[EH] Welke dekhengst voor KWPN Tygo x Hinault Balia Merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

[EH] Welke dekhengst voor KWPN Tygo x Hinault Balia Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:35

Hallo allemaal heeft iemand advies of een beter idee voor mij?
Ik heb een Tygo x Hinault merrie en het lijkt me wel wat om er mee te fokken.

Ik zat er aan te denken aan Arizona (v. Utrillo vd heffnick).

Omdat het een jonge hengst is (sinds gisteren dan een 6jarige). En mijn merrie sinds gister een 4jarige (een C), en dat lijkt me mooi voor de ontwikkeling van het fokken.
Omdat hij zelf goed aan de maat is ( ik dacht zo plus minus 1.80) en mijn merrie aan de kleine kant is.
Daarbij heeft deze hengst Olympiade paarden in zijn papier en mijn merrie ook! Dus is een mooie toevoeging!

Mijn merrie is verder een echt bloedpaardje, mooi extrieur en zeer sensibel en erg snel.
Ze loopt niet makkelijk over haar rug en zo springt ze ook nog niet helemaal. Ook een kwestie van trainen en van tijd want zo lang is ze nog niet beleerd ed maar wel een iets moeilijker puntje. En ze is aan de kleinere maat.

Iemand misschien een idee? Welke hengst echt geschikt is en/of mijn idee goed is?

Ik zat evt ook te denken aan:

Royal Bravour
Cumano
Sam R
Back gammon
Quasimodo Z
Dulf van den Bisschop

Maar heb ik verder nog niets uitgezocht.

Foto`s:
Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M6RP7YKX.jpg
Op de standfoto lijkt ze misschien een beetje overbouwd maar dat is niet zo.

Alvast bedankt,

Groetjes Natascha
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-11 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:46

Ik heb weinig verstand van fokken, maar de redenen waarom jij een bepaalde hengst wilt, zijn i.m.o. drogredenen.
Je wilt een hengst die vergroot.
Je wilt een hengst die bascule doorgeeft, alhoewel ik niet weet of dat ook daadwerkelijk kan.

Wil je een sensibel veulen, of wil je graag een ietwat relaxer veulen?

Wil je perse een KWPN goedgekeurde hengst gebruiken?
Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

BTW, Je mist wat tags in je OP en had je gisteren niet hetzelfde topic geopend?

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:00

Hoi Mootje,

Ja klopt,

Ik zou graag een hengst willen die maat doorgeeft,
Bascule doorgeeft,
en ik zou inderdad een relaxer veulen willen die iets relaxer is. of tenmisnte niet een hengst die zelf ook sensibelen beestjes geeft.
Het hoeft niet persee een KWPN goedgekeurde hegst te zijn.
Ja klopt sorry ik had van die van gister een beetje een zooitje van gemaakt dus ik denk ik maak een nieuwe,
ik ben hier net mee begonnen met bokt.nl
en sorry dat ik de Tags ben vergeten bij deze:

[E][H]

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:05

Als je groter wil fokken moet je ook kijken naar de moederlijn van de hengst of die wel genoeg maat heeft. Niet alleen of de hengst zelf groot is want dat kan ook een toevalstreffer zijn. Denk dat je ook wat op karakter moet letten.
Ik zat zelf te twijfelen tussen Arizona, Sam en Advance. ik heb uiteindelijk voor de laatste gekozen. Hoogbenig, maat en goed karakter. Daarnaast heeft hij genoeg kwaliteit op de sprong. Daarnaast was het dekgeld ook heel netjes en ken ik de hengstenhouder goed. Mijn merrie heeft wat begeleiding nodig. Voor Sam heb ik lang over getwijfeld maar was bang voor de maat. Ik fok namelijk met een merrie van 1.54m. Arizona vond ik zelf te groot.
Cumano vind ik zelf een gave hengst maar ik vind hem zelf wat te traag.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:22

