Zelf heb ik 2 maanden geleden een 3.5 jarige pony gekocht bij een paardenhandelaar, ( geen brute hij ging goed om met zijn paarden ).
Hij had er een paspoort bij en ze was gechipt, we zijn naar haar gaan kijken.
Ze was onbeleerd maar dat zocht ik ook, we hebben haar wat door de bak zien lopen zag er mooi uit.
Rond te tafel gaan zitten en gekocht.
De ouders wist hij niet van mijn pony, de fokker stond wel vermeld in het paspoort dus ik dacht dat het oke was..
(Vol enthousiasme zonder echt verder te kijken naar andere dingen, maar goed daar kom ik later op terug)

De pony 1 dag thuis staat op de paddock voor zijn stal.
Maand verder deed mijn pony erg ongedurig en verwonde zich zelf als maar.
En vond ik het tijd voor een gezelschappony. (terwijl de eigenaar waar dat mijn pony stond dat afkeurde omdat ik elke dag 3x naar mijn pony ging en ze dat genoeg aandacht vond)
Ik heb toen een 3.5 jarige merrie shetlander gekocht met 50 % kans dat ze drachtig zou zijn.
Omdat, ze het voorjaar heel de tijd met een hengst samen heeft gelopen.
Zelf vond ik dat wel een leuk idee.

Mijn shetlander net in de wei
Paar weken later, wou ik wel eens weten wie de ouders waren van mijn pony, ik belde de fokker uit mijn paspoort op.
Hij vertelde mij dat hij de 2de eigenaar was en haar gechipt had en een paspoort had aangevraagd.
Zelf vroeg hij hoe het met de 2 ging..
Ik zei zelf: Met de pony & de shetlander gaat het goed hoor. ( ik dacht nog hoe kan hij dat weten dat ik er 2 heb?)
hij zei dan: Je bedoelt met de 3 ?
Ik zei: Hoebedoelt u?
Hij zei: Ja, ik heb die pony verkocht aan een handelaar en hij heeft hem doorverkocht aan een bloedtaperij.
Daar zou ze drachtig gemaakt zijn maar ik weet niet of het gelukt is.
Ik stond verbijsterd dat de verkoper dat niet tegen mij had verteld.
Dus ik terug gebeld naar de verkoper hij zei dat hij van niks wist, en anders de pony wel had gehouden.
Ik weet niet ofdat ik dat moet geloven maar goed..
En daarbij komt ook nog eens dat ik niet weet waar hij is gedekt.
Want de fokker weet niet meer waar hij is aan verkocht.
En de verkoper van mij weet niet meer waar hij haar heeft van gekocht..
Beetje sneuu.

Hier mijn pony onder het zadel 10 x dat ik er op ree gaat best goed.
Wel vervelend dat ik ineens weet dat ze een veulen heeft.
Ik wad dus eigenlijk heel benieuwd of dat mijn 2 pony's nu drachtig waren.( wat eigelijk niet in de planing zat.)
Dan maar de Dierenarts gebeld voor 2 echo's.
Die waren gemaakt blijkt toch wel dat de pony drachtig is !! en de shetlander niet!
Mijn pony zou al op een half jaar zitten.
Zelf heb ik nog een dekking te goed voor mijn shetlander.
Want de eigenaar had mij dat toegezegd.
En kwam probleem 2 in mijn paspoort bij de pony na veder te lezen.
Stond bij ingeschreven in het Shetlanderstamboek ?!
De dierenarts heeft er ook naar gekeken hij zei dat dat geen kwaad kan.
En dat handelaren dat doen omdat shetlanders het goedkoopste zijn voor in te schrijven.
Ik zei kan dat dan uitmaken voor KNHS wedstrijden?
De dierenarts zei van niet.
Natuurlijk heb ik gelijk het Levensnummer gecontroleert met het paspoort en dat klopte wel..
Mijn vraag is dan eigenlijk nu:
Over mijn pony:
- Moet ik haar overlaten schrijven op haar echte ras? ( ze is een kruising van Arabier x New forest.)
- Is het mij schuld dat ik een pony koop zonder te weten dat ze drachtig is? ( en niet bij de verkoop wordt gezegd)
Over de shetlander:
- Zelf raar vind, dat mijn merrie niet drachtig is.
- En ik mag een gratis dekking krijgen maar dat moet binnen 2 maanden want anders is de Dekhengst verkocht, Zou ik het doen of niet?
( Het is moeilijk te zien ofdat ze hengstig staat de hengst kan ook geen maand bij mij staan, en dan heb ik een veulen in de herfst/winter..)
- En hoe kan ik daar dan een dekbon bij krijgen voor papieren voor dat veulen? Want de hengst heeft ook geen papieren en mijn merrie ook niet..