fjord merrie zoekt leuke hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

olivia

fjord merrie zoekt leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:16

hallo ik wil mijn merrie sjelle graag laten dekken
wie weet er leuke hengsten het word dan voor haar het eerste veulen . miss houden we het veulen zelf voor mijn dochter en miss voor de verkoop dat weet ik nog niet. dus wie een leuke hengst weet laat je horen
ze 3 x een 1 e premie behaalt . zeheeft papieren dna getest stok maat 143 een paint lijkt me ook leuk

Nicole288

Re: fjord merrie zoekt leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:19

EHK -> FJ

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:43

www.bvandenberg.nl

Bij Bart v/d Berg staan:
Ansgar
Anton
Reinar
Drafur
Rubis
Zizoran
Timor

Ik zou zeggen neem eens een kijkje op de site! Mijn merrie komt bij Bart vandaag. Ze is een anton/manus. Lief, rustig, sportieve merrie. Zo eerlijk als het maar kan. Ze heeft vorig jaar een reinar nakomeling gehad. Dat is ok een heerlijk rustig ventje: Finn.

Er zijn natuurlijk nog meer hengsten te vinden:

www.staldolfing.nl Hier staan Manus en Cikaro.

Mijn merrie is drachtig van Cikaro op dit moment. Hier op Bokt weet vast nog wel iemand de andere sites waar de rest van de hengsten staan!!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:50

Wat voor afstamming heeft je merrie? is wel handig bij het zoeken van een hengst

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:45

vader is fjellwin f74 dna gestest geb dat 6-5-1985
vader gjest i-49-
moeder astrid a-138-

moeder gunja g-219 dna getest gb dat 11-5-1986
vader barstad i-47-
moeder bjorgo b-170-

b-premie 1997
1- premiepaard 2001
1-premioepaard 2002
1- premiepaard 2003

hoop dat je daar wat aan hebt

Miekjuh schreef:
Wat voor afstamming heeft je merrie? is wel handig bij het zoeken van een hengst

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:18

Zijn er punten aan je merrie die je wil verbeteren en heb je een standfoto van haar?

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:35

Wat leuk, een merrie uit Gunja.

Gunja is een hele goede bekende van mij.

Ben benieuwd naar een foto van haar, dan kunnen we ook een beter advies geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:45

een foto is inderdaad handig,en voor mij ook de vraag; wat wil je verbeteren in je merrie en wat spreekt je zelf aan?

want er zijn veel mooie hengsten om uit te kiezen

mijn merrie is ook gedekt dit jaar,door Rubis van Bart bd Berg uit Wanneperveen,ik heb een goede ervaring gehad daar,Ravina heeft daar een weekje gestaan,is prima gegaan,een aanrader als daar de hengst van je keuze staat

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:04

Als je graag buiten het ras wilt dekken, kan je misschien aan een andalusier denken. Daar heb ik een hele geslaagde kruising van gezien. Ook kruizen fjorden vaak leuk met een appaloosa. Verder zie je veel kruizingen fjord / fries. Die krijgen vaak wel een leuk kleurtje, maar ik ben er niet zo kapot van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:06

Ik zou eerlijk gezegd gewoon met een fjordenhengst fokken. Waarom zou je een kruising willen fokken?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:55

Kijk maar in mijn profiel! Daarin staan twee 'raspaarden' en twee kruisingen. Ze zijn alle vier fantastich. Voor het volgend dekseizoen heb ik al een fantastische, bewezen PRE voor mijn haflinger gevonden.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:17

Afbeelding

Afbeelding

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:44

En wat wil je verbeteren aan je merrie?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:48

Ik denk dat het wel een erg nipte dekking wordt. Ze is 13 jaar en dit zou haar eerste veulen worden. Ik neem aan dat ze pas volgend jaar gedekt word dus dat betekend dat ze op haar 15e haar eerste veulentje zou krijgen. Dit is in theorie wat laat en ik praktijk is dat ook al gebleken.

Hoe is de gezondheid van de merrie? Is ze al eens nagekeken door een DA en dan bedoel ik haar voortplantingsorganen? Hoe zijn haar hengstigheden?

Daarbij is het ook handig om te weten wat de slechte punten van je merrie zijn zodat je die met een goede hengstkeuze kan proberen te verbeteren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:04

De leeftijd is geen enkel probleem hoor! Een kennis van me kwam met een 17 jarige merrie bij de Uithof voor iets heel anders, waarop die dierenarts de suggestie deed de merrie het volgende dekseizoen te laten dekken. Op haar 19e kreeg de merrie zonder problemen haar eerste veulen!

De merrie hoeft overigens niet te tonen dat ze hengstig is. Ik had bij mijn merrie nog nooit hengstig gezien, toch werd ze op haar dertiende zonder problemen voor de eerste keer drachtig.

Overigens is vooraf overleggen met je dierenarts nooit verkeerd. En kijk niet alleen naar de verbeterpunten van je merrie, maar ook naar de goede eigenschappen die je wil bevestigen.

