Jongeren met interesse in fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Jongeren met interesse in fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:07

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of hier nog jongeren zitten met interesse in fokkerij en zaken daar omheen.
Wij (Fokvereniging VWF) hebben namelijk een jongerenafdeling opgezet, Jeune VWF.
Dit is bedoeld voor jongeren onder de 26 jaar, die meer willen leren over fokkerij en zaken die daar om heen.
We willen veel activiteiten gaan organiseren.
De eerste activiteit staat op de planning voor a.s dinsdag: [EA-CO] Jeune VWF: a.s dinsdag Clinic Exterieur en Beweging!!

Een paar andere ideeën zijn:
- Uitje met een groepje naar een hengstenshow
- Uitje naar verschillende stallen en fokkerijen, zoals bijv. de stal van Adelinde Cornelissen.
- Clinic kennismaken met eventing
- Verschillende clinics over het proces van zadelmak maken en doorrijden van een jong paard naar de top van dressuur/spring en eventingpaarden.
Dit is nog lang niet alles, dus wees gewaarschuwd :D

Ik zit zelf in het bestuur van Jeune VWF, waardoor ik niet alleen veel leer over fokkerij en alles daar omheen, maar ook activiteiten leer organiseren en betrokken ben bij de organisatie van grote evenementen zoals VWF Dressuur ([VN] Scholtens & Chinook winnen VWF-dressuur)
Ik hoop hier nog meer jongeren te vinden die fokkerij interessant vinden, of er iets mee te maken hebben, zodat we ervaringen kunnen uitwisselen.

(mocht je meer willen weten over Jeune VWF, hier is een foldertje: http://i285.photobucket.com/albums/ll58 ... evwfA5.jpg. Je kunt ook mij altijd een berichtje sturen :D)

*edit: een en ander verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 05-11-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:11

Dit is dus echt alleen voor als je er iets mee te maken hebt? Niet voor als je er meer over wilt weten, maar eigenlijk in geen enkel opzicht iets mee doet op dit moment?

Snoekiej

Re: Jongeren met interesse in fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:13

@ Xjosee, nee hoor, natuurlijk niet! Als je interesse hebt in fokkerij is dat genoeg :D
Ik heb het waarschijnlijk slecht geformuleerd, sorry :o

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:15

Is dit dan alleen voor de fokkerij van sportpaarden (zoals KWPN), of ook andere minder bekende rassen?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:15

Oké, bedankt. Dan ga ik even je foldertje enzo bekijken :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:16

Juangi schreef:
Is dit dan alleen voor de fokkerij van sportpaarden (zoals KWPN), of ook andere minder bekende rassen?

Ik wilde net zeggen. Het keuringsklaar maken van een shet is toch heel wat anders dan van een kwpn'er.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:17

Juangi schreef:

Hier in het topic kunnen we het ook over minder bekende rassen hebben. Dat lijkt me ook heel interessant :)
Jeune VWF is een onderdeel van Fokvereniging VWF, die zich richt op warmbloedpaarden. Daarom zullen wij het echt over warmbloedpaarden hebben, en vaak over KWPN-ers inderdaad :)
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 05-11-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:17

Ik ben 16, en mijn 'toekomstdroom' is het opzetten van een eigen fokkerij. Ik heb nu alleen nog helemaal niks met fokken van paarden te maken, is dit ook iets voor mij?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:18

Jeudi schreef:
Ik ben 16, en mijn 'toekomstdroom' is het opzetten van een eigen fokkerij. Ik heb nu alleen nog helemaal niks met fokken van paarden te maken, is dit ook iets voor mij?

Natuurlijk, waarom niet? Zolang je er maar in geinteresseerd bent toch :)?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:20

Snoekiej schreef:
Juangi schreef:

Hier in het topic kunnen we het ook over minder bekende rassen hebben. Dat lijkt me ook heel interessant :)
Jeune VWF is een onderdeel van Fokvereniging VWF, die zich richt op warmbloedpaarden. Daarom zullen wij het echt over warmbloedpaarden hebben, en vaak over KWPN-ers inderdaad :)

Dat vind ik dus wel weer jammer, eerlijk gezegd. Ik heb zelf vanwege nare ervaringen helemaal niks met KWPNers of warmbloeden, mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het ras in mijn profiel (Garrano, erg onbekend).

