IJslander hebben zonder enige "IJslander-kennis"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

IJslander hebben zonder enige "IJslander-kennis"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:15

Ik kwam het vandaag tegen en ik vond het zo vreemd.

Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in gangenpaarden en dan met name IJslanders. Ik loop ook bij een instructrice die mij les geeft op haar eigen IJslanders. Helemaal geweldig natuurlijk, maar dat doet er nu even niet toe.
Ik krijg de laatste tijd ook meer contact met IJslander-eigenaren. Zo ook vandaag. Ik heb met iemand mailcontact gehad die mij vertelde dat ze een IJslander had maar er zelf niet veel mee had en niet verder kwam dan "dressuur en springen".

Ik vind het zo vreemd en wist eigenlijk ook niet zo goed hoe ik er op moest reageren. In mijn ogen heb je voor het houden en/of berijden van IJslanders toch meer kennis nodig dan bij bijvoorbeeld het rijden en/of houden van een haflinger.

Wat is jullie visie hierop? Kan het.. of is het echt not-done?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Anne. op 13-12-10 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: IJslander hebben zonder enige "IJslander-kennis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:16

Ik denk dat een ijslander net zo veel en net zo weinig aandacht verdiend dan een doorsnee pony. Wat maakt een ijslander zo anders dan?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:18

De manier van rijden, lijkt mij. Ik zeg niet dat ze meer of minder aandacht verdienen :) Maar IJslanders zijn toch wel een ras apart lijkt me, waar je toch wat meer kennis voor moet vergaren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

Niet meer kennis, andere kennis.
Vind het wel altijd zonde als ik IJslanders tegen kom die niet IJslands gereden worden!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:20

Ik denk dat het een stuk makkelijker is als je kennis hebt van zaken wat betreft de gangen e.d. verder zie ik persoonlijk niet erg veel verschil?

Het is nou eenmaal niet mogelijk voor mensen, ik bijvoorbeeld, om veel kennis in de praktijk op te doen met gangen rijden. Als ik daarom geen IJslander zou kunnen kopen later... zou ik een beetje raar vinden. :=

Ik wil nog wel even zeggen, áls je dan zonder overige kennis van gangen een IJslander koopt, probeer er wel iets over te leren of iets mee te doen als je er een hebt aangeschaft. Het is inderdaad zonde om die extra gangen niet te gebruiken. Schakel dan een instructrice in als je niet verder komt. :)
Laatst bijgewerkt door Tellie op 13-12-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:23

ben het wel met je eens als je tolt en dergelijk wil rijden. Als je alleen de normale drie gangen wil rijden heeft het geen speciale begeleiding nodig.
Mijn intresse ligt ook bij gangenpaarden. Maar ik koop er geen omdat ik bij mij in de buurt geen begeleiding kan krijgen bij het rijden van de gangen. Vind dat wel degelijk iets waar je over na moet denken als je een gangenpaard koopt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:23

Ik heb de openingspost aangepast :)

Tellie, daar heb je een punt. Maar wat als je een IJslander koopt maar er verder niet veel mee hebt. Dat zal in de praktijk niet veel voorkomen, omdat de prijsklasse van IJslanders ook wat hoger ligt. Maar.. wat als..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:26

Dan zou het zonde zijn, want je moet uit je paard halen waar hij voor 'gemaakt' is. Dat het zonde is maakt verder voor het paard of eigenaar niet uit als ze er tevreden mee zijn om die gangen er niet uit te rijden. Als dat dus niet blijkt te werken zal de eigenaar zich neem ik aan wel in tegen komen en het paard de verkoop in doet? :=

Tenminste, dat zou ik in die situatie zo doen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:29

Ik weet verder niet hoe ver ze met haar IJslander komt, maar ik denk dat de basisgangen wel lukken? Ik vind het erg zonde.
Het is net zoiets als een ZZ-dressuurpaard te kopen en daarmee buitenritten te gaan maken. Of een kerstboom kopen en hem kaal in de woonkamer laten staan.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:30

