Horsetelex?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DemiCK

Horsetelex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:32

Hallo!

Ik had een vraagje op http://www.horsetelex.nl staat er bij alle paarden ....%
Dit is letterlijk gekopieerd van Sir Oldenburg
XX/OX percentage : 50.99%
Is dit positief of negatief?

Alvast bedankt!

Groetjes Demi
Fijne kerst en gelukkig nieuwjaar!
Laatst bijgewerkt door DemiCK op 23-12-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Re: Horsetelex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:54

Dat betekend dat er zoveel % volbloed of arabisch bloed in zit.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:59

en is dat positief of negatief? (voor het gedrag/prestaties etc.)
Saffier schreef:
Dat betekend dat er zoveel % volbloed of arabisch bloed in zit.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:00

als je even je zoekfunctie gebruikt had, kon je het ook al vinden.

blijkbaar is de zoekfunctie erg moeilijk om te gebruiken

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:01

dat is de meest onozele opmerking echt waar, natuurlijk wist ik al dat dat arabisch bloed was ik wou alleen weten of het ten goede voor prestaties en dergelijke was of dat je beter zo min mogelijk kon hebben volgende keer beter het verhaal lezen!
Ketaki schreef:
als je even je zoekfunctie gebruikt had, kon je het ook al vinden.

blijkbaar is de zoekfunctie erg moeilijk om te gebruiken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:02

daar zijn de meningen over verdeeld.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:03

Dankje voor je reactie! :D
fokfanaat schreef:
daar zijn de meningen over verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:05

Als je het al weet, waarom vraag je het dan?

En het % bloed is afhankelijk waarvoor je het paard wil gebruiken. Lijkt me ook logisch....

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:08

Nou sorry maar ik vond die opmerking wel een beetje te bij de hand (jouwe ook wel een beetje) maar je hebt gelijk het is wel een logisch sorry.
Ik wist dat het % volbloed of arabisch bloed was maar niet of dit ten goede of kwaade was.
Maar bedankt voor je reactie
Varekaj schreef:
Als je het al weet, waarom vraag je het dan?

En het % bloed is afhankelijk waarvoor je het paard wil gebruiken. Lijkt me ook logisch....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:10

Waarom zou ze er geen topic over mogen openen?
Aangezien TS graag wilt weten of het gewenst is zou je bijvoorbeeld ook een reactie kunnen plaatsen waarom jij wel of niet een paard met een bepaald percentage bloed in welke dicipline zou gebruiken.

Ik zie zelf wel graag wat volbloed bij een paard.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:13

Dankje voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp ligt het aan je zelf? Gelukkig zijn er ook mensen met verstand haha! ;)
Saffier schreef:
Waarom zou ze er geen topic over mogen openen?
Aangezien TS graag wilt weten of het gewenst is zou je bijvoorbeeld ook een reactie kunnen plaatsen waarom jij wel of niet een paard met een bepaald percentage bloed in welke dicipline zou gebruiken.

Ik zie zelf wel graag wat volbloed bij een paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:15

Ik vind een hoog percentage wel positief maar een 100% volbloed (bijvoorbeeld) brengt ook weer nadelen met zich mee. Dus bij mij mag een paard best een redelijk hoog percentage XX voeren. OX liever niet of verder weg.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:17

Dankjewel!
Suzanne F. schreef:
Ik vind een hoog percentage wel positief maar een 100% volbloed (bijvoorbeeld) brengt ook weer nadelen met zich mee. Dus bij mij mag een paard best een redelijk hoog percentage XX voeren. OX liever niet of verder weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:19

Alls je graag SGW rijdt is volbloed wel een goeie factor. Rij je graag endurance dan ga je beter richting arabische volbloed, omdat die ook uithouding hebben zoals de engelse, maar ze hebben nog andere rasspecifieke eigenschappen die de engelse dan weer niet heeft.

