teddy vacht of deken??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie84

teddy vacht of deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 01:32

Hallo,
Ik weet dat hie al veel onderwerpen over zijn, maar ik weet het even nie meer en heb er de hele avond over gelezen met als gevolg dat mijn hoofd er vol van zit en ik niet kan slape. Even als inleiding, zelf heb ik een 4 jarige fjord. Heb haar sinds juli dus nog geen winter met haar gehad.

Dus de vraag wel of geen deken?
Zelf dacht ik van wel aangezien ze een dikke vacht gaat krijgen en die wordt in de winter met rijden nooit droog. Scheren wil ik liever ook niet doen, dan gaat de functie van de vacht helemaal door de war en naar mijn idee hebben ze het dan eerder koud dan warm. En ik weet dat als je een deken op legt dat de vacht dunner blijft, en dat het zijn natuurlijke werking niet meer heeft omdat de haren plat gedrukt worden door de deken, waardoor ze nie meer omhoog kunnen staan om lucht en dus warmte vast te houden.

Dus ik gaan lezen op internet en niet echt makkelijk iets kunnen vinden waar ik iets aan had en wat ook een goede uitleg gaf waarom. ( waarom vind ik altijd belangrijk wat als er geen goede uitleg en argumenten zijn waarom het dan doen? omdat iedereen het doet?) Dus dan toch maar een deken.... Die er nu op het moment nog op ligt, maar misschien morge niet meer.
Ik begon met een stuk te lezen over wel of geen ijzers, kwam bij [url]paardnatuurlijk.nl[/url]ik daar verder lezen. Toen kwam ik bij natuurlijke stallen en ging ik op google zoeken waar die zijn in de buurt. ( kan je vertellen dat er niet heel veel van zijn jammer genoeg) Toen kwam ik op de site van stal mansour. Zij hebben hun paarden dag en nacht buiten staan het hele jaar door! En daar zag ik het onderwerp DEKENS? staan. http://www.mansour.nl/content/view/75/105/ Na dat gelezen te hebben ben ik nu om half 2 s'nachts toch sterk aan het denken om de deken er af te halen en mijn lieveling een teddy vachtje te laten krijgen! Daar staan namelijk geschreven dat een zwetend paard niet ziek wordt omdat hun lichaam en vacht heel anders werkt dan de meesten van ons denken!

Nou ben ik benieuwd wat anderen mensen hier van denken, want ik wordt nog al snel enthousiast over dit soort dingen en zie dan misschien tog wat nadelen ofzo over het hoofd.
Ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben en hun mening willen delen! Want iedereen wil het beste voor hun lieveling :D

Groetjes Stephanie

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 02:50

Het ligt er in mijn ogen aan hoe intensief je jouw paard rijdt/ment/.... :)

Het klinkt namelijk allemaal leuk en aardig, over dat zweten, maar een paard zal in de natuur ook niet doorjakkeren tot hij onder het zweet zit.

Hier staan de pony's wel onder dekens en ik vind dat prima, omdat ze alledrie nu toch ook al zweten. Als ze teddy gaan wordt dat nog veel erger en als je voelt dat ze ijskoud zijn in de winter als ze gezweten hebben en je bent ze aan het uitstappen.. :)

fjordnina

Re: teddy vacht of deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:18

Mijn fjorden staan zonder dekens 24/7 buiten. Ze worden geregeld gereden en ook dan zijn ze best wel eens flink bezweet. Volledig droog stappen is onnodig en doe ik dan ook nooit. Het gaat erom dat ze op de huid en onder de oppervlakte van de vacht niet zo warm meer aanvoelen. Het zweet aan de buitenkant van de vacht is al afgevoerd door het lichaam en daar ondervinden ze geen hinder meer van.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:18

@ upendo Ik rij best intensief met mijn paard wil in januari ook wedstrijden gaan starten en ik wil niet dat ze ziek wordt van het zweten :)

@ fjordnina Rij jij zelf binnen of buiten? Ik rij veel in de binnen bak waar het dus warmer is dan buiten en dan gaat ze waarschijnlijk nog meer zweten. En ze kan helaas niet 24/7 buiten staan, is dat dan niet erg?

Ik vind het echt lastig wat ik moet doen het klinkt allebij oke :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:22

Citaat:
Scheren wil ik liever ook niet doen, dan gaat de functie van de vacht helemaal door de war

Wat denk je dat dekens doen ;)

Ik laat mijn 2 paarden, waaronder ook een Fjord, ook gewoon zonder deken staan.
Ze staan ook geen 24 uur buiten, maar wel de hele dag.

