welke rassen hebben ook valk/Buckskin kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

welke rassen hebben ook valk/Buckskin kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 04:28

ik heb misschien een idiote vraag maar toch stel ik hem maar eens. Als het verkeerd staat, tja dit leek me een goede plek, want bij fokkerij/afstammingen stijfelde ik ook. sorry als het alsnog verkeerd staat.

Ik ben stiekem een beetje verkocht geraakt aan een bepaald kleur paard.
En natuurlijk weet ik dat (en heb t ook al mee gemaakt) je nog zoon eisenpakketje kunt hebben maar als de juiste voor je neus staat en je verliefd word. Je vaak dingen laat vallen wat eisen betreft, als t dier maar gezond is. Het is dan ook meer nieuwsgierigheid dan wat anders, ik kies namelijk geen paard puur en alleen voor de kleur ;) ben gewoonweg weetgierig.

Alé dan maar nu even de vraag :)
Bij welke rassen komt valk nu eigenlijk voor (en dan in de vorm van de tekenfilm over de mustang spirit, althans ik meen dat dit ook valk/Buckskin was)
ik doel dan voornamelijk op paarden van 1.40 en groter, bv ik heb ze zelf nog niet gezien maar bestaat er in het ras hannoveraan ook valk? Volgensmij bestaan er wel quarters met deze kleur, maar misschien zijn dat wel de mustangs die in de westernsport ingezet worden.
misschien kunnen jullie me helpen, zodat ik eens een lijstje heb van de rassen die soms of vaker valk hebben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 04:37

Valken hebben bruin als basiskleur met een gen dat ervoor zorgt dat het bruin in de vacht lichter is. De kleur is niet rasgebonden, er zijn rassen waar de kleur niet voorkomt (fries, lipizzaner, fjord, de meeste warmbloedrassen) en bijvoorbeeld kruisingen kunnen ook valk zijn.

Rassen waar de kleur bestaat die ik me zo kan bedenken zijn bijvoorbeeld IJslander, quarter, connemara, lusitano. Ben het met je eens dat de kleur niet zo heel erg belangrijk is, ik vind valken ook mooi en ik wilde graag een valkbonte, wildkleurbruinbonte of zilverappelbruinbonte merrie. En nu heb ik... een vosruin :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 04:46

hestejente schreef:
Valken hebben bruin als basiskleur met een gen dat ervoor zorgt dat het bruin in de vacht lichter is. De kleur is niet rasgebonden, er zijn rassen waar de kleur niet voorkomt (fries, lipizzaner, fjord, de meeste warmbloedrassen) en bijvoorbeeld kruisingen kunnen ook valk zijn.

Rassen waar de kleur bestaat die ik me zo kan bedenken zijn bijvoorbeeld IJslander, quarter, connemara, lusitano. Ben het met je eens dat de kleur niet zo heel erg belangrijk is, ik vind valken ook mooi en ik wilde graag een valkbonte, wildkleurbruinbonte of zilverappelbruinbonte merrie. En nu heb ik... een vosruin :D

haha ja idd... Oke nee dat het niet ECHT rasverbonden is wist ik... maar je hebt idd rassen waar ze gewoonweg niet voorkomen zoals idd de fries (heel erg voor de hand liggent hihi die wist ik wel:P)
Maar ook door de rassen waar ze niet bestaan te noemen kom ik een eind :D mits je erbij zet dat ze daar NIET voorkomen:P

RianneH

Re: welke rassen hebben ook valk/Buckskin kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 05:49

Kijk eens naar de Frederiksborger :) Er is daarbinnen een lijn met verdunningen, dus palomino en valk. Ik ken 1 valkhengst in Nederland, maar er zitten in Denemarken meerdere paarden die valk zijn.
Zijn echte paarden, vanaf 1.60, prachtige beesten en een geweldig karakter. Hoewel ik liever de palomino heb :P zie vooral www.moravita.com :)

Welsh zitten ook wel redelijk wat verdunningen in toch?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 06:00

Curly horses zijn er ook valk/buckskin :-)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 07:11

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:18

Ik ben ook weg van de kleur valk.Heb dan ook 2 valkkleurige quarters op stal staan.Maar er zijn ook veel kruisingen mogelijk.Als je dekt met een perlino of cremello ( dubbel valk /palomino gen) krijg je altijd een valk of palomino.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:27

RianneH schreef:
Welsh zitten ook wel redelijk wat verdunningen in toch?

