Rustige AV hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Rustige AV hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:14

Hoi allemaal

ik had een vraagje. Ik heb een tijdje geleden een AV hengst gekocht, maar bij de vorige eigenaar zeiden ze al dat hij gecastreerd moest worden vanwege heel fel gedrag (vooral rond andere paarden).
Zijn er hier mensen die een AV hengst hebben die zich niet als macho gedraagd? De mijne kon namelijk best wilde worden als er een ander paard bij 'm in de buurt kwam... (kan ie nu nog steeds hoor, maargoed)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:14

Toen ik bij Arabian Fantasie kwam zag ik alléén maar rustige, lieve hengsten!
Eenmaal in de bak lieten ze natuurlijk een prachtige show zien maar verder helemaal geen 'wilde hengsten' oid.
Papillon is zelfs eens geshowd door een kind! <3

Ik snap wel dat de vorige eigenaar de velige weg zocht door aan te raden te castreren omdat jij nog jong bent en men nu eenmaal een algemeen beeld heeft dat hengsten wild en gevaarlijk zijn... 8-)

Dilan1993

Re: Rustige AV hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:17

Oke, het is dus wel mogelijk :) heb wel eens een ijslandse hengst gezien die je gewoon alleen kon laten op de poetsplaats met merries naast zich. die deed niks. Maar arabieren zijn zowiezo heel anders van karakter, dus vroeg me af of je daar ook kalme hengsten van had :)

ik zou Prins, zelfs nu ie geen hengst meer is, niet aan een kind durven overlaten. Hij kans soms ineens een wilde uitspatting hebben dat ie ineens weer een wilde hengst wil zijn :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:29

zag op de site trouwens foto's van Papillon met een kind op de keuring, echt schattig! <3

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:34

Ik ken een hengst die ook echt hengst is en je niet door iedereen vast kon laten houden..
Zo ken ook een hengst waar je een kind mee op pad kon sturen, en deze dekte zelfs ook nog ;)

Maar waarom zou je em hengst houden?
Ik vind hier nl meer nadelen aan vast zitten dan voordelen...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:39

ik zou best een hengst willen, om deze voor dekhengst te laten keuren etc

maar met mijn huidige ruintje had dat niet gekunt. hij was gewoon te heftig. daarbij zou ik ook niet in de endurance mogen starten met een hengst. daarom heb ik hem dus laten castreren. Als het een lieve, rustige hengst was geweest, had ik over castratie getwijfeld.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:14

Sirel is zoals wij zelf wel eens zeggen een ruin met ballen, oftewel hij is harstikke makkelijk en braaf ook in het bijzijn van andere paarden loopt als het kan ook gewoon in de kudde.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:22

Prins is dus precies andersom, een hengst zonder ballen :') (Volgens mij weet ie nog niet helemaal goed dat ie geen echte hengst meer is, maar ssssst, niet zeggen hoor :+)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:00

Bij ons stond een jaarling arabiertje, nou dat was me een boef. Ook een hengstje, hij had een grootst karakter, groote praatjes en een behoorlijke eigen wil, al snel had was ie leider van de kudde afgezien van 2 grote paarden en als ie de ans kreeg liet ie ook zien dat ie een hengst was bij merrie's (hij maakt bij z'n nieuwe eigenaar ook ruzie met een grote lusitano) nu is ie inmiddels gecastreerd maar heb niks meer van hem vernomen. Maar als hij 'volwassen' en nog steeds hengst was geweest, dan was het een behoorlijk pittige en wilde hengst geweest denk ik

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:11

Ik houd wel van hengsten 'met praatjes' :D
Onze (ex)hengst gebruikte we als schouwhengst zonder dat hij het wist LOL
Hij had een deken-fetisj, wij lieten hem ruiken aan een deken die een merrie op had gehad, brullen en geluiden maken niet te filmen. Zo konden wij precies checken wie er hengstig waren, want alle dames reageerden erop *D Heel handig ;)
We hebben nu een jaarlinghengst staan die al erg goed weet dat hij hengst is, die kan het stokje straks overnemen :P

PS: ik moet wel zeggen zelf meer een "merrie-mens" te zijn !

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:20

Denk dat er een hoop vooroordelen over hengsten zijn, ja natuurlijk spelen de hormonen mee, maar het is net hoe je ze opvoed en vaak is de ergste periode tussen 3 en 6 jaar dat ze wat feller kunnen zijn.

