[TI] Aanschaf Tinker ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Aanschaf Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:18

Hallo Tinkerfans,

IK zit er over te denken om een tinker jaarling aan te schaffen.
Ik heb er één op het oog maar ik weet eigenlijk niet zo veel van de afstammingen af en de karakters.
Dit is de link naar het paard wat ik op het oog heb : http://www.tinkerhoeve.nl/index.php?pid ... 5&limiet=3
En dan de onderste op de pagina Kaydi. Het is een merrie.
Ik wil uiteindelijk graag dressuur (wedstrijden) gaan doen en haar voor de kar beleren.
Maarrr...is dit zonde? Moet ik als ik deze koop toch echt wel (ster) keuringen gaan doen etc.?
Aangezien het een goede merrie is.
Zou ik namelijk zeker geen tijd voor hebben. Of maakt dat niet zoveel uit.
Scheelt dat evt in prijs als ik haar later weer verkoop?
Ik wil haar pas over drie jaar oppakken etc. Dan is mijn zoontje oud genoeg en kan hij lekker mee.
Kan ik beter een hengst nemen als ik later dressuur wil gaan doen i.v.m uitstraling, constantheid en werkwilligheid.
En zijn tinkers een beetje heet te krijgen? Of zijn het vaak toch trapzakken?

Ik heb anders ook een hengstveulen op het oog namelijk: http://www.tinkerhoeve.nl/index.php?pid ... geslacht=M

Zijn er ook mensen die ervaringen heeft met de Tinkerhoeve?
IK sla namelijk een hele nieuwe weg in aangezien ik eigenlijk altijd KWPN'rs heb gehad.
IK wil graag eens een keer een robuust ras, past mij wel denk ik :D

Ik ben dus druk aan het orienteren, dus alle tips zijn welkom!! :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:15

Op fokkerijvragen/afstammelingen/ervaring met Tinkerhoeve kan ik allemaal geen antwoord geven.
Wel op deze vraag:
Citaat:
En zijn tinkers een beetje heet te krijgen? Of zijn het vaak toch trapzakken?

Mijn tinker is ontzettend werklustig. Zet je de juiste knopjes aan, dan verandert "de brave goedzak" in een aardig heet typje. Enorm voorwaarts, weinig been nodig, fel. Ik hoor eerder dat tinkers werklustig zijn dan lui.
Succes ermee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:47

Bedankt voor je reactie :D , ik hoop dat er nog meerdere komen ;(

Bij opening van de foto van de merrie, staat ze direct bovenaan :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:58

ik ken maar weinig luie tinkers.
onderschat ze niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 16:56

:D
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 10-01-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:35

ik hb 2 tinkers gehad en beide waren ze ver van lui
ze waren alle 2 best heet
denk dat het vaak een voor oordeel is dat tinkers lui zijn

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:38

heidi1973 schreef:
ik hb 2 tinkers gehad en beide waren ze ver van lui
ze waren alle 2 best heet
denk dat het vaak een voor oordeel is dat tinkers lui zijn

Daarom vroeg ik het ook ;) Ik had zelf ook wel het idee dat het anders zat :D
Kaydi is nu 2 en is gefokt uit de hengst Muskarro.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:40

Een gezonde Tinker is niet lui.
Ik zeg er wel bij, een gezonde Tinker, vroeger had je veel inport die een slechte voeding gehad hadden, tevens zaten ze vol met wormen.
Dat waren in het begin de slome Tinkers.
Vooral de nederlandse fok barst van de energie en is zeer werkwillig voor zijn eigenaar.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:41

och ze zijn er echt wel hoor van die aardsluie donders ,ik heb er hier 2 lopen die kerngezond zijn maar liever lui dan moe :D
Je kunt ze niet over 1 kam scheren ,ik heb er ook 3 bij die een heel pittig karakter hebben en idd werklustig zijn .

Kaydi is leuk trouwens !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:36

Ik heb er ook een aantal lopen.
En over het algemeen zijn ze allemaal heel enthousiast om wat te doen.
Alleen er zitten wel eens dagen bij dat ze niet vooruit te branden zijn.
Misschien een menselijke eigenschap ???

Maar vooral deze dame, die wil graag werken.

