Wilde Fjorden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Wilde Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:52

Ik was benieuwd of hier ook mensen zijn met een "wilde fjord"
Moonlight komt van het staatsbosbeheer vandaar, de slikken van Goeree Overflakkee

ik weet dat er elk jaar veel verkocht worden.
er staat toevallig wel een meisje bij me op stal die er ook eentje vandaan heeft.
En Moon haar "zusje" waar ze mee opgegroeid is, ben ik jammer genoeg kwijt geraakt. Die staat ergens in Zeeland, Ulit heete ze met Stamboek naam.

En hoe is het bij jullie gegaan met de opvoeding?
Bij Moon was het tot haar 3e jaar best moelijk, ze luisterde alleen naar mij en dat was best lastig.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:03

Ja, Norge is ook in het 'wild' geboren. :P
In Zeeland ergens op een plaat lopen (liepen?) een aantal fjorden waarbij de eigenaar gewoon elk jaar een andere hengst deed, zodat hij zo allemaal nieuwe fjordjes fokte.
Maar ik geloof dat Norge al vrij snel verkocht was, dus die is korter dan een jaar 'wild' geweest.
Zoals ik van verhalen heb gehoord was het opvoeden niet extreem moeilijk ofzo. Ze had wel een eigen wil, maar die heeft ze nu nog steeds wel en ik denk dat de meeste fjorden dat wel hebben. :')

marianne1980

Re: Wilde Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:24

"Solvy" hier op Bokt heeft ook een Fjord uit een natuurgebied!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:27

Wow, even offtopic... Ik wist niet dat ze bestonden! :O

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:42

Nette schreef:
In Zeeland ergens op een plaat lopen (liepen?) een aantal fjorden waarbij de eigenaar gewoon elk jaar een andere hengst deed, zodat hij zo allemaal nieuwe fjordjes fokte.
Maar ik geloof dat Norge al vrij snel verkocht was, dus die is korter dan een jaar 'wild' geweest.
Zoals ik van verhalen heb gehoord was het opvoeden niet extreem moeilijk ofzo. Ze had wel een eigen wil, maar die heeft ze nu nog steeds wel en ik denk dat de meeste fjorden dat wel hebben. :')

Wat ik bedoel dat is op Goeree Overflakkee, als goed is zijn alle fjorden van staatsbosbeheer, of t fjordenstamboek..

Ja dat hebben de meeste fjorden wel hihi

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:27

Nette schreef:

In Zeeland loopt nog steeds een kudde op Hellegatsplaten. Deze kudde staat onder beheer van Staatsbosbeheer. het is niet zo dat er ieder jaar een andere hengst bij komt. Dit gaat puur in overleg met het hengstenfonds. Over het algemeen verdwijnen de veulens uit deze kudde grotendeels direct richting slager. Norge heeft dus gewoon geluk gehad.
Het opvoeden van deze dieren is over het algemeen wel lastiger dan een veulen wat gewend is aan mensen. De veulens uit de kudde zijn vaak extremer op hun instinct gericht en dat kan voor problemen zorgen.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:05

fjordnina schreef:
In Zeeland loopt nog steeds een kudde op Hellegatsplaten. Deze kudde staat onder beheer van Staatsbosbeheer. het is niet zo dat er ieder jaar een andere hengst bij komt. Dit gaat puur in overleg met het hengstenfonds. Over het algemeen verdwijnen de veulens uit deze kudde grotendeels direct richting slager. Norge heeft dus gewoon geluk gehad.
Het opvoeden van deze dieren is over het algemeen wel lastiger dan een veulen wat gewend is aan mensen. De veulens uit de kudde zijn vaak extremer op hun instinct gericht en dat kan voor problemen zorgen.

Nou dat vind ik nog geen reden om ze te gaan slachten! Mijn shet veulen, daar kon ik ook niets mee aangezien moeder alles buitensloot. Na een paar maanden kon ik pas wat met hem gaan doen, en dat gaat ook goed. En mensen brengen hun veulens toch niet voor niets naar de opfok? Bij mij in de polder staan er ook jaarlingen uit België 365, 24/7 in de natuur. Sorry hoor, maar vind het echt belachelijk!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:08

fjordnina schreef:

Dat is GEEN zeeland, dat eiland hoort bij Zuid Holland en heet Goeree Overflakkee :Y)

Naar mijn weten worden deze veulens allen opgekocht en niet voor de slacht.
Zou wel zonde geld zijn, eerst veulens laten baren en vervolgens geen nut hebben :/

Op die manier ben ik aan Moon gekomen en ULit toen des tijds.

Het instinct is wel goed te merken inderdaad.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:37

Mijn vorige fjordje is hier geboren, Ukolda. Haar heb ik vanaf veulen tot afgelopen zomer gehad, elf jaar dus.
Ze is geboren op de Hellegatsplaten.
Had er geen bijzondere moeilijkheden mee eigenlijk..

