Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
friesiszwart schreef:Het is zaak de merrie goed in de gaten te houden met name haar achterhand.
* Het uier moet gaan zwellen, vaak worden de spenen ook iets glazig (maar dit kan ook pas na de geboorte komen)
* Zolang de banden nog niet indalen en de vulva niet week wordt (hoe moet ik dat omschrijven) zal de geboorte nog niet plaatsvinden.
* voor de bevalling wordt de merrie onrustig
In het kort de merrie in de gaten blijven houden en vooral zodra haar vaste gewoonten doorbroken worden extra alert zijn.
Eventueel zou je een geboortemelder om kunnen doen als hulpmiddel en haar indien mogelijk al in een ruimere stal plaatsen.
een stal van 4x5 is zeker voldoende groot, wees echter wel alert op dat zij niet tegen een zijwand zal bevallen.
Dees schreef:Als haar uier echt heel dik wordt en de tepels echt, echt groter zijn geworden dan is de bevalling nabij.
De kling van de merrie zal bol komen te staan.
Hier heb je een link naar het uierverloop van mijn maidenmerrie in 2008:
http://www.mijnalbum.nl/Album=JWFR7T4C
Je kunt goed zien dat de banden zijn verslapt als het stukje naast de staart 'bloot' is. Daar waar normaal de staart tegenaan ligt, groeit geen haar. Als die kale huid nu makkelijk te zien is, is de bespiering rond haar kling dus duidelijk gezakt.
En met dit rotweer haal je zo'n hoogdrachtige merrie absoluut binnen. Tinker of niet, ik zou haar lekker dik in het stro zetten.
chedieny schreef:hoi hoi
bedankt allemaal voor jullie info en advies alvast.
Heb er net een ervaren iemand bij gehad en hij denkt dat er nog niks aan de hand is omdat haar uier nog niet vol genoeg is en mijn merrie nog erg rustig is.
Net had ze een heel wazig geluid leek net alsof ze vanbinnen in haar buik aan het boeren was heb het nog nooit gehoord,wel dat gerommel enzo in haar buik maar nu had ik echt zoiets van wat is dit hahah.
Ik heb haar nu op stal en morgen ga ik de grote stal helemaal leeg halen(er staat vanalles opgeslagen)en dan een hele dikke laag stro erin en verhuisd ze van stalletje naar de grote schuur achter het huis.
Ben nenieuwd of ze dat goed vind want dat betekend dat ze de ruin niet kan zien dus dat is nog even spannend.
Als ik meer weet laat ik het jullie gelijk weten.
Alle info van tijdens en na een bevalling is nog steeds welkom want ik heb er geen kaas van gegeten en ben zo bang dat er straks iets fout gaat met mijn merrie.
Is het wel beter om erbij te blijven of toch maar niet.
Het is een merrie met een super karakter die ontzettend lief is ze laat echt werkelijk alles toe.
jullie horen van me!!!!!!