Ik heb zelf graag wat pit in een paard, dus VB zou er voor mij wel in mogen. De mijne heeft dan ook 52% (hoeveel heb ik ps ondervonden nadat ik ze kocht). Dat pit kan handig zijn in dressuur, maar ook tegelijk tegenwerking. Idem voor springen: ze kunnen snel zijn, maar tegelijk er ook bloedheet van worden.

Hoewel je niet altijd op dat % moet afgaan ,is het wel een goede indicatie. maar zoals altijd is niet elke knol met hoog % een hittepit, en is niet elke koudbloed even kalm en kunnen die ook best pittig zijn. Het is maaar te zien wat je graag zelf onder je kont hebt.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:21

Dankjewel! aan deze reactie heb ik wat!
Varekaj schreef:
Alls je graag SGW rijdt is volbloed wel een goeie factor. Rij je graag endurance dan ga je beter richting arabische volbloed, omdat die ook uithouding hebben zoals de engelse, maar ze hebben nog andere rasspecifieke eigenschappen die de engelse dan weer niet heeft.

Ik heb zelf graag wat pit in een paard, dus VB zou er voor mij wel in mogen. De mijne heeft dan ook 52% (hoeveel heb ik ps ondervonden nadat ik ze kocht). Dat pit kan handig zijn in dressuur, maar ook tegelijk tegenwerking. Idem voor springen: ze kunnen snel zijn, maar tegelijk er ook bloedheet van worden.

Hoewel je niet altijd op dat % moet afgaan ,is het wel een goede indicatie. maar zoals altijd is niet elke knol met hoog % een hittepit, en is niet elke koudbloed even kalm en kunnen die ook best pittig zijn. Het is maaar te zien wat je graag zelf onder je kont hebt.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 02:07

Suzanne F. schreef:
OX liever niet of verder weg.

Waarom heb jij liever geen arabisch bloed dichtbij in een warmbloed?

Een scheut (engels) volbloed is imo niet slecht voor de vooruit knop en veredeling. Let op voor de eventuele negatieve invloed qua bouw en qua karakter.

Er zijn veel paarden met een hoog percentage volbloed, zonder dat dat in de eerste 3 generaties terug te vinden is. Ik vraag mij af hoe groot het effect van dat percentage dan nog is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:03

Op horsetelex heb je naast die indicatie een "?" staan. AAls je daarop klikt, dan zie je dat ze dat percentage afhalen vanuit de eerste 9 generaties. Als daar veel volbloed in zat, dan kan je nog steeds aan een relatief hoog % komen, zelfs als de recente ouder en grootouders geen 100% volbloed waren.

Mijn pard is ook zo. Als je op het eerste zicht kijkt vraag je je ook af waar het vandaan komt. Ga je iets genuanceerder kijken, dan zie je dat de moeder zelf geen VB was, maar d'r grootvader wel, en dat haar moeder ook 50% was. De vader van mijn paard is ook 50% (denk ik) en de vader en moeder van hem waren ook elk rond dat %. Dan heb je in de eerste generaties niet persé de 100% of de XX zitten, maar je paard blijft wel nog steeds hoog in het bloed :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:58

Met procenten goochelen is helemaal niet moeilijk, dat had ik wel gesnapt. Ik vroeg mij eerder af wat het effect (op karakter, bouw, gangen etc) nog is als de volbloed in de familie verder weg zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:46

SuSEQ schreef:
Waarom heb jij liever geen arabisch bloed dichtbij in een warmbloed?

Ik wil liever geen directe OX dichtbij in de afstamming. Wel ver weg zoals Ramses enzo.
Enige OX wat ik er in wil is eventueel via Trakehner.
Een arabier heeft namelijk nogal wat nadelen voor de dressuur en daarom ben ik niet perse tegen OX maar niet te dichtbij.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:02

Je leest of hoort wel eens over hoog in het bloed staande paarden. Vanaf welk percentage spreek je daarover. Is dat bij 50 % en hoger of ook al bij een lager percentage?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:21

Suzanne F. schreef:
Een arabier heeft namelijk nogal wat nadelen voor de dressuur en daarom ben ik niet perse tegen OX maar niet te dichtbij.

