[TI] wanneer is een tinker echt volwassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zomer09

wanneer is een tinker echt volwassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:23

Mij is verteld dat tinkers relatief laat volwassen zijn. Hoe oud zjn ze dan ongeveer en wat wil dat dan zeggen, volwassen. Lichamelijk of in het koppie?
Wie weet dat?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:34

sil begind nu pas een beetje volwassen in het koppie te worden (8,5) eigenlijk is dat maar met vlagen
en lichamelijk was ie rond 7,5 pas

teminste pas dat ik echt kan zeggen dat ik een volwassen indruk van hem krijg

hij is ook pas met 5 onder zadel gekomen

Evelyne79

Re: wanneer is een tinker echt volwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:36

ik zou zeggen: nooit! hahaha
Devon is nu 7,5 en ik vraag me af of die ooit volwassen zal gaan worden :D hij krijgt wel steeds meer levenservaring maar volwassen daar heb ik mijn vraagtekens bij

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:39

Bij die van mij duurde het denk ik wel tot een jaartje of 8/9 en nog steeds heb ik mijn twijfels :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:27

Flynn is nou 3.5 en volgens de reguliere normen en waarden 'volwassen'. Echter is het nog zo'n enorme gup. We zijn heel langzamerhand bezig met inrijden, hij gaf aan wel wat meer te willen doen alleen wandelen. Maar daarmee merk ik dat hij nog zo ontzettend jong is in z'n koppie, we doen het echt heel, heel rustig aan. Meer dan zitten en een paar passen stappen eens in de zoveel weken doen we niet. Als ik zie hoe sommige (warmbloed) paarden van zijn leeftijd al in volle glorie door een rijbaan showen en ik kijk naar hem.. echt een wereld van verschil. Tegelijkertijd is hij aan de hand buiten echt ontzettend stoer en niet van z'n stuk te brengen. Stoer en jong, dat is Flynn :j

Jessie is met haar 16 toch wel echt volwassen :j Ze staat tweede in rang in de kudde en weet echt wat leiderschap, keuzes maken en afwegen inhoudt. Wat niet wil zeggen dat het een suffie is geworden, zeker niet. Het is een koddigerd.. from hell :') Ze laat me regelmatig nog alle hoeken van het bos zien :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:55

Mystic is rond een jaar of 6/7 wat volwassener geworden.. Toen stopte meneer langzaam met slopen van hekken en deuren en omgooien van waterbakken en jatten van spulletjes :Y) Maar rennen en spelen met andere ruinen blijft ie nog altijd doen, hij is nu n jaar of 10. Lichamelijk volwassen was hij ook rond die tijd (jaar of 6).

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:58

Mike was met een jaar of zeven toch wel volwassen, lichamelijk en geestelijk. Voor die tijd is hij toch echt lang slungelig geweest.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:08

Mijn Loesje is nu 6,5 jaar en is nu redelijk volwassen. Ze heeft afgelopen zomer een veulen gekregen en dat heeft haar echt volwassen gemaakt. Boevenstreken zullen alle tinkers wel hun leven lang houden denk ik, alleen zijn ze naar mate ze ouder worden wat meer overwogen hihihihi

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:38

Bij Fayette had ik het idee dat ze met 4.5 in d'r koppie volwassen begon te worden. Toen nam ze namelijk zonder morren de mama-taak op zich over onze (toen) 4 maand oude Shetlander. Ze deed alles wat mama's doen behalve dan dat hij niet bij haar mocht (en kon) drinken :D
Lichamelijk is ze pas echt volwassen geworden met een jaartje of 7-8.

Dunla (nu 4.5) is bij lange nog niet volwassen. Niet in d'r koppie en niet lichamelijk :n Maar goed, die hoeft ook niet want Fayette is de Big Mama van de kudde en er is dus geen reden voor Dunla om die taak op zich te nemen ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:25

Janus heeft gegroeid tot zijn 7e. Ik vond hem vanaf die leeftijd ook geestelijk volwassen (voor zover je dat in kan schatten :o )

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:08

bailey was op haar 8ste pas uitgegroeid, en rond die tijd ook wel aardig volwassen,
nu is ze 17 en nog steeds een baby af en toe

Mrijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:07

Yes is nu ongeveer wel uitgegroeid met zijn nu 7 jaar. Hij is erg lang een grote slungel gebleven.
Geestelijk is hij nu wat volwassener aan het worden. Had lang het idee dat hij een laatbloeier was in zijn koppie.
Kon het verschil goed merken met onze 3,5 jarige merens merrie. Zij was al verder ontwikkeld is bepaalde zaken (zowel lichamelijk als geestelijk). Hij had gewoon wat meer tijd nodig (die hij ook volop gekregen heeft).

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:10

Ik vind jonge tinkers (van een jaar of 3 ) ook al veel jonger ogen als bijvoorbeeld een warmbloedpaard van diezelfde leeftijd.
Maar ook qua gedrag is het goed te merken.

Iemand enig idee hoe dat zou komen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:31

Dat "jong ogen" komt doordat de Tinker een breed hoofd heeft met grote ogen.
Elk jong dier heeft dat en dat doet vertederend aan.