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:22

het gaat dus alleen over kwpner die hebben
zelf ook een jongere afdeling
of ik moet het mis hebben

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:31

Het KWPN heeft inderdaad ook een eigen jongerenafdeling, die heet JongKWPN.
Fokvereniging VWF, is een fokvereniging in Zuid-Holland die zich bezig houdt met de warmbloedfokkerij (VWF= Vereniging Warmbloedpaard Fokkerij). Jeune VWF houdt daarom ook die lijn aan. Wij zijn deel van Fokvereniging VWF, dus wij concentreren ons ook op warmbloedpaarden.

Maar dat zegt toch niet dat we het hier niet over andere rassen kunnen hebben :D? Ik ben ook best benieuwd hoe het met andere rassen en stamboeken geregeld is. En ik denk dat onze activiteiten zowiezo ook interessant kunnen zijn voor mensen die andere rassen fokken :) Een kijkje nemen bij Adelinde is altijd leuk toch :D?

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:32

Waar zullen de activiteiten plaatsvinden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:34

Okee :) Ik ga er even over na denken, woon namelijk behoorlijk afgelegen (Den Helder)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:40

@ Jeudi, Een aantal zullen plaatsvinden in Hazerswoude-Rijndijk, eentje in Moordrecht, en met activiteiten waar we ergens heen gaan zullen we waarschijnlijk op een handige plaats verzamelen en kunnen we carpoolen. Als we echt een flinke groep hebben, huren we misschien een busje.
Alle clinics etc zullen iig in de Randstad omgeving plaatsvinden, rond Leiden.

@ Juangi, leuk :D! Den Helder ligt idd wel een beetje uit de richting. Ik kom er wel eens in de buurt met SGW-wedstrijden (Oudkarspel en Wieringerwerf), maar het rijdt wel lekker makkelijk aan vind ik!

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:43

Wat houdt het lid zijn in, ben je dan ook verplicht om naar de activiteiten te gaan?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:50

Ik ben 25, mag ik dan nog meedoen?
Tevens heb ik 4 jaar geleden mijn eerste eigen veulen gefokt. Het veulen daarvan is nu 3 jaar en wil op den duur ook weer mee fokken

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:54

Jeudi schreef:
Wat houdt het lid zijn in, ben je dan ook verplicht om naar de activiteiten te gaan?

En is het lid worden eenmalig of per maand/jaar?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:59

@ Jeudi, natuurlijk niet. Je kunt mensen nooit verplichten. Als je lid wordt kun je met heeel veel korting naar Jeune VWF activiteiten én naar Fokvereniging VWF activiteiten. Na 2 activiteiten heb je die 10 euro er ongeveer alweer uit :) En als je lid wordt, heb je ook de mogelijkheid om te helpen met het organiseren van activiteiten als je dat zou willen.

@ Chryssie, jahoor, het is voor jongeren t/m 25 jaar! Gaaf, jij hebt het dus al echt in de praktijk gebracht! Ik wil met mijn paard ook graag een veulentje fokken, maar ik wil ook graag wedstrijden kunnen blijven rijden, dus wie weet over een paar jaartjes.. En dan wil ik het veulen wel heel graag kunnen houden!

@ xJosee, het lidmaatschap is 10 euro per jaar (als ik het me goed herinner, het kan ook zijn dat het eenmalig was. Zal het even navragen morgen. Het is zowiezo 1x per jaar of eenmalig, niet per maand). Je kunt je lidmaatschap altijd opzeggen. De drempel om lid te worden proberen we heel laag te houden, vandaar die 10 euro.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:03

Maar volgend jaar word ik 26, moet ik dan opstappen of mag ik er nog wel blijven.
Vraagje over veroer. Gaan jullie gezamelijk naar een activiteir of ieder voorzich aangezien ik op dit moment niet over een auto bezit.
Ik heb zelf moet ik eerlijk zeggen een grote gok gemaakt. Moeder was een Gelderse en Vader een Trakehner. Ik heb het eigenlijk verveind. Met groot succes hahaha.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:05

ik lees even mee, wil ook wel meer weten over fokkerij, even overleggen met mn ouders wat ze er van vinden :o
ben je trouwens als je lid bent verplicht om mee te doen aan de uitjes of zijn dit de 'lessen' over het fokken?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:15

