Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Hm rontgen oke dan kun je beter een duitse hengst nemen die bij het kwpn ggk of erkend is, ligt er ook aan welke rokrichting van duitsland je de hengst zoekt. [holstein,trakhenen,oldenburg,hannover e.d.}
Citaat:de duitse paarden zijn mij niet onbekend. Ik verdiep mij graag in allerlei mogelijke soorten bloedlijnen. Hoe bedoel je passie?
SantaCruz schreef:Om wat voor merrie is nu nog niet belangrijk. Ik wil mij eerst verdiepen in enkel hengsten die aan die normen voldoen. Er zijn zoveel duitse hengsten en als ik de Duitse stamboeken moet geloven zijn het allemaal ' toppers' maar dat is gewoon niet zo. Dat het niet zo is, is niet erg. Maar ik ben enkel geinteresseerd in de hengsten die echt uit hele goede lijnen komen en volgens mij valllen al heel wat hengsten af. Een volgende selectie is dan voor mij of ik vind dat ze bij de merrie kunnen passen. Maar zover is het nog niet.
SantaCruz schreef:Ik overweeg een Duitse hengst te gebruiken maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keuze. Welke duitse hengst komt uit een echt bewezen moederlijn, die voldoende goede sportpaarden hebben gegeven, (waarvan nafok bekend is)? En voldoende maat meegeeft (tussen 166 en 173)? En ook niet onbelangrijk rontg. ok is.
SantaCruz schreef:Om wat voor merrie is nu nog niet belangrijk. Ik wil mij eerst verdiepen in enkel hengsten die aan die normen voldoen. Er zijn zoveel duitse hengsten en als ik de Duitse stamboeken moet geloven zijn het allemaal ' toppers' maar dat is gewoon niet zo. Dat het niet zo is, is niet erg. Maar ik ben enkel geinteresseerd in de hengsten die echt uit hele goede lijnen komen en volgens mij valllen al heel wat hengsten af. Een volgende selectie is dan voor mij of ik vind dat ze bij de merrie kunnen passen. Maar zover is het nog niet.
sarabande schreef:Peterina schreef:Ben toch benieuwd of er genoeg kennis hier is om haar vraag te beantwoorden.
Wellicht beter naar een Duits forum gaan dan
Peterina schreef:Ik begrijp de vraag van de TS en denk als je de kwaliteit van je merrie goed kent, dat het dan toch moeilijk is om door de 'bos' van ggk dekhengsten die wel bepaalde 'ene boom' te vinden die geschikt zou zijn.
Logisch dat er vraag wordt gedaan achter hengsten uit een goede moederlijn.
Met zoveel keuze is het dan een kwestie van eliminatie tot je uiteindelijk uitkomt bij een geschikte 'partner' voor je merrie.
SantaCruz schreef:De eisen van het KWPN zijn met betrekking tot Duitse hengsten heel erg streng. Liever hebben ze weinig Duitsers in het bestand. Als ze er wel voor kiezen dan willen ze ook echt uit bewezen Duitse lijnen waarvan bekend is wat de moeder doet/heeft gedaan. Je komt er met een goede Duitse hengst niet zomaar tussen..
NatasjavE schreef:SantaCruz schreef:De eisen van het KWPN zijn met betrekking tot Duitse hengsten heel erg streng. Liever hebben ze weinig Duitsers in het bestand. Als ze er wel voor kiezen dan willen ze ook echt uit bewezen Duitse lijnen waarvan bekend is wat de moeder doet/heeft gedaan. Je komt er met een goede Duitse hengst niet zomaar tussen..
ergo,...neem een in Nederland gekeurde Duitser en je weet dat je een goede hebt.