Raspaarden, waar moet ik daar rekening mee houden hoe groot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkiwest

Raspaarden, waar moet ik daar rekening mee houden hoe groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:23

Aangezien ik niet weet of ik een topic mag openen of dat er al ergens zo'n topic loopt?? Het is best een zoektocht voor ik uiteindelijk een topic plaats en dan staat deze nog verkeerd 8)7
Maar ik probeer ik het hier maar neer te zetten, want ik vind ze behoorlijk streng hier op Bokt en anders moet men het topic maar verplaatsen.

Raspaarden welke, waar moet ik daar rekening mee houden hoe groot en wat voor ras kan ik uit kiezen straks?
Ik heb maat 48 en weeg 85 kilo en ben 162 cm lang. :roll:

Irish cobs/ Tinkers, Rockymountains (ook sommige Quarterhorses) en Merens vind ik prachtige paarden. <3
Nu zijn we ons aan het orienteren (mijn vriend weegt 83 kilo en is 183 cm lang).

Maar naar welke schofthoogte moeten we dan kijken en zijn bijv. de merenspaarden niet te klein voor ons?
Wij zelf willen ook niet een te hoog paard, maar het moet voor het dier ook goed en gezond zijn en blijven, als wij willen rijden. *D

friesiszwart

Re: Raspaarden, waar moet ik daar rekening mee houden hoe groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:06

Gezien jullie gewicht zou ik op zoek gaan naar een wat breder type paard (gelders, groninger, kwpn of fries). met een minimale hoogte van ca 1.60 mtr.
Daarbij is het karkater van een paard belangrijk en die moet aansluiten bij je wensen wat je in de toekomst met het paard wil doen. Wil je veel op buitenrit dan moet je naar een nuchter paard op zoek gaan. Wil je een springpaard dan heb je een paard met meer bloed nodig.
Friese paarden (waar ik zelf helemaal weg van ben) zijn zeer veelzijdige paarden en daar zou mijn voorkeur dan ook naar uit gaan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:14

Ik zou met 85 kilo toch maar niet op een Fries gaan zitten. Met rijkleding en laarzen komt daar nog vlug een paar kilo bij, dan nog een zadel, je zit zo rond de negentig plus.
Een Fries is geen sterke gewichtsdrager over het algemeen.
Een zware KWPNer, Gelders gefokt of een Groninger zou ik wel van harte aanraden.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:20

ik ben van mening dat je op een haflinger ,fjord ,thinker ,fries merens ,kwpn, groninger,wels cob, best kan gaan zitten als ze boven de 1.45 zijn hoor dat kunnen ze best dragen.
Jouw gewicht kunnen ze best dragen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:23

Ik zou toch de Fries even weglaten uit dat rijtje. Bovendien wil de vriend van de TS er ook op rijden, dan is 1.45 ook wel wat klein.

wollie27 schreef:
ik ben van mening dat je op een haflinger ,fjord ,thinker ,fries merens ,kwpn, groninger,wels cob, best kan gaan zitten als ze boven de 1.45 zijn hoor dat kunnen ze best dragen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:34

Vanwege je gewicht kun je m.i. het best op zoek gaan naar een paard die niet te lang is in de rug, liever wat geblokter. Voor een Fjord of Haflinger is je vriend misschien wat te lang voor het mooie, maar dat is even uitproberen, want een rond paard tekent heel anders dan een slank paard.

Ik kan je vertellen dat Tinkers varieren in schofthoogte van 1.35 tot 1.70, en vaak wat korter en steviger zijn, dus best kans dat je daar de juiste treft. Dan moet het natuurlijk ook wel nog klikken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:02

Tinker zou een ideaal paard kunnen zijn als je eentje met minimaal 155 cm (liefst wat groter) kan vinden. Enig reden dat ik misschien wat terughoudend zou zijn bij eerste-paard mensen is dat een tinker heeft met zijn lange behang (benen) extra verzorging nodig ... niet altijd simpel als je niet weet wat je doet.

