Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ketaki schreef:als je even je zoekfunctie gebruikt had, kon je het ook al vinden.
blijkbaar is de zoekfunctie erg moeilijk om te gebruiken
Varekaj schreef:Als je het al weet, waarom vraag je het dan?
En het % bloed is afhankelijk waarvoor je het paard wil gebruiken. Lijkt me ook logisch....
Saffier schreef:Waarom zou ze er geen topic over mogen openen?
Aangezien TS graag wilt weten of het gewenst is zou je bijvoorbeeld ook een reactie kunnen plaatsen waarom jij wel of niet een paard met een bepaald percentage bloed in welke dicipline zou gebruiken.
Ik zie zelf wel graag wat volbloed bij een paard.
Varekaj schreef:Alls je graag SGW rijdt is volbloed wel een goeie factor. Rij je graag endurance dan ga je beter richting arabische volbloed, omdat die ook uithouding hebben zoals de engelse, maar ze hebben nog andere rasspecifieke eigenschappen die de engelse dan weer niet heeft.
Ik heb zelf graag wat pit in een paard, dus VB zou er voor mij wel in mogen. De mijne heeft dan ook 52% (hoeveel heb ik ps ondervonden nadat ik ze kocht). Dat pit kan handig zijn in dressuur, maar ook tegelijk tegenwerking. Idem voor springen: ze kunnen snel zijn, maar tegelijk er ook bloedheet van worden.
Hoewel je niet altijd op dat % moet afgaan ,is het wel een goede indicatie. maar zoals altijd is niet elke knol met hoog % een hittepit, en is niet elke koudbloed even kalm en kunnen die ook best pittig zijn. Het is maaar te zien wat je graag zelf onder je kont hebt.
Suzanne F. schreef:OX liever niet of verder weg.
SuSEQ schreef:Waarom heb jij liever geen arabisch bloed dichtbij in een warmbloed?
SuSEQ schreef:Met procenten goochelen is helemaal niet moeilijk, dat had ik wel gesnapt. Ik vroeg mij eerder af wat het effect (op karakter, bouw, gangen etc) nog is als de volbloed in de familie verder weg zit.
Varekaj schreef:Wel is toch simpel? Hoe lager het %, hoe minder invloed je hebt van die XX, hoe hoger je %, des te meer invloed heb je.
Citaat:Dus als je een hoog % hebt, heb je waarschijnlijk een pittiger paard, minder klassiek maar meer richting bouw van een volbloed, gevoeliger, meer gebouwd op snelheid.
Heb je een heel laag % dan heb je daar net veel minder van, dan hangt het er al meer van af welk ander bloed er nog in de stamboom zit en gaan ze meer aan die normen voldoen.
SuSEQ schreef:@Suzanne: ik houd je niet tegen...Maar het feit dat we er geen tegenkomen in de topdressuursport zegt ook al veel.