[TI] mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:14

mijn arme meid heeft mijt op de benen
nu kan ik maandag spul halen bij de dierenarts
kon helaas vandaag niet meer

moet ik de sokken eraf scheren ?

hebben jullie het eens meegemaakt en zo ja hebben jullie de sokken er afgehaald?
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 20-11-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:16

Heb het bij de mijne ook gehad (2 x) en de eerste keer inderdaad de sokken eraf gehaald. 2e keer heb ik het niet gedaan. Toen heb ik het middel (sebacil) in een plantenspuit gedaan en zelf van die rubberen handschoentjes aan en dan erin spuiten en goed inmasseren. Dat ging geweldig en dus met behoud van de sokken...

charissiej

Re: mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:17

Cydectin Pour-on over de rug gooien van het paard. Werkt echt super! En je behoud de sokken!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:17

oke bedankt wacht nog even meer reactie's af

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:18

waar kan je dat krijgen cydectin pour?

ik kon sebasil ophalen maandag

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:19

Wat ik ook wel eens gedaan heb is tweemaal binnen 14 dagen een dubbele yvermectine wormenspuit gegeven.
En wat ook werkt is de vloeibare vorm van Yvermectine op de benen insmeren.

Zie hierboven dat dat antwoord ook al gegeven is.

Maar dat mag officieel alleen voor koeien gebruikt worden.
Dus je moet een veearts hebben die daar een recept voor uitschrijft.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-11-10 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:21

ik ga denk ik morgen de sokken er wel afhalen want kan er erg moeilijk bij
en ze heeft er erg last van
moet echt met praam werken anders is het niet te doen zo'n pijn heeft ze |(

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:21

Wij halen dat gewoon bij de dierenarts. Sebacil gebruiken we ook wel, alleen cydectin is effectiever. Cydectin is voor runderen eigenlijk en veel dierenartsen weten niet dat dit werkt voor de mijt. Maarje kan het altijd vragen aan hem/haar. Volgens mij verkopen ze het ook bij agradi!( en als je eventueel toch de sokken moet scheren,doe dan alleen de binnenkant, de kootholte uitscheren, zo zie je er het minste van!) Succes!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:22

charissiej schreef:
Wij halen dat gewoon bij de dierenarts. Sebacil gebruiken we ook wel, alleen cydectin is effectiever. Cydectin is voor runderen eigenlijk en veel dierenartsen weten niet dat dit werkt voor de mijt. Maarje kan het altijd vragen aan hem/haar. Volgens mij verkopen ze het ook bij agradi!( en als je eventueel toch de sokken moet scheren,doe dan alleen de binnenkant, de kootholte uitscheren, zo zie je er het minste van!) Succes!

Cydectin heeft als werkzame stof ivermectine

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:22

oke bedankt
heb de naam opgeschreven en zal maandag hem vragen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:29

sokken er af voor de mijt te behandelen? zonde!
Wij wassen met neocidol, werkt hier afdoende.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:39

Meermalen mijt gehad hier, maar geen sokken eraf hoor! Voeten in een emmer met sebacil, goed in laten trekken, dat werkte hier prima! Maar Dribbelkont als het pijn doet bij haar volgens jou, heeft ze het dan open gekrabt ofzo? Want dan zijn veel middelen niet zo handig denk ik...
Neocidol werkte hier dan overigens weer niet voldoende...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:09

Ik heb één keer Jessie haar sokken eraf geschoren. Werkte het? Bleef de mijt daarna weg? Neuh...

Ik heb afgelopen winter ook met een pour on gewerkt, met als gevolg twee paarden die een kale rug kregen. Dat dus nooit weer.

Op dit moment hebben ze wel de kenmerkende schilfers en jeuk maar doe ik er eigenlijk weinig aan. Jessie heeft namelijk de afgelopen jaren al zoveel middeltjes, van giftig tot giftiger, versleten en niets helpt. Ja, voor eventjes. Het enige wat je er mee bereikt is een hele broze, gevoelige huid. En waar houden mijten van? Juist... Verschillende DA's hebben al aangegeven dat ze er waarschijnlijk nooit helemaal vanaf gaat komen. En hoe agressiever het middel, hoe zwaarder het ook de huid aantast.

Wanneer de mijt echt uitbreekt en ze haar benen open krabt dan was ik met vlooienshampoo met daarin permethrine. Goedkoop, makkelijk in gebruik en het helpt de mijten ook naar de andere wereld.
Ik heb de vlooienshampoo van Beaphar, Knock-Down Diagnos.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:11

Kale rug krijg je alleen van Cydectin als je direct erna een deken op doet. Anders niet hoor! Wij hebben circa 80 friezen waarbij mijt met grote regelmaat voor komt! Geen van de paarden krijgt een kale rug, alleen een keer kreeg een paard het wel, na het opdoen van een deken gelijk na de pour-on. Denk dat jij Berdien, gezien het winter was, ook direct een deken over heen heb gelegt!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:13

Berdien en dekens? Ik denk dat je er naast gokt!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:16

snowdon schreef:
Berdien en dekens? Ik denk dat je er naast gokt!

