Shetlander kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSaskia

Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 18:35

Hooii.

Ik vraag me af wat je per maand betaald aan 2 shetlanders.
Het zijn 2 merrie's. De aankoop, en de stallingskosten horen hier niet bij.
Op hoeveel kom je dan ongeveer uit? let op; voor 2 shetlanders!

Lillian__

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:37

medicatie, hoefsmid, extra voer, misschien als je ze scheert een dekentje?

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 18:40

op hoeveel geld zou je dan per maand uitkomen? :$ Shetlander zou nooit geschoren worden, omdat hij niet wordt bereden ofzo ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:40

Ligt er hellemaal aan of je weitje kunt pachten of waar je stalling kunt krijgen
Ze eten niet veel liefst alleen hooi en gras eventueel handje biks
maar moeten ze op stal en moet je een stal huren komen de prijzen er heel anders uit te zien

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 18:41

de stallingskosten horen hier niet bij ;) Ze zouden 24/7 op de wei komen staan, met een stal ernaast waar ze uit zich zelf kunnen inlopen , Stal staat altijd open :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:48

Ik denk dat je dan alleen op een beetje hooi per dag uit komt. Heb alleen geen idee wat dat tegenwoordig kost een aantal balen hooi, of misschien kuil? En de hoefsmid voor het bekappen...

Brokken hebben ze niet echt nodig, maar snoepjes voor tussendoor misschien, maar dat kost de kop ook niet.

Ik denk dat je zeker niet meer dan 50 tot 80 euro kwijt bent p/mnd.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:50

Je moet hooi, stro, voer zelf kopen?

Het ligt er denk ik maar net aan wat alles kost bij jou in de buurt.
Je hebt voor een Shetlander qua voer eigenlijk alleen hooi nodig, behalve als ze echt werken - dan kun je ze altijd nog wat biks of muesli erbij geven. Maar met zo'n zak doe je dan wel heel lang (ik deed er altijd een kleine 2 maanden mee, dus koste mij zo'n 6 euro per maand aan krachtvoer). :)

En hoefsmid ligt er ook maar net aan, wel of geen ijzers.
Hier in de omgeving betaal je al gauw 25,- voor bekappen van een Shetje (nu is mijn hoefsmid gelukkig een stuk goedkoper :D ), dus dan zou je met eenmaal per 8 weken bekappen op 12,50,- per maand zitten.

Denk dat je rond de 50 à 60 euro kwijt zou zijn per maand.

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:34

Mandarijn schreef:
Je moet hooi, stro, voer zelf kopen?

Het ligt er denk ik maar net aan wat alles kost bij jou in de buurt.
Je hebt voor een Shetlander qua voer eigenlijk alleen hooi nodig, behalve als ze echt werken - dan kun je ze altijd nog wat biks of muesli erbij geven. Maar met zo'n zak doe je dan wel heel lang (ik deed er altijd een kleine 2 maanden mee, dus koste mij zo'n 6 euro per maand aan krachtvoer). :)

En hoefsmid ligt er ook maar net aan, wel of geen ijzers.
Hier in de omgeving betaal je al gauw 25,- voor bekappen van een Shetje (nu is mijn hoefsmid gelukkig een stuk goedkoper :D ), dus dan zou je met eenmaal per 8 weken bekappen op 12,50,- per maand zitten.

Denk dat je rond de 50 à 60 euro kwijt zou zijn per maand.

ETen moet inderdaad zelf gekocht worden. De shetlanders zullen niet bereden worden, maar gepoetst, mee gewandeld, gelongeerd en misschien VD. De shetlanders staan niet op ijzers, en heb gehoord dat het hier zo'n 20 euro per shetlander kost.

bedoelen jullie de 50/60 euro per maand voor alle 2 de shetjes apart of bijelkaar? :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:36

Ik heb 3 shetten die me in de wintermaanden 45,- per maand aan hooi kosten, hoefsmid is 20,- per pony maar die is dan wel erg goedkoop! Wormenkuren zitten tussen de 7/22,- per wormenkuur ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:38

het zal niet zo veel zijn, je moet even gaan rekenen, voer + hoefsmid + dierenarts?

