mijn merrie is drachtig wie heeft er info???????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chedieny

mijn merrie is drachtig wie heeft er info???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:18

ik heb afgelopen zomer een merrie tinker gekocht maar nu bleek in september dat ze drachtig was.
De da kon geen goede schatting doen omdat het veulen al veel te groot was dus het is een verassing wanneer het zover is.
Ze had al erg vroeg melk al een mnd of 2 nu ,daar kwam ik achter toen ik tussen de uiers aan het schoonmaken was.
De veulen in haar buik is flink druk en je ziet hem of haar goed bewegen.
De da heeft in september een groffe schatting gedaan dat ze toen ongeveer een mnd of 5 zou zijn geweest dus dan zou ze nu 8 mnd zijn maar hij gaf wel heel duidelijk aan dat hij het ook met de schatting helemaal mis kon hebben.
Mij merrie is een grote tank en haar buik puild flink uit en melk heeft ze ook je voeld dat het opgezet is van de melk.
Het is ook echte witte melk wat er uitkomt niet doorzichtig of niks
Ik vind haar ook de laatste paar dagen enorm sloom aan het worden.
Vanmiddag keek ik onder haar staart en zag vieze rood bruine smurieop haar muts zitten.(meer bruinig dan rood)
Aangezien ik nooit een veulen gepland heb en absoluut niks van een bevalling van een paard weet is dit allemaal nieuw voor me dus help wie weet wat deze smurrie kan betekenen.
Ik heb trouwens het idee dat ze al veel verder is en ik heb de oude eigenaar nagevraagd hoe en wat maar het blijkt dat ze al vanaf begin vorig jaar bij die hengst heeft gelopen.
Het is trouwens een klop klop hengst die zijn daad dus waargemaakt heeft.
Wie heeft er ervaring met een merrie die moet bevallen en wat zijn de sympthomen van een naderende bevalling?
Wat kan die smurrie betekenen?
waar moet ik rekening mee houden?
Kan het geen kwaad met deze temparaturen mocht ze al snel gaan bevallen voor het veulen(ze staat in een buitenstal)
echt alle info is welkom
Ik hoop op reakties

Liezel1

Re: mijn merrie is drachtig wie heeft er info???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:24

Voor de bevalling zou ik haar wel naar binnen halen.
Aangezien je niet weet wanneer ze uitgerekend is, kan het veulen ook te vroeg komen. Met 's nachts temperaturen van soms -10 is dat niet goed....

chedieny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:26

ik heb een stal beschikbaar van 4 bij 5 en dat is binnen zou die stal groot genoeg zijn?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:28

Het is zaak de merrie goed in de gaten te houden met name haar achterhand.
* Het uier moet gaan zwellen, vaak worden de spenen ook iets glazig (maar dit kan ook pas na de geboorte komen)
* Zolang de banden nog niet indalen en de vulva niet week wordt (hoe moet ik dat omschrijven) zal de geboorte nog niet plaatsvinden.
* voor de bevalling wordt de merrie onrustig

In het kort de merrie in de gaten blijven houden en vooral zodra haar vaste gewoonten doorbroken worden extra alert zijn.

Eventueel zou je een geboortemelder om kunnen doen als hulpmiddel en haar indien mogelijk al in een ruimere stal plaatsen.

een stal van 4x5 is zeker voldoende groot, wees echter wel alert op dat zij niet tegen een zijwand zal bevallen.

chedieny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:32

friesiszwart schreef:
Het is zaak de merrie goed in de gaten te houden met name haar achterhand.
* Het uier moet gaan zwellen, vaak worden de spenen ook iets glazig (maar dit kan ook pas na de geboorte komen)
* Zolang de banden nog niet indalen en de vulva niet week wordt (hoe moet ik dat omschrijven) zal de geboorte nog niet plaatsvinden.
* voor de bevalling wordt de merrie onrustig

In het kort de merrie in de gaten blijven houden en vooral zodra haar vaste gewoonten doorbroken worden extra alert zijn.

Eventueel zou je een geboortemelder om kunnen doen als hulpmiddel en haar indien mogelijk al in een ruimere stal plaatsen.

een stal van 4x5 is zeker voldoende groot, wees echter wel alert op dat zij niet tegen een zijwand zal bevallen.

