Shetlander aanschaffen; een aantal vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Shetlander aanschaffen; een aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:20

Goedenavond iedereen,

omdat ik me aan het oriënteren ben om een shetlander aan te schaffen, vroeg ik me dus een aantal dingen af.

-Hoe groot moet de wei ongeveer zijn?
-Hoe groot moet de inloopstal ongeveer zijn?
-Hoeveel hooi moeten ze krijgen in de zomer en winter?
-Is brok nodig voor een shet? Want de meeste zijn nogal snel te dik!

En hebben jullie verder nog tips?

fijne avond verder nog!
Laatst bijgewerkt door Suzan_v_h op 09-01-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

TheJokerr

Re: hoeveel grondoppervlakte nodig voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:38

ik gebruik gewoon de wei, maar als je een speciaal plekje wilt om met je shetlander te gaan VD'en dan zou ik kiezen voor een ruime plek van minimaal 10 bij 10 ofzo, is ruim genoeg,

voor weide heb je denk ik al ect?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:44

TheJokerr schreef:
ik gebruik gewoon de wei, maar als je een speciaal plekje wilt om met je shetlander te gaan VD'en dan zou ik kiezen voor een ruime plek van minimaal 10 bij 10 ofzo, is ruim genoeg,

voor weide heb je denk ik al ect?

Wat bedoel je met VD'en en met ect?
haha, nu voel ik me wel een beetje dom. 10 bij 10 klinkt echt weinig, maar aan die grote kan ik wel komen, wel moet ik opletten dat de inloop stal er no bij moet komen.

kimmie88

Re: Shetlander aanschaffen; een aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:45

Hoe groot de wei moet zijn hangt er vanaf met hoeveelk ze op de wei gaan, hoelang hij er op staat ed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:46

Onbeperkt hooi, dan hebben ze geen biks nodig.
Inloop stal, hoeft niet erg groot. 2x2 is al erg ruim. In principe hoeft hij er niet in, maar mag hij erin, wanneer hij dat wilt, dus mega groot hoeft niet

VD is vrijheids dressuur

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:46

kimmie88 schreef:
Hoe groot de wei moet zijn hangt er vanaf met hoeveelk ze op de wei gaan, hoelang hij er op staat ed.

Ik ben van plan dat hij gewoon 24/7 op de wei staat. En dan natuurlijk een inloopstalletje erbij.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:47

Wil je de wei in 2e kunnen delen, zodat je kan wisselen van stuk?
(Zodat het ene deel weer kan herstellen)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:52

ooo bedoel je met alle harnachement?

dan heb je zeker een grote wei nodig, maar ligt eraan hoeveel maatjes erbij komen, een shetlander in zijn eentje gaat zich vervelen en dan kan hij enorm gaan klieren en ontsnappen.

ik dacht dat je een grond nodig had om op te vrijheidsdressuren.. verkeerd begrepen ;)

Ect = Enzovoort.

Wij hebben een mega grote wei, ik geloof iets van 70 meter bij 60 meter, maar daar staan ze met zijn 6en op, heel veel beschutting is er niet maar wel kassen waar ze zich kunnen schuilen, 't zijn niet voor niets shetlanders, de wei is in 4 delen te verdelen, dus net een vierkante taart die je door 4en deelt, ruim zat en ze worden in de winter er bijgevoerd met elke dag onbeperkt hooi, voor de lente worden ze verplaatst naar hele andere wei zodat die grote wei enorm kan groeien en veel kan geven, hier heb ik dan een shetlander lopen die enorm gevoelig is voor eiwitten en snel hoefbevangen word en die staat dan samen met een andere merrie in een wei waar het altijd vrij weinig is qua bloei. ;)

Zoals kimmie88 zegt, wil je die delen? want als het een op is hebben ze niks meer aan de wei, en gaan ze alles kapot trappen en moet je op een begeven moment bij gaan voeren..

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:58

TheJokerr schreef:
ooo bedoel je met alle harnachement?

dan heb je zeker een grote wei nodig, maar ligt eraan hoeveel maatjes erbij komen, een shetlander in zijn eentje gaat zich vervelen en dan kan hij enorm gaan klieren en ontsnappen.

ik dacht dat je een grond nodig had om op te vrijheidsdressuren.. verkeerd begrepen ;)

Ect = Enzovoort.

Wij hebben een mega grote wei, ik geloof iets van 70 meter bij 60 meter, maar daar staan ze met zijn 6en op, heel veel beschutting is er niet maar wel kassen waar ze zich kunnen schuilen, 't zijn niet voor niets shetlanders, de wei is in 4 delen te verdelen, dus net een vierkante taart die je door 4en deelt, ruim zat en ze worden in de winter er bijgevoerd met elke dag onbeperkt hooi, voor de lente worden ze verplaatst naar hele andere wei zodat die grote wei enorm kan groeien en veel kan geven, hier heb ik dan een shetlander lopen die enorm gevoelig is voor eiwitten en snel hoefbevangen word en die staat dan samen met een andere merrie in een wei waar het altijd vrij weinig is qua bloei. ;)

Zoals kimmie88 zegt, wil je die delen? want als het een op is hebben ze niks meer aan de wei, en gaan ze alles kapot trappen en moet je op een begeven moment bij gaan voeren..