Afbeelding

Ze zoekt een nieuw baasje.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:38

Heb geen Tinkers gehad, ook niet in mijn omgeving. Maar ik zou wel uitkijken met de plannen die je hebt voor over die drie jaar in combinatie met je zoontje. Daar het voor het ene paard een makkie is om iets aan te leren, is het voor het andere paard een hele opgave. Om dan ook je zoontje mee te nemen en daarop te moeten letten, dat gaat zo nu en dan voor problemen zorgen. Mits je er geen rekening mee hebt gehouden natuurlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:45

Ik heb ook een tinker, en mijn ervaring is dat tinkers enkel werklustig zijn als ze er zin in hebben.
Ik heb een redelijk luie tinker, en soms onploft hij als hij even in die mood is ;-) Ze houden wel erg van buitenrijden en cross over de heide etc zijn ze ook wel voor te porren, sommige worden dan zelfs bloedfanatiek.
Kinderen kunnen er vaak niet mee uit de voeten, ze zijn echt te slim en te sterk. De meesten houden totaal niet van dressuur. De rijbak verafschuwen ze vaak. Er zijn maar enkelen die dressuurmatig redelijk echt goed kunnen lopen, maar dat zijn er niet veel. Ze zijn er gewoon niet voor gebouwd.
Wel zijn ze erg geschikt voor de kar en natuurlijk heel erg lief en rustig in karakter en omgang.
Een tinker staat graag buiten in weer en wind, dus hou daar ook rekening mee.

Wacht met inrijden tot ze 4 jaar zijn, tinkers zijn echte laatbloeiers! Je schaadt ze er mee om te vroeg in te rijden, zowel geestelijk als fysiek.
Er zijn veel topics over karakter van de tinker.

DeHP

Re: Aanschaf Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:11

Ik ben regelmatig bij de tinkerhoeve geweest om les te geven. Hele aardige mensen daar die de paarden ook echt lekker paard laten zijn. Zo veel mogelijk in groepen het hele jaar door naar buiten en lekker samen spelen.
Ze werken ook veel samen met stal Vosgesangh, daar hebben ze ook ruime keuze in leuke jonge (on)beleerde tinkers.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:27

xcomplientx schreef:
Ik heb ook een tinker, en mijn ervaring is dat tinkers enkel werklustig zijn als ze er zin in hebben.
Ik heb een redelijk luie tinker, en soms onploft hij als hij even in die mood is ;-) Ze houden wel erg van buitenrijden en cross over de heide etc zijn ze ook wel voor te porren, sommige worden dan zelfs bloedfanatiek.
Kinderen kunnen er vaak niet mee uit de voeten, ze zijn echt te slim en te sterk. De meesten houden totaal niet van dressuur. De rijbak verafschuwen ze vaak. Er zijn maar enkelen die dressuurmatig redelijk echt goed kunnen lopen, maar dat zijn er niet veel. Ze zijn er gewoon niet voor gebouwd.
Wel zijn ze erg geschikt voor de kar en natuurlijk heel erg lief en rustig in karakter en omgang.
Een tinker staat graag buiten in weer en wind, dus hou daar ook rekening mee.

Wacht met inrijden tot ze 4 jaar zijn, tinkers zijn echte laatbloeiers! Je schaadt ze er mee om te vroeg in te rijden, zowel geestelijk als fysiek.
Er zijn veel topics over karakter van de tinker.

;(

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:30

DeHP schreef:
Ik ben regelmatig bij de tinkerhoeve geweest om les te geven. Hele aardige mensen daar die de paarden ook echt lekker paard laten zijn. Zo veel mogelijk in groepen het hele jaar door naar buiten en lekker samen spelen.
Ze werken ook veel samen met stal Vosgesangh, daar hebben ze ook ruime keuze in leuke jonge (on)beleerde tinkers.

Daarom koop ik er graag één daar, de manier waarop zij de paarden houden past goed in mijn plaatje.

Over manier van beleren etc. en ivm mijn zoontje hoeven jullie je niet druk te maken.
Ik heb veel ervaring in het beleren mee en mijn zoontje gaat zeker niet ''zomaar'' mee ;)
Hij kan uiteindelijk lekker mee op het karretje en evt. ritjes mee maken in de bak.
Maar dat is nu ook pas een jaarling ;) , ik was ook zeker van plan om de tinker-jaarling en mijn jaarling zoontje de komende jaren lekker te laten bloeien :D

@COMPLIENT
Maar waarom verafschuwen ze de bak? Is jouw visie niet beperkt?
Zullen er juist niet uitzonderingen zijn die de bak verafschuwen?

