wie rijd op zijn of haar ezel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

wie rijd op zijn of haar ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:32

ik vind het er altijd zo leuk eruit zien als ezeltjes worden bereden dus willen jullie foto's plaatsen van jullie ezel die wordt bereden

Britt_S

Re: wie rijd op zijn of haar ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:16

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:19

Ik heb er vroeger wel eens opgezeten, maar nu niet meer. Ben (helaas) te groot en te zwaar. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:55

Ik vind ezels niet echt gemaakt om op te rijden eerlijk gezegd. Toen ik klein was heb ik er wel eens op gezeten, maar ik ga toch voor een paardenrug. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:56

Geen enkel dier is gemaakt om op te rijden :+ ezels hebben een vrij rechte rug en geen schoft, dat maakt het wel wat lastiger. Ik weet nog wel dat ik op de rug van een van onze ezels zat en bijna van zijn nek gleed toen hij zijn hoofd naar beneden deed. :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:58

bij ons word niet dagelijks erop gereden hoor;) heeeel af en toe een staprondje en dat was het :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:59

Fiffill schreef:
Geen enkel dier is gemaakt om op te rijden :+ ezels hebben een vrij rechte rug en geen schoft, dat maakt het wel wat lastiger. Ik weet nog wel dat ik op de rug van een van onze ezels zat en bijna van zijn nek gleed toen hij zijn hoofd naar beneden deed. :D

Klopt. :D Maar als ik dan moet kiezen vind ik een paard meer in de richting komen. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:01

Het zal ook maar net zijn wat je gewend bent en wat je doel is, hier lopen een stuk minder ezels dan in Egypte of Italië, om maar wat te noemen. ;) Daarnaast kun je een dressuurproef waarschijnlijk beter met een paard rijden, maar een lange trektocht kan juist perfect met een ezel. :)

Jasper hier op Bokt heeft twee grote ezels die bereden worden. :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:58

Dat is zeker zo, in andere landen is het weer heel normaal. Maar naar mijn idee (komt misschien ook door mijn cultuur natuurlijk) vind ik een ezel er niet echt voor gemaakt. Oke, een paard ook niet. Maar als ik die twee ga vergelijken dan vind ik toch dat een paard er beter op gebouwd is. Een ezel is vaak een stuk tengerder en zoals jij al zei een platte rug zonder veel schoft.

Edit: Ik heb het wel over verhouding kleine ezel/volwassen persoon. De ezels van Jasper zien er goed gebouwd uit moet ik zeggen. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:03

Het moet ook wel in verhouding zijn. :) Niet alle ezels zijn klein, het is ook niet zo dat ezels bizar veel kunnen dragen (ik vind de 20% regel een goede ;) ) maar in Amerika wordt er veel op ezels gereden. :j Veel meer dan hier. Ook wedstrijden (western).
Wat je ziet in landen waar ezels als lastdieren gebruikt worden, die dragen ook veel te zware lasten (ook te grote mensen vaak). ;)

Afbeelding

Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:06

Dat ziet er wel echt super vet uit :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:09

Ik vind het zelf geweldig, zou ook wel zo'n grote ezel willen (die van ons zijn ong. 110/115 cm). :j

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:13

ik vind die beesten ook echt super gaaf! die van Jasper zijn ook leuk!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:14

die oren haha moet altijd lachen als ik die zie! maar ziet er wel heel erg gaaf uit!
wil ik eigenlijk ook altijd al wel een keer doen :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:15

Ja en dat vind ik weer prima kunnen, goede verhoudingen! Ziet er ook erg leuk uit. Inderdaad worden ze in sommige landen echt veel te veel belast, ik vind het meer trekdieren dan "draagdieren". Ach, zo lang de verhoudingen oké zijn, en het dier er plezier in heeft, is er niks aan de hand.
Al met al zijn ze wel echt geweldig. :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:54

Ik heb vroeger ook wel eens op een ezel gereden :) In de dierentuin, maar die ezels zijn er al heel lang niet meer ;)

Afbeelding

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:59

wij hadden ene paar jaar geleden nog een ezel.
daar reden ik en mijn zus ook wel eens op, net zoals op onze pony's :).
echt hele lieve beestjes, maar met rijden was ze toch wel wat eigenwijzer dan onze pony's ;)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:53

ik heb het ook heel lang gewild maar het is er nog niet van gekomen

marit_marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:59

mij lijkt dat zo leuk! doe het jammer genoeg niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:00

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:46

Op dat filmpje lijkt het of het nog lekker zit ook :P
Het lijkt mij wel heel apart om op een ezel te rijden, maar natuurlijk wel heel leuk.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:55

ik heb in portugal een keer een tocht op een ezel gemaakt. en daarna hab ik in frankrijk nog een keer op een ezel gereden.

maarja ik ga toch liever voor een pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:57

KoudbloedKim schreef:

Dit vind ik er dan weer niet uit zien.. :(:) Dat zadel ligt bijna op zijn nek!

Ik vind ezels erg leuk, En vooral de grotere zijn best geschikt om op te rijden. Maar springen zijn ze bij mijn weten absoluut niet geschikt voor, Dus dat moet je dan ook gewoon niet doen(en als je het dan al doet, zorg dan voor goed materiaal en niet zoals op de foto met vierkante balken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:58

Oja en hier in de beemster zit een man met 5 ezels. en die verhuurd die. en dan zie je die meiden altijd met een groepje ezels langs rijden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:08

Het is vrij lastig om een goed passend zadel te vinden voor een ezel. Ze hebben helemaal geen schoft dus alles gaat al snel glijden... ook tuigen zijn lastig, wij hebben de helft van onze mentuigen zelf gemaakt. Ze hebben totaal anders gevormde lijfjes en ponyspullen (of paardenspullen) blijven daar gewoon niet goed op liggen.

Overigens ligt het zadel op de foto helemaal niet bijna op zijn nek, minder erg dan het lijkt iig. Ezels hebben alleen geen schoft en weinig schouder (heel steil), dus die mis je in het plaatje. Ben het er mee eens dat het zadel er niet zo lekker passend uitziet, maar het is dan ook niet gemaakt voor een ezel (lijkt me een gewoon ponyzadeltje).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-01-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt