Waarom staart in de lucht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom staart in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:33

Ok, een echt super penny vraag, maar ik krijg het niet in mijn hoofd.

Ik heb sinds kort een "halfje" ;) en wat me opvalt is dat ze bij het minst geringste met dr staart in de lucht staat. Nu is het prototype Arab natuurlijk ook een schitterende witte (of zwarte ;) ) hengst die met zijn staart in de lucht over een vlakte galopeert.

het valt me op dat paarden met een flinke scheut Arabisch bloed het sneller en meer lijken te doen dan andere rassen..

Waarom is dat?

Afbeelding

Pluttersput

Re: Waarom staart in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:35

Opwinding? Blijheid?

Ik weet dat herten en konijnen hun staart omhoog kunnen doen als ze vluchten zeg maar, om te laten merken dat ze ervandoor gaan.
Zou dat niet zoiets kunnen zijn? Als in, ik denk dat ik hem ga smeren, watch me go?

Oef, zo klinkt het wel heel raar :') Maar goed, zoiets bedoel ik in ieder geval..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:35

ja, ik snap wel waarom ze het doen, maar waarom doen arabieren het vaker/sneller dan andere rassen? Of is dat nu echt mijn verbeelding?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:36

Misschien omdat die 'heter' zijn dan andere paarden? En dus eerder de neiging hebben om ervandoor te gaan ofzo?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:37

Ik zeg net zoals Pluttersput: opwinding, blijheid, grootmoedig, joligheid, trots of gewoon gek.
Paarden die hun staart tegen hun bibs aangeplakt hebben zijn meestal geschrokken, angstig of er zit iets klinisch niet lekker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:38

Tegenover mij woont een fokker van (klassiek) Gelderse paarden, die knollen lopen ook altijd met hun staart over de rug. Als je daar dan eens over nadenkt... Arabieren én Gelderse paarden hebben een vlakke bovenlijn/vlak kruis. Zou dat tot resultaat kunnen hebben dat de spieren die de staart heffen korter zijn? Die lopen tenslotte over het kruis. Kortere spier = staart hoger/over de rug...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:39

Nu je het zegt.... koudbloeden heb ik alleen de veulentjes dit zien doen maar nooit een volwassen koudbloed...
Dit is mijn "simpele" kwpn-er, die doet het ook...
Afbeelding

stef schreef:
ja, ik snap wel waarom ze het doen, maar waarom doen arabieren het vaker/sneller dan andere rassen? Of is dat nu echt mijn verbeelding?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:39

Als ik kijk, bij Maddy zit die staart zo ongeveer standaard als een vlag ;) en die is echt niet heet :n
Bij James wil het weleens voorkomen als ze mega fris is, en abbey doet het weleens, maar weinig.
Als ik dan naar Maddy kijk, ik hoef maar in mn vingers te knippen en die staart zit erop, en dat idee heb ik dus met meer arabieren, ook van wat ik zie op shows etc.

Kijk Ibbel, zoiets was ik naar op zoek ;)
Zou best kunnen wat je zegt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:45

Ik ben er bijna van overtuigd dat de vlakheid van het kruis de mate van staartdragen bepaalt.
Mijn Arabieren hebben allemaal ronde kruizen, rijtechnisch is dat een stuk handiger. Die dragen hun staart dan ook een stuk minder dan de echt show-Arabieren die een 'topline like a Jersey cow' hebben, zoals een Amerikaanse criticus ooit beschreef.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:57

Ibbel schreef:
de echt show-Arabieren die een 'topline like a Jersey cow' hebben, zoals een Amerikaanse criticus ooit beschreef.

_O- _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:00

Gelderse doen dit ook zeer snel. kop d'r op, staart in de lucht, snurken en gaaaaaannnnn!!!!

Edit...ik zie dat Ibbel dit ook al gemeld had. Wie is die Gelderse Paardenfokker die bij jou in de buurt woont?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-12-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:06

Ibbel schreef:
Ik ben er bijna van overtuigd dat de vlakheid van het kruis de mate van staartdragen bepaalt.
Mijn Arabieren hebben allemaal ronde kruizen, rijtechnisch is dat een stuk handiger. Die dragen hun staart dan ook een stuk minder dan de echt show-Arabieren die een 'topline like a Jersey cow' hebben, zoals een Amerikaanse criticus ooit beschreef.