Haar muts is van achtere wel heel erg flubberig,weet niet of je dat bedoeld?
Haar kont vind ik puntig geworden in een korte tijd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:39

Als haar uier echt heel dik wordt en de tepels echt, echt groter zijn geworden dan is de bevalling nabij.
De kling van de merrie zal bol komen te staan.

Hier heb je een link naar het uierverloop van mijn maidenmerrie in 2008:
http://www.mijnalbum.nl/Album=JWFR7T4C

Je kunt goed zien dat de banden zijn verslapt als het stukje naast de staart 'bloot' is. Daar waar normaal de staart tegenaan ligt, groeit geen haar. Als die kale huid nu makkelijk te zien is, is de bespiering rond haar kling dus duidelijk gezakt.

En met dit rotweer haal je zo'n hoogdrachtige merrie absoluut binnen. Tinker of niet, ik zou haar lekker dik in het stro zetten.
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-12-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:40

Ik ben eigelijk ook wel benieuwd naar wat die smurrie bij haar muts is.
Ik weet wel dat er vlak voor de bevalling een propje loskomt van slijm.
Maar als dat zo is, dan zou de bevalling dus niet lang op zich laten wachten?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:42

Een veulen komt (bijna) altijd onverwacht, er zijn aanwijzingen, die zijn genoemd, maar het kan zo maar komen....doe je merrie dus op stal, ga waken. Neem het zekere voor het onzekere!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:43

Het verschilt echt per paard.

Sommige worden onrustig, andere niet.
Sommige maken uier aan, andere niet.

Dus je kunt nergens vanuitgaan.

Hou maar goed in de gaten!
En lees de topics op bokt eens door, of meld je in het dikke buiken topic, daar kunnen ze je ook goed helpen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:49

Probeer een foto te maken vd uier..dan kan je een"inschatting maken (hoeft niet altijd, merrie kan ook zonder veel uier bevallen).

Verder was ik net de link voor je aan het zoeken vh Dikke Buiken Topic, daar zitten ook ervaren fokkers in die je misschien kunnen helpen.
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:52

erg spannend!
ik zou veel stro tegen de wanden opleggen aangezien je niet weet wanneer het gaat gebeuren..
Verdere tips zijn volgens mij al gegeven.

Veel succes& erna plezier ermee=D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:52

Zou je misschien wat foto's kunnen maken binnenkort?
een tip:zet alvast alle benodigde spullen klaar.
m'n vriendin heeft een "fokkerij" en die heeft standaard een geboortekist klaar staan met de volgende spullen erin:
2 schone emmers
handdoeken waarvan ik er één op de verwarming gooi als het bijna zover is.
Scherpe en ontsmette schaar.
Jodium/Betadine
Navelklem
Glijmiddel
Mellissengeest ademspray
Een homeopatisch middel voor de merrie zodat de nageboorte beter afkomt en de baarmoeder reinigt.
Trektouwtjes
Nummers dierenartsen
Zuigfles.
Verband voor de staart (Bandage)
Zeer uitgebreide EHBO doos voor het geval dat.
halster voor het veulen (niet in de stal omdoen!)
Iets lekkers voor de merrie (lekkere bak slobber ofzo) voor als ze heeft geveulend en het veulen heeft gelikt.
merriebrok

dit was de geboorte kist geloof ik wel zo'n beetje!
Heel veel succes.

chedieny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:31

hoi hoi
bedankt allemaal voor jullie info en advies alvast.
Heb er net een ervaren iemand bij gehad en hij denkt dat er nog niks aan de hand is omdat haar uier nog niet vol genoeg is en mijn merrie nog erg rustig is.
Net had ze een heel wazig geluid leek net alsof ze vanbinnen in haar buik aan het boeren was heb het nog nooit gehoord,wel dat gerommel enzo in haar buik maar nu had ik echt zoiets van wat is dit hahah.
Ik heb haar nu op stal en morgen ga ik de grote stal helemaal leeg halen(er staat vanalles opgeslagen)en dan een hele dikke laag stro erin en verhuisd ze van stalletje naar de grote schuur achter het huis.
Ben nenieuwd of ze dat goed vind want dat betekend dat ze de ruin niet kan zien dus dat is nog even spannend.
Als ik meer weet laat ik het jullie gelijk weten.
Alle info van tijdens en na een bevalling is nog steeds welkom want ik heb er geen kaas van gegeten en ben zo bang dat er straks iets fout gaat met mijn merrie.
Is het wel beter om erbij te blijven of toch maar niet.
Het is een merrie met een super karakter die ontzettend lief is ze laat echt werkelijk alles toe.
jullie horen van me!!!!!!