Het is dus puur een visuele indruk.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:23

Ik vind dat erg verschillen per tinker, wel vind ik ze zowiezo later dan de meer warmbloedige paarden.
En bij de een is dat vooral lichamelijk (rug ontwikkeling, balans en evenwicht) en de ander juist mentaal (na 10 minuten al vol in het koppie)

Voor 3,5 jaar oud, zit er bij mij niemand op de rug van welke tinker hier ook. En vanaf dan wordt het met de vlottere heel rustig opgepakt en die meer tijd vragen tussen de oren, zetten we soms nog gewoon een half jaartje op de wei. Wel wordt er vrij ontspannen rond de anderhalf jaar oud gestart met freestyle en grondwerk. Dit is dan in korte momentjes, maar om ze te laten wennen aan wie de leider is en om ze al wat stemcommando's leren. Dat levert zoveel winst op als je uiteindelijk wel met ze kunt doorpakken als ze daar aan toe zijn.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:54

Ik heb mijn tinker met 3 jaar langzaam zadelmak laten maken door vriendin die dat beroepsmatig doet :-); helemaal op tempo wat het paard aankon. En toen nog een half jaar op de wei gezet. Nu is hij weer langzaam aan het werk ( 2x per week afhankelijk van wat we doen 1/2 tot 3/4 uur). Veel longlinen en onder het zadel wat stap en draf en oefeningen met wenden en overgangen. Daarnaast nemen we hem regelmatig mee de weg op; aan de lijn of onder het zadel langs de fiets. dat vind hij geweldig leuk en hij leert er erg veel van. Wel vind hij de ruiter van ondergeschikt belang als er iemand naast loopt of fietst :P , ik zit er zo'n beetje voor de sier op lijkt :D . Hij loopt dapper met de begeleider mee, vind niks eng en is reuze nieuwsgierig. Volwassen is hij nog lang niet........speels als een kleuter en geen lange concentratieboog. maar dat geeft niet; ik heb de tijd.....

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:19

nou als ik dat lees heb ik nog even te gaan, mijn tinker is net 3 en inderdaad een enorme peuter,
HIj is ook nog eens explosief hij kan heel nuchter zijn totdat.....

Ook met het zadelmak maken nu, de ene keer reageert hij niet en het andere moment bokkkkeeeen.
dus mijn peuter heeft nog wat jaren voor de boeg en ik ook (-:

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:29

Mystiek schreef:
Ik vind jonge tinkers (van een jaar of 3 ) ook al veel jonger ogen als bijvoorbeeld een warmbloedpaard van diezelfde leeftijd.
Maar ook qua gedrag is het goed te merken.

Iemand enig idee hoe dat zou komen?

Dat is de fokkerij als je het mij vraagt. De WPNers worden erop uitgezocht hoe hun bouw op jonge leeftijd is net als de QH en paints trouwens, vaak kinderen in het lijf van een volwassene als je het mij vraagt.
De tinkerfokkerij in NL gaat richting grotere rijtypische tinkers en daar zul je dus ook uiteindelijk verschil gaan zien in de veulens. Ik heb het dan wel over meerdere generaties verder hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:08

Dat in Nederland de fokkerij naar de grotere rijtypische Tinker gaat is volgens mij afgelopen jaar niet bewezen.
Op de diverse keuringen (ICS & NSvT) die ik meegemaakt heb, zag ik juist dat het mooie en zware Cob type steeds voorop liep bij de plaatsing voor de linten.
En dan de types die niet zo super groot waren. Zeg maar rond de 145 tot 155 cm.

Hele kleintjes, zoals mijn Victorio, 135cm, en zijn dochters, k4 en K6, zijn zeldzaam.

Ik weet wel dat de meeste Nederlandse meiden graag een groot rijpaard willen hebben.

Daar is keuze genoeg in, het KWPN heeft er zat.

Bij de QH is dat niet zo, daar is de schoft hoogte van een goed western paard rond de 150cm.

En wat betreft volwassenheid:

Iemand die veel ervaring met paarden heeft ziet wanneer zijn paardje zich volwassen gaat gedragen.
Volgens mij wordt een paard nooit volwassen, het zijn en blijven kinderen in hun gedrag.

Alleen het uiterlijk, dus de bouw, zal uiteindelijk volwassen worden, dat duurt vaak jaren.

Net zoals bij Tinkers worden QH pas na 6 jaar volwassen in hun bouw.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:20

Kleine Irish cobjes zoals Victorio en zijn dochters zijn helemaal niet zeldzaam in Nederland maar de eigenaren lopen daar niet zo mee te koop als sommige boktlezers/schrijvers. Wij zelf hebben enkele merries en een hengst van tussen 1.30 en 1.40m met veel behang en zien dit dan ook als het rastypische irish cob e.e.a op div. keuringen aangegeven als rastypische Irish Cobs. Onze ervaring is dan ook dat volwassenheid dit per pony/paard verschild, maar dat de opvoeding op jonge leeftijd zeer belangrijk is voor de vorming van de Irish cob.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:55

Ariebren schreef:
En wat betreft volwassenheid:

Iemand die veel ervaring met paarden heeft ziet wanneer zijn paardje zich volwassen gaat gedragen.
Volgens mij wordt een paard nooit volwassen, het zijn en blijven kinderen in hun gedrag.

Aaah, dus Tinkers/paarden zijn eigenlijk gewoon net als mannen? :P :') (sorry, kon het niet laten :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:50

Die van mij is 5,5 en is lichamelijk al redelijk volwassen, al heb ik het idee dat hij nog wel eens kan gaan uitzwaren. Maar in het hoofd een kleuter hoor met een onaflatende nieuwsgierigheid en baldadigheid :D

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:00

alle paarden zijn opzich verschillend
maar rond 4,5/5 jaar zou je kunnen beginnen
met inrijden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:01

de mijne is nu 4.5 en totaal 100% onvolwassen puber :P
springt de wei uit, rent vrolijk over t land heen, alsof hij king bolo is..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:27

Anouk vond ik echt met 8/9 volwassen, alhoewel ze nog wel haar uitspattingen heeft met nu 10 jaar :P Als ik nu naar foto's kijk van voor die tijd vind ik haar nog echt een puppie.