paard/pony keuren door je eigen DA.

Ruinen zijn in de regel wat lui-er dan merries, die zijn vaak wat looplustiger. In de regel dan he, uitzonderingen daargelaten ;) En merries kunnen lastig zijn als ze last hebben van merriegedrag als ze hengstig zijn :+ Ruinen zijn vaak qua karakter wat constanter.

100% verkeersmak is een paard nooit, zoals je ook zelf al aan geeft. Ik zou als ik jouw berichten zo lees niet voor een al te jong paard gaan. Die moet je rijtechnisch ook nog dingen leren, het is dan fijner als je een wat meer ervaren paard hebt wat jou nog kan helpen zo nu en dan.

Qua karakter zijn ze leuk haffies :D Maar vaak wel koppig, de meeste hebben wel iemand nodig die stevig in de schoenen staat. Al geldt dat ook voor meer paarden.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:03

Ik heb ook een paar dagen geleden mijn eerste haflinger gekocht.
In een woord een geweldig paardje...dat durf ik te zeggen terwijl hij nog niet hier op stal staat ;)

Heb de afgelopen maanden zeker 15 paarden gezien,allemaal kwpn,of iets wat daarop lijkt, en hij zat er niet tussen.
Dus toen het roer om,eens kijken bij de haflingers. En JAAAAA,daar stond hij !!
Hiervoor nog een andere haf gezien,en deze ging tijdens de wandeling buiten rechtsomkeerd en in galop terug naar stal...met de eigenaar erop !!! Was mijn eerste kennismaking met dit ras )))
Toch nog een andere afspraak gemaakt met haflinger nummer 2, heerlijk koel in zijn koppie,knuffelpaardje,kan lekker naar buiten zonder gedonder...ja,helemaal happy mee.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:05

Waar heb je je haflinger gekocht / via welke weg ben je op zoek gegaan? Internet of viavia?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:09

neem eens contact op met fam van den Bergh in Archen www.haflinger.nl
ze hebben er meerdere staan en je kan alles aan ze vragen!
En komen kijken natuurlijk. Ik heb mijn haf ervandaan en ben super blij met haar.

De ene haf is de ander niet. De mijne is eigenwijs en een echte puber op het moment.
Maar wel vreselijk lief :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:13

Ik heb mijn haflinger via Bokt gevonden.
Maar de haflinger die ik hiervoor heb gezien..die ineens weg was:) via marktplaats.
Staan nu best leuke op mp,zo tussen de 8 en 13/14 jaar,prima leeftijd.
Mijn voorkeur ging naar een ruin en daar zijn er toch echt wat minder van,merries zijn op dit moment in de meerderheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:20

Ik heb mijn haflinger via Marktplaats. Bij een particulier.
Ik kreeg alle kans om een aantal keer te komen kijken en te rijden.
Ze was meteen heel eerlijk over zijn streken en karakter. Ik mocht alles met hem doen.
Uiteindelijk was hij allesbehalve wat ik zocht, maar er was een klik en dat vond ik het belangrijkste.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:31

Ik had al op mp gekeken en daar heb ik wel een leuke haflinger gezien, hier in de buurt :-)
Maar ik ben een beetje "bang" om via mp een paard te kopen, mijn laatste paard was erg veel ziek (koliek) en dat hebben de vorige eigenaars geweten, maar bij verkoop niet gezegd.

Waarom ging jouw voorkeur uit naar een haflinger ruin?
Mijn eerste paard was een merrie en ze kreeg baarmoeder-ontsteking, daarna heb ik (eigenlijk om die reden) een ruin gekocht.

Wat is jullie ervaring, zijn haflingers sterke paarden qua gezondheid / verkoudheid / koliek / hoeven / kreupelheid / etc?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:34

ik heb haar via markltplaats! had voor mezelf een heeeeel sterk eisen paket waar ze hoe dan ook aan moest voldoen of ongeveer!
ik heb een merrie met oog op eventueel in de toekomst een veulentje ( toekomst bleek bij aankoop drachtig )
en gewoon een goed gevoel hebben

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:39

Ik heb mijn haflinger en nog een andere haflinger bij hengstenhouderij in Arcen gekocht..

Ik denk dat je ook het beste een wat "oudere" haflinger kan nemen..
Mijn halfinger die ik nu heb, was vroeger echt geen pony waar je een kind op kon zetten.. Nu, inmiddels 12 jaar oud kan ik er iedereen op laten rijden.. :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:45

Ik vind dat een hafje wel bij jou past als ik je posts zo lees.
Ze zijn beresterk, die van mij is echt nog nooit ziek geweest in de 2,5 jaar dat ik hem nu ken, en het is een heerlijk dier.
Het enige wat met een haf wel belangrijk is dat je nét is consequenter moet zijn dan bij menig ander paard.
Ze zijn gewoon eigenwijs, maar dat is juist wat ik leuk vind aan mijn pony. Net dat ene stapje te ver naar voren doen bij het omdoen van het hoofdstel is bijvoorbeeld iets wat mijn pony een tijdje gedaan heeft, maar dat heb ik hem door heel consequent te zijn snel afgeleerd. :)
Ik kan niet anders doen dan je een hafje aanraden, ik ben fan!
Weet niet of je ook ambities hebt, maar mocht je die hebben zou je naar een type als mijn pony kunnen kijken, hij is lekker breed, maar heeft toch ook veel van een moderne haf in. Een mooie tussenweg. :)

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:46

Ik zou een haflinger zeggen :P!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:50

je hebt pb

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:12

Tuurlijk voor een haf gaan!! Ze zijn echt leuk..maar je moet wel consequent kunnen zijn!!!
Ik heb mijn Lana ook bij vd Berg in Arcen gehaald, toen als jaarling...hele lieve fijne mensen met een groot hart voor de haflinger.
Achteraf zou ik geen jonkie meer kopen hoor, Lana wordt nu 5 maar is behoorlijk aan het pubberen en ze kunnen watervlug zijn..haha..maar wel eerlijk, niet gemeen. Als ik het nog eens over zou moeten doen zou ik een oudere ervaren haf kopen...al is het wel weer speciaal om zo naar elkaar toe te groeien!!!
En je bent natuurlijk super trots als het goed gaat!!!

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:16

ellebell schreef:
Wat is jullie ervaring, zijn haflingers sterke paarden qua gezondheid / verkoudheid / koliek / hoeven / kreupelheid / etc?

Ik heb er twee, een merrie en een ruin, de merrie wordt in mei 24 jaar en daar rij ik nog steeds op , maar ziek zijn en kreupel worden komt in ons woorden boek (nog ) niet voor, de merrie heb ik gekocht toen ze 15 jaar was.
Ze is met een buitenrit wel super voorwaarts (ze wil altijd voorop lopen) .

Henk