DNA onderzoek voor aanvraag papieren voor hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

DNA onderzoek voor aanvraag papieren voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:21

Hoi allemaal,

ik hoop dat het hier goed staat. De titel klink wat apart ik zal het proberen uit te leggen

Als veulen heeft mijn hengst een ongeluk gehad waardoor hij een gedeelte van zijn bovenbeen mist. Eigenlijk was de hoop al opgegeven,Hierom zijn er geen papieren aangevraagt. Aangezien de kans klein was dat het ooit iets zou worden.
Nu zijn we 5 jaar verder ik heb hem vorigjaar zadelmak gemaakt, wat bovenverwachting goed gaat! En daar ben ik natuurlijk super blij mee! Hij springt 170 vrij ook onder het zadel gaat het allemaal prima het loopt lekker hij leert snel. Hij heeft een super fijn meewerkend karakter, ik wil er een merrie bij kopen omdat ik graag een veulen van hem wil.

Een tijdje terug heb ik ergens gelezen of gehoord dat het papier alsnog aangevraagt zou kunnen worden door een DNA test te doen. Zijn vader is numero uno. moederlijn zou ik zelf nog uit kunnen zoeken.
Heeft iemand enig idee of het nu nog mogenlijk is om een DNA test te doen en of ik zo dus nog papier kan aan vragen?

Alvast bedankt!

chrisje_83

Re: DNA onderzoek voor aanvraag papieren voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:24

DNA is mogelijk, maar dan moet je wel de moeder weten en van nog 2 andere nakomelingen en de moeder DNA kunnen trekken zodat er vergeleken kan worden. Is bij mijn merrie ook gedaan, haar papier werd ook later aangevraagd en daarvan hebben ze ook DNA onderzoek gedaan, kost tussen de 250 en 300 euro geloof ik.
Voor betere uitleg kun je het best het KWPN bellen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:32

Oke, bedankt. moet ik dan 2 andere nakomelingen van de moeder hebben of van de vader?
Ik ga in de vakantie even bij de fokker kijken of zijn moeder er uberhaupt nog staat. misschien iemand bekent of die werkt bij Gerrit Boon bij Eden? daar is hij gefokt.
Kosten vind ik trouwens nog wel mee vallen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:24

Je hebt dan 2 nakomelingen van de moeder nodig dacht ik begrepen te hebben. Degene waarvan ik mijn merrie gekocht heb heeft dit laten doen bij haar en alles uitgezocht.
Helaas was bij mijn merrie de moeder al overleden en had maar 1 nakomeling, toen voldeed het DNA van de oma ook (moeders moeder) en 1 nakomeling nog.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:14

Sorry hoor, ik vind dit een raar verhaal. Bijna alle kosten voor registratie zijn al gemaakt voordat een veulen uberhaupt geboren is. Op het geboortebericht kun je ook invullen of het veulen al dan niet levend ter wereld is gekomen. Die paar laatste centen voor de aanvraag van een paspoort laat je toch niet zitten, zeker niet als het een Numero Uno is. Als je langer dan 10 dagen wacht met opsturen kun je het alsnog doen. Alleen betaal je dan een boete. Toch nog altijd beter dan geen papieren. Ik weet niet of dat na 5 jaar nog geldt. Nogmaals het is en blijft een ongeloofwaardig verhaal. Als het verhaal wel klopt denk ik dat je er beter aan doet het stamboek te bellen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:01

kitbits schreef:
Sorry hoor, ik vind dit een raar verhaal. Bijna alle kosten voor registratie zijn al gemaakt voordat een veulen uberhaupt geboren is. Op het geboortebericht kun je ook invullen of het veulen al dan niet levend ter wereld is gekomen. Die paar laatste centen voor de aanvraag van een paspoort laat je toch niet zitten, zeker niet als het een Numero Uno is. Als je langer dan 10 dagen wacht met opsturen kun je het alsnog doen. Alleen betaal je dan een boete. Toch nog altijd beter dan geen papieren. Ik weet niet of dat na 5 jaar nog geldt. Nogmaals het is en blijft een ongeloofwaardig verhaal. Als het verhaal wel klopt denk ik dat je er beter aan doet het stamboek te bellen.