Een andere rasseen in acht te nemen:
- Kladruber ... [WZ] Kladruber
- Knabstrupper ... http://www.bokt.nl/wiki/Knabstrupper
- P.R.E.... http://www.bokt.nl/wiki/P.R.E.
- Lusitano ... http://www.bokt.nl/wiki/Lusitano

friesiszwart

Re: Raspaarden, waar moet ik daar rekening mee houden hoe groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:07

een fries zou ik zeker in het rijtje met mogelijkheden laten staan. De ene fries is de andere niet net zo als bij alle rassen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:08

bijdehandje1 schreef:
Ik zou toch de Fries even weglaten uit dat rijtje. Bovendien wil de vriend van de TS er ook op rijden, dan is 1.45 ook wel wat klein.

wollie27 schreef:

Ik zou de fjord ook maar weg laten uit het rijtje. 15% van het gewicht van het dier is toch wel een maximum en dat komt bij een fjord neer op 75kg...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:12

bijdehandje1 schreef:
Ik zou met 85 kilo toch maar niet op een Fries gaan zitten. Met rijkleding en laarzen komt daar nog vlug een paar kilo bij, dan nog een zadel, je zit zo rond de negentig plus.
Een Fries is geen sterke gewichtsdrager over het algemeen.
Een zware KWPNer, Gelders gefokt of een Groninger zou ik wel van harte aanraden.

wat een onzin...
Dan zou de gemiddelde man nooit op een Fries kunnen rijden?
Wij hebben ook Friezen en mijn man rijdt ze regelmatig (onder het zadel en aangespannen) en aangezien we nooit blessures hebben en dit al meer dan 20 jaar doen....en de paarden hier ook stokoud worden lijkt me deze bewering daarmee onderuit geschoffeld.

Wat veel belangrijker is dat er goed gereden wordt op verantwoorde wijze, dan wat het gewicht is. (mits niet extreem gewicht natuurlijk, maar 85 kilo is voor een man niet extreem)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:22

ik zou dan eerder een kruising fries nemen dan een volle fries, of je moet er al eentje hebben die een niet al te lange rug heeft.
Ik ben een sutk zwaarder dan jij maar ook een stuk langer (rond de 1,77) en ik heb een kruising fries x gelders van 1,65 en dat gaat volgens mij prima.
Had hiervoor een haflinger van 1,50 en ook dat ging prima.

Tinkers kunnen ook goed, maar dan wel eentje die goed aan de maat is, maar ik denk dat je sowieso het beste eentje kunt zoeken vanaf 1,60 ongeveer. Beter iets te groot dan iets te klein toch :)

ter illustratie even een foto op mijn haf
Afbeelding

en met mijn bonte
ernaast
Afbeelding

erop
Afbeelding

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 01:53

Wow, wat super deze reacties!
Het grappige is dat ik het Gelderspaard ook wel mooi vind (en een aantal Duitse paarsenrassen bijv Hannoveraan, die wat forser zijn)
Spaanse en Portugese rassen vind ik meestal ook prachtig, enkel zijn deze ook over het algemeen genomen wat pittiger en niet echt beginnerspaarden vanwege het temperament.
Nu moet ik de linken nog even bekijken, behalve de Lusitano kende ik de andere rassen niet.

Leuk van degene die hierboven gereageerd heeft ook foto's erbij heeft gezet.
Friezen vind ik prachtig, maar ik heb begrepen dat deze een vrij hoge knieactie hebben en dat je daar toch wel anders op rijdt.

Mijn paardrijinstructrische had ook al gezegd een paard (Tinker) met schofthoogte van 155 160 toch zeker wel goed was om rekening mee te houden.

Het toekomstige paard,.. daar willen wij buitenritten mee maken.
Geen wedstrijden, springen, maar releaxed genieten van het paard de natuur en het rijden. <3

Ik krijg overigens gelukkig goed les, er wordt ook erg op houding/zit gelet, wat zowel voor mij als het paard prettig is.

Het onderhouden (poetsen en verzorgen) vind ik wel heerlijk hoor en veel sokken en manen, daar heb ik wel vertrouwen in om dit goed te verzorgen.

Mijn vriend is nog meer gecharmeerder dan ik van de type westernpaarden zoals de 2 welke ik genoemd heb (al zijn er die mijn hart sneller lieten/laten kloppen),..De Quarterhorse en Rockymountains,... zijn de grotere onder deze 2, ook geschikt??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 05:04

Ik ben 1.77 en heb een tinker van 1.40 :+

Dus voor jou is het geen probleem, maar voor je vriend zou ik toch eerder kijken voor een groter en breder paard.. :j

Foto:

Afbeelding
Afbeelding

Zie hier wat een klein opdondertje het maar is. :+
Afbeelding

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:50

Friezen hoeven geen hoge knie aktie te hebben hoor.
Die van ons rijden als een rijpaard. Maar deze zijn dan ook rijtypisch gefokt. Dat scheelt wel....