Ok ok! Ja klopt,
Advance heeft ook een moederlijn alleen maar ster, en een half broer van Arizona.
Alleen van Arizona vind ik de moeder weer beter die heeft al 3ggk hengsten gebracht, en de moeder van Advance is een Cavalier en ik hoor vaak dat Cavalier moeilijke en vervelende paarden geeft (zelf geen ervaring mee hoor). Cumano is dan wat betreft ook wel geschikt aangezien die van mij wel erg snel is, maar dat is dan ook weer een gok. Met de karakter van mijn merrie hoeft niet echt overna gedacht te worden die is perfect (voor mij dan) alleen ik kies dan indd wel een hengst die niet moeilijke veulend geeft. .aar hoe is jouw veulen geworden dan? Ben toch wel benieuwd hoor naar Advance

caro29

Re: Welke dekhengst voor mijn KWPN Tygo x Hinault Balia Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:00

Ik heb nu zelf nog 2 cavaliers staan. Heb een periode er 3 stuks gehad. Rechtstreekse nakomelingen van Cavalier hebben karakter maar zijn wel eerlijk en springen hoef je hun niet te leren. Qua fokkerij vind ik het mooier als er cavalier in de moederlijn zit.
Ik heb Advance meerdere keren gezien op CC en ook onder het zadel thuis. Hij is erg braaf en heeft 3 goede bewegingen. Daarnaast vind ik zijn 1e veulenrapport erg goed. Veulens deden het goed op de keuringen en veilingen. Denk dat er op de site van Reini Tewis wel nakomelingen te vinden zijn en een video van Advance. Anders denk ik wel op you tube.
Het veulen van vorig jaar heeft mijn merrie verworpen en de volgende komt in april..
Cumano vind ik zelf ook heel gaaf maar ken daar geen nakomelingen van.

Cybalia

Re: [H] Welke dekhengst voor KWPN Tygo x Hinault Balia Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:41

Hey hey oke! Interessant allemaal. Misschien dat ik daar op stal maar gewoon eens een kijkje ga bezoeken hij zit in schoonloo toch? Is in de buurt dus komt mooi uit. En de eigenaar van de stal waar mijn paarden staan fokt ook veel met zijn hengsten voornamelijk met Up to date. Jammer van het verworpen veulen, hopen dat het dit jaar wel goed gaat. Ja van Cumano ken ik ook niks, ik denk ook dat t dekgeld duurder is. Heel erg bedankt voor je advies! Ik zet bij deze Advance zeker bij mijn list! :d ik

X__Trees

Re: [EH] Welke dekhengst voor KWPN Tygo x Hinault Balia Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:56

Cumano geeft super nakomelingen, maar heeft er maar weinig. Sporma is van zeer slechte kwaliteit en overgens erg duur. :)

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:17

Oke thanks voor de nuttige info, jammer dat die kwaliteit slecht is, dat maakt de gok alleen nog maar groter,

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:32

Cantho, Nasa, Comme d'api, amarillys,Celena,... zijn enkele voorbeelden. Allen zeer veelbelovende paarden. :) Alleen is het fokken met Cumano een grote gok op het vlak van drachtig raken, en moet je een goed gevulde portefeuille hebben en niet op een euro kijken als het eens niet lukt :) Dat trage dat Caro aangeeft, fokt hij echter niet door.
Verder vind ik Dulf wel een interessante hengst, maar denk dat je Haertbreaker binnen haalt dan, wat geen van sensibel zijn geen verbetering is.

Arizona zou ook een optie zijn, ivm het Clinton bloed. Clinton heeft bloed nodig, en aangezien je aangeeft dat je paard wel bloed heeft, zou dat wel kunnen passen.
Ivm met maat, Clinton durft af en toe eens te strooien. Maar heel veel kleintjes heb ik daar nog niet van gezien. Vooral bloed is belangerijk bij hem.