Bij de kwpners in de sportstal staan voornamelijk hengsten en 2 merries de hengsten merken de merries neit op en de rustige staan ook gewoon ernaast in de box, en och wat hadden we toch een lieve hengst rondlopen, bij een merrie in de wei wilde hij zich nogal macho gedragen maar hij deed nimmer een stap verkeerd (jammer dat mn lievelingetje naar duitsland verkocht is ;( ) Anderzijds staat er nu eentje een jong ding, flink aan de maat heel knap dier maar oef geen lieverdje in de hand, gericht klauwen etc. Maar denk dat met wat aandacht en meer in de hand komen dat zo is opgelost.

Ja Sivje met zijn deken fobie <3 geweldig toen. Sahar geloof ik wel dat ie Siv gaat opvolgen hihi dat is al zon lekker binkie *D

Ik weet niet wat ik liever heb staan, met mijn merrie is het echt een haat-liefde verhouding (en dat gebeurt ook al te vaak op het werk met de merries), mijn ruin (op late leeftijd gecastereerd) dat zal mn maatje altijd wel blijven. Ik vindt het toch altijd wel een uitdaging een hengst, daar hou ik toch van, als ze zo zijn als mn kwpn lievelingetje uiteindelijk is het geweldig toch, een klein dier met een groot hart <3

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:58

die van mij is met 1 jaar leeftijd al gecastreerd, maar ik heb er nu een schat van een beest aan. Erg rustig lief en tam. <3

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:16

Het ligt ook heel veel aan je opvoeding.
Barcelano mijn vorige hengst reed ik mee in de groepslessen tussen de kinderen super braaf was hij dan.

Als je paard als hengst niet opgevoed is betekend niet dat zodra je hem ruin hij meteen zo mak is als een lammentje.
Je zal hem toch moeten opvoeden ook na de casteratie.

Montoyo leer ik ook aan dat er gewoon een ander paard naast hem in de poetsplaats kan.
Over een tijdje laat ik hem wennen aan het werk gaan terwijl iemand anders bijvoorbeeld ook zijn paard longeer.

Goede dingen moet een gewoonte worden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:09

Barcelano schreef:
Het ligt ook heel veel aan je opvoeding.
Als je paard als hengst niet opgevoed is betekend niet dat zodra je hem ruin hij meteen zo mak is als een lammentje.
Je zal hem toch moeten opvoeden ook na de casteratie.

Dat is zeker waar. Mijn paardje Prins was echt niet meteen een voorbeeldig paard na z'n castratie :P Die test me nog steeds vaak uit

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:31

Jazeker de opvoeding en casteratie is niet altijd de oplossing, en kwpner nogal een flinke was als hengst te mak voor jumping, had geen pit, nadat het dier gecastereerd was is het een grote bom geworden die ineens kan ontploffen, en zelfs nu 4 jaar later kan je niet verwachten wat ie ineens doet.

En nog steeds diep respect voor diegenen die hun hengst ook op een vriendelijke manier weten op te voeden waardoor er toch met andere paarden gereden etc kan worden ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:38

ik had Prins heel graag hengst gelaten, maar hij was gewoon veels te heftig tegenover andere paarden. Nu nog steeds. Het is wel minder geworden na de castratie, maar hij blijft af en toe onverwachte dingen doen. (Helemaal raar doen tegen andere paarden, ineens me omver proberen te lopen of bijten) Het is gelukkig door castratie en dmv grondwerk minder geworden.

Maar als ik nog eens een hengst wil, zoek ik een jonkie, die ik dan zelf op moet voeden :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:42

Wilde idd ook Papillon aanhalen maar meerderen zijn me al voor :P Eigenaresse van 1 van mn verzorgarabiertjes had ook een hengst staan, stond in de stal naast de merries, geen enkel probleem.. Echt een schat van een paard :) Kas Valdes is dat overigens :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:22

Montoyo is nog hengst dat blijft hij zeker nog tot het keurings seizoen.
Barcelano had ik als hengst die werd op zijn 3e GGK voor het Avs.
De meesten hengsten die ik ken/kon vond ik altijd wel fijn om mee te werken.
Rond zijn 6e jaar was er bij Barcelano hoefkatrol geconstateerd hij liep onregelmatig op een onsteking.
Ik heb hem toch op de foto gezet omdat ik de voor een GGK Hengst goed vind staan in zijn CV.
DA zei Hoefkatrol ongeveer een 2tje.
Nog geen maand later was Barcelano ruin.
Ik heb hem heel lang als hengst gehad en een tijd als ruin.
Ik moet eerlijk zeggen nu ik de voordelen van een ruin kon ik ook wel erg fijn vond.
Barcelano was echt wel een goedzak als Hengst.
Maar als je gaat kijken is een ruin minder rompslomp.
Met een hengst heb jij de verantwoordelijkheid,hoe dom je omgeving er ook mee omgaat het is en blijft jou hengst.
Je moet ogen in je achterhoofd hebben en heel snel reageren als iemand dom zijn merrie voor jou hengst zet.

