[KG]"Aparte kleur"(bij shets en minipaarden)-zijn er meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

[KG]"Aparte kleur"(bij shets en minipaarden)-zijn er meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:46

Ik heb 2 shetlanders en allebeide zijn de de kleur: MOORKOPSCHIMMEL

1 merrie van 96cm.
&
1 ruin van 98cm.

Ik wou graag weten of er nog meer mensen zijn die zo'n kleur pony hebben of kennen.
en zo ja of het dezelfe maat is als de mijne of niet.

Ik ben namenlijk bezig om dat uit te zoeken voor mijn opdracht voor school.
Ik moet uitzoeken of dit ook nog een bepaalde link heeft met een bepaald geslacht en of groote van de pony.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-12-10 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Opmaak van titel aangepast

JoyCiej007

Re: "Aparte kleur"(bij shetlanders en minipaarden)-zijn er meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:36

Ik heb met foto's en toelichting gereageerd in dit topic:
[JITP] Wat is de kleur van de pony op de foto??

Zwart-Roan is trouwens de meer officiële benaming voor wat ook wel moorkopschimmel wordt genoemd.
Ik heb zelf dus een zwart-roan ruintje, die ik ook heel toepasselijk Switch heb genoemd.
Hij zit inderdaad zo tussen de 90-95 cm. Precies weet ik het niet, want hij is niet officieel gemeten.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:04

hoihoi,

wij hebben er geen een, maar onze voskleurige shetlander is door een moorkophengstje gedekt, hij was 86 cm hoog. :)
dit is hem:

Afbeelding

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:24

ik heb dus Alves en Paulien en zij staan beide volgens de kleur: Moorkopschimmel
ingeschreven in het stamboek.

en het zijn beide pony's van de afstamming ollie van de eickenwal.
erg apart.
want de meeste moorkopjes schijnen zijn afstamming te zijn.
of het klopt weet ik zo net nog niet.

Dat leek mij ook wel leuk om te weten.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:52

JITP -> F-AM

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:02

Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Dit is Alco nog bij zijn vorige eigenaar.
Afbeelding

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 17:06

haboshof schreef:
Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Afbeelding

Dat paardje( lees: Alco van Cornley)
is de vader van mijn merrie Paulien !
mijn merrie is alleen 12 cm hoger :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:20

Wat leuk! Alcootje is echt een kleintje hoor! Maar hij is vreselijk lief. Zeker voor een hengst. We hebben nog een minihengstje en die is veel drukker. Altijd lawaai maken en op de achterbeentjes. Dat doet Alco niet. Hij is heel erg braaf.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 17:37

haboshof schreef:
Wat leuk! Alcootje is echt een kleintje hoor! Maar hij is vreselijk lief. Zeker voor een hengst. We hebben nog een minihengstje en die is veel drukker. Altijd lawaai maken en op de achterbeentjes. Dat doet Alco niet. Hij is heel erg braaf.

Paulien ( mijn merrie) is ook heel lief,
maar kan op haar tijd toch wel erg ontdeugend zijn.
( het is en blijft tenslotte een shetlander )

P.S. mijn merrie lijkt sprekend op de pony van de foto.
( alleen het geslacht verschilt) verder lijkt ze sprekend !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:46

ikke_draver schreef:
Ik moet uitzoeken of dit ook nog een bepaalde link heeft met een bepaald geslacht en of groote van de pony.

Kleurvererving bij paarden is niet geslachtsgebonden (bij katten wel). Geen enkele kleur is gekoppeld aan het geslacht.
Ook is de kleur niet van de maat van een paard/pony afhankelijk. Dan zou je paard immers van kleur moeten veranderen als-ie opeens groter werd dan een bepaalde maat, of pas roan worden als-ie uitgegroeid is...
Wél is deze kleur afhankelijk van het ras. Bij sommige paardenrassen komt de kleur roan gewoon niet voor.
Roan is een wijzigingsfactor over de basiskleur heen (in jouw geval zwart), en deze factor is dominant. Maw, je kunt alleen een roan veulen krijgen als één van de ouders ook roan is.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:41

Ibbel schreef:
ikke_draver schreef:

Kleurvererving bij paarden is niet geslachtsgebonden (bij katten wel). Geen enkele kleur is gekoppeld aan het geslacht.
Ook is de kleur niet van de maat van een paard/pony afhankelijk. Dan zou je paard immers van kleur moeten veranderen als-ie opeens groter werd dan een bepaalde maat, of pas roan worden als-ie uitgegroeid is...
Wél is deze kleur afhankelijk van het ras. Bij sommige paardenrassen komt de kleur roan gewoon niet voor.
Roan is een wijzigingsfactor over de basiskleur heen (in jouw geval zwart), en deze factor is dominant. Maw, je kunt alleen een roan veulen krijgen als één van de ouders ook roan is.