Prima als je het niet helemaal gelooft, wat mij is verteld toen ik hem als 2,5 jarige kocht. was dus dat de hoop op was gegeven aangezien hij een stuk bovenbeen mist. Hierdoor is hij waarschijnlijk als ( dood) opgegeven en is hierdoor de dekking niet betaald of niet volledig en is er daarom dus geen papier bij. maar dat weer alleen de fokker. Aangezien het nu toch nog een knap paard begint te worden wil ik er papier bij. ik ga de fokker even contacten of de merrie nog aanwezig is en dan het stamboek bellen..

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:05

Misschien offtopic, maar hoe ziet dat er uit, een paard die een stuk bovenbeen mist? :o?

Verder denk ik dat je het beste even met het KWPN/stamboek kan bellen over de mogelijkheden en eisen die er zijn om een paspoort te krijgen!
En anders kan je altijd nog een stamboekloos KNHS-paspoort krijgen, daar staat dan alleen geen afstamming in...

Wat wil je met het paard gaan doen? :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:08

AnoukvW schreef:
Misschien offtopic, maar hoe ziet dat er uit, een paard die een stuk bovenbeen mist? :o?

Verder denk ik dat je het beste even met het KWPN/stamboek kan bellen over de mogelijkheden en eisen die er zijn om een paspoort te krijgen!
En anders kan je altijd nog een stamboekloos KNHS-paspoort krijgen, daar staat dan alleen geen afstamming in...

Wat wil je met het paard gaan doen? :)

Paspoort enz heeft hij natuurlijk allemaal al.HEt gaat mij nu puur om het papier. Ik heb hem vorigjaar zadelmak gemaakt .En het gaat erg goed als 2,5 jarige was het echt een enorm lelijk dik propje had hem gekocht omdat ik t zielig vond dat hij al een aantal maanden in een donkere stal stond omdat niemand er iets mee kon het was best een bang paard .Ik Ging eigenlijk kijken voor een ander paard. Maar zag hem staan met ze deuk in het been was meteen verkocht.

Hoe ziet het er uit.
ik heb hier een link van een Filmpje van hem .http://www.youtube.com/watch?v=VZtO4HfuGls

Op de helft van het filmpje staat hij op de weg dan kan je het goed zien RECHTS VOOR boven in zie je een deuk.
.. ik zal zometeen even een foto van de zijkant maken... hoop dat ik die in dit topic kan krijgen.

Het is trouwens de bedoeling dat hij allround ingezet gaat worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:41

Video doet het niet. "Deze video bevat inhoud van Sony Music Entertainment, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land"

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:14

oke, apart want het is gewoon een youtube fimpje. Maar geen probleem. ik heb er foto's van gemaakt en ook wat van hem zelf. ik ga ze nu op de pc zetten...

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:18

Ik kan het filmpje wel zien, maar zie niet echt wat er mis is met zijn bovenbeen? Ziet er heel normaal uit...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:18

nolanlover schreef:
Ik kan het filmpje wel zien, maar zie niet echt wat er mis is met zijn bovenbeen? Ziet er heel normaal uit...

foto's zijn nu aan het laden over 10 min staan ze in het topic

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:42

Bij deze wat foto's ! :)

Nee, dit is geen dubbel account ofso, ik plaats de foto's voor hem :Y) .

