Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
TheJokerr schreef:ik gebruik gewoon de wei, maar als je een speciaal plekje wilt om met je shetlander te gaan VD'en dan zou ik kiezen voor een ruime plek van minimaal 10 bij 10 ofzo, is ruim genoeg,
voor weide heb je denk ik al ect?

TheJokerr schreef:ooo bedoel je met alle harnachement?
dan heb je zeker een grote wei nodig, maar ligt eraan hoeveel maatjes erbij komen, een shetlander in zijn eentje gaat zich vervelen en dan kan hij enorm gaan klieren en ontsnappen.
ik dacht dat je een grond nodig had om op te vrijheidsdressuren.. verkeerd begrepen
Ect = Enzovoort.
Wij hebben een mega grote wei, ik geloof iets van 70 meter bij 60 meter, maar daar staan ze met zijn 6en op, heel veel beschutting is er niet maar wel kassen waar ze zich kunnen schuilen, 't zijn niet voor niets shetlanders, de wei is in 4 delen te verdelen, dus net een vierkante taart die je door 4en deelt, ruim zat en ze worden in de winter er bijgevoerd met elke dag onbeperkt hooi, voor de lente worden ze verplaatst naar hele andere wei zodat die grote wei enorm kan groeien en veel kan geven, hier heb ik dan een shetlander lopen die enorm gevoelig is voor eiwitten en snel hoefbevangen word en die staat dan samen met een andere merrie in een wei waar het altijd vrij weinig is qua bloei.
Zoals kimmie88 zegt, wil je die delen? want als het een op is hebben ze niks meer aan de wei, en gaan ze alles kapot trappen en moet je op een begeven moment bij gaan voeren..

TheJokerr schreef:zie dat je de opening hebt aangepast,
Hoe groot moet de wei ongeveer zijn?
De wei moet groot genoeg zijn om jouw shetlander en een van zijn maatjes de ruimte te geven voor voldoende gras en dan ook nog in 2en kunnen delen voor de groeiperiode van het gras. 1 kant groeit dan wel, andere staan ze dan op ect.
-Hoe groot moet de inloopstal ongeveer zijn?
Ligt eraan met hoeveel ze lopen, met 2 shetlander moet hij sowieso hoog genoeg zijn voor jouzelf om eventueel uit te gaan mesten dus ga uit van ongeveer 2.2 meter hoog, 3 meter van voor naar achter ( als je ervoor staat, dus diepte ) en van links naar rechts ongeveer 4 meter zo hebben ze ruimte genoeg om van een afstandje te liggen bij elkaar en zo kun je het verdelen in eetgebiedje van hooi ect en lig gebied waar je stro neergooit of iets.
-Hoeveel hooi moeten ze krijgen in de zomer en winter?
in de zomer hoeven shetlanders geen hooi aangezien ze wel genoeg hebben aan het vele gras, mocht het gras opraken heb je dus altijd nog de 2e wei die je dan ook weer door 2'en kunt delen en dan dus de helft van de 2e wei als reserve voedselvoorraad kunt gebruiken altijd handig als je extra paaltjes hebt met touw dus![]()
-Is brok nodig voor een shet? Want de meeste zijn nogal snel te dik!
Meestal is het niet nodig tenzij je shetlander extra energie nodig heeft als je hem echt iedere dag keihard een uur laat trainen om zijn ruitertje of menwagen mee te slepen, of een shetlander heeft extra kracht nodig om die dikke vacht kwijt te raken na de winter. het liefst maar 1 handje want eiwitten zitten er heel veel in en suikers ook dus daar worden ze ook echt dik van en kunnen ze ook ziek van worden
hier de uitleg van de foto wat ik bedoelde in mijn vorige post.
Je hebt de 2 weides, en dan de inloopstal, je maakt er 2 deuren in die naar binnen klappen ( heb ze hier naar buiten maar dat is gewoon snel foutje, dan kun je er 1 dichtgooien zodat ze niet in andere wei kunnen en andersom ook, ook kun je ze beide omgooien als je beide weides zoals in de winter wilt gebruiken