[H]spring veulen fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magiclover

[H]spring veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:09

Beste mensen.

Ik heb een zwarte Negro x Daimler x Ubis merrie staan. Ze is word ongeveer 163 (ze is nu 5 jaar).
Ik ben bang dat ze voor het springen (grote hoogtes) wat te klein blijft.
Mijn idee was om haar eventueel te dekken.
Als het even kan wil ik graag een veulen die zwart is en waarvan de verwachte stokmaat groter is van 163.
Wie weet met welke hengst ik haar het beste kunnen late dekken.

Groetjes,

Charelle
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-01-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

EvelienH

Re: spring veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:42

Er lopen genoeg kleine springpaarden rond die op hoog niveau springen, dus daar zou ik me niet druk over maken.
Als je een groter paard wilt kun je de merrie beter verkopen en een groter paard terug kopen.

Nicole288

Re: spring veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:46

F-AM -> EHK

ponyparadijs

Re: [H]spring veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:49

Wat een onzin.
Grote heeft niets te maken met springkwaliteit en de moed die je paard heeft.
Sommige paarden van 1,80 komen niet fatsoenlijk een B parcour rond.

Mijn merrie is 'maar' 1,59 en springt echt alles!

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:56

ik weet ook wel dat grote niks met spring vermogen heeft te maken, maar stel dat ze het niet haalt dan heb ik al een 2e optie.

De merrie verkopen terwijl je er juist iets leuks mee wilt doen en ze heeft een goed karakter. daar wil ik graag een veulen uit. dus alleen omdat je bang bent dat ze het misschien niet kan moet ik haar maar verkopen. sorry maar dat vind ik echt asociaal tegen over je paard!

daarom vroeg ik advies en ik vroeg geen advies van of ze het kan of niet.

dus nogmaals de vraag welke hengsten zijn eventueel geschikt.

Groeten,

Charelle

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:06

als je een veulen fokt wil dat A. nog niet zeggen dat het zwart wordt. B. dat het groter wordt dan de moeder C. dat het het fijne karakter van de moeder mee krijgt en D. dat jij er een klik mee hebt.

Als je zeker wil weten dat je een fijn springpaard krijgt kan je beter een 4-5 jarige kopen. Die kan je uitzoeken op maat, kleur, karakter, springvermogen enzo.

Wil je gewoon een leuk veulen bij je merrie fokken bedenk dan wat je verbeterd wil hebben.
Ga dan niet voor een kleurtje.
Maar kijk naar je merrie en zeg dan wat er verbeterd moet worden. Daarnaast kan je dan melden dat de hengst maat mee moet geven!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:11

Zwart en vergrotend op een Negromerrie in de springrichting???

Plaats eens een foto van dat paard, misschien dat er dan iets zinnigs uitkomt. Negro strooit als een gek in de maat. Daar moet je geen indoctrobloed bij gooien want die doet dat ook.

Tja, en dan zwart... Uhm, veel verder dan Bodinus, Namelus en Unesco kom ik zo niet. Maar of dat past op deze merrie???
Sowieso zou ik op dit papier niet van een springtalent uitgaan eerlijk gezegd. Misschien toch kijken naar een zwart veulen uit een bekend springlijntje denk dat dat meer kans geeft op springsuccessen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:20

Misschien moet je eerst beginnen en dan kijken waar je strand? Het gemiddelde paard moet zowieso een M parcours (1,20m) kunnen springen.

Ik ben het ook eens met ponyparadijs, ik sprong met een merrie van 1.55m in het M en die sprong dat echt super simpel rond. Het heeft niet te maken met de stokmaat maar met de kwaliteit van het paard.

Om nou een veulen te gaan fokken omdat je merrie misschien niet goed genoeg is vind ik een beetje onzin en wie zegt dat het veulen wel goed genoeg is? Als de merrie dat niet is zal het veulen nooit heeeeel veel beter zijn.
Er zijn al zo veel paarden dus waarom met zo'n (dressuur)merrie fokken?

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:56

@EvelienH
Het is mijn optie 2 voor als het ik niet in het m of kan komen.

@Anne_GTI
je noemt al 3 namen waar ik eventueel verder mee kom.

