PRE, werkelijk zo anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_92

PRE, werkelijk zo anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:22

Hoi

Sinds kort heeft een stalgenoot van mij 2 Spaanse hengsten laten importeren uit Madrid, de eerste was licht aangereden, de andere net onder het zadel. Beide zijn ze supercool in het hoofd, de jongste wel iets temperamentvoller, behalve wat onstabiel is het werkelijk de braafste hengst die ik ooit zag. Onder het zadel lijken ze àltijd meewerkend, schrikken nooit en het lijkt niets uit te maken of ze nu gisteren of drie weken geleden voor het laatst gereden werden, meewerken doen ze altijd, voldoende actief zonder hyper te worden.

Zijn deze paarden de grootste engeltjes die je je kan voorstellen, of is dit rastypisch aan een PRE?

Ik heb ook begrepen dat ze transporteren via een bedrijf ipv ze zelf te halen. Kan iemand uitleggen hoe dat net werkt?

Amable

Re: PRE, werkelijk zo anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:39

Dit is rastypisch :j Je hebt er natuurlijk altijd andere types tussen zitten, maar over het algemeen genomen is wat jij beschrijft typisch hoe de PRE is. En dan zijn ze naast dat fantastische karakter ook nog eens bloedmooi om te zijn, wat een droompaard he <3

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:42

Rastypisch! :D
Mijn merrie word dan wel super heet als ik haar 3 weken laat staan, maar bokken/stijgeren zal ze niet doen. ze werken zoals je zegt altijd mee ;)
Mijn hengst is ook super braaf, is dan nog niet onder het zadel. Maar verder wel super braaf, zal nooit iets gek doen aan de hand.
super ras ! :Y)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:49

Misschien ligt het gewoon aan het Spaanse karakter en niet perse PRE :o ??
Ik had een verzorgpaardje waar overduidelijk Spaans bloed in zat.
Heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, niet gebeten, getrapt en ook nooit gebokt of gesteigert tijdens het rijden. Pittig want ze was vurig voorwaarts, maar nooit op een manier waardoor je angstig zou worden bij haar. Heel apart, heel erg fijn en dat mis ik nu wel bij mijn nieuwe verzorgpaard. Dat is wat meer tuiger/gelders achtig. Ook een schat van een beest maar ik zie een beetje op tegen het inrijden want haar zie ik er wel voor aan om je eraf te bokken (niet eens perse omdat ze je eraf wil hebben, maar meer omdat ze dan misschien heel erg fris is en verder niet erbij nadenkt dat er nog iemand op de rug zit)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:40

Tja de PRM's zijn ook zo.
Ookal kunnen die hengsten na een tijdje niets doen wel behoorlijk heftig zijn. :j

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:43

Echt rastypisch. Ze kunnen driftig zijn maar altijd betrouwbaar en werkwillig. Voor mij geen ander paard dan een PRE! Heerlijke karakters! <3

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:46

hier nog een met zo'n nuchter type. zie onderschrift...

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:23

Wat is een PRM?

Ik hoor vaker zeggen dat mensen nooit meer anders willen, vaak worden de hengsten niet geruind, is dat omdat dat nooit nodig is, of meer omdat ze anders in waarde dalen?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:29

PRM is Pura Raza Menorquina http://www.bokt.nl/wiki/Pura_Raza_Menorquina Het broertje van de PRE om het even kort door de bocht te zeggen...

Van het ruinen... Ruinen is iets wat sowieso niet zo veel gebeurd in de rest van de wereld... Hier is dat dus eigenlijk veel gebruikelijker dan bijvoorbeeld in Spanje.

Verder heb ik een uitzondering op de regel.... De mijne kan wel heerlijk hittepetitten als hij een paar dagen niet gewerkt heeft... Maar hij is dan ook nog jong en eigenlijk dan gewoon heel speels en vrolijk. Er zit echt niets kwaads in.
Maar hij is inderdaad super werkwillig (wel soms flegmatiek maar daar is het een hengst voor) en voor de duvel niet bang. Kan echt alles met hem doen...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:59

Ik wil ook nooit meer anders!! Zo mens gericht, zo eerlijk en toch temperamentvol! Geen dag dat het niet leuk is om met ze te werken.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:06

Cyrina schreef:
Geen dag dat het niet leuk is om met ze te werken.

