[H] Hengst voor flinke d pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[H] Hengst voor flinke d pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:12

Voor mijn flinke d pony zoek ik een passende hengst.
Ze draagt van vaders kant nf en nrps en van moeder weet ik het niet zeker maar gok iets van welsh (cob?) en volbloed bloed.
Wat ik vil behouden is haar:
Ze springt graag en zou dit willen doorfokken naar het eventuele veulen.
Haar hoogte boven in de d maat.
Ze staat zelf redelijk recht op haar benen, achter iets frans.

Wat wil ik verbeteren:
Houding, ze loopt van zichzelf op de voorhand met onderhals eruit.
Halsaanzet.
Hengst mag niet overbouwd zijn omdat ik niet weet in hoeverre de merrie recht gaat trekken.
Achterbeen gebruik en ruimte in de gangen.

Foto's van de merrie:
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.115.134/1158600001-115865 ... _xVFD.jpeg
http://94.100.121.251/1158600001-115865 ... _VklU.jpeg

Een must is dat de hengst ggk is bij een stamboek omdat mijn merrie niet zo denderende afstamming heeft.
Afstamming vader van de merrie: Marnehoeve's EverestXMelvin.

De hengsten die ik zelf al op het oog had:
djamaï du bois:
http://img529.imageshack.us/img529/747/djamai2.jpg

di caprio du bois:
http://img834.imageshack.us/img834/2185/dicaprio2.jpg

Orchard Red Prince:
http://www.hcaalders.nl/pics/Red%20Prince%20stand.jpg

Meer ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:49

Knock Out is een zeer veelzijdige hengst met een mooie bovenlijn en goed beenwerk.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast kan eventueel Ramzi ook verbeterend werken op je merrie.
First Stayerhof Ramzi

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:24

Voor een NRPS (want ik neem aan dat je het veulen daarbij wilt laten opnemen) is ze misschien nog een beetje grof en kort in de gangen. Ik ben zelf erg fan van de nakomelingen van Krimh ox, waaronder dus Knock out, maar ook Kosmo en mijn persoonlijke favoriet: kanshebber. Kosmo is een wat kleine D pony, al zou ik een niet te grote hengst nemen als je merrie ook al aan de grens zit, vooral als je denkt dat er volbloed in zit. Kanshebber is wat groter, en een geweldige springer. De hengsten van Du bois die je zelf noemt zijn prachtig, maar ik dacht (kan het fout hebben) dat dat dressuur hengsten zijn, al hoeft dat niet te betekenen dat je veulen dan niet kan springen. Ze hebben wel allebij fijne gangen (en djamai een apart kleurtje;))
Succes met zoeken;)

lailapri

Re: [H] Hengst voor flinke d pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:53

krimh valt voor mij af, als pedro van dendrofleur wordt ggk bij het nas wil ik de optie open houden de nakomelingen door hem te kunnen laten dekken, hij draagt namelijk ook krimh bloed. Ik had zelf nog even zitten kijken naar nummer 73 van de nrps hengstenkeuring van dit jaar. Phoenix van de beekerheide, stamt af van connemara vader.
ramzi heb ik al eens in het echt opgezocht, erg leuke hengst, wilde destijds myra de moeder van myrza erdoor laten dekken maar helaas werd ze niet hengstig.

Bouw en beweging gaat voor springen maar wil het liefst allround dus het springen van moeder behouden maar wat ruimer in de bewegingen en meer bergopwaarts zodat dressuur ook makkelijker zal gaan (is toch ook weer de basis van het springen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:04

Ik vind je redenatie een beetje vreemd om nu een hengst met bepaald bloed al uit te sluiten. Je kan toch veel beter met de aanbod van Krimh bloed direct in het NRPS blijven?!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:09

voor djamai zou ik niet gaan als je in de springrichting wil. di caprio heeft daarentegen naar mijn mening een leukere sprong en zijn vader heeft heel goed gepresteerd in de springsport. Heeft zelf ook luxe beweging dus dat zit wel goed. Marnehoeves everest kan inderdaad al eens iets beknoptere ponys geven maar wel een super hengst naar mijn mening leuke karakters en goede springer! Veel succes met je verdere hengstenkeuze

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:38

Ik zou graag wel weer terug willen fokken naar het nas. Daar is de keuze heel beperkt. 1/3 is al familie van mijn hengst, 1/3 is het arkus bloed, en de rest valt af vanwege stokmaat. Nu is devdan afgekeurd en is alleen chewano er nog. Dit jaar komt er een in de d maat met welsh k bloed en dan pedro, die weer van krimh afstamt. Ik wil die lijnen en mogelijkheden daarom vrij houden aangezien ik zelf al een merrie met krimh bloed heb (dus alle veulens daarvan ook) en ik niet weet wat de toekomst gaat brengen bij het nas.