Dat is allerminst waar.

Er was een tijd dat ze bij het KWPN ook afhangende/ ronde kruizen wenste( Alla de Engelse Volbloed). Maar dit bleken toch de paarden die minder goed tot dragen kwamen. Paarden met een rechter kruis kunnen makkelijker de hoeken in de gewrichten sluiten. Ze hebben de exterieurs van toppaarden bekeken bijna alle top spring en dressuurpaarden bleken een wat rechter kruis te hebben.(niet een tuigpaarden kruis maar zeker niet zo'n Engels volbloed kruisje)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:08

Vergeleken met een kruis als een Jersey cow is een rond kruis (en dat is heel iets anders dan een afhangend kruis) écht een voordeel qua rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:12

Een paard met een te recht kruis is onvoldoende flexibel. Dat klopt. Ik weet niet exact wat je met een rond kruis bedoeld.
Ik zie persoonlijk graag een paard met een lang licht hellend kruis zoals ze bij de Gelderse (niet de Tuigpaarden) en tegenwoordig ook weer de Dressuurpaarden hebben. En graag de staart onspannen maar toch wel duidelijk dragend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:15

Rond is rond :+ Afhangend is een kruis met een hoek er in.
De ronding van een rond kruis komt door van nature aanwezige spieren. Een afhangend kruis kan je trainen en ronder maken, maar wordt nooit zo rond en 'makkelijk' als een van nature rond gespierd kruis.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:18

Ibbel schreef:
Tegenover mij woont een fokker van (klassiek) Gelderse paarden, die knollen lopen ook altijd met hun staart over de rug. Als je daar dan eens over nadenkt... Arabieren én Gelderse paarden hebben een vlakke bovenlijn/vlak kruis. Zou dat tot resultaat kunnen hebben dat de spieren die de staart heffen korter zijn? Die lopen tenslotte over het kruis. Kortere spier = staart hoger/over de rug...

Dat klinkt wel logisch, ik weet niet of dat zo is...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:21

Maar wat is er makkelijk aan een rond kruis? Ik zie namelijk een dan wel licht hellend kruis maar dan te kort en met een te korte broekspier :D

Ik zit totaal niet in de arabieren hoor :D Kan ook liggen aan een andere terminologie en andere exterieur kenmerken waar wij bij het KWPN naar kijken.

Maar grapig vind ik de overeenkomst tussen Arabieren en Gelderse op dit vlak wel.

Wie is nou jou overbuurman die Gelders fokt nou? Mag via pb hoor :D ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:27

NatasjavE schreef:
Wie is nou jou overbuurman die Gelders fokt nou? Mag via pb hoor :D ;)

Van Malenstein

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:37

De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt en bij opwinding wordt de staart dan recht omhoog gestoken of zelfs geheel over het kruis gegooid. ;)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:45

CSAArabians schreef:
Ibbel schreef:
de echt show-Arabieren die een 'topline like a Jersey cow' hebben, zoals een Amerikaanse criticus ooit beschreef.

_O- _O-

_O- :wow: := ....sad but true :(:) _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:47

Sja, hoe heet ze ook al weer, die dit schreef. Bekende Britse fokster... Is wel van 20 jaar geleden of zo.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:51

Mijn Paintmerrie doet t ook, vooral in combinatie met een zwevende gestrekte draf.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:52

Ik weet zeker, dat mijn paard (tinker) het niet eens kan, fysiek bedoel ik.
Hij is bovendien te lui om zijn staart een stukkie op te tillen bij het poepen dus ik hoop altijd op een flinke zijwind zodat het niet in zijn staart beland.
Ik heb dit ook enkel en altijd bij de lichtvoetige paarden gezien en nooit bij zwaardere paarden denk echt dat het lichamelijk niet kan bij enkele rassen.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:53

Alle rassen die ik heb mee gemaakt doen het, als je maar de juiste prikkel/knop weet te vinden +:)+ ... als ze het maar "spannend" genoeg vinden gaan ze allemaal aan de haal met hun staart erop en snurken als het hun lust en leven is :j ....

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:54

ik denk dat ze een soort van showen zo?