chedieny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:37

Dees schreef:
Als haar uier echt heel dik wordt en de tepels echt, echt groter zijn geworden dan is de bevalling nabij.
De kling van de merrie zal bol komen te staan.

Hier heb je een link naar het uierverloop van mijn maidenmerrie in 2008:
http://www.mijnalbum.nl/Album=JWFR7T4C

Je kunt goed zien dat de banden zijn verslapt als het stukje naast de staart 'bloot' is. Daar waar normaal de staart tegenaan ligt, groeit geen haar. Als die kale huid nu makkelijk te zien is, is de bespiering rond haar kling dus duidelijk gezakt.

En met dit rotweer haal je zo'n hoogdrachtige merrie absoluut binnen. Tinker of niet, ik zou haar lekker dik in het stro zetten.

bedankt dat je de link doorgestuurd hebt en ik heb natuurlijk gelijk gekeken maar zo zijn ze bij mijn merrie nog niet.
Dus als ik van de uiers uit moet gaan dan is er nog niks aan de hand.
pffffff is zo vervelend dat je geen idee hebt hoever ze is en dan te bedenken dat ze al in het begin van het jaar al bij die hengst liep.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:49

Heee, als begin van het jaar afgelopen maart is geweest, dan hoef jij de komende 8 weken nog niets te verwachten hoor :D

Misschien kan je bij de vorige eigenaar nog iets gerichter informatie opvragen?
De vader is vast ook wel interessant :P

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:02

veel veulens van ons worden buiten geboren maar dat is in de zomer.
aangezien je niet weet wanneer het ong echt komt kun je ook niet rond die tijd extra toezicht houden( dus ook 's nachts)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:52

Die tekenen die je beschrijft duiden er voor mij wel op dat het geen drie maanden meer gaat duren.
Die bruine smurrie kan wel eens de slijmprop zijn. Meestal verlies de merrie de slijmprop pal voor de bevalling maar sommige kunnen het ook enkele weken voor de bevalling doen. De uier is de belangrijkste indicatie. Maar deze kan bij een maidenmerrie kort voor de bevalling pas vollopen en dat kan je makkelijk missen als je niet geregeld kijkt. Ik zou haar nu wel in de gaten houden en de kraambox maar vast klaar maken. Succes ermee!

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:23

Ik heb stage gelopen bij een grote stoeterij. Daar werd ook gelet op het gedrag en de uier van de merrie. Er waren die zomer geloof ik 3 merries waarbij het veulen 2-4 weken te vroeg werd geboren, maar hier waren ze op tijd bij doordat de merries een alarm om hadden. Ze hadden daar een alarm dat af ging als de merrie ging liggen, een singel met een sensor erop. Natuurlijk niet helemaal betrouwbaar omdat sommigen staand bevallen. Er was 's nachts eigenlijk ook constant bewaking daar omdat merries soms in moeilijkheden komen bij de bevalling. Als je dit zelf niet kunt en je kent niemand die dit voor je wil doen, kun je ook om de paar uur bij de merrie gaan kijken.
Het is nu wel nog heel vroeg om te veulenen! Veulens die in januari-februari worden geboren zijn al vroeg.. Maar goed, je kunt er natuurlijk niets aan doen. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je het veulen na de geboorte nog een poos binnen houdt en goed in de gaten houdt en laat houden door de dierenarts :)

