Hoe herken je een goede Andalusier hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Hoe herken je een goede Andalusier hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:10

Hoi,

Ik weet echt niet of het hier goed staat.
Zo niet hoor ik het wel.

Ik verkoop mijn eigen paard en ondertussen ben ik op zoek naar een andere.
Toen kwam ik een APTO Andalusier hengst tegen. Deze man zegt veel interesse in die van mij te hebben.
Hij zegt da het een super hengst is. Ik heb alleen niet super veel verstand van Andalusiers.
Dus hier de vraag:

Wat kost een goede Andalusier hengst?
Wanneer is hij goed? Waaraan kan je dit zien?

Voor link van de hengst die ik bedoel pb maar!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:14

Aan de papieren en predikaten...

Edit: En een goede Andalusier hengst kost vaak een klap geld!

Calimero_

Re: Hoe herken je een goede Andalusier hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:21

En waar moet ik op letten in het papier?
Zijn er ook grote valkuilen waar mensen intrappen?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:48

Afstamming , type en vooral de gangen een apto gekeurde hengst wil niet zeggen dat het een superpaard is , die keuring stelt jammer genoeg niet veel voor.

Op papier kan het een goed paard lijken maar dat zegt niet alles.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:50

Veel spaanse paarden zijn geimporteerd uit Spanje. De spaanse rijstijl is heel anders dan onze nederlandse rijstijl, daardoor zijn ze vaak niet zo makkelijk te rijden. Vooral als ze al langer in Nederland zijn en veel van eigenaar gewisseld zijn kan het zijn dat, doordat ze verkeerd begrepen zijn, er een trauma ontwikkeld is. Het zijn geweldige, maar erg gevoelige, dieren. Dat is m.i. dus eigenlijk wel de grootste valkuil, een paard wat helemaal in de war is en daardoor niet meer te rijden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:55

Een valkuil is een brandmerk hebben. Dat is niet gelijk aan wat we hier in nl gewend zijn dat een brandmerk betekent. In nl worden (werden!) de meeste paarden alleen bij stamboekopname gebrandmerkt, in het buitenland worden de paarden veelal door de fokkers gebrandmerkt omdat de paarden in Spanje vaak nog in uitgestrekte gebieden rondlopen in kuddes. In nl wordt nog wel eens onterecht gedacht (beweert) dat een brandmerk aangeeft dat het een raszuivere PRE is.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:10

Amable schreef:
Veel spaanse paarden zijn geimporteerd uit Spanje. De spaanse rijstijl is heel anders dan onze nederlandse rijstijl, daardoor zijn ze vaak niet zo makkelijk te rijden. Vooral als ze al langer in Nederland zijn en veel van eigenaar gewisseld zijn kan het zijn dat, doordat ze verkeerd begrepen zijn, er een trauma ontwikkeld is. Het zijn geweldige, maar erg gevoelige, dieren. Dat is m.i. dus eigenlijk wel de grootste valkuil, een paard wat helemaal in de war is en daardoor niet meer te rijden.

Bedankt. Zoals deze man mij vertelde heeft hij hem zelf altijd gehad.
Hij heeft meerdere Andalusiers. Als ik er heen ga probeer ik hem zelf te rijden natuurlijk!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:10

HippoLogic schreef:
Een valkuil is een brandmerk hebben. Dat is niet gelijk aan wat we hier in nl gewend zijn dat een brandmerk betekent. In nl worden (werden!) de meeste paarden alleen bij stamboekopname gebrandmerkt, in het buitenland worden de paarden veelal door de fokkers gebrandmerkt omdat de paarden in Spanje vaak nog in uitgestrekte gebieden rondlopen in kuddes. In nl wordt nog wel eens onterecht gedacht (beweert) dat een brandmerk aangeeft dat het een raszuivere PRE is.

Je kunt aan de papieren zien dat hij raszuiver is toch?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:13

Wil hij zo ruilen of moet je flink bij betalen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:19

Ik moet bij betalen ja.
Maar zie zo even niet waarom dat uitmaakt?

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:58

Een andere valkuil kan zijn dat de verkoper beweert dat het paard hoog geeindigd is op PRE-keuringen. Ga altijd na in welke rubriek het paard gelopen heeft en of hij niet toevallig derde geworden is van een rubriek waarin maar 3 paarden meededen. Dan laat je je wel bedotten namelijk.

Verder staat een goede PRE hengst morfologisch in het type van de PRE, maar elke verkoper zal zeggen dat zijn/ haar paard aan die eisen voldoet natuurlijk. Tenslotte zijn de gangen van belang, want hierin wordt bij de APTO keuring niet op gelet. APto zegt niets meer of minder dan dat het paard aan alle juiste afmetingen voldoet waarin hij binnen moet vallen, zie www.purarazaespanola.net voor deze maten.

Het is vooral lekker een hele poos op internet en keuringen gaan kijken en zo leren welk paard wel goed is en welke niet. Ga dus niet over 1 nacht ijs, enkel en alleen omdat er een leuke spaanse hengst voor een ogenschijnlijk laag bedrag te koop staat.

Wat papieren betreft moet er een carta de titularidad bij het paard zitten. Check op wiens naam deze staat (ivm overschrijven op je eigen naam bij aankoop). Succes en slaap er vooral nog een nachtje over zou ik zeggen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:09

Zowiezo moeten de papieren natuurlijk kloppen, incl. Carta Titularitad , daarnaast moet hij gezond zijn.