Ik heb geen IJslander, maar wel een gangenpaard. Zonder dat ik er veel ervaring mee heb (ooit in Noorwegen wel flink wat kilometers gemaakt met IJslanders, maar niet specifiek geoefend op extra gangen).
Gaat prima hoor :j Maar misschien scheelt het wel dat ik een heel 'diagonaal' paard heb, dat dus vooral draaft. Tölt moet je er echt actief uit rijden. Is wel moeilijk zuiver in tölt te krijgen op hoger tempo. Maar in stap/draf/galop loopt hij automatisch wel heel zuiver dus zolang ik die gangen gebruik merk je geen verschil met een drieganger. En die, nu nog vrij moeizame, extra gang, die zie ik als een uitdaging om uit te bouwen en dan zien we vanzelf wel hoe ver we komen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:33

Eigenlijk wel ja, alleen als ze daar beide happy mee zijn, wat is het probleem dan? :)

Ik heb hier in het midden van het land geen mogelijkheid op les o.i.d. op IJslanders, maar ben inmiddels wel verslingerd aan het ras. Dan weerhoud mij er toch niet van later geen IJslander te kopen. Ik kan wel wat basisdingen onderscheiden, maar er verstand van hebben doe ik echt niet. :=

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:33

Ik heb ook een ijslander maar ik tölt (nog) niet met hem. Ik heb een ijslander gekocht omdat ik het gewoon hele leuke paardjes vond, fijn karakter etc. Ben nu vooral dressuurgericht aan het trainen. Tölt komt over een paar jaar wel, ik vind het prima zo. Ik heb heb het hartstikke leuk met 'm!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:34

Ik zeg ook niet dat mensen zonder kennis geen gangenpaard kunnen/mogen kopen hoor. Begrijp me asjeblieft niet verkeerd.

De dame in deze situatie heeft al enige tijd een IJslander zonder dat ze zich er in wílt verdiepen. Voor haar is het gewoon een pony net zoals ieder ander. Dat vind ik gewoon dood- en doodzonde.

Ik heb zelf niet genoeg kennis om te weten of IJslanders de ondersteuning écht nodig hebben. Maar ik denk wel dat er een hoop verwarring ontstaat in zo'n IJslanderhoofd als zij draf vraagt en de IJslander gaat schweinen en zij het verschil niet voelt.. zo verpest je zo'n beestje ook lijkt me..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:37

Dat impliceer ik ook niet. :D
Ik snap wat je bedoelt. :j
Vind ik ook zonde, als ik een ijslander rij, dan wil ik ook het liefst zo goed mogelijk de gangen eruit rijden. Of dat lukt geen idee, nooit geen commentaar op gekregen dus ik zal het wel goed gedaan hebben. :')

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:37

Ik vind het persoonlijk ook zonde als de tolt niet gereden wordt, aan de andere kant, als een paard goed verzorgd wordt, en zowel de eigenaar als het paard hebben plezier met elkaar en het rijden gaat goed wat maakt het dan uit hoe hij gereden wordt. Beetje dubbel dus:P

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:42

het is toch ook zomaar een pony? :+
Nee, je hebt wel gelijk, maar dat is met alle rassen zo denk ik; ik vind het bv ook zonde als ik een PRE zie met kortgewiekte manen die standaard oefeningetjes moet doen...
Sommige rassen koop je echt omdat die ras-trekjes je zo boeien, en die zou je graa zien bij het betreffende ras ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:02

_l_amanda_l_ schreef:
het is toch ook zomaar een pony? :+
Nee, je hebt wel gelijk, maar dat is met alle rassen zo denk ik; ik vind het bv ook zonde als ik een PRE zie met kortgewiekte manen die standaard oefeningetjes moet doen...
Sommige rassen koop je echt omdat die ras-trekjes je zo boeien, en die zou je graa zien bij het betreffende ras ;)

Ja, maar misschien is dat bij de PRE wel het koele karakter, en niet zozeer de lange wapperende manen en de spaanse truukjes. Ik bedoel, je kunt toch ook voor het dier gevallen zijn en niet voor het ras?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:36

Maar geldt dat niet voor bijna alle rassen.
De meeste rassen worden niet meer (alleen) gebruikt waarvoor ze ooit gefokt/gebruikt zijn.
Haflingers/Friezen/Trekpaarden/Dravers/Tinkers/Fjorden enz. "horen" voor de kar.
Arabieren zijn voor de lange afstanden.