En Eldorado van de zeshoek? Uit een hele goeie moeder. Qua bascule zit dat wel goed. Qua maat weet ik dat echter niet.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:26

Klopt dulf is ook een goede alleen op het moment uit de fokkerij gehaalt, vanwege zijn sportcarriere dacht ik, hij is wel een half broer van arizona ook, dulf geeft wel hele mooie nakomelingen (tot n
Nu dan) mijn vriend en ik hebben al een dulf van net 2 en een prachtig,lief en eerlijk beestje. Maar wat je zegt ik haal wel Heartbreaker naar binnen, maar aan de andere kan Clinton geeft weer bekkentrekkers en mijn merrie is dat niet maar een heel zacht mondje heeft ze ook niet echt. En eldorado, zitten ze allebei in. Maar hij is wel wel heel goed

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:49

Wat vind je van Ultimo (Phin phin x Burggraaf). Die staat bij mij op mijn lijstje voor als mijn andere behoorlijke sensibele merrie (cavalier) bij de hengst gaat. Heeft een tijd terug een heel stuk over in de IDS gestaan. erg positief.

Ik zou op deze merrie niet snel Heartbreaker bloed zetten. Hoe zijn de karakters van de Clinton nakomelingen?

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:06

Hmm weet ik niet dat bloed heb ik me nooit echt mee bezig gehouden, hoezo staat hij bij jou op het lijstje dan??

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:09

Karakters ervan zijn veelal goed :)

Ultimo vindt ook wel een interessante inbreng! Al hele toffe nakomelingen van gezien.
Arezzo VDL lijkt ook een goeie, maar dan zit je weer met dat Haertbreaker bloed. Niet dat dat slecht hoeft te zijn, maar sensibel zijn ze wel..

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:24

Zoals X-Trees als zegt er zijn hele goede nakomelingen van. Nakomelingen doen het goed in de sport en hebben een fijn karakter.
Mijn Cavalier merrie is erg sensibel en ik heb hem op mijn lijst staan ivm karakter, instelling en springkwaliteiten plus de goede beweging die hij doorgeeft. Plus zijn afstamming
Een hengst die in mijn ogen niet goed stapt of draaft onder het zadel gebruik ik niet.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:25

En nu ik daaraan denk, weten jullie iets Vingino? (voltaire x cassini I x quidam de revel)? lijkt mij wel mooi gefokt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:28

Klopt is mooi gefokt. Ken ook de fokkers. Persoonlijk mis ik wat bij deze hengst zelf maar ik weet nog steeds niet wat. ken er ook te weinig nakomelingen van

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:37

Ja Vingino staat ook ter dekking bij Tewis of niet? Ja ik van de nakomelingen hoor je nouwlijks wat maar ik vind het best passen mij mijn papier opzich

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:25

Ja klopt die staat daar ook. Papier is mooi. Hij komt ook uit een hele goede merrie. heb je het veulenrapport al gelezen? Misschien staat dat je wel of niet aan.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:46

Vingino zegt me niet zoveel, de uitstraling ed is niet te vergelijken met die van Ultimo. Lijken eerder poppetjes.. Qua springen weet ik niet.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:55

Ik vind Vingino dan weer heel fijne exterieurs geven, moet je wel zien op wat voor moeder. Veel bloeduitstraling, hoogbenig en aansprekende hoofden. Maar geloof wel dat hij poppetjes kan geven op wat fijnere merries. Misschien niet zo snel iets voor deze merrie.

Clinton bloed lijkt me inderdaad niet ook zeker verkeerd.

Als je zoekt naar een iets 'kouder' (minder sensibel en bloederig) springpaard met goed ruggebruik en fijn exterieur en karakter lijkt triomphe de muze me ook wel wat. Die heeft een bloederige merrie nodig. Maar geeft wel fijne karakters, soepele paarden met correct exterieur. Daar lopen er een heleboel van rond en dus kan je je wel op wat nakomelingen baseren.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:37

Hey Karen, en wat is dan de reden dat Vingino niks is voor deze merrie?? Triomphe de muze is indd ook heel interessant, ik ken die hengst wel alleen verder nooit overnagedacht.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:00