Dat hoorde ik eigenaren ook al vaak zeggen! Ik heb wel vaker dagen dat het niet lukt met mijn warmbloed, maar bij hen lijken die zelden voor te vallen. Hoe kan dat toch :+

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:22

Omdat ze altijd hun best doen, hun instelling is zo goed.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:30

Zijn ze dan nooit koppig, of hebben er een keer geen zin in?
Ik zie het wel van die 2, maar het is me zo moeilijk voor te stellen dat ze àllemaal zo zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:37

Cyrina schreef:
Omdat ze altijd hun best doen, hun instelling is zo goed.

:j

Zelfs mijn PRE die 1 1/2 jaar geleden nog te bang was om zelf een mens aan te raken heeft zo'n ontzettend goede instelling!
Heerlijke dieren!
Maar ik vind het wel 1 eigenaar dieren.. je moet niet met te veel mensen met ze bezig zijn.
Ze kiezen echt 1 iemand uit.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:42

Daar ben ik het ook mee eens. Jan en alleman die met hun bezig is maakt ze onzeker.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:51

Grappig, al die kenmerken van een ras. Heel herkenbaar, een PRE wil 1 baasje en is daar verschrikkelijk trouw aan. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat makkelijk vindt, ik kan mijn paard niet zomaar even door een ander laten rijden of verzorgen.

En ja, ze willen altijd voor je werken en hun uiterste best voor je doen, nooit een dag dat hij geen zin heeft of niet mee wil werken.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:08

Ik ben vooral gek op de "oudste" hengst. Totaal niet hengst qua gedrag, altijd braaf meelopen, geconcentreerd op degene die het touwtje in handen heeft. <3 Wie wil nou niet zo'n paard.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:30

Nou die zijn wel super lief ja, XD
elk paard is anders en vooral die jonge beesten die moeten nog karakter ontwikkelen. Een Andaluz is later uitgegroeit en ontwikkeld als een bijv KWPN. dus een 3 jarige is gewoon nog echt echt heel jong bij dit ras en die zijn niet bepaald enorme stoere hengsten. maar gewoon nog baby's

Ik heb een 6 jarige en die is totaal niet koel in het hoofd juist enorm heet en wil veel en veelste veel werken. het ras andalusier/PRE staat bekend om hun meegaande karakter dat is niet altijd braaf ze zijn gewoon enorm voor hun baas en zoude nog voor je door het vuur gaan en je volgen tot hun dood erop volgt. maar dat heeft niks met lief temaken. :-)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:15

Zelfs met hun babylooks zien ze er al uberstoer uit 8-) De jongste hengst is in doen en laten wel nog puppy, maar qua uiterlijk zou je echt niet zeggen dat hij nog maar drie is. Superdikke knap gebogen hals, nu voornamelijk vet natuurlijk, maar dat maakt het plaatje er niet minder om.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:47

Er is aanstaande zondag een demonstratie met PRE's op de Balingenhof. Misschien wel leuk om te kijken voor je! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:01

Iemand al eens gedacht aan de reden "Opvoeding"?
In Spanje zijn ze wat minder op de Pennytoer dan in Nederland...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:08

Hoe komt het dan dat de in Nederland geboren dieren dezelfde eigenschappen vertonen? Werklust krijg je ook met opvoeding niet in je paard, dat zit er in, of niet.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:03

Sonja schreef:
Iemand al eens gedacht aan de reden "Opvoeding"?
In Spanje zijn ze wat minder op de Pennytoer dan in Nederland...

Heb je zelf eens gelijk welke PRE in handen gehad? Al was het maar om te poetsen? Zul je merken dat ze gewoon zo "zijn", en niet "gemaakt".

Heb volgende week een afspraak om eens met wat PRE's te gaan rijden, het is een eind rijden maar dat heb ik er zeker voor over :j Allemaal hoogopgeleide hengsten. Ik kijk er al naar uit!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:41

Er zitten ook wel eens andere types tussen dan de hier genoemde hoor, rillerig of nerveus of zelfs wat te brutaal. Het is een kwestie van opvoeden. Maar 95% is gewoon zoals het ras hoort te zijn: nobel, werklustig, mensgericht en dapper!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:45

Het zijn gewoon fantastische paarden, wel heel sensibel, kunnen trouwens ook gewoon over de kook raken hoor, het zijn geen robots ;)