[TI] Tinkers: waar lopen jullie tegen aan in de (prive)les?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Tinkers: waar lopen jullie tegen aan in de (prive)les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:57

Met mijn beide dames van 5 ben ik sinds kort weer gestart met privelessen. Heerlijk om weer lekker dressuurmatig met ze aan het werk te zijn met een instructrice die goede op- en aanmerkingen geeft vanaf de grond.

Fenore is een dametje die graag achter de teugel kruipt of juist wil gaan hangen in je handen, daarbij heeft ze erg veel moeite met het stilstaan tijdens het opstijgen. Het tempo ligt al snel veel te hoog.

Cesair is veel makkelijker te rijden. Die duikt niet weg voor lichte druk op de teugels, is makkelijker op een tempo te rijden en toch ook zeker lekker voorwaarts.

Waar lopen jullie met je Tinkers tegenaan in de les?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:12

mevrouw kent de term "stilstaan" enkel en alleen als het haar uitkomt, en vooral bij het opstappen

en qua rijden: mijn eigen kleine stoomtreintje :D

ze is ook wel een beetje zwaar in mijn handen af en toe

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:16

Verzameling ergo de galop is wat lastiger voor Chubby. Omdat ze wat langer gelijnd is, buigt ze gemakkelijker dan een kortgebouwde Tinker, maar is ze wat moeilijker bij elkaar te rijden in de galop.

Het was ook een hele tour om haar jaren geleden te overtuigen dat nageeflijk bést lekker loopt. Daar heb ik uiteindelijk best streng in moeten zijn. Nu is het kwartje gevallen en loopt ze wel fijner in de hand.

corinne1981

Re: Tinkers: waar lopen jullie tegen aan in de (prive)les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:48

Harley kruipt snel achter de teugel waarna hij in tempo achteruit gaat (voorwaarts houden dus...). Stilstgaan bij het opstijgen vindt hij ook maar onzin.
Buigen vindt hij ook wel lastig met zijn dikke nek.
Daarnaast moet hij wat beter aan het been worden, alhoewel....wanneer je er alleen maar een zweepje bijpakt (dus nog niet gebruikt), luistert hij wel naar je been.
Ook wil meneer het liefst meteen beginnen, langzaam opwarmen kent hij niet....
Verder is hij heel leuk om te rijden hoor!

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:54

In het begin had ik met Benson weinig moeite, super nageeflijk en mooi van achteruit, hij fietste met 2 hoeven in zijn neus door de proeven. :P Nu (hij loopt bijna Z2) krijgt hij wat meer moeite met de oprichting en het los door het lijf blijven tijdens oefeningen als travers en appuyementen. Hij doet het super hoor, maar wil het zichzelf soms te makkelijk maken in de oefeningen, dus wel goede beenzetting en houding, maar net niet lekker los door zijn lichaam. Verder heb ik geen problemen, hij pakt alles juist heel fijn op, zijn nu een beetje aan het knutselen met vliegende galopwissels.. :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:10

Roos heeft dat ook.
Lukt allemaal wel,maar net niet lekker door het lijf.
Ze laat me dan ook niet zo lekker zitten,die rug is dan niet zacht,ik zit er niet in zeg maar.
En als ze dan een keer zo botermals is,dan kan ik wel uuuuuren rijden.
Dat is puur genieten.
Achterbeentjes die mee moeten werken wil ze ook wel eens vergeten.
Verder is ze erg goed in nep buiging.
Dus alleen in de hals,en niet in dat stukkie achter de singel in de ribbetjes.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:25

