welk ras voor springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

welk ras voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 21:36

mijn dochter van 20 wil graag verder met springen
en welk ras is daar het meest geschikt voor ?
en wat moet ze niet kiezen ?

R0oszs

Re: welk ras voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:42

Eigenlijk kan vrijwel alle rassen springen, het is net hoe ver je wil komen.

KWPN rijpaard, Oldenburgers, Hannoveranen etc. zijn (denk ik) toch wel de meest gebruikte sportpaarden

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:08

Van alle rassen zijn er tallentjes en balken-gooiertjes :P
Maar de meeste wedstrijd (spring) paarden zijn toch, KWPN'ers, hanoveranen, oldenburgers, holsteiners of trakehners. :D

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:23

kwpn.
hannoveraan
zijn goeie spring rassen
ik zou geen andalusier nemen laast ging k t is proberen sprongetje van 20 cm sprong die gewoon over als of t een balkje was een beetje lomp hahaha
hij is meer van de dressuur(:

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:30

idd zoals boven gezegt kwpn holsteiner oldenburger maar zeker en vast niet te vergeten selle francais en bwp.
Gewoon een warmbloedpaard heeft vaak ouders van verschillende stamboeken.
Misschien een flauwe tip: kleur ras maakt niet uit zolang hij maar springt desnoods is het een papierloos paard maar als die de sterre van de hemel springt is ie goud waard

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:32

xxFlowerGirl schreef:
Van alle rassen zijn er tallentjes en balken-gooiertjes :P
Maar de meeste wedstrijd (spring) paarden zijn toch, KWPN'ers, hanoveranen, oldenburgers, holsteiners of trakehners. :D
je vergeet er tog echt een BWP en zangersheide

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:42

Papier springt niet zeggen ze wel eens, bij de bovengenoemde stamboeken moet je zeker wat kunnen vinden.
Het is vooral zaak dat je een paard vind dat goed bij je dochter past, je ziet nogal eens dat mensen een heel getalenteerd paard kopen terwijl de ruiter daar (noch) niet aan toe is en dan valt het uiteindelijk vies tegen.
Neem bijvoorbeeld de instructeur van je dochter mee als je een paard op het oog hebt, als het goed is kunnen die vrij snel inschatten of je een geschikt paard hebt gevonden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:46

Hier gebruiken ze heel mooie mixen van Lusitano met Engels of Arabisch Volbloed en duitse paarden voor een goed handzaam, sterk sportpaard met een prettig karakter en goed uithoudingsvermogen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:49

als je een paard zoekt, een kenner inschakelen zoals hierboven genoemd al genoemd is, bijvoorbeeld de instructeur. Rassen springen niet, paarden springen :) ik heb een arabisch volbloed die erg goed kan springen, terwijl hij daar absoluut niet op gefokt is, en het ras zelf ook niet. Een vriendin van me heeft een KWPN-er die een springer als vader heeft, maar er werkelijk niks van bakt. het hangt vooral van het paard zelf af :j Maar zoals al eerder gezegd is, zijn er bepaalde rassen die meer aanleg voor springen hebben, door bijvoorbeeld bouw en fokrichting. KWPNers, Hannoveranen, en andere warmbloedpaarden zijn meestal goed geschikt voor een sprongetje.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:52

In elk ras zul je wel een goede springer hebben.. Dat kan dus van een tinker tot een Arabische Volbloed bij wijze van spreken. Maar ik denk dat een KWPN'er, Holsteiner, Oldenburger, Hannoveraan etc het meest geschikt zijn voor de springsport. Althans, in deze groep heb je de meeste goede springers.

Dylan_Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:57

ik heb zelf een KWPN springpaard en hij doet het super maar alle paarden doen het prima in de springsport volgens mij. alleen moet je wel kijken naar de prijs, trahkeners zijn ongelooflijk duur, omdat je er zowel in de springsport als in de dressuur als in de millitary mee kan rijden, hannoveranen zijn ook wat duurder volgens mij maar dat valt wel mee en KWPN is gewoon, te doen. Dylan kostte niet zo veel.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:11

Ierse sportpaarden zijn erg sterk en goede springers.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:22

Simpel, een BWP of KWPN (mijn voorkeur gaat naar BWP omdat je daar vaak de beste springbloedlijnen in vind ! :) )

Maar eigenlijk kan je met elk paard wel springen, hangt er vanaf hoe ver je ermee wilt komen

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:36

Een Gelders paard die ik rijd springt met gemak over 1.30 m.
terwijl de ouders niet fok gespringt waren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:12

