Wie is er thuis in Friese afstammingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urnie85

Wie is er thuis in Friese afstammingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:39

Hoi allemaal!

Ik heb een Friese merrie, van 5 jaar met papieren. ze heeft als veulen een 2e premie gehaald maar ze is nog niet naar de stamboekkeuring geweest. maar ik fok al jaren Shetlandpony's waar ik dus wel mee naar keuringen ga en het zit er toch op een of andere manier in denk ik, ik begin me steeds meer in de Friezen te verdiepen.
Vind het het mooiste ras wat er is, maar wel allemaal erg prijzig als ik zo de tarieven bekijk op de site van het KFPS.
Dus heb al bij wat kenners wat info proberen los te trekken, en weet nu wel een beetje hoe mn Friesje er in de ogen van Friezen kenners uit ziet. Ze is een mooie merrie, maar iets overbouwd, heeft een onderhals en weinig schoft. Maar een onderhals lijkt me wat te trainen, en kan ze ook alleen voor op ijzers laten zetten, al weet ik niet of dat geaccepteerd word. Dr schoftontwikkeling zou ik niet weten wat ik daar aan zou kunnen doen.
Maar nu zeggen ze ook dat papieren ontzettend belangrijk zijn. Ze heeft geen vol papier dus zou de kans wel heel erg klein worden. Ze moet volgens hun wel makkelijk stamboek kunnen worden.
Maar goed nu mijn uiteindelijke vraag:
Wie kan mij wat meer vertellen over haar afstamming? Premies ofzo of dat ze vaker op de keuring zijn geweest als 1 keer. Heb al zitten kijken op de site van het stamboek maar daar moet je lid voor zijn en dat was nog niet gelijk mijn bedoeling. Eerst alles maar eens uitpluizen. Iemand ook nog een idee waar ik meer kan vinden?

Haar naam: Roxanne D nr. 4200501787
Vader: Aan 416
Moeder: Maria Justyna B Stb. 4199638060
VM. Jillis 301
MM. Victoria D. Stb Ster 4199012470
VMM. Gaije 295
MMM. Wilkje Stb. 4198070100
VMMM. Ygram 240
MMMM. Jo Stb Ster 4196252200

Ben erg benieuwd naar reacties!
Laatst bijgewerkt door Urnie85 op 03-11-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Typhoon

Re: Wie is er thuis in Friese afstammingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:41

kwam predikaten is er niet zoveel boeiends aan.

stamboek x ster x stamboek x ster

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:19

Op het Fries Paardenforum zul je denk ik meer info kunnen opvragen.
Daar zitten genoeg mensen die bij het KFPS kunnen inloggen en het ook leuk vinden om dat soort info op te zoeken.
Misschien dat je er zelfs mensen treft die Roxanne ook kennen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:43

Roxanne heeft idd als veulen een 2e premie gehaald en is daarna nooit meer gekeurd geweest. Ze heeft vorig jaar een Beintse hengstveulen gehad, "Elger".

Het is niet verstandig als je met haar naar de keuring gaat om voor ijzers te doen en achter niet, je haalt de balans dan uit haar beweging. Om het overbouwde wat te compenseren kun je dan beter proberen de voorhoeven iets langer te laten ten opzichte van de achterhoeven.

De beoordeling van je paard heeft niets te maken met haar papieren, dat ze dus geen vol papier heeft zal geen invloed hebben op de uitslag van de keuring. Dit is echter slechts een kort moment dus je paard moet wel goed keuringsklaar gemaakt worden en voorgesteld worden om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen halen.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:49

Hey, horseyfries wat leuk dat je dat weet! Heb je dat ergens na kunnen kijken ofzo? De vorige eigenaar had haar een week omdat ze haar voor iemand anders had gekocht, en die vertelde wel dat ze ooit een veulen had gehad maar hoe of wat wist ze echt niet. Dus daardoor weet ik ook heel weinig van haar verleden en dat vind ik juist wel heel leuk. Maar dat verklaard mij ook al heel veel van haar gedrag toen ik haar net had.
Kun je ook meer achterhalen van haar ouders, vooral de moederlijn? Ze zijn dan wel niet allemaal ster, maar zouden ze premies behaald hebben, vaker op de keuring kunnen zijn geweest, en zijn er nog een paar in leven?