Ik merk dat de holle en de bolle kanten duidelijk aanwezig zijn, dus automatisch is er de makkelijke en de moeilijke kant.
De paarden (tinkers) die ik tot nu toe getraind heb, pakken alles goed op en zijn zeer leergierig. En wat het allemaal een stuk makkelijker maakt is dat ik merk dat ze er heel veel plezier in hebben. Gryffindor heeft duidelijk moeite met de passage... piaffe gaat met gemak, maar ze vindt het moeilijk om voorwaarts te blijven denken net als met de wissels om de 2. Met Kanyana loop ik nu tegen het punt aan dat ze meer moet gaan verzamelen en dan merk ik echt dat ze het wat zwaarder krijgt. Verder pakt zij de oefeningen super op. Ik ben haar nu aan het klaarstomen voor de Z en ze doet het zeker boven mijn verwachtingen. Haar allereerste vliegende wissel sprong ze gelijk zuiver, nette zig-zag appuyementen, maar daarin merk ik wel dat ze het op de laatste meters wat wilt gaan afraffelen en ik moet ik haar echt scherp houden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:41

Leuk om te lezen!

Dat van de makkelijke en moeilijke kant is ook erg herkenbaar. Net als het feit dat ze leergierig zijn en leuk om te rijden. Ze willen het echt erg graag goed doen he die Tinkies! M'n instructrice is volgens mij echt aangenaam verrast door het feit dat ze pit hebben en zo hun best doen.

Die verzameling is zeker ook een punt. Galop is erg moeilijk in de bak en voor m'n gevoel vallen ze dan ook totaal uit elkaar. Instructrice vindt dat dan wel weer meevallen.

Roosa/Schimpje/Sharianne, merken jullie veel verschil met "gewone" paarden en jullie Tinkers die hoger in de dressuur lopen?

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:43

Vasthi schreef:
Leuk om te lezen!

Roosa/Schimpje/Sharianne, merken jullie veel verschil met "gewone" paarden en jullie Tinkers die hoger in de dressuur lopen?

Ja bij de tinkers kan ik nog wel eens een foutje maken

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:45

Bij een "gewoon" paard niet? Schieten die dan gelijk in de stress ofzo?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:45

Wij hebben ook 2 tinkies, en die verschillen dag en nacht.

Die van mij is rustig, maar als ze aan het werk moet wil ze weleens rennerig worden. Alles moet snel. Nageeflijkheid ging eerst geweldig, en nu wordt ze soms wat hangerig... Ze kan overgevoelig reageren op m'n been, en dat als sein om hard te gaan zien bij bijv. klein beetje wijken...

De ander is slomer, rustig en zeer moeilijk te verzamelen...

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:50

Nou, je merkt wel verschil, maar meeste toch karakter. Had tot afgelopen voorjaar ook een KWPNer in de Z1 lopen, en dat was qua karakter een drama. Niet gemeen, maar wel heel stressig en vlug met wegspringen en aan de kletter gaan. Als er mensen met paraplu's liepen hoefde ik niet meer te starten. Benson daarin tegen vind soms wel wat eng, maar kijkt even en spant wat in zijn lijf, maar gaan niet idioot aan de kletter. Veel cooler in het hoofd. Qua rijden was die KWPNer natuurlijk net een elastiekje, die kon ik aan alle kanten buigen en was enorm gevoelig aan mijn been. Dat heeft Benson niet zo erg, hij is wel soepel, en doet alles prima, maar soms (ligt er ook aan dat hij hengst is, die hebben dat wat meer) is hij net niet aan het been. Met een correctie is hij er wel zo weer, maar dat is dan dat typische hengstengedrag dat hij even denkt van "jaja, tis goed met je" Ook qua buiging is hij niet te vergelijken met die KWPNer, want hij heeft natuurlijk een enorm gespierde hals met die hengstenkap erop, dus logisch dat hij die niet driedubbel in de rondte kan vouwen.

Maar al met al kan hij tot nu toe goed meekomen op concours, hij rijdt nog menig dressuurpaard eruit! :P

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:16

Ik heb geen warmbloeden in de ring gereden.
Maar zie wel wat er op en om en in de ring gebeurd :D
En dan ben ik zooooo blij met mij saaie sokkie.
beestje heeft me eigenlijk ook nooit in de steek gelaten is altijd heel constant.
Als het niet lukt is het gewoon mijn eigen domme schuld.