:j

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:42

hoi
sinds kort kun je ook valkjes in de PRE vinden deze zijn helaas zeer duur en zeldzaam op mijn profiel staat 2 valkjes 1 cruzado merrie en 1 PRE bijna 2 jaarse hengst
in warmbloeden kun je ook valkjes vinden maar deze zijn ook vij zeldzaam
http://www.gestuet-falkenhorst.com/
hier vind je nog wel een valk warmbloed paard

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:43

oke tof :D is al heel wat :D
Ik wist wel dat er trekpaarden in die kleur waren :P tinker is de eerste die ik zelf zie :D leuk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:45

(duitse) rijpony's, bijv de pony's van du bois.
Daarnaast zou je kunnen zoeken naar nakomelingen van Ricardo (http://www.romantico.nl dacht ik).
Wij hebben zelf een zoon van hem staan, ook valk ( = buckskin) Is ook tk, alleen te klein voor jullie denk ik ;)

Trekpaarden zijn niet echt valk, dragen voor zover ik weet geen creme

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:54

criollo's en paints hebben ook buckskin kleur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:07

Een buckskin paint? :Y)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:13

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:19

Ik ben ook helemaal weg van valk... :+

Heb 2 valk welsh NWR (voorheen welsh K) merries in mijn bezit, zijn 147cm en 153cm *D Toevallig zijn zij allebei valk met scooty....voorheen heb ik ook een lichtgele valk welsh ruin gehad ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 02:16

oke we zijn weer wat verder :)

maar als ik t goed begrijp bestaan er geen kwpners en hannoveranen die deze kleur hebben?

iig alweer wat rassen erbij :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:44

Schotse Highlandpony's heb je in allerlei wildkleurtjes. Mouse Dun (grullo) en Yellow Dun (valk/bay-dun) bijv., dit zijn samen met schimmel de meest voorkomende kleuren bij de Highlander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:47

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:45

Heb ook een Buckskin, Tennesee Walking horse die zijn er ook in alle kleuren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:42

wederom bedankt voor weer wat namen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:47

Bij Lusitanos komt het redelijk vaak voor en dus ook in kruisingen daarmee. Als je serieus aan aanschaf van zo'n dier denkt, kan ik je wel helpen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:52

ook bij de Mountan Horses komt buckskin voor. Heb hier zelfs 3 varieties staan: 'gewoon' buckskin, sooty buckskin en zilver buckskin

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:22

HCRanch schreef:
Heb ook een Buckskin, Tennesee Walking horse die zijn er ook in alle kleuren.

geen stippels toch?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:51

TWH heb je in veel kleuren, niet in de 'officieele' appaloosa kleur, maar wel in sabino, rabicano etc etc.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:16

Moderne rassen waar het creme gen niet in voorkomt:
- Volbloed Arabier : zij het Egytisch, Russich, Pools of Crabbet, als het palo of valk is dan is het niet 100% Arabier.
- Fries
- Haflinger
- Meren
- Lippizaner
- Holsteiner
- Hannoveraan
- Trakehner : dwz een trakehner geregistreerde bij het hoofd register: Trakehner Verband; bij Pools of Russische 'trakehners' bestaat het wel. Dat gezegt zal er binnenkort verandering in komen omdat er pas een palomino Engels Volbloed merrie is gekocht door het TV.

Dit zijn zowat de 'algemeen' bekende rassen, er zullen wel een paar zijn van die 'speciaaltjes' die ik vergeten ben, maar in bijna alle pony rassen komt het creme gen voor en in vele warmbloed 'rassen', zij het rechtsstreeks of door kruising.