Saida, ik heb me daar wel aangemeld maar nog geen bevestiging. Ik zou het wel superleuk vinden als ik iemand zou tegenkomen die haar gekend heeft, of haar moeder ofzo.

Alvast bedankt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:57

Dit is na te kijken op de site van het stamboek als je een inlogcode hebt.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:47

@ horseyfries, ik heb ff gebeld naar het stamboek hoe dat werkt, maar dan moet je echt helemaal lid zijn van het stamboek. Dat was ik nu nog niet direct van plan eigenlijk, ik wil me er eerst eens in gaan verdiepen. Volgens de telefoniste kon ik dan ook echt niet naar de resultaten van haar moeder en grootmoeder kijken want dat was privacy van de eigenaar van het paard. Tja en ik weet niet eens wie de eienaar van Rox' mammie is. Hoe heb jij de info weten te krijgen? Was dat toch via het stamboek? Heb er niks over gezegd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:59

Ik ben "echt helemaal lid van het stamboek" en kan met mijn inlogcode resultaten zien van paarden op de keuringen. Ik kan niet zien wie de eigenaar is, dat valt onder de wet op de privacy en wordt dus niet vrijgegeven.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 09:44

Maar jij kunt dus wel de primering zien van andere paarden. Weet jij dan welke premies er zijn behaald door Rox moeders? En of er nog iets gedaan word met het hengstveulen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:58

Ik kan natuurlijk niet zien wat er gedaan word met het hengstveulen. Die is slechts een jaar en zal pas evt. weer gekeurd kunnen worden als hij volwassen is. Het enige wat ik dus kan zien is zijn primering als veulen. Hij heeft een derde premie gekregen op de keuring in Kollumerzwaag.

Roxanne D ster is slechts gekeurd als driejarige, gemeten op 1.60 en er staat niet bij wat voor premie ze heeft gekregen.

Maria Justina B stamboek is slechts één keer gekeurd als driejarige en is toen opgenomen in het stamboek zonder premie. Ze heeft ondertussen acht veulens gekregen waar er twee van zijn overleden.
Ze heeft drie hengsten van Jelte gebracht, één ruin van Ait en vier merries van Aan.

Gezien het terugkeren van "Aan" en Kollumerzwaag denk ik dat hengstenhouder Tjibbe Bosma uit Kollumerzwaag je meer moet kunnen vertellen over de merrie en de moederlijn, blijkbaar is het een vaste klant van hem.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 12:44

Oke ga ik daar ook eens conact mee opnemen! Bedankt! Ben ook wel benieuwd naar het hengstveulen! Maar kun je dus wel met een veulen naar de keuring als de moeder nog geen stamboek is?

Maar Roxanne, die is van mij en heeft gewoon nog een veulenboek papier...., welke merrie bedoel je dan? Victoria misschien?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:56

Oh sorry ja ik bedoel Victoria D ster.

Als de merrie veulenboek is kan het veulen van een goedgekeurde friese hengst van haar nog altijd gewoon naar de keuring.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:25

ik heb het merrieboek erbij gepakt en kan alleen toevoegen dat je merrie uit stam 45 komt verder staat er geen nadere informatie over deze stam weergegeven.
Doordat zij zelf Vb is en er 2x stb op haar papier staat zijn haar nakomelingen foktechnisch gezien niet (althans minder) intressant.

Echter als gebruikspaard heeft dit natuurlijk geen invloed en kan zij zelfs heel waardevol zijn vanwege een goed en vertrouwd karakter.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:39

Ik heb er eens achteraan gebeld. Volgens de Hengstenboer (Bosma) Was haar moeder een hele mooie merrie, maar de paarden daar werden niet opgevoed en waren moeilijk handelbaar. De merrie was toendertijd ook bij wijze van zo uit de wei naar de keuring gegaan en om haar manieren was ze geen ster geworden. De paarden liepen daar alleen maar in het land en lieten ze wel elk jaar insemineren, maar die klus viel dus absoluut niet mee. Verders kon ze zich Rox niet echt herinneren, ik vroeg maar die is wel op de keuring geweest om dat ze als veulen een 2e premie heeft gehaald. Maar hun hebben ieder jaar een thuiskeuring en waarschijnlijk is ze daar geweest omdat Aan 416 afstammelingen meost laten zien ofzo, ze zegt dan hebben we die paarden een keer opgeladen en zodoende Rox toen dr premie gehaald.