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:45

Ik heb er ook eens eentje gehad van natuurmonumenten, maar dat is al jaren geleden en die leeft allang niet meer.
Ze gaan echt niet allemaal naar de slager hoor, al is het natuurlijk onvermijdelijk dat er wel een aantal die richting op gaan.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:08

Vlin is ook uit het "wild". Ik dacht ook van Hellegatsplaten maar omdat fjordenwereld eruit ligt kan ik dat nu even niet controleren. Zijn vader is de hengst Faun Tor en zijn moeder is Kavlin. Hij heeft bij de africhting ook wel de nodige wilde hengstenkuren gehad. Nu is het een eerlijk en heerlijk paard.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:30

Mijn fjorden lopen sinds vorig jaar op een stukje natuur in het zeisterbos ( utrechtse heuvelrug ). Het is heel leuk om te zien hoe gauw ze toch een beetje verwilderen, het zit in hun natuur om heel goed op allerlei situatie's te kunnen reageren. En al gauw waren het heerlijke bolletjes wol met lange manen.

Ze staan het hele jaar door 24/7 daar en, volgens mij zouden ze voor geen goud meer naar hun stalletje terug willen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 19:28

mvdbijl schreef:
Mijn fjorden lopen sinds vorig jaar op een stukje natuur in het zeisterbos ( utrechtse heuvelrug ). Het is heel leuk om te zien hoe gauw ze toch een beetje verwilderen, het zit in hun natuur om heel goed op allerlei situatie's te kunnen reageren. En al gauw waren het heerlijke bolletjes wol met lange manen.

Ze staan het hele jaar door 24/7 daar en, volgens mij zouden ze voor geen goud meer naar hun stalletje terug willen.

Dat is wel erg leuk.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 19:30

t enigste wat ik nu nog erg merk bij Moon is dat ze heel erg fel is op rangorde.
Zodra er een nieuwe komt in de wei dan is het direct knokken. en t maakt niet uit hoe groot t paard dan is

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:01

dat hebben sommige paarden die niet in een kudde zijn geboren ook, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:04

De slikken van Hellegatsplaten zijn toch 2 verschillende gebieden? De Slikken ligt aan de Grevelingen, tussen Goedereede en Herkingen.
Hellgatsplaten ligt meer aan de kant van Oude Tonge, richting Rotterdam.
Bij de Hellegatsplaten ligt er een autoweg naast, mooi gezicht hoor al die fjordjes.

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:42

Dat klopt Marjon :))

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:26

Moonlightje schreef:
t enigste wat ik nu nog erg merk bij Moon is dat ze heel erg fel is op rangorde.
Zodra er een nieuwe komt in de wei dan is het direct knokken. en t maakt niet uit hoe groot t paard dan is

Hihi, dit herken ik heel goed in Norge. :P
Norge is echt heel dominant en is echt tegen geen enkel paard lief. :')

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:32

fjordnina schreef:

Dit is absoluut niet waar. De veulens worden gewoon verkocht.

Wij hebben idd Vlim en Vlin gehad en met Vlin was het echt niet makkelijk.
Ik heb hem zaldemak gemaakt maar wel met wat risico's.
Nu is het een super braaf paard maar als ik het weer zou moeten doen dan begon ik niet niet meer aan.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:56

_Marjon_ schreef:
De slikken van Hellegatsplaten zijn toch 2 verschillende gebieden? De Slikken ligt aan de Grevelingen, tussen Goedereede en Herkingen.
Hellgatsplaten ligt meer aan de kant van Oude Tonge, richting Rotterdam.
Bij de Hellegatsplaten ligt er een autoweg naast, mooi gezicht hoor al die fjordjes.

Ik weet dat ze een gebeid bij Mellissant ook de slikken noemen.
Maar wij noemen de Hellegatsplaten ook altijd de slikken.
Ja samen met die hekrunderen

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:58

Nette schreef:
Moonlightje schreef:

Hihi, dit herken ik heel goed in Norge. :P
Norge is echt heel dominant en is echt tegen geen enkel paard lief. :')

Het is voornamelijk in de wei, zij staat er nu het langste en het is ook haar wei.
Als ik kom om haar te halen, dan mag er geen enekel paard in de buurt komen bij mij.
Ze jaagd ze weg en ze gaat voor me staan zodat een ander paard niet bij me kan komen.
Wel lief maar soms wel erg irritant

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:01

haha dat misverstand had ik dus ook jaaaaaaren..

ik iedereen maar vertellen dat Ukolda van de slikken van flakkee kwam, maar dat is bij Melissant, en Uk komt toch echt van de hellegatsplaten bij den bommen/ achthuizen die kanten op..

En idd daar liep Faun Tor!!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:35

ja vele aan deze kant van t eiland noeme t ook gewoon de slikke. vandaar denk ik dan altijd meteen aan de hellegatsplaten denk.
op de slikken loopt volgens mij niets.

11 jaar geleden liep Toddy I-56 er

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:08

Mijn uk komt uit een privé natuurreservaat. Heb hem van veulen af aan al. Enigste wat ik merk dat hij uit het "wild" komt is zijn manier van verschillende soorten distels en brandnetels eten.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 23:15

En wat bedoel je precies met zijn manier van eten?