Veel rassen worden niet gehouden/gereden op de manier zoals dat van origine bij het ras past/hoort.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:10

sterker nog, Fjorden horen in de bosbouw... Dat heb k ze in Nederland nog nooit zien doen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:15

Anne. schreef:
Maar ik denk wel dat er een hoop verwarring ontstaat in zo'n IJslanderhoofd als zij draf vraagt en de IJslander gaat schweinen en zij het verschil niet voelt.. zo verpest je zo'n beestje ook lijkt me..

Niet iedere IJslander is automatisch een vijfganger :+

Tellie, ik woon ook in het midden van het land en heb regelmatig les op IJslanders :j

Mijn mening: ik vind het niet schokkend als mensen hun IJslander als drieganger rijden. Doe jezelf dan een plezier en koop een diagonaal paard... als je lekker wil hobbelen is dat prima.

Denk dat de mensen zonder IJslanderkennis met het karakter misschien wel net zo veel te stellen kunnen hebben als met de gangen. Bij een vierganger/3,5-ganger zelfs meer. Mijn paard kan prima als drieganger functioneren. Ik wil het niet, hoeft ook niet want ik tölt hem ook, maar het kán. Maar er zit wel een IJslandse kop op :Y)

Tellie

Re: 18-23'ers: Dit hechte stel redt het volgende topic wel! #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:54

Waar les jij dan? heb echt niets kunnen vinden zonder eerst een half uur met de auto te moeten rijden. en gezien het feit dat ik gaan rijbewijs heb kom ik dan niet ver. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:23

Mijn verzorgpaarden zijn ijslanders.
Ik kende eerst ook helemaal niks van het ras.. Ik ben eerlijk, ik kan ook niet tolten.
Maar wat boeit mij dat nu? Het is een heerlijk ras om lekker mee in de bossen te rijden.
En het maakte de eigenaars ook helemaal niet uit dat ik daar geen ervaring mee had, dat leer je allemaal wel zeiden ze.
Dusja, ik denk dat het voor iedereen anders is, en maar net in welke situatie het is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:21

Tellie schreef:
Waar les jij dan? heb echt niets kunnen vinden zonder eerst een half uur met de auto te moeten rijden. en gezien het feit dat ik gaan rijbewijs heb kom ik dan niet ver. :')

Ik heb ook geen rijbewijs. Als ik naar mijn lesgever wil zit ik eerst een half uur in de eerste trein, dan nog 10 minuten in de tweede voordat ik bij het station ben waar ik door mijn medelesser word opgehaald. Daarvandaan is het nog een kwartiertje naar stal.

Alternatief is een half uur in de eerste trein, dan een half uur in de bus en nog 10 minuten lopen.

Doe het al bijna 3 jaar zo, eerst iedere week en sinds ik mijn eigen ijs heb om de week. De lessen zijn iedere minuut reistijd waard :j

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:52

Het wordt wat minder charmant als je in aanraking komt met paarden die kapot gereden zijn omdat de eigenaar geen verstand van de extra gangen had. ( Anne noemt het hier ook al in het topic).

Een ijslander kopen zonder verstand van de gangen is tricky! Dat het zomaar een pony is een beetje een loze uitspraak, een ijslander onderscheidt zich tenslotte met zijn extra gangen. Dat moet je niet onderschatten. Hoevaak ik het al heb meegemaakt dat mensen roepen: " ik draaf nu", terwijl het paard aan het schweinepassen..en dat is echt funest voor een paardenlijf.

Bij een zeer diagonale IJslander zal dat minder op de loer liggen. Maar mensen die maar wat "rommelen" met de extra gangen omdat ze het dier eigenlijk hebben omdat ze het ras gewoon leuk vinden... Dat vind ik een zeer kwalijke zaak.

Weer een andere discussie is of het zonde is om het extra "talent" niet te benutten...

Als iemand een gangenpaard heeft en daar enkel de basis gangen goed mee rijdt...Daar kan ik me absoluut niet aan storen :) Ook niet als een ZZ 5 sterren paard als bosklosser wordt gebruikt ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:09

Een ijslander hebben zonder ermee te tölten of te telgangen, dat is gewoon zonde :) maar dat is mijn mening. Ik vind het ook raar dat men een ijslander heeft zonder het als een ijslander te behandelen, net zoals je (meestal) ook met bijvoorbeeld een franse draver dat doet waar hij goed in is :P