@ Chyssie, dat zal ik overleggen met het bestuur. Misschien kan er een uitzondering gemaakt worden, dat je wel gewoon lid wordt, maar dat je wel naar Jeune VWF activiteiten mag komen. Naar de activiteiten hier in de buurt zal iedereen afzonderlijk komen denk ik, maar wie weet kun je na de eerste keer wel iets met iemand afspreken (of als je in mijn richting zit kan ik je ook meenemen). Naar de activiteiten die ergens anders zijn zullen we gezamenlijk naar toe gaan. Er zullen vast meer mensen zijn die met vervoer zitten, dus dan is er zowiezo wat te regelen :) Mooi veulen trouwens (heb even je profiel gespiekt :D) Ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet! Kasparow is wel een gave hengst zowiezo!

@ Ivjee1213, er is niets verplicht. Je komt als je het leuk vind, maar je hoeft natuurlijk niet. Het voordeel van lid zijn is vooral dat het veel goedkoper is, je evt ook mee kunt helpen met activiteiten en wat ik nog vergat: Je wordt ook via de mail op de hoogte gehouden over de activiteiten die wij en VWF organiseren.

Voor iedereen geldt trouwens: Op www.vwf.nl staat meer informatie over Fokvereniging VWF en Jeune VWF.
Voor wie een keertje bij een VWF (en niet Jeune VWF) activiteit wilt komen kijken, over twee weken hebben we een EHBO Cursusavond, dat is misschien wel heel leuk om te komen! Eerst doet een dierenarts een stuk theorie, en daarna laat hij alles in de praktijk zien bij een paard. Bijvoorbeeld hoe je een verband aanlegt etc. Ik ben er zelf ook!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:51

Snoekiej schreef:
@ Chyssie, dat zal ik overleggen met het bestuur. Misschien kan er een uitzondering gemaakt worden, dat je wel gewoon lid wordt, maar dat je wel naar Jeune VWF activiteiten mag komen. Naar de activiteiten hier in de buurt zal iedereen afzonderlijk komen denk ik, maar wie weet kun je na de eerste keer wel iets met iemand afspreken (of als je in mijn richting zit kan ik je ook meenemen). Naar de activiteiten die ergens anders zijn zullen we gezamenlijk naar toe gaan. Er zullen vast meer mensen zijn die met vervoer zitten, dus dan is er zowiezo wat te regelen :) Mooi veulen trouwens (heb even je profiel gespiekt :D) Ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet! Kasparow is wel een gave hengst zowiezo!

@ Ivjee1213, er is niets verplicht. Je komt als je het leuk vind, maar je hoeft natuurlijk niet. Het voordeel van lid zijn is vooral dat het veel goedkoper is, je evt ook mee kunt helpen met activiteiten en wat ik nog vergat: Je wordt ook via de mail op de hoogte gehouden over de activiteiten die wij en VWF organiseren.

Voor iedereen geldt trouwens: Op http://www.vwf.nl staat meer informatie over Fokvereniging VWF en Jeune VWF.
Voor wie een keertje bij een VWF (en niet Jeune VWF) activiteit wilt komen kijken, over twee weken hebben we een EHBO Cursusavond, dat is misschien wel heel leuk om te komen! Eerst doet een dierenarts een stuk theorie, en daarna laat hij alles in de praktijk zien bij een paard. Bijvoorbeeld hoe je een verband aanlegt etc. Ik ben er zelf ook!

Ik hoor graag van je. Zal trouwens kijken of ik 1 deze dagen de rest van de foto's van Cryssie erop kan zetten hahaha

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:10

Leuk Shanouk! Ik ben zeer zeker geinteresseerd.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:24

Jammer, jammer, jammer... ik ben al 26, maar interesseer me ook zeer voor de zaken die je aanhaalt. Zelf heb ik nu ook een eigen fok lopen van 2 jr. oud.

Bestaat er ook iets van boven de 26 jr?