nou ik bedoel of het alleen de minimaat shet is die veel voorkomt
of dat het gewoon shetlander algemeen is.
En dus voor alle maten veel voorkomend is.

en of het meer de hengsten/ruinen zijn of merries
( want de meeste moorkopjes die je kunt vinden zijn toch wel hengsten of ruinen )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:09

haboshof schreef:
Afbeelding

Heel knappe pony! Zwart-roan van kleur, oftewel 'Blue-roan' op zijn engels.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:13

ikke_draver schreef:
Ibbel schreef:

nou ik bedoel of het alleen de minimaat shet is die veel voorkomt
of dat het gewoon shetlander algemeen is.
En dus voor alle maten veel voorkomend is.

en of het meer de hengsten/ruinen zijn of merries
( want de meeste moorkopjes die je kunt vinden zijn toch wel hengsten of ruinen )

Zoals gezegt het kan bij alle maten en bijna alle rassen voorkomen en is geheel niet geslachtsgebonden.

Hier in de beurt zie ik alleen merries (shets) die roan zijn, en heel weinig hengsten of ruinen. Denk dat het gewoon puur toeval is en misschien gewoon plaatselijk gebonden is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:14

Ik heb een bruine NSPS merrie in de middenmaat. Een bruine in de middenmaat komt ook niet veel voor bij het NSPS. Paps + mams zijn 92 cm en ze is zelf nu 1 jaar en 95 cm. (kont 97)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:21

Wij hebben net 2 shetties gekocht. 1 zwart-roan hengstje en 1 Appaloosa hengstje.
Ik zal binnekort eens foto's plaatsen.
Dit zijn ze bij de vorige eigenaar :
Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:54

Appaloosa is geen shetlandkleur; dan zijn het mini-appaloosa's; het shetstamboek accepteert geen appies.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:03

Ollie v.d. Eickenwal is zelf ook zwart-roan van kleur en er zijn over de 600 dochters en zonen van hem geregistreerd. Daarbij heeft hij diverse goedgekeurde zonen met dezelfde kleur. Niet zo verwonderlijk dus je dat je veel familie van hem vindt met dezelfde kleur. ;)

Ik heb zelf een middenmaats wildkleur zwarte ook wel grullo genoemd. Is bij het NSPS ook een weinig voorkomende kleur.

Bij het NSPS heb je de grootste diversiteit in kleur bij de minimaat. Gevolgd door de kleine maat. In de grote maat zul je aparte kleurtjes het minste vinden.
De kleur heeft niks met maat van de pony te maken. Eerder met het keuze van fokkers in welke hengst ze gebruiken. Bij de mini's is er de meeste kleurfokkerij. Bij de grotemaats shetten het minste, die zijn grootendeels zwart.
Zo is dus bijv. een bruine mini is vrij gewoontjes qua kleur maar een grotemaats bruine is zeer zeldzaam!

Dennis

Re: [KG]"Aparte kleur"(bij shets en minipaarden)-zijn er meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:07

Ik heb in de grote maat een vos-roan, een schimmel en twee palomino's. En een middenmaatse bruine (en nog 2 vossen en een zwarte).

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:12

cool :)
heb je ook een foto van de vos-roan ?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:24

Bij de stal waar ik vrijwilliger ben, staat Ollie v.d. Eickenwal :) Haha, jullie weten waarschijnlijk meer over hem dan ik. Ollie is niet zo groot, ook rond de 80 cm. denk ik. Inderdaad ook zwart-roan / moorkopschimmel van kleur. Heb denk ik geen recente foto op mijn pc :(

_Danoontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:42

Mijn verzorgshet is zwart roan, ze is een grote maat shet precieze hoogte weet ik niet.

haar vader is Willem vd schaapshoeve

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:44

bij ons op de manege ook een vos-roan

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:52

Kiichi schreef:
Bij de stal waar ik vrijwilliger ben, staat Ollie v.d. Eickenwal :) Haha, jullie weten waarschijnlijk meer over hem dan ik. Ollie is niet zo groot, ook rond de 80 cm. denk ik. Inderdaad ook zwart-roan / moorkopschimmel van kleur. Heb denk ik geen recente foto op mijn pc :(

het is de vader van ALco van Cornley ( staat op een foto hierergens boven).
of de foto recent is of niet maakt niet zo uit, het gaat er meer om dat je kunt zien wat de vachtkleur is en het model van de pony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:05

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:21

Dennis schreef:
Mijn vos-roan is een Willem-dochter.
Hier een overzicht van al Roos haar gedaante's (zowel kwa prestaties als kwa kleur ;) ).
[RIJ-ITP] Mijn super veelzijdige Roosje

Cool !
mooie foto's ook trouwens ! :)