Voor wat betreft het nat zijn. Veel mensen vergissen zich erin dat een paard helemaal kurkdroog moet zijn voordat deze weer op de wei kan.
Echter moet je eens goed letten op de huid.
Als deze droog is op temperatuur is en enkel de bovenlaag van de haren nog nat is kan het geen kwaad om hem weer buiten te zetten.
Het paard is dan namelijk weer in orde en dankzij het feit dat er geen dekens gebuikt worden kunnen ze dit prima zelf regelen. Ondanks de dikke vacht.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:04

Ja ik denk dat ik de deken die er nu op ligt er af haal en haar deze winter zonder deken laat staan! Ze staat overdag gewoon lekker buiten en ik rij haar binnen dus als ik wedstrijden ga rijden is ze al gewent aan de temp. teminste dat denk ik na alles wat ik gelezen heb! En inderdaad ik voel altijd al tussen bij de voorbenen of ze niet meer warm is voordat ik stop met uitstappen. Dus zet haar nooit warm weg en dan is het goed toch?

Ik vind dat er ergens goed info te verkrijgen moet zijn over de voor en nadeken van dekens en zonder dekens zodat iedereen goed weet hoe en wat dat scheeld elk jaar weer veel getub van wat te doen!:)

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:32

Ik heb een fjord en die krijgt geen deken op hij heeft 3/4 jaar lang in zweden gestaan 24/7 op wei. Hij kan er tegen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:34

Ik heb een fjord waar ik alleen de borst eruit geschoren heb, en dat gaat prima. Ze wordt lang zo nat niet, droogt sneller maar heeft wel de rest van haar vacht om haar warm te houden.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:22

Ik heb vandaag de deken er weer af gehaald en hij komt er ook niet meer op! zette haar in de wei na een intensive les en binnen 15 min was ze droog! Hoop dat het zo goed blijft gaan en anders vind ik het een goed idee om alleen de borst te scheren! Heb je daar toevallig een foto van Vjestagirl?

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:21

Heb mijn Fjord ook gedeeltelijk geschoren... bevalt goed! Hij staat dus ook onder een deken.
Ik rijd vrij intensief dus daarom dat ik hem scheer!

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:44

lekkere teddyvacht *D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:15

Mijne is ook deels geschoren, druktemaker is ook niet echt goed uit te stappen.
Daarbij werd ze kletsnat tijdens het rijden, echt te warm. Ik straks ook weer menlessen in de binnenbak, dat is dan gewoon niet te doen..

Ze krijgt nu wel een dekentje op.

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:02

Ik hem mijn fjord helemaal geschoren, Dit omdat ik zag dat hij er echt last van had, van zijn dikke vacht. Als k op stal aankwam stond hij al te zweten zonder iets gedaan te hebben.
De mijne is altijd al geschoren, en staat nu onder een 200 gr. in dec jan een 300 gr en dat is meteen mijn max.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:36

Ik ga de mijne binnekort ook scheren en een lekker deken op. bevalt me veel beter dan een dikke vacht.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:47

Nu ga ik weer aan het twijfelen wat moeilijk is het toch :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:52

upendo schreef:
Het ligt er in mijn ogen aan hoe intensief je jouw paard rijdt/ment/.... :)

Het klinkt namelijk allemaal leuk en aardig, over dat zweten, maar een paard zal in de natuur ook niet doorjakkeren tot hij onder het zweet zit.
Hier staan de pony's wel onder dekens en ik vind dat prima, omdat ze alledrie nu toch ook al zweten. Als ze teddy gaan wordt dat nog veel erger en als je voelt dat ze ijskoud zijn in de winter als ze gezweten hebben en je bent ze aan het uitstappen.. :)

Reken maar dat een paard in de natuur zal doorjakkeren tot hij onder het zweet zit als hij wordt aangevallen door een roofdier :+ Dat die 'natuur' niet meer voorkomt voor 99,9 procent van de paarden (ook al leven sommige zelfs 'wild), wilt nog niet zeggen dat het ooit niet zo was...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:37

Niet gaan twijfelen TS.
Je hebt een keuze gemaakt door je gevoel te volgen en dat is de beste keuze die kunt maken ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:42

Silence schreef:
Niet gaan twijfelen TS.
Je hebt een keuze gemaakt door je gevoel te volgen en dat is de beste keuze die kunt maken ;)