Over welke nadelen heb je het precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:28

SuSEQ schreef:
Met procenten goochelen is helemaal niet moeilijk, dat had ik wel gesnapt. Ik vroeg mij eerder af wat het effect (op karakter, bouw, gangen etc) nog is als de volbloed in de familie verder weg zit.

Wel is toch simpel? Hoe lager het %, hoe minder invloed je hebt van die XX, hoe hoger je %, des te meer invloed heb je.

Dus als je een hoog % hebt, heb je waarschijnlijk een pittiger paard, minder klassiek maar meer richting bouw van een volbloed, gevoeliger, meer gebouwd op snelheid.
Heb je een heel laag % dan heb je daar net veel minder van, dan hangt het er al meer van af welk ander bloed er nog in de stamboom zit en gaan ze meer aan die normen voldoen.

je kan zo eentje hebben die BWP is, laag in XX en hoog in SF-bloed, dan gaat je paard meer beantwoordn (waarschijnlijk) aan de standaard van dat SF-bloed. da's dan vornamelijk een klassieker gebouwd paard, brede borstkas, droge, sterke benen, grovere hals, voornamelijk springgefokt maar iets minder in gangwerk, hoewel ze zeker niet slecht zijn.
Je kan eentje hebben laag in XX, die dan weer vooral Duits bloed heeft, dan heb je die kenmerken.

Je kan echter ook een SF hebben met veel XX, dan heb je iets edeler bouw mar toch nog klassiek, met enorm wat kracht en hoogstwaarschijnlijk een redelijk pittig karakter. Goede paarden voor cross en springen, minder voor dressuur.

heb je een voornamelijk duitse bloedlijn in dressuurrichting en zit daar via via ook nog redelijk wat XX in, dan heb je ook weer een edel paard, ook weer met pit, maar warschijnlijk iets minder voordelen van het dressuurbloed, maar daarom zeker geen slecht paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:33

SuSEQ schreef:
Over welke nadelen heb je het precies?

Gewoon de hele bouw en het bewegingsmechanisme van een arabier is minder geschikt voor de topdressuursport.
Dat hoef ik toch niet helemaal uit te leggen hoop ik? :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:38

Varekaj schreef:
Wel is toch simpel? Hoe lager het %, hoe minder invloed je hebt van die XX, hoe hoger je %, des te meer invloed heb je.

Dat is de theorie en als de (over)grootouders zelf vol- of halfbloed zijn, kan ik dat goed geloven... Maar ik denk dat de invloed van het percentage volbloed veel vermindert als dat ver weg zit...

Citaat:
Dus als je een hoog % hebt, heb je waarschijnlijk een pittiger paard, minder klassiek maar meer richting bouw van een volbloed, gevoeliger, meer gebouwd op snelheid.
Heb je een heel laag % dan heb je daar net veel minder van, dan hangt het er al meer van af welk ander bloed er nog in de stamboom zit en gaan ze meer aan die normen voldoen.

Dus volgens jou is enkel het percentage belangrijk en in veel mindere mate de nabijheid?

Bedankt voor de verdere beschrijvingen...

@Suzanne: ik houd je niet tegen... ;) Maar het feit dat we er geen tegenkomen in de topdressuursport zegt ook al veel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:44

SuSEQ schreef:
@Suzanne: ik houd je niet tegen... ;) Maar het feit dat we er geen tegenkomen in de topdressuursport zegt ook al veel.

Inderdaad. Daarbij zijn ze vaak ook klein. Niet zo sterk in de verbindingen met name ruglendenpartij is zwak en mist lengte. Hals is wat kort en schouder te steil. Bewegingen vaak vlak, missen schoudervrijheid en kracht.

Pluspunt van de arabier: de schwung en lichtheid van de beweging.

Zo nou kunnen de EASP liefhebbers er weer vol opduiken. :D
Karel, Anna24, Arie53 waar zijn jullie? :Y)