De wei door midden doen wil ik wel. zo krijgt het gras tenminste de kans om bij te groeien.
wow 70 bij 60m is wel echt heel groot ja!

Oja hij krijgt waarschijnlijk wel een vriendje erbij hoor!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:25

als hij een vriendje erbij heeft prima, zorg er ook voor dat ze wat te spelen hebben, vooral als je een houten omheining hebt anders gaan ze eraan knagen/breken ze erdoorheen ( spreekt uit ervaring ) heb nu gewoon stroomdraad en prikpaaltjes prima tegen die uitbrekers.

70x60 en dan delen door 4 is het dan bij mij :)

Fijn dat je het door 2en deelt,
jij geeft aan dat je een inloopstalletje wilt, komt dit bij beide weidjes dan of een grote wei die doormidden gemaakt word of met deuren zodat 1 open kan en 1 dicht die afsluit naar andere weide, zal zo paint tekening maken mocht het niet duidelijk zijn.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:35

zie dat je de opening hebt aangepast,

Hoe groot moet de wei ongeveer zijn?

De wei moet groot genoeg zijn om jouw shetlander en een van zijn maatjes de ruimte te geven voor voldoende gras en dan ook nog in 2en kunnen delen voor de groeiperiode van het gras. 1 kant groeit dan wel, andere staan ze dan op ect.

Ligt eraan met hoeveel ze lopen, met 2 shetlander moet hij sowieso hoog genoeg zijn voor jouzelf om eventueel uit te gaan mesten dus ga uit van ongeveer 2.2 meter hoog, 3 meter van voor naar achter ( als je ervoor staat, dus diepte ) en van links naar rechts ongeveer 4 meter zo hebben ze ruimte genoeg om van een afstandje te liggen bij elkaar en zo kun je het verdelen in eetgebiedje van hooi ect en lig gebied waar je stro neergooit of iets.

in de zomer hoeven shetlanders geen hooi aangezien ze wel genoeg hebben aan het vele gras, mocht het gras opraken heb je dus altijd nog de 2e wei die je dan ook weer door 2'en kunt delen en dan dus de helft van de 2e wei als reserve voedselvoorraad kunt gebruiken altijd handig als je extra paaltjes hebt met touw dus ;)

Meestal is het niet nodig tenzij je shetlander extra energie nodig heeft als je hem echt iedere dag keihard een uur laat trainen om zijn ruitertje of menwagen mee te slepen, of een shetlander heeft extra kracht nodig om die dikke vacht kwijt te raken na de winter. het liefst maar 1 handje want eiwitten zitten er heel veel in en suikers ook dus daar worden ze ook echt dik van en kunnen ze ook ziek van worden ;)

hier de uitleg van de foto wat ik bedoelde in mijn vorige post.
Je hebt de 2 weides, en dan de inloopstal, je maakt er 2 deuren in die naar binnen klappen ( heb ze hier naar buiten maar dat is gewoon snel foutje, dan kun je er 1 dichtgooien zodat ze niet in andere wei kunnen en andersom ook, ook kun je ze beide omgooien als je beide weides zoals in de winter wilt gebruiken :)

Afbeelding

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:26

TheJokerr schreef:
zie dat je de opening hebt aangepast,

Hoe groot moet de wei ongeveer zijn?

De wei moet groot genoeg zijn om jouw shetlander en een van zijn maatjes de ruimte te geven voor voldoende gras en dan ook nog in 2en kunnen delen voor de groeiperiode van het gras. 1 kant groeit dan wel, andere staan ze dan op ect.

Ligt eraan met hoeveel ze lopen, met 2 shetlander moet hij sowieso hoog genoeg zijn voor jouzelf om eventueel uit te gaan mesten dus ga uit van ongeveer 2.2 meter hoog, 3 meter van voor naar achter ( als je ervoor staat, dus diepte ) en van links naar rechts ongeveer 4 meter zo hebben ze ruimte genoeg om van een afstandje te liggen bij elkaar en zo kun je het verdelen in eetgebiedje van hooi ect en lig gebied waar je stro neergooit of iets.

in de zomer hoeven shetlanders geen hooi aangezien ze wel genoeg hebben aan het vele gras, mocht het gras opraken heb je dus altijd nog de 2e wei die je dan ook weer door 2'en kunt delen en dan dus de helft van de 2e wei als reserve voedselvoorraad kunt gebruiken altijd handig als je extra paaltjes hebt met touw dus ;)