Nou ja, dat leekme het meest logisch... maar het kan natuurlijk ook dat deze paarden zeer toevallig een allergische reactie erop kregen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:19

:))

Mijn paarden krijgen inderdaad geen dekens op :)

Afbeelding
Het vettige wat je ziet is van de zalf. Zeer toevallig? Vind ik niet als allebei mijn paarden met een kale rug stonden. Het haar en de opperhuid lieten volledig los, overal waar de pour on had gezeten. Ik gebruik het dus never nooit niet meer.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:19

mijn tinker heeft ook regelmatig last van mijt. ik behandel dan 3 keer met sebacil (3weken iedere zondag) en dan ben ik weer een tijdje van af. Sokken afscheren doe ik niet hoor. Komen toch weer terug als de sokken eenmaal weer gaan groeien :(

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:11

Ik deed de sokken er ook niet af.
Deed sebacil in een emmer water mengen en de benen er om de beurt in zetten werkte goed bij Ouke en Patrick heeft t een keertje gehad.

Ouke kreeg het als zijn weerstand laag was....overgang naar winter en naar het voorjaar

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:50

zoals patrick hierboven ook al beschrijft, de voetjes ombeurten in een emmer met lauw water en sebacil.
even laten weken en ik ga altijd zachtjes met mn vingers over de harde mok deeltjes, waardoor deze losweken,
dit werkt enorm goed bij die van mij.
wij houden altijd de onderste laag van de sokken kort en dunnen het een beetje uit, zodat er lucht bij kan zodat het kan drogen..
de bovenste haren laten we erover heen hangen. zo valt het ook minder op..

Ik kan helemaal snappen dat je paardje het niet toelaat dat je aan zijn/haar benen zit, dit komt omdat het waarschijnlijk helemaal ontstoken is..
zodra je haar een keer of 2 hebt behandeld met sebacil en het slaat aan, moet je al verschil zien en zal je paardje merken dat je hem/haar helpt.
het is belangrijk dat de delen die besmet zijn met mok goed nat worden gemaakt met de sebacil/water mengsel.
en als je de overweging neemt om de sokken te knippen, doe dit dan vooraf, dat scheeld weer haar wat in de weg zit..

Mijn paard vond het in het begin echt niks om met zn voeten in een emmer te staan, dus het is verstandig om dit eerst met zijn tweeen te doen..
kleine tip, krab eerst de hoeven uit voordat je ze in het water zet. haha :D
heel veel succes.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 03:26

Dribbelkont schreef:
ik ga denk ik morgen de sokken er wel afhalen want kan er erg moeilijk bij
en ze heeft er erg last van
moet echt met praam werken anders is het niet te doen zo'n pijn heeft ze |(

Dan zal ze wel open wondjes hebben, niet fijn om er dan Sebacil in te krijgen....
Goede tip met plantenspuit, alleen heeft het er bij Drum voor gezorgd dat alles wat op plantenspuit lijkt nu een stel benen door de lucht heen laat vliegen... Hij krijgt nu 2x per jaar 2 Dectomaxspuiten (met 2 weken tussenpoze). Ik had het liever anders gezien misschien moet ik toch ook maar Cydectin Pour-on proberen, en dan alleen in de sokken...

Binti kwam met mijt uit de opfok, Knock Down shampoo had ik voor haar 2x nodig (week ertussen); Mira moest 3 of 4 keer maar is er nu ook vanaf.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 08:17

ik ga het proberen in een emmer maar dat ik het voorlekaar krijg met een 2.5 jarige is de vraag.
als de sokker er wel afgaan dandoe ik het uiteraard vooral en dan met een spons de sebasil erop

voor heeft ze wondjes en denk zelf dat dat mok is want is echt in de kootholtes en stampt daar niet meer

de achterbenen is mijt en geen mok want kan niks vinden op de achterbenen daar stampt ze alleen mee

heb voor de mok nu eerst sudocreme opgesmeert en heb het nu 2 keer behandeld
heb zwavelpoederbesteld met uitercreme dus hoop dat voor de mok dinsdag op te kunnen halen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:42

Weet je het zeker dat het mijt is ?
Een paar huidschilvers onder de microscoop kan uitsluitsel geven.
Gewoon wat huid schraapsel meenemen naar de DA en die kan er even naar kijken.

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:06

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:15

ik knipte alleen de aangetaste plekjes kort zodat ik er goed bij kon en makkelijk de schilfers weg kon halen.
schilfers haalde ik dagelijks weg met een kammetje.

zelf heb ik goede ervaring met de honden vlooien shampoo om het bij te houden.
als het al erger was moest ik echt aan de sebacil e/d.
pour on werkte bij de mijne niet.