Ik kan me niet voorstellen dat een paard zich verschrikkelijk voelt in een bak zonder duidelijke reden.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 10-01-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:35

Mijn tink vind het dressuren juist erg leuk om te doen. Het is wel zo dat door zijn wat zwaardere bouw, hij echt een hele goede warming-up nodig heeft, voordat je echt aan het werk kan. foto in mijn profiel van tijdens mijn rijlesTevens moet ik bij hem aan de soeplesse blijven werken, en dat is harder werken dan op een "mooi atletisch gebouwd" paard.
Ik zie op de tinkertoernooien toch ook wel hele leuke combi's in de dressuurring. Ook een aantal in het Z.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:35

Gooya schreef:
Mijn tink vind het dressuren juist erg leuk om te doen. Het is wel zo dat door zijn wat zwaardere bouw, hij echt een hele goede warming-up nodig heeft, voordat je echt aan het werk kan. Tevens moet ik bij hem aan de soeplesse blijven werken, en dat is harder werken dan op een "mooi atletisch gebouwd" paard.
Ik zie op de tinkertoernooien toch ook wel hele leuke combi's in de dressuurring. Ook een aantal in het Z.

Leuk om te horen :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:38

Ook ik kan zeggen dat tinkers echt niet lui hoeven te zijn ;) Als het aan die van mij ligt racen we alleen maar door de bak ipv normaal netjes rijden :P Je hebt er natuurlijk ook wel wat tussen zitten die liever lui zijn, maar over het algemeen zijn het vaak goed voorwaartse tinkers hoor.

Mijn tink is een tinker met wel zeker dressuurcapaciteiten! Ze houdt enorm van werken (in de bak), daar wordt ze altijd erg enthousiast van. Ook met kinderen kan ze goed overweg ondanks haar pittige karakter:
Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:40

Blaadjes schreef:
Heb geen Tinkers gehad, ook niet in mijn omgeving. Maar ik zou wel uitkijken met de plannen die je hebt voor over die drie jaar in combinatie met je zoontje. Daar het voor het ene paard een makkie is om iets aan te leren, is het voor het andere paard een hele opgave. Om dan ook je zoontje mee te nemen en daarop te moeten letten, dat gaat zo nu en dan voor problemen zorgen. Mits je er geen rekening mee hebt gehouden natuurlijk.

Dat vind ik nou net zo'n vooroordeel als de vraag, waarom ik fulltime kan werken met 3 jonge kinderen en raad eens: 3 paarden! :+ En ik heb er nog tijd voor ook! Ik denk dat TS daar echt wel over nagedacht heeft. Voordeel van paardrijden: Je moet eens weten hoeveel meiden van 14+ graag een klein centje bijverdienen met even op de kleine spruit letten. Sommigen vonden het zo leuk dat ze het zelfs voor niks wilden doen. :Y)

Mbt Tinkers weet ik er weinig van, maar mijn moeder adviseert wel eens als mensen haar benaderen. Ze is voorzitter van de Irisch Cob club. Dat lijkt er op toch? Het is niet mijn ras, vandaar dat het mijn éne oor in gaat en het andere weer uit. Ik loop meer warm voor het Spaanse ras. Voor mij geldt voor elk paard: Het blijft een beest en die kunnen altijd onverwachte dingen doen. Kwestie van opvoeding en opletten. Zelfs onze Prince kan nog verrassen. En dat is een superkindvriendelijke dartmoorpony.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:44

Whisper van mij VOND de bak ook niks, maar nu vind ze het geweldig en leert ze graag in de bak.
Loopt onderhand ook L2.

Heb ook een dochter van haar staan Serada, met nog betere gangen dan Whisper.
Staat ook te koop word in maart 3jaar [EA-TK-PP] Te koop een mooie Irish Cob dame