Verzameling is ook altijd gewoon heel moeilijk en zwaar.
Of ze gaat scheef van achter,dan zit ze er van achter niet goed onder, en krijg ik ook geen bolle rug.
Of ze maakt haar passen niet af,pony pasjes.
Pffffff paardrijden is gewoon harstikke moeilijk :D
Als m,n vent ook zegt...wat zeur je nou je zit alleen maar te zitten...slaat ik het licht uit zijn ogen :+

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:30

Hihihi, ja alleen maar zitten :D RIGHT!!!!

Of waar ik ook zo moe van word zijn al die mensen die vragen: "Heb jij nog les?" :roll:
Ik roep altijd maar dat zelfs Anky nog les heeft..........

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:44

Nou het grootste probleem op dit moment is dat Maddox voornamelijk achteruit wil lopen, of helemaal niet :')

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:11

bij mij is iedereen gewoon verrast dat ze zo vlot is in het geheel. Ik noem haar zelfs "heter" dan de meeste andere paarden op stal.

Maar met "heet" bedoel ik dan niet willen stilstaan en zelfs wat dribbelen, een hupje enz. Als de anderen heet staan ben je niet zeker meer van je leven, tink blijft wel altijd cool in haar hoofdje maar ze wil gewoon graag vooruit.

Al bij al kan ze vlot mee met het grootste paard van stal (en die is ong. 25 cm hoger) en zijn de anderen bijna allemaal te traag voor mevrouw... 8-)

wat idd mijn grootste probleem is/was is haar galop, ze lijkt een 10 meter lang en hangt schuin naar binnen ipv mooi recht op haar voeten een buiging te maken. Maar na wat werk is dit al de helft beter.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:43

Anouk wil vaak te snel, loopt erg makkelijk over de buitenschouder weg (meer mijn schuld, maar ze maakt er flink gebruik van!), en zwenkt erg uit in de galop op een volte. Vaak loopt ze ook veels te diep uit zichzelf. Heb dan vaak ook amper teugel in mn handen..., en soms springt ze in de verkeerde galop aan. Verder is ze super te rijden, en dat terwijl ik eigenlijk niet van dressuur hield :D

Zo ziet het er nu na jaren recreatief hobbelen uit :P
http://94.100.118.176/1120050001-112010 ... _qZhN.jpeg

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:53

Bij Dunla is het grootste probleem nog haar stijfheid en dat ze niet rechtgericht is. Maar goed, dat mag nog want ik ben pas sinds een week ofzo haar dressuurmatig aan het oppakken. In de zomer hebben we lekker rustig rondgehobbelt en wat buitenritjes gemaakt. Ik merk wel aan haar dat ze erg werkwillig is. Wat ik van haar vraag probeert ze allemaal wel goed haar best mee te doen en oke, het lukt niet altijd gelijk maar de wil is er wel :j

Met Fayette liep ik vroeger ook tegen haar niet-rechtgericht-zijn aan. Toen we dat eenmaal opgelost hadden liep ze dan ook heerlijk. Fayette is ook erg werkwillig, kan af en toe wat heet zijn maar is dan altijd wel goed in de hand te houden. Nu lopen we tegen het punt aan van meer verzameling en opgericht lopen. Hiervoor moet haar achterhand nog sterker worden en dat is dan ook het punt waaraan we werken op het moment.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:01

Ik mag af en toe op de tinker van mijn instructrice/stalbaas lessen :D
soms hebben we wat moeite om nageeflijk te rijden maar dat komt omdat hij beton in zijn mond is geworden :\
(overigens, niet door mij)

En met het springen gaat hij altijd na de sprong galloperen maar dan struikelt hij.. Dus moeten we nog even oefenen met in draf blijven na de sprong :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:08

Nou heb ik Jessie jarenlang westerngetraind, maar wel op een goede dresuurmatige basis. Jes is ontzettend slim, pakt een oefening snel op en gaat dan 'helpen'. Dus als zij ook maar denkt te weten wat jij denkt dan hop, gooit ze er een oefening in. Of dat de gewenste, juiste of gevraagde oefening is.. maakt niet uit toch? Ze deed een oefening. Dat kwam vooral in een trailparcours naar voren, Jes wil dan graag meehelpen met als gevolg dat het hele parcous naar z'n grootje ging _O-

Bij Jes was het voornamelijk veel werken aan losheid, buiging en rechtrichten.