Zijn deze bijde dingen in orde kan je verder kijken of hij voldoet aan de raseigenschappen welke je kan vinden op; www.pre-stamboek.nl of www.andalusier-vereniging.nl

En dan nog, als een paard van zichzelf erg goed is, hoeft hij het nog niet te vererven.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:03

Een goede Andalusier hengst heeft dezelfde eigenschappen als een goed paard van elk ander ras: karakter, gangwerk, gedrag en bouw zijn daarbij belangrijk.

Er zijn ontzettend veel Andalusierhengsten in Nederland en vrijwel niemand zit te wachten op een dekking omdat het bestand merries erg klein is.

Bloedlijnen zeggen wel wat over de afkomst, de afkomst kan belangrijk zijn, maar fijner is het nog als je weet hoe het paard is groot geworden, van welke fokker het dier komt (zegt vaak al heel wat), als je niet in de materie zit kan iedereen je wel wat op de mouw spelden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:09

Bedankt voor de reacties allemaal.
Helaas ben ik er achter gekomen dat de hengst waar het om gaat een beperking heeft in het linker achterbeen en afgekeurd is voor de sport.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:43

Als de hengst op marktplaats geadverteerd staat, in zuiden van het land, met filmpje, dan weet ik wel denk ik welke je bedoelt.
die was op de film al niet regelmatig.

Rustig verder zoeken, er zijn heus ook in Nederland wel goede / betere PRE's te koop
Laat je niet gek maken met mooie verhalen, neem de tijd.

inruilen kan leuk zijn, maar mijn man zegt altijd: waar er twee ruilen moet er een huilen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:30

Die is het inderdaad.
Ik ben niet echt op zoek naar een Andalusier, maar het ras spreekt me wel erg aan.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:37

ze adverteren nu niet meer onder hun stal naam.

Had je die even ingetoest op bokt met de zoekfunctie, dan had je genoeg kunnen lezen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:42

Inderdaad, dat kon ik nu niet doen.
Maar ik ben er op deze manier ook achter gekomen gelukkig!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:43

Ga dan eerst als tip bij eigenaren van pre's/andalusiers langs.. Of dat nu fokkers of handelaren zijn.. Ze kunnen je veel vertellen, neem eens een les op een pre, en ga verschillende mensen af.. Dan ga je verschillen zien proeven en voelen. Want dat is heel belangrijk. Ga niet op een paard af wat je bij 'toeval' ontmoet..

Het ras is bijzonder.. En echt heel bijzondere dure hengsten zitten meestal in Spanje zelf, want de fokkers doen die niet zomaar de deur uit..

En als een volwassen henst gereden en al, bijzonder goedkoop is, blijf er ver uit de buurt vandaan.. want dan stinkt er namelijk wel iets aan.. pre's zijn niet echt goedkoop namelijk..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:45

Ik vond het ook al heel vreemd. Daarom heb ik het hier geplaatst.
Ik weet nog niet zeker of ik een PRE wil, zo ja, dan verdiep ik me er zeker eerst meer in!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:53

Ehmmm ik zat even in je profiel te kijken daar je me al bekend voorkwam.. Maar jij verwisseld ook snel van paarden.. Je had eerst die bonte crusado uit spanje.. en dat was een verkeerde keuze...
Nu een kwpn-er, en die is te dominant... volgende week wil je naar een arabier gaan kijken..

Denk dat een pre met z'n gevoelige karakter ook een 'verkeerde keus' kan zijn..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:59

Snap dat je dat denkt.
Ik heb het laatste jaar best veel meegemaakt waardoor ik te snel de 'verkeerde' keuze heb gemaakt.
Wil je best meer vertellen, maar dat doe ik hier niet.
Eerst heb ik een nrps met veel arabisch bloed gehad. geweldig beest. Maar ze kreeg na 4 jaar artrose. En ze mag nu genieten bij mijn nichtje in het land. Toen dus de 3 jarige cruzado gekocht. Geweldig beest. Beleerd. Ging super. Maar hij was een beetje sufjes zeg maar, een echt beginnerspaardje. Zelfs na 3 maanden onder het zadel. Hij heeft inmiddels ook een super plekje. Toen kwam deze, hij moest voor een bepaalde datum weg en toen heb ik maar ja gezegd. Stom later, weer te snelle keuze. Ze is echt verschrikkelijk dominant. En ik moet dat er letterlijk en figuurlijk uit slaan. En dat vind ik verschrikkeliijk.
Juist een gevoelig paardje vind ik erg fijn. Dat was mijn eerste pony ook. Als die nooit artrose had had ik haar nu nog gewoon gehad.

Snap je het een beetje?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:33

Calimero ik snap dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt.. maar als je echt interesse gaat krijgen in een pre zou ik je aanraden om eerst eens goed rond te kijken en echt jezelf goed gaan informeren.. Want niet elke pre is geschikt voor elk mens.. zorg dat je voldoende budget hebt voor je gaat rondkijken en ga dan besluiten of dit iets is wat je wit..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:35

Dat zal ik doen! Heb je ook sites of adressen die je me aanraad?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:58

Calimero_ schreef:
Ik moet bij betalen ja.
Maar zie zo even niet waarom dat uitmaakt?

Omdat ik me niet kon voorstellen dat de verkoper een geweldige PRE ruilt voor een papierloze.