Toen heb ik de laatste eigenaar gebeld die op het papier stond. Die heeft haar vorig jaar nog gehad en toen liep er idd het hengstveulen bij. Hij vond Rox niet zo'n geweldig karakter hebben en er is ook niks mee gedaan. Maar die vond wel dat er weer een mooie lijn achter zat, want Roxannes over-overgrootmoeder is de moeder van Jochem. Dat moet geen helemaal onbekende hengst zijn bij de Friezen. En wat hij van Rox exterieur kon herinneren dacht hij wel dat ze kans moest hebben voor een ster, maar dan moet je wel oefenen en zorgen dat ze een beetje mak is! Haha volgens mij zat hij met zn oren te klapperen toen ik zei dat ik er hier overal mee naar toe rij, naar het strand en door het bos en het beest is schaapmak, maar ik vond het niet gelijk een lief paard toen ze hier was. Ze was idd erg onopgevoed en dominant en arrogant. Maar dat is volgens mij aardig over, ik kan haar karakter niet omschrijven, want ze heeft het nog wel iets maar is ook erg eenkennig en gevoelig. Maar ze vind het gewoon erg leuk als je iets met haar doet, met lessen bv doet ze echt enorm haar best. Tja zonde dan als er niks mee gedaan word.
Dus mn nieuwschierigheid is nog verder aangewakkerd, en ga me er gewoon nog eens verder in verdiepen! Eens bij fokkers kijken en op een keuring.

Ik fok al jaren Shetlanders en ga er ook veel mee naar keuringen en we lopen nu ook meestal vooraan of worden eens kampioen. Gewoon leuk maar ik vind wel het een of eht ander. Mn mannetje verdient het alleen en heb 2 kinderen en ik vind het allemaal wel prijzig je moet weer lid worden enzo... en die ponies ben ik helemaal in thuis ik weet niet of ik daar giga spijt van ga krijgen als ik daarmee zou stoppen. Al zijn mijn zusjes er ook erg actief in, dus helemaal weg zullen ze nooit gaan. Maar dan nog, als het paard goed loopt wil je ook weer eens een wedstrijdje rijden, moet je ook weer lid worden, ik weet het allemaal nog niet maar het zit gewoon in het bloed denk ik. Maar als ik ooit met Rox een veulen wil fokken dan wil ik wel dat ze echt een stamboekmerrie is, het moet wel een béétje nut hebben.

Ik zal snel proberen eens wat foto's te plaatsen, in mn profiel zijn ze allemaal weg zag ik. Zeker te lang niet ingelogd bij die fotosite.

Nou ja weer een heel verhaal!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:14

De moeder van Jochem is Ottsje en die vind ik niet terug in haar afstamming?

Wel leuk dat je zo goed te woord bent gestaan door Bosma en zo wat meer informatie hebt gekregen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:00

Indien jij met deze merrie zou fokken op dit moment heeft het toekomstige veulen geen fokwaarde. Indien zij eerst naar de keuring zal gaan en dan Vb blijft, Stb opname of zelfs het sterpredicaat zal behalen zal dit zo blijven. Indien je echt intresante veulens zou willen fokken kan ik je adviseren te fokken met een andere merrie.
Indien je nadere informatie wil hebben oid kun je mij ook een pb sturen met je vragen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:26

Je mag je vragen ook gewoon hier stellen hoor dan kunnen we allemaal antwoorden geven.... ;)

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:50

Hey, dat weet ik ook niet Horseyfries! Ik zegt me eigenlijk ook niks wie Jochemzou zijn. En die Friese hengsten zijn allemaal mooi! Misschien dan de moeder van Jo ofzo? Of hij bedoelde een andere hengst? Maar hij had haar toen gekocht omdat hij vond dat er toch wel een mooie lijn achter zat. En om haar vader hij had nog een heel stel nakomelingen van Aan lopen. (wat een naam eigenlijk) Hij vond het niet volle papier niet zoveel uitmaken, maar ik vind het zelf een beetje jammer dat ze met de moeder niks gedaan hebben terwijl het zo'n mooie merrie was als ik Bosma moet geloven. Maar ze zal nu 14 zijn ik weet niet tot hoe oud paarden voor primering op de keuring kunnen komen? Bij de Shetten is dat 12 jaar.

