napoleon schreef:Ja hoor, ik heb vooral onder de Lusitano's best wat paarden gezien die een vrij hoge stokmaat hebben. Daarmee bedoel ik tegen de 1.70 aan en da's voor een Lusitano vrij groot
Dat is voor een Lusitano extreem groot, het officiele gemiddelde voor een Lusitano is nog altijd 1.55 voor merries en 1.60 voor hengsten. In Nederland lopen er een hoop die wat groter zijn (mede door beter krachtvoer), maar de meeste schommelen nogsteeds rond de 1.60. Boven de 1.65 zie ik er maar erg weinig en de kans op gebreken is bij die schoftmaat ook een stuk groter.
Zelf rijd ik op een merrie die nu rond de 1.58 is maar uiteindelijk iets van 1.60 zal halen (in het zesde/zevende levensjaar) en ik ben een man van 1.80. Ik vind het zelf niet lelijk (kijk maar in mijn profiel dan kun je zelf beoordelen wat je van het beeld vindt), maar het beeld is natuurlijk wel anders als bij een WPN'er van 1.70+ en je moet wat dat betreft ook geen vergelijking willen maken.
Als je een echt Barok paard wilt dan zul je moeten accepteren dat die wat kleiner zijn, als je per se iets van 1.70 met megaruime gangen wilt hebben koop dan gewoon een WPN'er o.i.d.!