Het connemara bloed van knock out vind ik wel heel gaaf, misschien dat ik daarom ook phoenix wel interessant vond. Tevens is hij niet een hele grote maat en vond het gewoon een lekker pony'tje.

Ik trok zelf ookal meer naar di caprio als naar djamaï, en ben het idd wel eens wat betreft het springen. Beide zullen zeker op bouw en beweging verbeteren, maar als di caprio beter springt en zijn vader het ook leuk gedaan heeft, heeft dat toch iets meer mijn voorkeur.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:52

:D Ik denk persoonlijk dat di caprio te veel massa gaat meegeven in combi met jou merrie voor het nrps :o Maar ik ben dan ook niet geheel in het NAS thuis aangezien je daar weer naar toe wil gaan fokken dus weet niet hoe het dan uitpakt.

Phoenix vind ik trouwens ook wel een interesante optie. Ook omdat hij vreemd bloed met zich meeneemt.
Maar goed het is zijn eerste siezoen straks en die gok moet je durven te nemen :)

Kosmo vind ik trouwens ook wel een goede optie! Heb verschillende goede nakomelingen van hem gezien. Heb zelf die optie ook al overwogen, maar toen had ik er nog te weinig nakomelingen van gezien om mezelf te kunnen overtuigen :o

lailapri schreef:
ramzi heb ik al eens in het echt opgezocht, erg leuke hengst, wilde destijds myra de moeder van myrza erdoor laten dekken maar helaas werd ze niet hengstig.

:(:) Nog een keer proberen maar nu met de dochter? :D
Ramzi weet wel veel merries te verbeteren en de resultaten op de keuringen liegen daar ook niet om.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:37

ramzi is idd wat luxer als di caprio, daar zit wel wat in. Kosmo ga ik me eens meer in verdiepen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:37

Van kosmo liep trouwens ook nog een nakomeling mee op de HK als ik het goed heb :)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:47

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:59

Rianneke schreef:
Van kosmo liep trouwens ook nog een nakomeling mee op de HK als ik het goed heb :)

Volgens mij ook ja, hij is in elk geval naar de 1e bezichtiging geweest.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:07

ga ik die ook opoeken :P
misschien heb ik hem zelfs op film

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:11

Een palo van kosmo, heb ik gemist en een vos van kanshebber, die heb ik wel.
Ga even dvd kijken.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:38

ik weet niet zoveel van fokken maar ik vind het wel interesant
ben benieuwd hoeveel een dekking kost van een goede nrps henst kan iemand mij dat vertellen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:56

De prijzen voor de ponyhengsten liggen doorgaans rond de 250-275 euro maar er zijn ook een aantal uitschieters bij.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:38

En als ik het goed begrijp wil je echt een NRPS?

Wij hebben nl nog we een Welsh hengst. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:32

Als het veulen dat evengoed ergens ingeschreven kan worden. Ik heb van de merrie nooit dna laten onderzoeken, dus op haar paspoort papierloos.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:35

Ik heb kadans in je profiel even bekeken, mooie hengst maar voor deze merrie valt hij voor mij af.

jkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:56

Kijk anders eens op onze site www.jkstables.nl

Wij hebben 2 welsh NWR hengsten staan: Heidehof's Don Diëgo (2 x Nationaal kampioen jonge dressuurpony's) en Kielshoop Honeyhill beide hengsten hebben het sport predikaat behaald.

kooihuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:40

mogelijk zal een nrps hengst uit de nieuwe jaargang ook aantrekkelijk kunnen zijn...even hengstenboek aanvragen bij nrps en goed kijken naar springhengsten hoe ze springen , voorbeentechniek...klasse ed

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:50

Ik had idd al foto's zitten kijken op de fotopagina van de hengstenkeuring en wel wat leuke hengsten gezien, moet het nog eens goed bekijken met een foto van mijn merrie ernaast.
Bedankt voor de tip!

kooihuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:11

ik zelf ben nogal weg van zapp nieuwe jaargang springen veel zussen/broers ZZ springen super strak beestje en super lief karakter..we gingen hem aaiien in de stallen ermelo en eigenaresse had een jongetje van 11 die met hem liep!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:18

Wat lief zo'n hengst!
Ik zal hem eens goed bekijken en wie weet wel een bezoekje brengen!

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:59

als je met een new forest hengst fokt,komt je veulen gewoon in het F-register en krijg je een
NF papier erbij.