Ik heb gezien dat hierover een topic is geweest in 2007, maar misschien zijn er inmiddels meer recente ervaringen. Ik heb een welsh cob en vind het erg moeilijk om een echt goed passend zadel voor hem te vinden. Zijn rug is breed en rond en hij heeft dikke billen Een beetje een friezenrug. Een zadel met een brede boom vinden is niet zo moeilijk maar de vorm van zijn rug maakt ook nog eens dat hij niet een te lang zadel kan hebben. Maar ik moet er ook nog in passen natuurlijk. Daarom is ook de vorm van de kussens belangrijk (mogen niet uitsteken, zoals bij zoveel moderne zadels het geval is), Ik heb er dressuurzadels op gehad die perfect lijken te passen, maar dan merk je toch met rijden dat het paard meer moeite heeft om achter goed aan te sluiten. Een op maat gemaakt zadel is op dit moment geen optie. Mijn Rossner springzadel ligt wel goed, maar daarvan ligt het zwaartepunt natuurlijk anders dan bij een dressuurzadel. En Rossner dressuurzadels zijn allemaal 17 (pas ik net niet in) of 18 inch en hebben ook weer van die achter de lepel uitstekende kussens. Dus, wie rijdt met welk (dressuur)zadel en wat en wat kunnen jullie mij aanbevelen.
ik ken je probleem! ik heb heel veel zadels gehad en het was allemaal te lang of het lag gewoon niet lekker. ik heb nu een bates dressuur! ik heb nog nooit zo'n lekker zadel gehad! wat bij mij ook paste was kentaur boommaat 3
Merel_Brit
Geplaatst: 09-11-10 15:32
Ik heb een Thorowgood cob zadel. Ligt super. Heb de variant waarbij de rugkussens wat korter zijn er ik dus met m`n kont er wel in pas, en het zadel niet te lang is op m'n pony. Was niet heel duur, geloof 600 euro. vind het een heel fijn zadel, maar je moet wel van kunststof houden.
Ik ken het probleem ook. De Barefoot ligt perfect maar daar ben ik volgens de kenners te zwaar voor. Ik heb hier een Kieffer dressuurzadel liggen waarvan de achterkant omhoog gaat staan en dus wipt onder het rijden. Ik ga van de week een paar zadels passen en hoop dat er iets geschikts tussen zit.
Dressuurzadel? Ik zou kieffer aanraden.. loopt mijn cob nu ooo mee. Ik heb net als jou heel veel problemen gehad met zadels.. heb nu alleen dressuurzadel, ben nog steeds op zoek naar veelzeidigheids of spring zadel
Iris_Buck
Geplaatst: 09-11-10 21:23
Ik heb hetzelfde probleem. Heb een ronde new forest met hele korte rug. Heb nu een Kieffer dressuur, ligt op het oog goed, maar als ik ga rijden schuift hij naar voren (steile schouders). Heb geprobeerd of de Flair Korrector uitomst bood, maar voor mij niet bevredigend. Denk nu toch aan boomloos! Heb er een geleend en hij loopt er super onder.
op onze sectie C ligt een gewone Kiefer veelzijdheidszadel. Is eigenlijk wel een voor een grotere pony maar op de onze ligt hij niet verkeerd maar we rijden er ook niet echt heel veel mee.
A_nita
Geplaatst: 09-11-10 23:12
Wij hebben ook een Welsh Cob met een brede ronde rug, en ze heeft geen schoft. Uiteindelijk zijn we bij een Wintec Care met de breedste boom uitgekomen, dit paste nog het beste.
evalien77
Geplaatst: 10-11-10 14:03
Heb nog nooit gehoord dat er tot n bepaald gewicht op n barefoot kan. Weet wel dat er verschillende broekmaten in zijn
Ik hoor regelmatig dat 65 kilo de max is ivm de piekbelasting oid.
Ik pas er prima op en vind het lekker rijden. Ook mijn paard loopt er heerlijk onder, maar ik wil haar rug wel zo goed mogelijk houden natuurlijk.
Iris_Buck
Geplaatst: 11-11-10 12:42
Boomloos verdeeld de druk minder goed, dus als je zwaarder bent is dit schadelijker. Maar ligt volgens mij ook aan hoe goed je zit. Zwaarder & goed mee gaan met je paard is beter dan licht zijn en geen goede zit hebben
ik heb 6 jaar met een witec 500 dressuur gereden opmijn cob en lag perfect! nu heb ik een heerlijk wintec isabell echt super zit en ligt heelmooi op mijn cob!! zijn ook redelijk betaalbaar
vankooten
Geplaatst: 12-11-10 15:32
Ik heb een premiere bordeaux dressuurzadel op mn welsh cob liggen
Groetjes!
dide
Geplaatst: 13-11-10 22:43
Ik heb een trekker zadel er op liggen. Semi boomloos zit erg stevig en is niet lelijk om te zien, traploos af te stellen, kussens zijn heel kort, maar het zadel blijft zeer goed liggen (zelfs als je opstijgt zonder aansingelen ) MAAR komt zeer goed uit de druktest! Mijn cobje loopt er super onder, echt een goede uitvinding.
Iris_Buck
Geplaatst: 14-11-10 10:31
Dide, ben me ook aan het orienteren voor de trekker. Vraagje: zijn die kussens in verschillende diktes zodat je kan kijken wat beste past? Drukken die kussens niet op of achter de schouder (mijn pony heeft nu ingevallen schoft direct achter de schouders door druk van boom zadel)
Ik weet niet of je ze in verschillende dikte maten kan bestellen. Ik weet wel iemand die er alles over weet en ook die zadel verkoopt, dat is buitenzinnig hier op bokt. Ik heb ook voor info contact met haar gehad en je krijgt gewoon eerlijke informatie. En bij mij drukken de kussens niet op haar schouders, wat ik bij barefoot/randolls wel met haar had. Je kan de kussen trouwens wel verschuiven naar beneden, boven en achter en voor. En dat is ook te doen met het zitvlak hij is geloof ik te verstellen van 15 tot 18.5 inch