[EH]merrie geschikt voor fokkerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

[EH]merrie geschikt voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:23

hallo,

ik zou graag een keer met mijn merrie gaan fokken, ze heeft 1 keer eerder een veulentje gekregen.
dit is haar pedigree: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=195498

ze is 1,65 m.
heeft een leuk karakter.
is 15 jaar.

even wat foto's:
op de eerste foto's was ze wat dik, dit zijn oudere foto's.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 52-440.jpg

Afbeelding

Afbeelding

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 96-970.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 990-10.jpg

wat denken jullie geschrikt om mee te fokken?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-12-10 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

kleinvosje

Re: deze merrie geschikt voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:24

Wat is je doel? Wil je gewoon een leuk veulentje of wil je verbeteren?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:25

kleinvosje schreef:

verbeteren natuurlijk .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:28

Ik zou zeggen van niet...
Notaris als grootvader en als overgrootvader vind ik te kort bij elkaar qua uiterlijk vind ik ze wel te combineren maar dan met een fijn langbenig model met kortere ruglijn.

Fin dit is mijn mening, mischien zullen de grotere kenners wat meer in detail kunnen vertellen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:29

dus eigelijk zeg jij, dat door de afstamming ze niet zo geschikt is?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:32

wilmatj schreef:
kleinvosje schreef:

verbeteren natuurlijk .

Dan moet je wel weten wat de verbeterpunten zijn. Wil je meer lengte doorgeven? Hoe is de rug en hoe zijn de benen? Ho is het beenwerk? Als ze ooit is gekeurd kun je dit opvragen. Dat Notaris in 2 generaties achter elkaar is gebruikt lijkt me ook niet echt fijn, maar daar kun je nu niks meer aan doen.

Je moet ook gaan kijken of je dressuur of springgericht wil fokken met het oog op de hengst.

Maar ik zou eerst haar verbeterpunten goed gaan uitzoeken. En goed kijken wat zij door zou kunnen geven.

Succes!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:34

jammer genoeg is ze nooit gekeurd dus opvragen kan niet.

wat ik weet:
de rug en de lendewervels mogen wat sterker, ze hebt goeie benen, wel mag er wat meer kracht in.
beenwerk, iets meer souplesse zou mogen maar is niet verkeerd.

haar stamboom is idd niet zo fijn nee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:38

wat wil je met het veulen doen, zelf houden of verkopen?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:38

als het een merrie is zelf houden en als het een hengst is verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:39

Geen predikaten en ook geen goede sportprestatie, 2 x Notaris zo dichtbij. Ik word er niet direct enthousiast van nee.
Als je daar een hengstveulen van hebt is dat denk ik praktisch onverkoopbaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:40

ga er dan wel uit dat het je iig flink geld gaat kosten, dit is niet een merrie waar je een volgens verwachting een commercieel veulen uit gaat fokken.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:40

Er wordt vaker lijnteelt gepleegd hoor :) Dus zo erg is het niet.. Alleen is het bij jouw merrie wel gelijk 2 generaties achter elkaar bij paps en mamas..

Je hebt al een aantal punten aangeven, dan zou ik een hengst zoeken die juist die dingen verbeterd en even uitzoeken of er nakomelingen zijn waar hij het aan heeft doorgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:42

Lijnenteelt doe je met een hele interessante en bewezen hengst of merrie en dan na de 3e generatie, dus niet met Notaris als grootvader en overgrootvader.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:46

Ik zie een sympathiek ogende merrie met een wat klassiek type met een diepe rug. Beenwerk oogt degelijk, en ze heeft een mooi front. Het papier zegt me niet zoveel, is de vader een niet-goedgekeurde hengst?

Ik zou hiermee eens voor hengsten buiten het KWPN gaan kijken, een hoogbenig modern dressuurpaard zal je hier niet zo snel uit fokken, ik denk ook dat je dat niet teveel moet willen. Maar een gelderse hengst met een goede bovenlijn lijkt me dan wel weer passend. Net als iets uit de categorie klassiek type/IHW o.i.d.

Zeker als ze -wat je al zegt- een prettig karakter heeft en verder goed gezond is zou ik me niet zo snel af laten schrikken door commentaar als "geen predikaten in de moederlijn" etc. Voor een braaf, gezond maar misschien niet zo spectaculair paard is ook een markt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:01

ik vind het achterbeen er zo niet fijn uitzien.
met een paard met maar 1 eierstok zou ik sowieso een no cure no pay regeling afspreken met je hh.

voor gezonde recreatiepaarden is wel markt, maar niet als veulen.
en als er gezonde mooi gefokte rijpaardveulens al voor tussen de 1000 en 1500 weg gaan, moet ej er wel rekening mee houden dat je nog een stukje lager moet gaan zitten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:07

Of je dekt 'r met een homozygoot bonte hengst als Colorance. Een bont hengstveulen met een niet-interessant papier is meestal nog wel verkoopbaar ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:08

Wittepit: en bont moet dan kwaliteit vervangen?