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:40

mijn shetlander kost per maand ong. 45 euro aan vaste kosten,(dus zonder alle spullen) nu we haar gaan beleren gaat dat wat duurder worden,maar ik doe 3 maanden met een zak voer van E6,50
en evt. dierenartskosten niet bij in gerekend!
denk je wel aan de wormenkuren? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:42

Ik heb eens uitgerekend dat ik ongeveer 200 euro per maand kwijt ben aan 2 shetten en mijn welsh. Dit is puur hooi en vlas en voer. Enting, wormbeleid en bekappen zitten hier bij in. Dus voor alleen de 2 shetten komt het omgerekend dan uit op 134 euro bij elkaar. Maar let op, hier zit nog geen dierenartskosten bij. Daar was ik dit jaar voor de shet en de welsh bij elkaar al 900 euro aan kwijt. Daar dien je ook rekening mee te houden.

Overigens zijn er al heel veel topics over dit onderwerp, dus met de zoekmachine kom je ook al ver ;)

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:40

capopjekop: sorry , heb dit nog niet zo lang. dus heb eigenlijk niet gekeken op een zoekmachine hier zo.
Hoef ook geen vlas/stro te kopen. ga even dingen uitrekenen en in het topic zetten. super bedankt allemaal :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:42

Dan druk je gewoon op zoeken, links bovenin en vul je zoekwoorden in en in welke forums je wilt zoeken en je krijgt zo een hele lijst :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:45

DeSa schreef:
Ik heb 3 shetten die me in de wintermaanden 45,- per maand aan hooi kosten, hoefsmid is 20,- per pony maar die is dan wel erg goedkoop! Wormenkuren zitten tussen de 7/22,- per wormenkuur ;)

Ik betaal hier 10 of 15 euro voor bekappen, is ook wel heel goedkoop voor hier in de buurt - andere hoefsmeden vragen ze gerust 25,- voor een Shetje. :)

[edit] Woord vergeten.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 06-11-10 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:46

Ik betaal idd 25 euro voor mijn shet, maar goed daar zitten de reiskosten bij, hij moet toch wel 20/30 minuten rijden.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:52

Je moet sowieso meer KUNNEN missen dan je nodig hebt, want wat als ie ziek wordt en de dierenarts zou eens heeeel duur zijn.
Kan ook gebeuren! Sowieso moeten je ouders achter je staan.. ook financieel. Zie namelijk dat je nog maar 13 jaar bent..

Oh ja.. weet je zeker dat je 2 shetten wilt? Daar kun je of nu al niet meer op rijden en anders binnenkort niet meer..
Ik zou eerder een grotere pony nemen dan.

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:20

amsterdam_30: Klopt. mn ouders zin het er ook mee eens. we zijn er niet zeker van dat ze ze kopen, maar zijn benieuwd hoeveel zoiets kost. als er een ziekte bij komt ofzo, zullen we heus wel de dierenarts kunnen betalen ;)

Ik vind de shetlanders juist leuk, longeren enzo. ik heb nu 3 bijrijdpony's en wil wel een wat anders :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:25

Het is wel iets om bij stil te staan. Het is niet voor niks dat er nu met de economische crisis zoveel paarden bij de slacht belanden.

Shetjes zijn ook leuk en je kunt er altijd nog mee gaan mennen mocht je toch iets sportiefs met ze willen doen. Zeker qua karakter zijn het geweldige dieren, vind ik.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:31

