Rijpaard merrie x niet ggk KWPN hengst, welk papier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Rijpaard merrie x niet ggk KWPN hengst, welk papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:38

Stel ik laat mijn rijpaard merrie (zonder papier) dekken door een hengst (KWPN) die niet is goedgekeurd door het KWPN, is het mogelijk het veulen van deze in een van de boeken van het KWPN in te schrijven?

Anoniem

Re: Rijpaard merrie x niet ggk KWPN hengst, welk papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:43

Als ze beiden geen KWPN papier hebben dan niet denk ik.
Met een goedgekeurde hengst werd dat al weer anders, dan kan je denk ik reg. B registreren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:44

De hengst heeft wel KWPN papier, maar is geen goedgekeurde dekhengst.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:45

Wel kwpn geregistreerd maar niet ggk, dan kun je reg B papier krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:47

Dus een KWPN geregistreerde hengst op een willekeurige merrie krijgt B-register papier?

Wat is dan de meerwaarde van fokken met een goedgekeurde hengst op een papierloze merrie?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:48

Dat hij gekeurd is en op de foto is gezet, qua papier maakt het geen verschil, wordt allebei reg B.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:49

Met reg. B papier is je veulen wel ingeschreven in het stamboek, maar je mag niet deelnemen aan keuringen e.d.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:50

Wat de meerwaarde is? Deze hengsten zijn niet omdat ze leuk op een plaatje staan goedgekeurd.. Fokken is verbeteren. Niet vermeerderen.. Als je het goed wil doen tenminste..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:52

Qua papier bedoelde ik meerwaarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:58

Charaz schreef:
De hengst heeft wel KWPN papier, maar is geen goedgekeurde dekhengst.

Dat had ik begrepen.
Maar de merrie heeft ook geen KWPN papier.
Dan denk ik nieteens dat je reg. B krijgt als je ook nog een niet ggk hengst neemt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:59

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:24

Ik kan me vergissen maar in dat schema zie ik bij deze combi NR staan.. Dus het eventuele veulen kan niet KWPN geregistreerd worden.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:46

Ben beetje een leek in dit soort dingen,maar wat betekent eigenlijk reg A of B of sectie A of B in de stamboom?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:03

BibicheB schreef:
Ik kan me vergissen maar in dat schema zie ik bij deze combi NR staan.. Dus het eventuele veulen kan niet KWPN geregistreerd worden.

Bij de bovenste rij, dus de merrie, moet je bij RP overige kijken en links, dus de hengst, bij KWPN geregistreerd, niet goedgekeurd.
Daar staat Reg B.

Bij onbekende merrie én hengst staat NR.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:15

Ik zou zeker niet kiezen voor niet goed gekeurd dekhengst.

A. De huidige markt, een paard met volledig KWPN-papier levert nu ook minder op. Begin dan zeker niet aan eentje die op papier niks waard is.
B. Je kan de collectie veulens van de niet goedgekeurde hengst niet bekijken.
C. Je weet niet of de hengst OCD en andere erflijke afwijkingen vererfd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:38

Waarom niet eerst de merrie laten keuren?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:44

ninne1 schreef:
Ben beetje een leek in dit soort dingen,maar wat betekent eigenlijk reg A of B of sectie A of B in de stamboom?

Register A = volledig of minstens 4 bekend generaties (bij sommige Stamboeken is dat 3 generaties) waarbij AL de vader dieren GGK dekhengsten zijn.
Register B = onvolledig, dwz minder dan 4 bekend generaties, of waar de vaderdier of diens vader niet GGK dekhengsten zijn.

Bij Welsh Stamboek hebben Sectie A of B ... maar dit heeft met type en maat te maken, niet met afstamming.

Sommige Stamboeken hebben ook een Register C = onbekend afstamming, zg 'wild' merries die opgenomen zijn na een keuring.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:50

Je krijgt een B-register al je besluit de merrie met een hengst te dekken die niet goedgekeurd is maar wel een KWPN-papier heeft.

Echter de vraag is, waarom zou je een merrie zonder papier dekken met een niet goed gekeurde hengst?

Er zijn meer dan genoeg veulens te koop voor weinig waarbij je wel een goedgekeurde vader en KWPN-merrie op het papier hebt staan.
Dan heb je niet eens alle kosten en risico's die komen kijken bij het fokken en een onverkoopbaar paard mocht de situatie zo zijn dat je het fokproduct niet kunt houden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:51

Peterina schreef:
ninne1 schreef:

Register A = volledig of minstens 4 bekend generaties (bij sommige Stamboeken is dat 3 generaties) waarbij AL de vader dieren GGK dekhengsten zijn.

Dit hoeft bij het KWPN niet zo te zijn, je kunt een merrie hebben uit 3 generaties reg B moeders en die zelf ook reg B is, dus geen van allen een ggk vader en die merrie dekken met een hengst die is ggk bij een erkend stamboek, dan heb je ook een reg A veulen.
Dek je die merrie met een KWPN ggk hengst, dan heb je zelfs normaal veulenboek papier.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:02

Citaat:
dekken met een hengst die is ggk bij een erkend stamboek,

Dat bedoelden ik ook want bij de WB stamboeken die KWPN 'erkend' staan dezelfde 'eisen' als KWPN, mn dat AL de vader dieren GGK dekhengsten moeten zijn (langs vader's kant wel te verstaan).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:21

Ah oke, ik dacht dat je met 3 of 4 generaties op het hele papier doelde.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:58

Peterina schreef:
Waarom niet eerst de merrie laten keuren?

Hoe wil je dat doen? De merrie heeft geen KWPN papier (wel NAS papier, waar zij ook gekeurd zal worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:42

Het is mij een raadsel waarom je dan niet een NAS hengst neemt, of een goedgekeurde KWPN hengst.

Peterina: Reg. A kan in het stamboek opgenomen worden na te hebben voldaan aan rontgeneisen, cornagetest en verrichtingstest of sportprestatie.
Reg. B blijft voor altijd reg. B en daarmee kun je nergens aan deelnemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:10

Ik wil geen NAS hengst omdat ik die qua beweging onvoldoende vind, goedgekeurde hengst is zeker een optie, maar ik zat te kijken naar een homozygoot bonte en die heeft het kwpn niet goed gekeurd,

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:56

Peterina schreef:
ninne1 schreef:

Register B = onvolledig, dwz minder dan 4 bekend generaties, of waar de vaderdier of diens vader niet GGK dekhengsten zijn.

Bij Welsh Stamboek hebben Sectie A of B ... maar dit heeft met type en maat te maken, niet met afstamming.

Sommige Stamboeken hebben ook een Register C = onbekend afstamming, zg 'wild' merries die opgenomen zijn na een keuring.

Oke, bedankt. :D