Ik heb zo'n 4tal vingino's bij kennissen gezien en kunnen opvolgen en ik geloof dat hij ze wel eens popperig en iel durft geven. De 4 die ik gezien heb, zijn grote veulens, hoogbenig en aansprekend hoofd en front, maar zeker niet al te veel body. Ik zeg zeker niet dat het niets is voor deze merrie. Verder vind ik hem zelfs goed passen, maar ik zou wel iets meer opzoeken over andere nakomelingen, om te kijken hoe hij het doet op bloedmerries. Ik moet wel zeggen, dat ik jouw merrie wel voldoende body vind hebben voor een 4jaarse, daar komt zeker nog wat bespiering bij, iel lijkt ze me zeker niet, dus misschien...
Ik moet wel zeggen 2 van de fokkers hebben opnieuw voor Vingino gekozen hebben, omdat ze zo tevreden waren over de veulens, ondertussen jaarlingen. Dit jaar worden er dus terug 2 Vingino's in de buurt gekozen. Ik zie hem wel graag lopen, maar hij lijkt me wel wat karakter te hebben en ik ben niet altijd weg van Voltaire bloed.

Triomphe ken ik er een heleboel van (heb er zelf een 9j hengst van staan). Darco cup is dit jaar in Mechelen ook door Triomphe team gewonnen.
Onze hengst is chique qua exterieur, super zachte mond, heel soepel en gemakkelijk.
Hij springt 1.30m nationaal en heeft nu een 3tal keer 1.35m gestart. Maar hij kent eveneens alle hulpen van de Z dressuur.
Blijkbaar weergeeft dit Triomphe heel sterk: exterieur, braaf, soepel, zachte mond en veelzijdig.
Maar je moet zien dat je geen 'koude' merrie hebt, want dan krijg je ze misschien een beetje weemoedig.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 00:35

Okey! wouw nuttige info allemaal, interessant allemaal!
Ja ik ga ook eerst indd even nakomelingen checken en ook zeker in feb naar Den Bosch, misschien kom ik daar ook nog wel op ideeen.. Maar hoe zit dat dan eigenlijk met jouw hengst? ;)..
We hebben zelf ook een 4 jarige hengst hij lijkt me pluspunten te hebben die zij mist en andersom. Dat is een Royal bravour x Hollywood aardig oud bloed maar weinig inteeld en lijkt eigenlijk best interessant maar hij is zelf ook maar 1.63m ja ik weet wel dat de kleine maat niet direct doorgefokt hoeft te worden,.. maar.. ja ik weet het niet.. wat denk jij ervan?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:17

Als je merrie niet te groot is, zou ik bij het eerste veulen hier op letten.
Hebben zelf telkens gelet op de grootte vd hengst en zelfs dat is geen garantie voor een groter veulen als moeders, commercieel gezien is een stokmaat van 1.65m toch gewenst.
In mijn profiel vind je wel wat foto's en/of filmpjes denk ik ...
Hier eventueel nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=T0l7z7N_mak
Wij hebben hem niet zelfgefokt, maar gekocht. Fijn beest! Nog niet zo gauw zo'n brave hengst tegengekomen ;). Zo'n 1.68m.

Het hangt sterk af van hoe je opkijkt tegen karakter. Is het een paard voor jezelf, die je zelf wil berijden?
Dan denk ik dat je met een hengst als triomphe zeer goed zit, omdat ze heel veelzijdig zijn en gemakkelijk in omgang en onder het zadel.
Durf je karakter wel aan, dan zijn er ook hengsten zoals Balou du rouet, die maat, body, springvermogen en gangwerk kan toevoegen.
Maar met Baloubet daarachter is dat qua sensibiliteit misschien wel een beetje een risico.
Spartacus vind ik een hele gave Stakkato zoon, die zeker vermogen en maat gaat kunnen toevoegen.
http://www.youtube.com/watch?v=L_JOVaaH_tg

Royal bravour ken ik zelf niet goed genoeg, geen idee hoe die vererft. Qua maat zit je dan misschien niet zo slecht zo op het eerste zicht, nakomelingen uit dezelfde moeder zijn toch ad maat, evenals Ramiro zelf. Jullie hengst zou eventueel uit een kleine merrie kunnen komen?

Moeilijk hé, hengsten kiezen! :)