Ben je er al uit of je binnen of buiten het ras wil dekken? Als het voor de verkoop is, is het misschien inderdaad beter om binnen het ras te blijven (hoewel ikzelf gek van kruisingen ben!).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:16

Ik wil niet vervelend zijn,maar leeftijd kan wel een probleem opleveren,laat de merrie wel goed nakijken

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

Het kan wat gaan verkleven aan de binnenkant, maar 13 is nog niet zo heel oud voor een eerste veulen.. Kwestie van proberen!!

Ik zou ook graag weten wat je wilt veranderen/verbeterend aan je merrie.

Heb trouwens ook wel eens een minder geslaagde Andalusiër x fjord gezien, hihi..

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:47

Jeskim schreef:
Het kan wat gaan verkleven aan de binnenkant, maar 13 is nog niet zo heel oud voor een eerste veulen.. Kwestie van proberen!!

Ik zou ook graag weten wat je wilt veranderen/verbeterend aan je merrie.

Heb trouwens ook wel eens een minder geslaagde Andalusiër x fjord gezien, hihi..

Kwestie van proberen? Sorry maar niet zomaar iets proberen als het eventuele veulen en je merrie gevaar kunnen lopen.
Een goed onderzoek door een DA lijkt me een beter idee.. Daarbij is ze ook geen 13 als ze haar veulen gaat krijgen maar bijna 15 of al 15. Is toch wel een verschil.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:47

Ik doelde met verkleven meer op het feit dat er geen sperma bij het eitje kan komen en dat je merrie dus niet drachtig gaat worden. Dan kun je dekken wat je wil, zonder schade aan te richten bij je merrie, laat staan het veulen, hihi, zonder dat je merrie ooit drachtig geraakt..
Ik vind 13 ook nog niet zo oud, je hebt dan nog niet giga veel kans op verkleven. Ook vind ik 15 nog niet zo oud om een veulen te werpen, zeker niet als het paard in kwestie in goede conditie is..

Het staat er een beetje cru inderdaad.. :o

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:00

Nou esther niet geheel risicoloos, er is wel kans op baarmoederontsteking ed.
We zien genoeg oudere merries die zonder problemen dachtig worden, wat dat betreft ja een kwestie van proberen, als je het zekere voor het onzekere wil hebben, dan eerst de da erbij.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:16

Het probleem zit hem ook nog niet alleen in het drachtig worden, maar in de zwangerschap zelf en vooral de bevalling. En laten we de zoogperiode niet vergeten. De merrie moet hier niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk nog gezond voor zijn.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:42

Wat kan de da daar meer over zeggen dan dat de merrie in goede conditie moet zijn? Het bekken in zelfs bij paarden van 8 die nog niet eerder een veulen gehad hebben smaller, daar hoor je niemand over.
Ik denk dat het wel meevalt, zien hier vaker oude merries langskomen die nog nooit drachtig zijn geweest. Mooie van paarden is dat ze zelf heel goed weten hoe ze inelkaar zitten, een merrie die het geestelijk en/of lichamelijk niet aan kan zal wrs ook niet of erg moeilijk drachtig worden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:48

Miekjuh schreef:
Nou esther niet geheel risicoloos, er is wel kans op baarmoederontsteking ed.
We zien genoeg oudere merries die zonder problemen dachtig worden, wat dat betreft ja een kwestie van proberen, als je het zekere voor het onzekere wil hebben, dan eerst de da erbij.

Maar er is toch sowieso risico, voor alle merries, Tea heeft ook een ontsteking in haar baarmoeder gehad en heeft toch daarvoor al een aantal gezonde veulens op de wereld gezet en is nu weer mooi drachtig. Als je geen risico wilt moet je niet gaan dekken. Is de kans op baarmoederontsteking groter als de merrie ouder wordt??

Mijn merrie heeft dit jaar, 21 jaar jong, nog een gezond veulen op de wereld gezet, ze was moe na de bevalling, maar verder is het prima gegaan, geen last van het zogen gehad o.i.d. Maar dit was niet haar eerste veulen.. Ik zou bij haar, vanwege haar leeftijd, ook geen drachtigheid doordrukken, bijvoorbeeld hengstig spuiten en dat soort praktijken, maar ze werd heel mooi drachtig..
Fjorden zijn behoorlijk sterk en taai, toch anders dan de grotere luxere rassen, uitzonderingen daargelaten..

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:25

Weet eigenlijk niet of de kans op baarmoeder ontsteking groter wordt bij het ouder worden van de merrie, heeft meer met de.conditie van de merrie te maken zou je denken, of ze hun baarmoeder opschonen of niet. Maar als je Tea bekeek tijdens haar ontsteking, die was ook niet in slechte conditie oid.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:07

Baarmoederontsteking kan echt sluimeren.. Heb wel eens ergens gelezen dat er drie emmers pus uit een merrie haar baarmoeder was gehaald, maar dat er aan de merrie zelf nog niets te merken was. Die had er geen last van..
Ik heb Tea eigenlijk meer op intuitie laten onderzoeken, die had toch een vruchtje verstoten zonder bekende aanleiding en ergens was ze toch anders dan anders, iedereen verklaarde me bijna voor gek dat ik haar liet onderzoeken, maar ik had wel beet.. En ik wilde het dekseizoen erop weer dekken dus ik wilde toch ook weten of het schoon was na het verlies van het vruchtje..