Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nette schreef:Ja, Norge is ook in het 'wild' geboren.
In Zeeland ergens op een plaat lopen (liepen?) een aantal fjorden waarbij de eigenaar gewoon elk jaar een andere hengst deed, zodat hij zo allemaal nieuwe fjordjes fokte.
Maar ik geloof dat Norge al vrij snel verkocht was, dus die is korter dan een jaar 'wild' geweest.
Zoals ik van verhalen heb gehoord was het opvoeden niet extreem moeilijk ofzo. Ze had wel een eigen wil, maar die heeft ze nu nog steeds wel en ik denk dat de meeste fjorden dat wel hebben.
Nette schreef:Ja, Norge is ook in het 'wild' geboren.
In Zeeland ergens op een plaat lopen (liepen?) een aantal fjorden waarbij de eigenaar gewoon elk jaar een andere hengst deed, zodat hij zo allemaal nieuwe fjordjes fokte.
Maar ik geloof dat Norge al vrij snel verkocht was, dus die is korter dan een jaar 'wild' geweest.
Zoals ik van verhalen heb gehoord was het opvoeden niet extreem moeilijk ofzo. Ze had wel een eigen wil, maar die heeft ze nu nog steeds wel en ik denk dat de meeste fjorden dat wel hebben.
fjordnina schreef:In Zeeland loopt nog steeds een kudde op Hellegatsplaten. Deze kudde staat onder beheer van Staatsbosbeheer. het is niet zo dat er ieder jaar een andere hengst bij komt. Dit gaat puur in overleg met het hengstenfonds. Over het algemeen verdwijnen de veulens uit deze kudde grotendeels direct richting slager. Norge heeft dus gewoon geluk gehad.
Het opvoeden van deze dieren is over het algemeen wel lastiger dan een veulen wat gewend is aan mensen. De veulens uit de kudde zijn vaak extremer op hun instinct gericht en dat kan voor problemen zorgen.
fjordnina schreef:In Zeeland loopt nog steeds een kudde op Hellegatsplaten. Deze kudde staat onder beheer van Staatsbosbeheer. het is niet zo dat er ieder jaar een andere hengst bij komt. Dit gaat puur in overleg met het hengstenfonds. Over het algemeen verdwijnen de veulens uit deze kudde grotendeels direct richting slager. Norge heeft dus gewoon geluk gehad.
Het opvoeden van deze dieren is over het algemeen wel lastiger dan een veulen wat gewend is aan mensen. De veulens uit de kudde zijn vaak extremer op hun instinct gericht en dat kan voor problemen zorgen.
mvdbijl schreef:Mijn fjorden lopen sinds vorig jaar op een stukje natuur in het zeisterbos ( utrechtse heuvelrug ). Het is heel leuk om te zien hoe gauw ze toch een beetje verwilderen, het zit in hun natuur om heel goed op allerlei situatie's te kunnen reageren. En al gauw waren het heerlijke bolletjes wol met lange manen.
Ze staan het hele jaar door 24/7 daar en, volgens mij zouden ze voor geen goud meer naar hun stalletje terug willen.
Moonlightje schreef:t enigste wat ik nu nog erg merk bij Moon is dat ze heel erg fel is op rangorde.
Zodra er een nieuwe komt in de wei dan is het direct knokken. en t maakt niet uit hoe groot t paard dan is
_Marjon_ schreef:De slikken van Hellegatsplaten zijn toch 2 verschillende gebieden? De Slikken ligt aan de Grevelingen, tussen Goedereede en Herkingen.
Hellgatsplaten ligt meer aan de kant van Oude Tonge, richting Rotterdam.
Bij de Hellegatsplaten ligt er een autoweg naast, mooi gezicht hoor al die fjordjes.
Nette schreef:Moonlightje schreef:t enigste wat ik nu nog erg merk bij Moon is dat ze heel erg fel is op rangorde.
Zodra er een nieuwe komt in de wei dan is het direct knokken. en t maakt niet uit hoe groot t paard dan is
Hihi, dit herken ik heel goed in Norge.
Norge is echt heel dominant en is echt tegen geen enkel paard lief.