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:48

een fries is al groter dan 1.45 en ik zie toch regelmatig mensen met dat gewicht er op rijden hoor zonder problemen
bijdehandje1 schreef:

wollie27 schreef:

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:51

85 kilo en 1.62 is toch iets anders dan 83 kilo en 1.83. Dan bedoel ik niet die twee kilo.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:55

Gezien jouw reactie en wat je ermee wil is een thinker inderdaad nog niet gek hoor het je moet ook maar net iets tegen komen wat klinkt zou wel iemand meenemen als je gaat kijken bijv je instuctice.
2 zien meer dan 1

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:37

bijdehandje1 schreef:
85 kilo en 1.62 is toch iets anders dan 83 kilo en 1.83. Dan bedoel ik niet die twee kilo.

Waar gaat het jou nou werkelijk om, want dat is me niet duidelijk?

Gewicht is gewicht...en de manier van rijden in verhouding tot dat gewicht is belangrijk...niet de verhouding tot de lengte van de persoon.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:46

je vriend is gek op de Quarterhorse en Rockymountains.

ook al aan een criollo gedacht dan?
die zijn er ook in alle maten en vormen en ook nog eens berensterk. ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:56

Citaat:

Gewicht is gewicht...en de manier van rijden in verhouding tot dat gewicht is belangrijk...niet de verhouding tot de lengte van de persoon.

Het gaat me nergens speciaal om. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat iemand van 1.62 en 85 kilo, stukken stijver en lomper is, dan iemand van 1.83 met hetzelfde gewicht.
Dit is wel iets om te overwegen bij de aanschaf van een paard.

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:02

Dan zal ik voor mezelf voorlopig andere rassen uit mijn hoofd zitten en mij waarschijnlijk gaan orienteren op de Tinker.
Uiteraard kijken wat mijn vriend daar ook van vind,..ik weet dat hij de tinker wel mooi vind, maar zijn voorkeur gaat meer naar de western paarden en of deze dan voor hem geschikt zijn?

Aangezien we geen haast hebben, gaan we nog weleens bij iemand met quarterhorses kijken.
Misschien dat mijn vriend hier later voor zichzelf kan kiezen.

De mountainhorse welke ik eigenlijk in verukking van was, probeer ik nog steeds naar de achtergrond in mijn koppie te duwen.
Belangrijkste is proberen goede keuzes te maken.
Het is erg fijn om de reacties te lezen, en dat er verschillende meningen zijn is alleen interessanter, vooral als er uitleg bij staat.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:06

Je vind vast iets, wat bij jullie past.
Volgens mij past je vriend best op een grote Quarter, en jij ook.
Er vallen eigenlijk maar een paar types af, denk ik.
Je hebt nog voldoende keus binnen een aantal rassen. Ik ben benieuwd, wat het gaat worden.

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:09

bijdehandje1 schreef:
Citaat:

Het gaat me nergens speciaal om. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat iemand van 1.62 en 85 kilo, stukken stijver en lomper is, dan iemand van 1.83 met hetzelfde gewicht.
Dit is wel iets om te overwegen bij de aanschaf van een paard.

hahahahaha en eh bedankt he?!! :D Na een intensive les kan ik weleens stijf zijn en moeite hebben uit het zadel te komen, maar lomp tja dat voel ik me enkel wanneer ik zelf iets omgooi,..maar dat deed ik ook al toen ik nog 55 kilo woog hahaha.

Nou welk paard het uiteindelijk wordt,...zal ik uiteraard met veel plezier hier op bokt tonen !

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:17

Oh en Melanie prachtig paard ook, verbazing wekkend genoeg oogt het paard minder klein bij jouw lengte als je erop zit.
Maar wij zullen dan kijken naar een hoger paard ivm. gewicht. }:0

Al vraag ik me af hoe ik dan een ladder mee kan nemen, op een buitenrit, mocht ik ondertussen ergens willen stoppen. :o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:26

Paard in de berm, prima opstapje ;)