Nou train ik Jessie niet meer heel actief. We hebben geen bak meer en ze heeft artrose. Ik pak tijdens buitenritten nog wel eens wat mee en dan merk ik wel dat het er nog helemaal in zit. Van het voorjaar in de wei voor de grap wat dingetjes van haar gevraagd en ze ging helemaal los. Rollbacks, spins, ze gooide ze er allemaal uit. Technisch niet helemaal correct maar ze deed het met zoveel plezier :+:
Nou werk ik buiten aan een beetje buiging en rechtrichting, overgangen en verder is het vooral genieten en haar zonder pijn houden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:25

Leuk om te lezen hoe iedereen aan het werk is met z'n tink!

Janus is een enorm voorwaartse tink, wil (bijna) altijd aan het werk en hij vind heel veel dingen leuk. dressuren/bosritten/sprongetje maken etc. Hij vind grondwerk echt enorm :Z maar ik ook dus dat komt mooi uit.
Nadeel van hem is dat ie heel snel is afgeleid. Als er ook maar iets in de omgeving beweegt dan moet er echt wel even gekeken worden. Janus is ook een diesel. Ik moet hem echt 20-30 minuten rijden om hem los te krijgen. Pas daarna is ie fijn te rijden, en ook veel meer met zijn aandacht bij mij. Hij heeft ook wel een neiging tot opgeven als ie dingen moeilijk vindt om te leren. Je hoort hem bijna denken: dakaniknie hoor.
Uiteraard heeft Janus ook wel eens zijn dagen dat ie echt geen zin heeft. Dat moet ik dan maar accepteren, want anders gaan onze karakters echt botsen, en dan gaan we in een gevecht met elkaar aan. Voor geen van beiden leuk.

Waar ik met name tegen aan loop in de lessen is mijn eigen geduld. Janus is gewoon wat stugger, doet er wat langer over voordat ie lekker loopt in stelling en buiging, het is hard werken met hem om hem met impuls in ontspanning te laten lopen. Maar na (bijna) iedere rit kan ik weer met een heerlijk gevoel afstappen. Na iedere les merk ik weer vooruitgang, en dan besef ik weer wat een wereldpaard ik heb!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:42

hij weet het beter :+ (denkt ie)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:17

Grappig om te lezen ! :j

Roann is heel flegmatiek en heeft moeite met z'n schouders los te laten en daardoor vaak ook z'n hals, maar als ie ontspant en loslaat dan zit ie echt heerlijk :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:29

mhhm niet dat wij op niveau rijden ofzo :+

Tinks problemen: buiging/stelling + ze vindt oefeningen héél snel saai
wat wel goed gaat: aan de teugel rijden, overgangen, springen

Angels problemen: in eerste instantie in de bak een enorme hittepetit, die moet eerst stoom aflaten in mega-draf en dan kan je haar pas gaan oppakken, aanspringen in de juiste galop is nog steeds een probleem, springen vindt ze niks aan en dat toont ze ook
wat wel goed gaat: buiging/stelling, ze is zeer wendbaar, strekken en weer opnemen

Dorina's problemen: weinig... ze is natuurlijk ook nog niet ver, dus kijk misschien wat meer door de vingers
buiging/stelling is niet haar sterkste punt
wat wel goed gaat: aanspringen in galop, altijd feilloos, evenwicht

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:36

ik denk dat wij niet verder komen dan de eeuwige ontspanning zoeken hahaha!!!
:D

onze rechtricht-juf vond gam en nap zeker geen suffe tinkers, vooral nap kan voor het vaderland uit lopen maaar heeft door zijn malle bouw (hoge hals, holle rug, overbouwd) moeite met ontspanning.
gam moet met beleid geïnstrueerd worden anders geeft hij de brui er aan, wordt somber en gaat geen pas meer harder zetten. dus lessen op een rustig draftempo, dan lukt het wel met zijn lijf wat uit conditie is. :)