Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindie

Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:07

Hallo!

Wie rijdt zijn/haar IJslander ook bitloos en met welk type hoofdstel. Ik hoop vooral op reacties van mensen die bitloos rijden
met een Zwaar beBaarde IJslander.

Ik rijd mijn IJslander regelmatig bitloos. Het is een type kaakgekruist.
Echter, zijn baard beperkt de release. Dit vind ik uiteraard niet prettig, ik wil bij nageven ook daadwerkelijk 'de druk' eraf.

Hmm, ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn vraag?

Heel graag reacties met uitleg en eigen ervaring, en het type/merk hoofdstel waarmee gereden wordt.

Dank jullie wel!
Groetjes, Vlindie

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:51

Goede vraag, ben benieuwd naar de antwoorden. Ik wil mijn jonkie later ook graag in ieder geval laten wennen aan bitloos en ook die van mij heeft een baard.

Wel eens gedacht aan een sidepull? Of -ik weet niet of dit een gekke suggestie is- eventueel een (Weense) kaptoom?

Edit; typefout

Air

Re: Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:54

Als de release door de beharing beperkt wordt lijkt een sidepull mij een goede oplossing voor je :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:58

Mijn vriendin rijdt ook met een sidepull en is daar heel tevreden over. Een touwhalster kan ook een oplossing zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:59

Misschien slim om die vraag eens op IJslanderforum of Tölt.nl te stellen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:00

Mijn pony liep op een side pull ook super lekker! En anders kin gekruist?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:36

Mijn merrie heeft ook een MEGA baard :) het kaakgekruidse systeem snapte ze niet, maar was ook vanwege haar baard geen succes. Ik heb al meerdere keren op een stalhalster gereden en daarom wil ik een sidepull gaan proberen. De fra pardoes http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=539993 ben nog aan het sparen, dus nog geen ervaringen :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:37

Een sidepull of kingekruist lijkt mij dan het handigste.
Kwestie van proberen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:18

LG Zaum of ook wel gluksrad genoemd, daar rij ik een van mijn merrie's mee.
geen last van beharing. en het fijne van deze optoming is dat je hem op verschillende manieren kunt rijden.
naar gelang je paard,oefening en dag.
gr

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:07

Hey mensen!

Heel erg bedankt zover!
De sidepull zou inderdaad wel iets kunnen zijn. Of het Gluksrad, die heb ik elders ook voorbij zien komen....
Ik ga me in genoemde modellen verder verdiepen, en ook even het linkje bekijken. Er 'moet' gewoon iets anders
komen, het bitloos rijden bevalt me enorm en mijn paard ook. Hij is mooi voorwaarts en goed in takt met
de juiste oprichting. Maar wat ik al aangaf, zijn baard bemoeilijkt de release.

Indien er nog meer mensen met ervaringen/modellen zijn, reageer ajb! Ben nog oriënterende.

Nogmaals bedankt!

Edit: Shadowfax; ik heb de Fra net even vluchtig bekeken, dit lijkt me iig wel iets. Hoe loopt de maatvoering? Normaal heeft
mijn IJslander maat Cob, zou ik dan voor een middel moeten gaan?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:18

Vlindie schreef:
Hey mensen!

Heel erg bedankt zover!
De sidepull zou inderdaad wel iets kunnen zijn. Of het Gluksrad, die heb ik elders ook voorbij zien komen....
Ik ga me in genoemde modellen verder verdiepen, en ook even het linkje bekijken. Er 'moet' gewoon iets anders
komen, het bitloos rijden bevalt me enorm en mijn paard ook. Hij is mooi voorwaarts en goed in takt met
de juiste oprichting. Maar wat ik al aangaf, zijn baard bemoeilijkt de release.

Indien er nog meer mensen met ervaringen/modellen zijn, reageer ajb! Ben nog oriënterende.

Nogmaals bedankt!

Edit: Shadowfax; ik heb de Fra net even vluchtig bekeken, dit lijkt me iig wel iets. Hoe loopt de maatvoering? Normaal heeft
mijn IJslander maat Cob, zou ik dan voor een middel moeten gaan?

Ik weet dat de pardoes in maat pony, middel en full bestaat. Dat vind ik erg belangrijk, want ik ben ook nog niet over de maat uit. Mijn merrietje heeft een heeel rank koppie en zou naar mijn idee in een ponymaat passen. Ik heb een neusriem in maat pony. Maar in de winkel (epplejeck) heb ik een maat full in mijn handen gehad en de neusriem viel best klein. Dus ik wil hm ergens online kopen waar ik hm ook makkelijk kan omruilen voor een kleinere maat. In eerste instantie wil ik dus voor maat cob gaan.