Als je voor 500 euro een veulen verkoopt (dan schiet je er punt 1 met de huidige dekgelden/veeartskosten al snel 1500 euro bij in) dan moet je maar afwachten aan wat voor mensen. Het raakt dan al snel in het handelscircuit/paardenmarkt e.d.
Voor recreatiepaarden is idd wel markt, maar dan moeten ze 5 jaar en bomproof zijn. Een veulen 5 jaar opfokken kost je ook 1000 euro per jaar.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:08

over dat ze 1 eierstok heeft heeft hier niks mee te maken. daar heb ik al heel veel over uitgezocht.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:15

[***] schreef:
Wittepit: en bont moet dan kwaliteit vervangen?

Als je voor 500 euro een veulen verkoopt (dan schiet je er punt 1 met de huidige dekgelden/veeartskosten al snel 1500 euro bij in) dan moet je maar afwachten aan wat voor mensen. Het raakt dan al snel in het handelscircuit/paardenmarkt e.d.
Voor recreatiepaarden is idd wel markt, maar dan moeten ze 5 jaar en bomproof zijn. Een veulen 5 jaar opfokken kost je ook 1000 euro per jaar.

Nee. Maar een bont uiterlijk met een onbelangrijk papier verkoopt beter dan een effen dier met onbekend papier. Ik vind kwaliteit niet automatisch aan het papier gelinkt. Dus bont moet niet de kwaliteit vervangen, maar het papier maskeren. Het gaat om een hengstveulen wat de handel in zou moeten, dus die gaat toch als ruin door het leven, wat maakt het papier dan uit?

En als de eigenaresse van de merrie de gok wil wagen om een merrieveulen eruit te fokken, is het dan heel dramatisch als er geld bij in schiet? Hobbies kosten nou eenmaal geld. En voor een commerciele KWPN-dressuurhengst leg je idd heel veel dekgeld neer. Ik zou dat niet doen, en raad dat dus de TS ook af. Een paar keer scannen kost mij geen 1000 euro. Misschien dat het bij 1 eierstok handig is om de merrie hengstig te laten spuiten, maar ook dat is te overzien.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 27-12-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:16

wittepit schreef:
Of je dekt 'r met een homozygoot bonte hengst als Colorance. Een bont hengstveulen met een niet-interessant papier is meestal nog wel verkoopbaar ;-)

maaruh dan zou de bonte hengst qua exterieur en beweging wel bij mijn paard moeten passen.
en niet alleen gekozen moete worden omdat die bont is.
en daarbij heb ik zelf eigenlijk liever een bruin of zwart of vos veulentje.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:18

Is ook maar een ideetje hoor, in verband met het onverkoopbaar zijn van een hengstveulen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een goeie gelderse hengst.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:18

ik wil er nog wel even bij voegen dat ik goed contact heb met 2 hengstenhouders. daar kan ik mijn merrie laten dekken. door hun of een andere hengst.
ook kan ik daar gratis stallen in de tijd van het dekken. kost mij zoizo meer geld door dat ze 1 eierstok heeft dus minder kans op eitjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:20

wilmatj schreef:
ik wil er nog wel even bij voegen dat ik goed contact heb met 2 hengstenhouders. daar kan ik mijn merrie laten dekken. door hun of een andere hengst.
ook kan ik daar gratis stallen in de tijd van het dekken. kost mij zoizo meer geld door dat ze 1 eierstok heeft dus minder kans op eitjes.

***proest***

ik zou toch kiezen voor een hengst, de kans dat ze van een van de hengstenhouders drachtig wordt is klein!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:21

wat bedoel je?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:21

Ik ben persoonlijk absoluut tegen zelf fokken.
Ik bedoel kijk eens op marktplaats en je hebt voor 1000/1500euro een leuke 3 jarige.
Maar oké je wilt welzelf fokken, dan vind ik jou merrie echt helemaal te gek!
Ik hou beivoorbeeld niet van die hoogbenige heethoofden.
Ik zou het richting duitsbloed gaan zoeken.
Die zijn ook meestal wat stevige types.