Meestal is het niet nodig tenzij je shetlander extra energie nodig heeft als je hem echt iedere dag keihard een uur laat trainen om zijn ruitertje of menwagen mee te slepen, of een shetlander heeft extra kracht nodig om die dikke vacht kwijt te raken na de winter. het liefst maar 1 handje want eiwitten zitten er heel veel in en suikers ook dus daar worden ze ook echt dik van en kunnen ze ook ziek van worden ;)

hier de uitleg van de foto wat ik bedoelde in mijn vorige post.
Je hebt de 2 weides, en dan de inloopstal, je maakt er 2 deuren in die naar binnen klappen ( heb ze hier naar buiten maar dat is gewoon snel foutje, dan kun je er 1 dichtgooien zodat ze niet in andere wei kunnen en andersom ook, ook kun je ze beide omgooien als je beide weides zoals in de winter wilt gebruiken :)

Afbeelding

Super bedankt voor je uitleg, en je handige tips!
Voor iedereen trouwens, nu kan ik weer even een tijdje door! :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 08:37

Als je nou met een shet de weg op wil, bijvoorbeeld achter een karretje, zijn ijzers dan nodig?
Want ik weet nou niet zeker of dat nou écht nodig is!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:57

Als je voor de wagen wil rijden is eerst goede begeleiding nodig. Of ijzers nodig zijn hangt van je pony af, daar kan je instructeur en hoefsmid zeker mee helpen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:32

inderdaad het hangt van je pony af, aangezien mijn shetlander absoluut niet snel groeiende hoefjes heeft ga ik met haar niet vaak naar buiten of loop ik vaak in de berm aangezien de hoefjes dan te kort worden..

ook heb ik hier een shetlanderXwelsh lopen en die heeft weer wel snel groeiende hoeven, ik ga met haar niet vaak op deweg omdat ze nog jong en zeer sterk is maar alsnog probeer ik zoveel mogelijk op het harde te stappen, ook komt de hoefsmid bij haar vaker!

Succes met je koop en zorg ervoor dat je altijd iemand mee hebt die verstand heeft van paarden kopen..
aangezien je nog behoorlijk veel mislukte fokkers erbij hebt zitten triest voor woorden, en je wilt dat natuurlijk niet op je geweten hebben.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:41

Vergeet niet bij de ingang van de stal te tegelen want anders kan het heel snel een grote modderpoel worden waar jij ook doorheen moet om uit te mesten. :)*

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:56

Als je de wei goed onderhoud heb je niet een enorme grootte nodig.
Mijn pony heeft vroeger altijd in de een wei ter grootte van een rijbak gestaan, samen met zijn vriendje. Ze hadden een schuilstal van 2x2m, waar ze allebij een eigen voerbak hadden, waar ze samen in konden liggen (pony's waren 85cm en 90cm hoog). Ze hadden 1 hooinet waar ze goed samen uit konden eten. Voor deze pony's was een stal van 2x2m dus groot genoeg.
Mocht je een erg dominante pony hebben, dan is dit denk ik niet groot genoeg.

De wei had ik natte periodes in 2en gedeeld, in de lengte. Doordat ik een vierkant om de schuilstal had afgezet met 2 openingen hoefde ik geen 2 deuren in de stal te maken.

De pony's kregen dagelijks een klein handje basisbrok in de winter en zomers een halve pavokoek. Verder kregen ze onbeperkt hooi bijgevoerd als er niet genoeg gras was.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:41

inderdaad tegelen, bij mij pony vroeger hadden we 4 tegels van 20 bij 20 cm :)

Je moet ook zorgen voor een mestvergunning, en je moet zorgen voor een plek waar je je mest naar toe kan brengen vervoeren per aanhangwagen.uitmesten is inderdaad belangrijk anders kunnen je pony's ( waaronder ook weer die van mij ) gaat mest eten :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:43

Een mestvergunning? Is toch pas nodig vanaf 5 paarden en niet voor 2 shetjes?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:48

mhh wij hadden er wel een voor 1 paard en 1 mini shet :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:01

Bedankt voor al jullie reactie's!

Is een mestvergunning nou nodig of niet? Want ik kan er niet zoveel over vinden op google.

Als ik een paardje ga halen, gaat mijn instructrice mee. En die kan mij dan ook leren mennen, of ik ga op cursus. :-)
Een menbewijs is niet noodzakelijk zag ik?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:07

Ik zou zowieso niet 1 shetlander nemen, paarden zijn kudde dieren :)
Op de rest is antwoord gegeven !

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:47

Hij komt bij een maatje, dus komt goed.
Maar is een mestvergunning nou nodig of niet?
En een menbewijs?
Want als ik zo rond kijk, zie ik allemaal verschillende antwoorden!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:55

Mestvergunning is voor 2 shetten niet nodig. Ik heb er 3 en heb geen mestvergunning.

Menbewijs is wel handig, je leert dan de basis en je bent WA verzekerd. Maar het is niet verplicht, met uitzondering van een aantal gebieden in Nederland.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 07:39

@judith,

bedankt!