PP --> RPA

xSylvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:18

Ik denk dat een KWPN wel goed is daarvoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:53

het KWPN is nu al een aantal jaar het beste springstamboek van de wereld ook ivm de makkelijke verkrijgbaarheid van KWPNers zou ik gewoon daar naar op zoek gaan. Maar in principe voldoet ieder springpaard gefokt warmbloed sportpaard. (dus KWPN, BWP, Holstein, Oldenburg, Hanover, SF en diegen die ik nu vergeten ben)
Om een geschikt springpaard te zoeken zou ik samen met haar springinstructeur op zoek gaan naar een geschikt dier. Let daarbij op de moederlijn en gezondheid.
Het die moet goed kunnen galoperen, goed kunnen schakelen en een goede balans bezitten.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:28

met die uitspraak moet je opletten natasjavE want in elk land publiceren ze dat KWPN/Holstein/SF/BWP het beste stamboek is. Dit klopt ook wel omdat de meeste paarden in diverse stamboeken kunnen ingeschreven worden en vaak bloed bevatten van verschillende "rassen"

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:52

M__ schreef:
met die uitspraak moet je opletten natasjavE want in elk land publiceren ze dat KWPN/Holstein/SF/BWP het beste stamboek is. Dit klopt ook wel omdat de meeste paarden in diverse stamboeken kunnen ingeschreven worden en vaak bloed bevatten van verschillende "rassen"

Ieder jaar wordt er door de WBFSH(http://www.wbfsh.org/?GB) een ranking gemaakt van hoe de diverse stamboeken hebben gescoord op de belangrijkste internationale wedstrijden.
En de laatste jaren is het KWPN steevast bij de springpaarden op de 1ste positie geëindigd. Daarvoor eindigde het KWPN ook al erg hoog.
Ik doe dus een vrij objectieve uitspraak.

Heel goed mogelijk dat we dit jaar voorbij gestreefd worden door een ander stamboek, bijvoorbeeld het BWP wat zeer gpoed bezig is.
Maar voor wat betreft 2010 was het KWPN wederom het beste stamboek(want ook bij de dressuurpaarden stond het KWPN op nummer 1.

Alle stamboeken maken gebruik van elkaars fokproducten om hun fokkerij vooruit te helpen.
Een paard word niet zomaar even overgeschreven naar een ander stamboek. Daar gaat een goedkeuringstraject aan vooraf.

De ranking voor het springen
http://www.wbfsh.org/files/Jumping_studbook_final.pdf
De ranking voor de dressuur
http://www.wbfsh.org/files/Dressage_studbook_final.pdf
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-01-11 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:55

Wat er al is gezegd.
Maar persoonlijk denk ik dat je dochter beter af is met een leuk springpaard wat dan misschien geen stamboek heeft of een kruising is waar het mee klikt en goed springt, dan een stamboek paard wat ook springt en waar ze geen klik mee heeft.

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:00

Het ligt denk ik meer aan de opleiding die de paarden hebben gehad als het ras.....
Gewoon een KWPN-er ed. is het beste, maar dan nog moet ie goed opgeleid worden tot springpaard en de vaderlijnen een beetje meehebben.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:06

Het KWPN type warmbloedpaarden bewijzen zich keer op keer in de springsport, en natuurlijk dezelfde types als Zangersheide (helemaal springgefokt), holsteiner, BWP, Hannoveraan, Rijnlander, en ook de Selle Français. In mijn ogen komen deze rassen direct naar boven als ik aan springpaarden denk. :j

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:23

Jaja allemaal heel mooi die cijfers maar dat versterkt mijn commentaar nog meer...
Neem Taloubet bijvoorbeeld, kan evengoed ingeschreven zijn bij het bwp net zoals peu a peu kon evengoed KWPN ingeschreven zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:46

M__ schreef:
Jaja allemaal heel mooi die cijfers maar dat versterkt mijn commentaar nog meer...
Neem Taloubet bijvoorbeeld, kan evengoed ingeschreven zijn bij het bwp net zoals peu a peu kon evengoed KWPN ingeschreven zijn.

Taloubet Z is echter KWPN ingeschreven. De moeder is zelfs al KWPN ingeschreven. Peu a Peu is Westfaals/Hanoveraans gefokt...en niet KWPN ingeschreven

En dat wordt over en weer gedaan. Alle stamboeken doen hetzelfde...
Kellemoi de Pepita heeft de KWPN goedgekeurde Voltaire als vader. Een Hanoveraan van oorsprong. Maar Hanover wou hem niet. Was in de ogen van de Duitsers niet goedgenoeg.(oa te klein)

Wat dacht je van Kuchengirl? Die komt uit een Nederlandse moeder. Maar staat toch echt elders ingeschreven. Telt dus gewoon voor dat stamboek mee.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:29

dus de cijfers laten gewoon zien waar deze dieren gefokt zijn als ik een KWPN merrie heb en ik fok er een veulen uit krijg ik automatisch een rekening van KWPN, maar ik kan ook kiezen om deze ergens anders in te schrijven.
Je geeft net hetzelfde argument als ik erboven heb gedaan dus snap je post niet echt ..