Dus ja een ruin heeft veel voordelen
Een hengst blijft machtig mooi.
Maar er zijn zat ruinen binnen de arabs met een prachtige look.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 06:45

Dilan1993 schreef:
Maar als ik nog eens een hengst wil, zoek ik een jonkie, die ik dan zelf op moet voeden :)

Niet alles is te sturen met opvoeding, wel voor een groot gedeelte, maar je hebt ook nog te maken met een stukje eigen temperament en persoonlijkheid van het dier wat niet altijd voor 100% te sturen of veranderen is vergis je daar niet op!
het kopen van een jonkie is geen garantie voor een toekomstige schaapmakke hengst.
Bovendien vergt het vakkundig opvoeden van een hengst ook de nodige ervaring, iets waar sommigen zich nogal flink op verkijken!
Wij hebben hier de hengsten ook gewoon tussen de merries op stal en naast de merries in het land staan, en ondanks dat ze allemaal goudeerlijk en superbraaf zijn zijn en blijven het wel hengsten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:37

Dilan1993 schreef:
daarbij zou ik ook niet in de endurance mogen starten met een hengst.

Je mag wel endurance starten met een hengst. Of het moet jouw eigen leeftijd zijn die de beperking is, maar daar kan ik zo gauw in de regelementen niets over vinden.

Verder zijn Arabische hengsten inderdaad over het algemeen 'wilder' dan bv de door jou genoemde IJslanders. Dat heeft nu eenmaal met het voor de Arabier zo karateristieke temperament te maken. Je kunt een hoop opvoeden, maar er zit nu eenmaal meer pit in een Arabier. Daar waardert de liefhebber de Arabier ook zo om. Uitzonderingen daargelaten, net zoals je felle Fjorden of trekpaarden hebt, heb je rustige Arabieren, maar gemiddeld zijn ze pittig, en de hengsten zijn dat in het kwadraat. Ik heb er een paar gehad, maar hoef er nooit meer één. Je moet continu opletten, hoe lief ze ook zijn. En zonder ballen hebben ze net zo goed uitstraling.
Verder stelt een goedgekeurde hengst bij het AVS niets voor, alles wat veterinair goed is mag dekken, en de gemiddelde hengst dekt op dit moment geloof ik 1,7 merrie of zo. Kortom, daar hoef je het ook niet voor te doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:41

Ibbel schreef:
Je mag wel endurance starten met een hengst. Of het moet jouw eigen leeftijd zijn die de beperking is, maar daar kan ik zo gauw in de regelementen niets over vinden.

In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. (zie algemeen reglement van de KNHS, artikel 32.11).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:12

dat over die klasse was dus het robleem op endurance gebied :') Denk dat het een slecht idee is om zowiezo te beginnen aan endurance met een hengst O:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:37

Dat ligt er toch maar net aan? Een 'onopgevoede rotknol' kan net zo goed een merrie of een ruin zijn. Dat is ook het lastige en tegelijkerijd leuke aan paarden: ze zijn allemaal net even anders...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:33

Ik heb ooit een stalgenoot gehad met een super brave arabische hengst. Hij stond op het land gewoon tussen de ruinen en met enkel 2 schrikdraadjes naast de merries, was ook heel makkelijk in de omgang wat ik er van gezien heb.

Het dochtertje van mijn merrie haar fokker heeft inderdaad eens Papillon voorgebracht toen ze een jaar of 8/9 was.

Tsja, opvoeding is het sleutelwoord denk ik :) Onopgevoede merries en ruinen kunnen ook levensgevaarlijk zijn.

Mijn ervaring is overigens dat er onder de haflingerhengsten (en zelfs ruinen..) meer ongeleide projectielen zitten dan onder de arabieren.. Haflingers gebruiken veel sneller fysieke kracht.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:13

Hafjes vind ik idd lastiger in de omgang. Ik moet op stal wel eens een haf buitenzetten en weer binnenhalen. Nou, die kan echt tegenwerken :') Heb ook op meerdere Haflingers gereden. De ene trok me zonder padron uit het zadel en de andere rukte echt constant aan de teugels :')

Natturlijk zijn er ook Hafjes die zich uitstekend gedragen, maar wat mijn ervaring ermee betrefd zijn ze idd sneller met het gebruiken van fysieke kracht