Is je veulen er eigenlijk al? Heel veel plezier ermee en natuurlijk succes!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:26

chedieny schreef:
hoi hoi
bedankt allemaal voor jullie info en advies alvast.
Heb er net een ervaren iemand bij gehad en hij denkt dat er nog niks aan de hand is omdat haar uier nog niet vol genoeg is en mijn merrie nog erg rustig is.
Net had ze een heel wazig geluid leek net alsof ze vanbinnen in haar buik aan het boeren was heb het nog nooit gehoord,wel dat gerommel enzo in haar buik maar nu had ik echt zoiets van wat is dit hahah.
Ik heb haar nu op stal en morgen ga ik de grote stal helemaal leeg halen(er staat vanalles opgeslagen)en dan een hele dikke laag stro erin en verhuisd ze van stalletje naar de grote schuur achter het huis.
Ben nenieuwd of ze dat goed vind want dat betekend dat ze de ruin niet kan zien dus dat is nog even spannend.
Als ik meer weet laat ik het jullie gelijk weten.
Alle info van tijdens en na een bevalling is nog steeds welkom want ik heb er geen kaas van gegeten en ben zo bang dat er straks iets fout gaat met mijn merrie.
Is het wel beter om erbij te blijven of toch maar niet.
Het is een merrie met een super karakter die ontzettend lief is ze laat echt werkelijk alles toe.
jullie horen van me!!!!!!

hoeft niet altijd ;)
mijn merrie had ook geen volle uiers toen ze ging bevallen, dag na de bevalling pas ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:38

Waar je ook op kan en moet letten is hoeveel en of het veulen nog beweegt.
Beweegt het nog ligt het nog niet in het geboortekanaal. Zodra het daar ligt kan het niet meer goed bewegen en zit de bevalling eraan te komen. Dit kan vrij snel gaan, zeg ik erbij :D kan een kwestie van uren zijn, sommige dagen.
En het is 1 van vele tekenen die ze kan geven. Niet elke merrie is gelijk. De ene laat echt het hele skala aan voortekenen zien en de andere is een stiekumert :+

de tekenen die kunnen zijn:
Opgezette uier en de tepels die als kegels worden.
Losse banden, dat je echt een dakje ziet op de achterhand. (Je kan dan de staart van het paard op de rug leggen.)
Het verliezen van de slijmprop (die is meestal roze van kleur).
De kling die open gaat staan.
Onrustig rondjes lopen in de stal. (maar deze kan ze ook hebben als het veulen zich draait :D )
Het veulen wat niet of niet veel meer beweegt.
Zweten.
Slaan naar buik alsof ze koliek hebben.
Steeds weer gaan liggen en opstaan.
(Volgens mij waren ze dat wel zo ongeveer, als ik er nog 1 vergeten ben gaarne aanvullen :D )

Dit zijn allemaal tekenen die kunnen, zoals al gezegt het is geen moeten ;)
Sucses met de bevalling.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:39

in iedergeval gefeliciteerd met de aankoop van een 2 in 1 pakketje. Is het een import merrie of een nederlands gefokte.

kom anders hier eens kijken of stuur Frenia een PB die heeft altijd hele mooie foto reportages en wel meer dames in het topic
[HK] Centraal Tinker /Cob /Drumhorse Fokkerij Topic deel 4

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:00

Hey Chedieny
ik zit in dezelfde situatie als jou!!!
heb begin juni een haflingermerrie gekocht en ben er pas achter gekomen dat ze drachtig is
(had veulen zien bewegen in haar buik en heb haar toen toch maar eens laten nakijken door DA)
De dierenarts kon bij mijn merrie ook niet zeggen hoe oud het veulen al was wegens reeds te groot.
Ze heeft voorlopig nog geen uier maar wel al een behoorlijke buik.
Dus .... hou me op de hoogte hoe het bij jou verder verloopt, dan heb ik een idee wat me nog allemaal te wachten staat ;)

Heb totaal geen ervaring met drachtige merries en veulens, dus tips zijn altijd welkom

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:05

spannend hoor, heb ik nou nooit gehad.... merrie kopen en er dan achter komen dat ik er twee heb gekregen... jammer.....

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:02

whaaaaaa!
Ik heb maandag een merrie gekocht waar ook een kadootje in blijkt te zitten!
Ben nog helemaal beduusd ervan!
Ik hoop ook zo dat ik de hengst zal kunnen vinden!

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:28

Weet precies hoe je je voelt Pardy

Ik was ook even onder de indruk hoor!

Was ook best wel zenuwachtig toen de dierenarts er was