De deuk:
Afbeelding

Samen:
Afbeelding

Hier net onder het zadel:
Afbeelding

:D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:44

Ik heb destijds bij een papierloze NRPS pony waarvan ik zeker wist welke afstamming hij had papier aangevraagd.
Ik hoefde alleen manen van hem en zijn ouders op te sturen en niet van nog 2 andere nakomelingen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:07

Oke, ik zal maandag eens even bellen na het KWPN. Denk niet dat het in dank afgenomen word als ik even met de schaar na Numero Uno toe ga haha. :o

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:16

roybrit schreef:
Oke, ik zal maandag eens even bellen na het KWPN. Denk niet dat het in dank afgenomen word als ik even met de schaar na Numero Uno toe ga haha. :o
Hoeft ook niet met de schaar.
Manen moeten er letterlijk uitgetrokken worden :P
Maar dat is in het geval van Numero Uno niet aan de orde.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:33

Ze zullen ook vast nog wel wat manen en staart van Uno hebbe

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:33

Kabouterdans schreef:
Ik heb destijds bij een papierloze NRPS pony waarvan ik zeker wist welke afstamming hij had papier aangevraagd.
Ik hoefde alleen manen van hem en zijn ouders op te sturen en niet van nog 2 andere nakomelingen.

Dat is het verschil KWPN en NRPS, ze willen bij het KWPN 100% zekerheid dat een paard echt wel die afstamming heeft en kunnen onderzoeken wat het anders zou kunnen zijn! Ik spreek dus uit ervaring dat toen bij mijn merrie op 1,5 jarige leeftijd nog een papier aangevraagd moest worden er echt van 2 nakomelingen van moeders DNA gekregen worden, omdat de moeder van de mijne maar 1 nakomeling had en zelf niet meer leefde was van de overgrootmoeder ook goed.

Van Numero Uno hebben ze bij het KWPN in de database wel het DNA hoor.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:59

Met alle respect. Ik snap niet waarom je met zo'n hengst wilt fokken. Hij is en zal nooit worden goedgekeurd. Het veulen zal weinig tot niets opbrengen. Geniet liever gewoon van je paard en haal je al deze rompslomp en kosten niet op de hals want het zal je niets brengen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:04

Wie zegt dan dat de TS met de hengst wil fokken? Papier aanvragen kan ook voor de moeder positief zijn uiteindelijk mocht hij goed in de sport presteren!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:13

chrisje_83 schreef:
Wie zegt dan dat de TS met de hengst wil fokken? Papier aanvragen kan ook voor de moeder positief zijn uiteindelijk mocht hij goed in de sport presteren!
TS wil veulen voor eigen gebruik begrijp ik uit zijn tekst.
Hij heeft een super fijn meewerkend karakter, ik wil er een merrie bij kopen omdat ik graag een veulen van hem wil.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:19

Oké daar heb ik dan overheen gelezen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 01:41

Waar slaat het op dat ZO'N hengst nooit goed gekeurd zou worden? hij is klinisch en rontgen 100% goed gekeurd zonder bemerkingen zelfs NIETS te zien op de deuk, geen los stukje bot o.i.d helemaal niets. Verder heeft hij nette gangen springt erg goed ( 165 vrij) en laat een mooie techniek zien.En heeft een super betrouwbaar karakter. Dus ik zie geen enkele reden om er niet mee te gaan fokken ( hij zal alleen ter dekking komen als ik papieren van hem heb) Het veulen wat ik zelf wil gaan fokken word geheel voor eigen gebruik. Mocht het een mooi en goed veulen worden mag hij het jaar daar op ter dekking. Het papier wilde ik er zowieso bij hebben.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:52

@ Roybrit, misschien is het dan handiger om er bij het NRPS een papier aan te vragen. Dan hoef je alleen maar van pa en ma en het kind een plukje haar te trekken.
Daar kan hij mits hij aan de eissen voldoet ook best ter keuring worden gebracht. Is wel een stuk voordeliger ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 02:20

@cristinaa dat is ook een idee. Maar aangezien zijn vader wel kwpn is weet ik niet of hij dan bij het NRPS opgenomen kan worden.... Zit nu te denken.. mijn vorige merrie inspekteur x master stond ook NRPS in denk dus dat het gewoon kan! :D zal eens bellen naar NRPS en KWPN en dan kijken wat het beste is.