Precies, ik heb die van mij ook zonder deken staan. Vandaag stond hij in een stortbui, maar ben maar niet bang dat hij het koud had! De huid onder de vacht is gewoon warm, ze zijn er voor gemaakt :)

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:09

Ja dat is helemaal waar! Ik ga het gewoon zonder deken proberen mocht het tog niet werken omdat ze te veel gaat zweten ofzo kan ik atijd nog een gedeelte scheren en een deken op doen! :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:44

Na 15 minuten droog? dat vind ik knap, mijne is met haar teddyvacht na een uur nog steeds niet droog, ze word dan ook nog geschoren maar weet je, zoals de rest zegt gewoon lekker bij je keuze blijven. Wil jij haar lekker zonder deken hebben staan, laat dan lekker die teddyvacht eraan, want ze worden er inderdaad niet ziek van, en anders kan je altijd nog een zweetdekentje opdoen als je dat prettig vind en die er later weer afhalen :)

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:42

mijn fjord word ook gereden maar niet afgejakkerd
en als ik heb gereden doe ik de zweetdeken op en laat ik haar lekker in de wei grazen
tot ze droog is en klaar
geen deken hoor
maar het ligt eraan hoe ze in haar wintervacht zit
want mijn fjord is nu met een beertje

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:46

J0ortje_M schreef:
Ik hem mijn fjord helemaal geschoren, Dit omdat ik zag dat hij er echt last van had, van zijn dikke vacht. Als k op stal aankwam stond hij al te zweten zonder iets gedaan te hebben.
De mijne is altijd al geschoren, en staat nu onder een 200 gr. in dec jan een 300 gr en dat is meteen mijn max.

Dan heeft hij duidelijk last van de stal, en niet van zijn vacht 8-)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:03

Hier 2 paarden, Fjord en Arabier, beiden staan 24/7 buiten het hele jaar rond, de vacht is de beste deken die je kunt wensen, het reguleert perfect de temperatuur van het paard, voert vocht af, daarom is de vacht soms nat, maar de ondervacht en huid droog, werkt net als een zweet deken, vocht ligt als je goed kijkt ook boven op de zweetdeken.
Arabier gaat steevast na het werken rollen in het zand als hij dan wat nat is van het zweet, rolt hij dat in het zand zo weer droog, even schudden en klaar.
Als het heel koud is in de winter en nu met veel regen zorgen we dat ze onbeperkt hooi kunnen eten om hun kacheltje warm te stoken, ze zijn beiden gezond en fit en wij als baasjes hebben geen gedoe met dekens op en af doen etc.

Ik houd er wel rekening mee met rijden en rijd in de winter minder vaak dan in de zomer, we rijden altijd buiten en doen ook dressuurwerk in de buitenbak, voor ons geen dekens meer het bevalt ons super goed.

http://www.youtube.com/watch?v=8UB9wQd85Hg

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:12

TS: idd bij je keuze blijven, als je fjord z'n werk goed aankan (geen conditieverlies door te snel warm), je stapt hem goed uit en het ergste "nat" droogt snel op, dan zie ik geen probleem om hem zonder deken te gaan houden, zeker als hij op stal uit de tocht kan blijven staan tot hij droog is.
Eenmaal je met dekens begint haal je meer miserie op de hals, want vaak beperk je de vacht niet voldoende om "overmatig" zweten tegen te gaan, gevolg een nat paard dat moeilijk droogt onder de dekens en een paard dat bv een 200grams dekenop heeft dan een nacht laten staan onder een fleece/zweetdeken vin dik niet kunnen. In zo'n geval kies je beter voor scheren en een dikke deken. Minimaal zweten, onmiddellijk droog of afgedroogt met handdoek en hup deken er weer op.
Maar scheren kan altijd nog, dus ik zou eerst zonder proberen.

succes

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:21

Ik heb dan wel géén fjord, maar wel een ijslander :) Rijd de laatste tijd ook behoorlijk intensief.. Maar laat hem lekker een teddy worden. Heb ook zitten twijfelen om 'm te scheren (of gedeeltes) maar dit toch maar niet gedaan.

Na het rijden stap ik altijd extreem lang uit (moet wel zeggen dat ik na het rijden lekker in het bos uit kan stappen, wat ook wel leuker is :) ) daarna wrijf ik 'm nog even droog met stro (als 'ie nog steeds nat is teminste ;) ) En daarna lekker zonder deken of iets weer naar buiten! :)