En dat het toekomstige veulen geen fokwaarde zou hebben? Dat weet ik ook niet, als ik er probeer een mooie hengst bij te zoeken (dan zou ik ook wel willen dat Rox toch ster achter haar naam heeft staan) En als ik het veulen mooi genoeg zou vinden om er mee naar de keuring te gaan...Dan maak ik zelf wel uit of ik het veulen wat waard vind. Maar goed zo ver is het echt nog lang niet. Ik heb er niet de ruimte voor en ik wil me er eerst echt helemaal in verdiepen. Eer dat ik van mn ponies afscheid zou hebben genomen en lid ben van het KFPS en naar de keuring ben geweest met Rox, daar gaat nog wel wat tijd overheen. + dat ik dan nog geld over zou houden voor dekgeld, die kans is vrij klein denk ik. Maar ik blijf zoiets wel altijd leuk vinden en die keer dat i ker mee naar de keuring ga zal zeker wel een keer komen denk ik. Maar eerst die onderhals er maar eens aftrainen met Rox. En is naar wat fokkers gaan, en naar keuringen om te kijken hoe het werkt. De hoefsmid die hier komt fokt ook Friezen miss dat ik daar eens ga buurten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:01

Jochem is een heel bekende hengst hoor! Als ik meer tijd heb zal ik eens nakijken of ze misschien verwant is op een andere manier, maar de moeder van Jochem zit in ieder geval niet in de moederlijn van jouw merrie. Misschien een zus van de moeder ofzo, dat moet ik nazoeken dan.

Er staat bij Friese paarden geen leeftijd op wanneer ze voor de keuring kunnen, je mag elk jaar één keer gaan. Een poosje geleden is nog een ruin van 18 ster geworden dus alles is mogelijk ;)

Wie is je hoefsmid? Toch niet Dirk?

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 09:46

Hoffmans uit Hedel, vroeger Ammerzoden. (Bommelerwaard) Ik wist niet dat hij zelf ook paarden had, en toen begon hij, als je dan een paard wilt waarom dan een stomme Fries? Nou ja zeg, gewoon omdat ik het het mooiste paardenras is en het beste past waarvoor ik die wilde. Maar waarom dan, kun je iets beters aansmeren ofzo? Maar goed toen begon tie dat het een grapje moest voorstellen en dat hij zelf ook Friezen fokte en er mee naar keuringen ging. Hij vond Rox een leuke merrie, maar noemde een paar puntjes op waar ik dan wel mee moest gaan trainen.

Oke jammer dat Rox mams zo ver weg woont....anders had ik het wel leuk gevonden om het nog eens te proberen.....en om ze te kopen.....daar moet je dan weer plek voor hebben. Als ik met Rox echt verder ga ga ik toch via via proberen aan meer wei te komen en dan zou ik het kunnen proberen... maar dan is ze al wel een paar jaar ouder dus moet toch echt ff kijken hoe het allemaal loopt.

Maar die Jochem....ik zou het echt niet weten. Ben er dus helemaal niet thuis in en die meneer de Boer (uit Visvliet, miss ken je hem?) zei het en ik heb daar verders niet meer naar gevraagd omdat die vragen toch alleen maar dom kunnen zijn dan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:11

Henk Hoffmans denk ik hé? Ja, die ken ik wel.
Ik zal het nog eens nazoeken van Jochem voor je.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:32

Jochem komt ook uit merriestam 45 misschien heeft Urnie het beetje misbegrepen.

(Urnie pas wel bij jou avatar horsey :) )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:38

Burt en Urnie? ;)

Volgens mij zijn de twee van mijn Avatar geband, het is hier zooo rustig!

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:41

Hihi, ik heet Erna, had vroeger een vriendje die heette Bert, was niet zo handig....want ik was meestal Urnie

Maar ik geloof dat iemand hiervoor zei dat Rox uit stam 45 kwam? Dan klopt dat toch wel misschien? Het zegt me eigelijk nog veel minder als hengstennamen......

wel grappig dat je Henk Hoffmans kent, heefttie mooie paarden? Noemen ze hem eigenlijk wel een goeie hoefsmid? Heb toen maar de eerste de beste opgebeld die in de buurt woonde.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:54

Citaat:
Volgens mij zijn de twee van mijn Avatar geband

of op pensioen ken die al uit m'n kindertijd en dat is al heeeeel lang geleden :D
't Is hier id saai tegenwoordig :Z