Mijn shetlander staat bij kennisen van mij. Hij staat daar gratig in de wei. Hebben ze toch zat van :P
wormkuur krijg ik ook van hun ( blijft precies genoeg over nadat ze haar paard heeft gedaan).
hoefsmit betaal ik wel zelf. 20 euro ongeveer. Dat is ongeveer 1x per 4 maanden omdat hij veel op de weg loopt
en op de een of andere manier blijven zijn hoefjes daar mooi door :+ Dekens en ander prut dat je maar 1x aanschaft
kun je natuurlijk zelf even opzoeken ;) Mok krijgen ze niet zo snel. Wel kijken of ze exeem hebben anders moet je exeem deken
kopen (70 euro) en teer shampoo. Met idefix is nog nooit iets erg mis gegaan. Wel x bacterieele infectie, koliek en ontstoken oogjes maar dan weet ik zelf wel wat ik moet doen (lang leven het medicijnen kastje :o ). In mijn geval kost een shetlander dus niet zo veel maar als er een keer iets mis gaat moet je wel geld achter de hand hebben.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:01

Mijn shet is zeker al een half jaar niet meer bij de smid geweest.
Het is gewoon niet nodig en hij slijt zijn hoeven zelf mooi af met wandelen.

Brok/muslie krijgt hij niet.

Mijn inloopstal is gedeeltelijk bestraat en in het andere deel heb ik rubberen matten liggen.

Hij eet alleen wat hooi mee met de andere, misschien dat dit 10,00 per maand is.
Ik gok dat hij me incl ontwormen en smid me zo'n 15,00 per maand kost

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:12

hotchocolat schreef:
Mijn shet is zeker al een half jaar niet meer bij de smid geweest.
Het is gewoon niet nodig en hij slijt zijn hoeven zelf mooi af met wandelen.

Brok/muslie krijgt hij niet.

Mijn inloopstal is gedeeltelijk bestraat en in het andere deel heb ik rubberen matten liggen.

Hij eet alleen wat hooi mee met de andere, misschien dat dit 10,00 per maand is.
Ik gok dat hij me incl ontwormen en smid me zo'n 15,00 per maand kost

en de plek waar hij staat dan kost dat geen geld?
mij lijkt 15 euro per maand wel erg weinig

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:29

Ik heb zelf 3 shetten 24/7 in onze eigen wei staan en ben om de 3 maanden 40 euro kwijt voor het bekappen
In de winter voer ik ze bij met brok en muesli en samen hebben ze 4 plakken hooi per dag (maar dat is ook van eigen land)
En de brokken krijgen mijn haflingers ook en dat kost 40 euro in de maand (dus dat is voor 2 shetjes al de helft)
Ieder jaar krijgen ze een influenzaspuit om de 2 jaar komt de tandarts.
En de wormenkuren zijn ook qua prijs verschillend ik geef ze in de herfst/winter een wormenkuur van 10 a 12 euro en in de lente/zomer een zwaardere kuur van rond de 20 euro.

Misschien is het voor jouw handig om een soort van paardenrekening te nemen en iedere maand een vast bedrag op te storten en wat je daar aan over houdt voor de onvoorziene kosten zoals de da.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:09

Shetten zijn ook super leuk!! Maar je bent pas 13 en je wilt 'eens wat anders' dan rijden? Wat als je hierna weer 'iets anders' wilt..
Op je 13e is een beetje poetsen en knuffelen wel leuk nog, maar wat als je 16 bent! Veel meiden haken dan wel af (of eerder).
Vind het wel iets om heel goed over na te denken. Voor bijna t zelfde geld in onderhoud heb je een sobere pony.
De shetjes hebben er niets aan als jij over een paar jaar iets anders wilt. Ze zijn in deze tijden aan de straatstenen niet kwijt te raken.
Waarom wil je perse eigen shetten? Je verzorgt er toch 2?
Volgens mij zijn verzorgshetten overal genoeg te vinden en dat kost je niets..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:36

10 euro per maand aan hooi is erg weinig. Hier eten ze een baal per dag, dus zeg dat een shet mss 2 dagen met een baal doet in de winter, dan heb je er toch al 3 per week nodig en dus 12 per maand. Dan heb je je hooi erg goedkoop als hij 10 euro per maand aan hooi eet :)

Ik heb de pech dat mijn shet haar hoeven niet recht afsluit en ze is ook nog (ex) bevangen, dus hier moet de smid echt iedere 8 weken komen.