@ponyparadijs
ik heb haar pas geleden gekocht omdat ik denk dat ze het wel haalt, maar stel dat het niet lukt dan heb ik een optie 2. het lijkt me overig ook leuk om een veulen te fokken, en dan wil ik graag een springpaardje en het liefst zwart omdat ik het leuk vind en dan maar hopen dat die wat groter is. is het niet zo dan jammer maar helaas.

maar een nergo die spring het kan bij mij is het zo. ze vind springen veel leuker en kan het ook beter dan dressuur

hier komt een foto van der.( bij de vorige eigenaar )
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:47

Ik begrijp je wel maar denk ondanks dat dat je de verkeerde insteek hebt.

Leuke merrie. Is dit 1 van de eerste keren dat ze springt?
Wat ik er uit op maak is dat ze nog techniek mist. En dat ze voor nu op kracht springt.
Wat mijn merrie overigens ook doet hoor. En nu met wat meer ervaring krijgt ze wel al een betere techniek maar ze doet het nog steeds op haar kracht!

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:47

met de merrie is nog niet zo heel erg veel gesprongen. alleen enkele oefen parcourtjes.
ik denk wel ze nog veel ervaring opdoet, maarja het lijkt me gewoon leuk om eventueel een veulen te fokken. maar die tijd komt snel dichterbij als ze het m niet haalt en ik vind vroeg info vragen belangrijk vandaar dat ik het nu al vraag.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:16

Maar dan wil je haar komend jaar al laten dekken?

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:17

Wat maakt t eigenlijk uit uit die klein is om te springen??
Sorry ik ben niet zo heel slim B-)....

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:49

nee dat zeker niet
mischien over 2 a 3 jaar ofzo.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:51

Oke want ik dacht even dat je het paard ook niet echt de tijd gaf om te kunnen groeien!

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:58

Waarom uitkiezen op een kleur? Er zijn weinig zwarte springhengsten. Waarom wil je geen bruine hengst gebruiken?

Als je echt zwart wil: Misschien Karandasj of Classe VDL (alleen Holsteiner goedgekeurd, geloof ik).

Er zijn denk ik een heleboel bruine hengsten die veel aan je merrie kunnen toevoegen qua techniek en vergroten. Helemaal voor een springpaard vind ik uitzoeken op kleur niet echt nodig. De keuze wordt nu wel erg beperkt. :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:02

Een paard van 1.63 kan prima springen, springkwaliteiten liggen niet in hoogte maar in techniek, aanleg, voorzichtigheid, behendigheid, etc. Er is lang geleden zelfs een paardje geweest van 1.58 die internationaal gesprongen heeft.

Verder wat zijn jouw ambities in het fokken van een springveulen? Wil je de springwereld veroveren of wil je gewoon basisparcourtjes springen en misschien in de Z eindigen? Da's nogal een verschil.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:13

mijn ambitie is proberen zo hoog mogelijk te komen.

en ik weet dat een kleiner paard goed kan springen maar vind het leuk om misschien een veulen te fokken en het is een optie 2

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:26

Niet enkel lang geleden hedendaagse springsport ook itot du chateau
van hengste weet ik niet zodirect iets dat op je merrie past wil je een bewezen hengst of mag hij jong zijn?

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:49

hij mag jong zijn maar moet wel de capasiteit hebben.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:42

Maar wat betreft de kleur, hou je echt vast aan zwart? :)

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:21

ja ik wil toch graag een zwarte ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:56

Garantie op zwart heb je nooit, houd daar wel rekening mee.
Zoals gezegd; springen doen ze op karakter, niet op stokmaat :)

Ik ben het niet eens met eerdere reactie's, ze is helemaal niet dressuur gefokt, Daimler en Ubis zijn springpaarden en Negro is een goede allrounder, weleens gezien watvoor cijfers die voor de springonderdelen heeft?
Je kunt er prima een springpaard uit fokken, of beter; een goede allrounder, wellicht een leuk SGW paard.
Weleens aan SGW gedacht? Daarvoor is een wat kleiner paardje juist praktischer en voor SGW gaat nog meer op dat ze het op karakter doen, heeft je merrie een beetje hart?

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 11:54

sgw is opzich best leuk. alleen het dressuur gedeelde gaat nog niet zo goed. ik heb met mijn pony's zo'n training gedaan dus ik weet wat het ongeveer is.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:12

In verband met het zwarte aspect, dat weet je nooit.
Ik heb zelf een zwart-bruine merrie (eerder naar het bruine toe dan naar het zwarte) en wij hebben haar gedekt met een vosse hengst. Resultaat: een zwart veulen, veel donkerder dan de moeder.
Het is gewoon afwachten wat het wordt.
Enkele zwarte hengsten: Cassario II, Hunters Scendix,...