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:45

Waarom kies je voor een Tinker? Als je passie echt bij dressuur ligt, zou ik toch meer uitkijken naar een (bont) dressuurpaard of een luxe kruising.
Een paar punten:
- De maat: Veel tinkers (ook die 2 die jij laat zien) zijn of worden niet al te groot. Groter dan 1.60 is echt zoeken, en met een kleinere zit je toch in de dressuur tegen veel grotere paarden (er van uit gaande dat dat echt je passie is)
- De bouw: Door hun grove bouw zijn de oefeningen moeilijker om uit te voeren. Zoals mijn zus het ooit zei: "ik heb het idee met een roeiboot mee te doen in een raceboot wedstrijd". Het kost veel moeite voor zowel jou als je paard. Wel zou je dan eventueel naar een "luxe" tinker kunnen gaan zoeken.
- De gangen: Vooral de zwaardere dieren hebben geen 'dressuurgangen", maar meer het stuwende, wat nodig was voor het trekken van de kar.
- Het temperament: De meeste tinkers doe je geen lol met zware dressuuroefeningen en steeds in de bak rijden. Die trekken er veel liever op uit, de bossen in. Daar zijn ze dan vaak ook veel voorwaardser dan in de bak.
Dus waarom jezelf het extra moeilijk maken? En het dier gebruiken voor iets waar het oorspronkelijk niet voor gefokt is (vind ik trouwens ook van friezen, maar dat terzijde). En ja, er zijn een paar tinkers die hogere dressuur lopen (>M2), maar ook dit zijn er maar enkele.

Trouwens is het financieel voordeeliger om pas over een jaar of 3 meteen een volwassen dier te kopen, als je de stallingskosten meerkenend. Dan weet je meteen of het met het rijden ook klikt.

Je bent sowieso altijd welkom om een keer te komen rijden hier als je wilt, mocht ik je niet teveel ontmoedigd hebben :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:52

Ik heb juist heel veel ervaring met tinkers Minimouse. En heb geen beperkte visie. Maar bezint eer ge begint, een ras moet wel echt bij je passen. Ga op onderzoek uit en bij tinkerstoeterijen langs. Stel je vragen, want dat zijn de echte kenners. Er zijn zoveel mensen die bijv dressuur willen gaan rijden en de tinker er zo leuk uit vinden zien. Dit willen ze willens en wetens met elkaar combineren, ten koste van het paard. Een tinker is gebouwd met een stuwende achterhand, dus het is voor een tinker veel moeilijker om dressuur hoger in de sport te lopen.

Je moet het zien als mensen die een hond nemen die niet bij hun past, bijv bejaarden die bijv een jonge bolder collie aanschaffen. Er zullen honden zijn die zich aanpassen aan de situatie (paar keer per dag rondje aan de riem kwartiertje als vb), maar er zijn meer die zich niet gelukkig voelen in die situatie en die daardoor probleemgedrag gaan ontwikkelen.
De afwisseling is het belangrijkst voor je tinker. Als je (normaal) dressuur wil rijden, maar je wisselt dit af met buitenritten en bijv voor de kar, dan ben ik overtuigd dat je best een gelukkige tinker kunt krijgen. Maar lees de topics over tinkers en je zal tot conclusie komen dat er echt meer tinkers zijn die niet houden van dressuren in een rijbak ;-).
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 10-01-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:54

Ze zijn wel makkelijk begreep ik. Je legt er een zadel op en rijdt er mee weg. Althans, dat zegt mijn moeder altijd. Maar ja, onze Spanjaard was ook zo. Als ik mag kiezen, heb ik liever een mooie PRE. Die komen in de dressuur ook net een stapje verder dan een tinker. Overigens heb ik geen capsones op concours. Ik hoorde eens iemand zeggen, dat het toch wel idioot was om met een fjord op concours te gaan. Als amateur moet je toch een eind kunnen komen op de reguliere wedstrijdjes. We heten niet allemaal Edward en Anky hè? Maar ik heb één keer een Tinker zien starten in het Z en dat zag er ook absoluut niet onaardig uit.

En zoals Compidinges schrijft. Idd een ras met bij je passen. Dus proberen van een ras is wel een aanrader! Zou ik zeker doen als je twijfelt!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:00

Je wil je zoontje er dan op rond laten hobbelen? ik zie in je profiel dat je zoontje nog maar 8 maanden is. Tegen die tijd is het in mijn ogen een hele verkeerde combi, zo'n jong kindje op een jonge tinker .....
:x

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:05

Zo en zo moet je er niet vanuit gaan dat iedere tinker goed is om gewoon een jong kind op te laten hobbelen.
Want wat al meerdere schrijven zijn zat tinker lekker voorwaarts onder het zadel.
Whisper van mij is ook geen paardje voor beginners, zeker niet op buitenrit