De bloem heb ik ook bedacht, maar omdat mijn merrie zo goed loopt op een stalhalster, ga ik liever voor een sidepull.
Bovendien rij wel dressuurmatig, dus met aanleuning. Ook rij ik wedstrijden, dus ik wil niet een bitloze optoming waarbij ik met een los teugeltje moet rijden. Ben heel erg benieuwd!!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:31

@ ShadowFax; Nee, precies. Ik vind het zelf erg prettig dat hij mijn 'hand opzoekt' om het zo maar te stellen.
Heb net even gekeken en gelezen. De FRA heeft toch wel mijn voorkeur. Nu heb ik natuurlijk geen ervaring met de Bloem,
misschien kan Kvika nog enige toelichting geven hierover, m.n. de verschillende manieren van rijden....?? Ik neem aan dat het dan met het instellen te maken heeft?

Ben benieuwd!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:32

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 09:58

Hoi Air!

Lief dat je reageert, misschien dat je idd mensen met je neusband op weg kunt helpen.
Voor mijn eigen hoofdstel gaat het niet op, dat bestaat uit 1 geheel.

Bedankt en groetjes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:02

Met onze zwaar behaarde shetlanders (hebben die een kaaklijn dan?!) rijden we met de nurtural.
Dit hoofdstel is kingekruisd, maar heeft een stabilisator in het middel, waardoor de release erg goed blijft.
Een gluckrad is ook een aanrader (zelfde princiepe als de bloem)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:19

hier rijden we met een sidepull, die gluckrad, word ik zelf niet echt gelukkig van, ik vind die niet fijn om mee te rijden. maar dat is waarschijnlijk ook persoonlijk.
de sidepull vind ik duidelijker voor het paard.
hier ook veelal behaarde/bebaarde, paarden, gaat prima met sidepull.
Ehm als er geen dikke pak sneeuw en ijs ligt haha

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:20

Ik heb ook een bebaard type, en ben SUPER tevreden met mijn FRA sidepull type Pardoes

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:35

Wow, ik raak meer en meer overtuigd tav. de FRA sidepull....
Was nog even aan het rondspeuren naar info en ervaringen, die zijn op een enkeling na
allemaal positief te noemen.

Nu nog proberen een 2e handse te scoren, haha. En anders....... zucht..... geen keus... Een Nieuwe!!
(mocht iemand van zijn FRA sidepull maat middel/cob af willen, stuur me dan een pb met foto en richtprijs)

Bedankt voor alle reacties!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:19

Vlindie schreef:
Nu nog proberen een 2e handse te scoren, haha. En anders....... zucht..... geen keus... Een Nieuwe!!
(mocht iemand van zijn FRA sidepull maat middel/cob af willen, stuur me dan een pb met foto

Als je meerdere reactie krijgt wil ik de ander kopen :) ik ben al een tijdje op zoek en heb nog geen Cob 2e hands aangeboden gezien :(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:01

Das niet mijn topic hoor. IcePrincess maakt die neusbanden, even voor de duidelijkheid :D
Ik dacht ik zet het hier even neer aangenzien ShadowFax ook een sidepull zoekt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:06

Ik heb in de winter een dikbehaarde baardmans, en ik rijd soms met een indian bosal, die kun je zowel kingekruist als als sidepull gebruiken :) Ik heb hem laten maken bij Diereninpastel.nl.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:41

de beide sidepulls die ik hier heb, heb ik bij arthurs western shop gehaald, dat is niet zo ver bij mij uit de buurt, wel zo handig ;)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:36

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:43

Ik heb diverse bitloze optomingen geprobeerd, maar ben zelf nog steeds het meest tevreden over de hackamore.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:53

Hoi Haukieboy. Bedankt voor je reactie.

De Hackamore verdiend bij mij absoluut de minste 'voorkeur'. Sterker nog, sommige mensen zouden zo'n optoming
niet in handen mogen krijgen laat staan er mee aan de slag gaan..... Ik ga er vanuit dat jij met een mooie,
zachte hand rijdt en weet wat je doet. Nogmaals bedankt voor je reactie. Mijn (voorlopige) keuze is gevallen
op een FRA sidepull Pardoes.

Groetjes en een fijn weekend!