zijn shetlanders altijd eigenwijs en arrogant ?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

zijn shetlanders altijd eigenwijs en arrogant ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:35

Ik heb hier 1 shetlander, van mijn dochtertje dat echt gek met hem (ruintje) is, poetsen, voetjes geven, lief en braaf in de omgang, zet geen pas verkeerd, maar met mij ?? heel ander verhaal ! (steigeren etc)
Elke dag, maar dan ook elke dag (en echt minstens 's morgens én 's avonds) uitbreken en dan ook echt (elec) draden kapot, soms palen, echt telkens 1 tot soms wel een paar uur vr alles te repareren op de weide. (nu al meer dan 2 maanden......)
Pfff, ne mens wordt dat op den duur écht kotsbeu. Temeer omdat onze hengst niet uitbreekt achter elektriek en sinds gisteren dus wél. En, komt nog bij dat als ze bij elkaar geraken en ik het niet op tijd zie, hengst hem niet moet en bijt tot......
Ideetjes?? Heb gebeld waar we hem hebben gekocht maar die willen hem, natuurlijk, maar vr nog niet eens de helft van de prijs dat wij hem betaald hebben terugnemen !? En, dochtertje wil hem eigenlijk helemaal niet weg en hem houden ??

Wie heeft evtl een plaatsje vr hem??
Laatst bijgewerkt door Manon262 op 17-10-10 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

ukkiepuk

Re: zijn shetlanders altijd eigenwijs en arrogant ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:42

Hoe oud is de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:43

Ik heb er ook zo een hier, dus ik lees even mee.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:50

verschrikkelijk hé, echt om zot van te worden

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:50

hij is 2 jr en een klein maandje, ruintje

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:52

ukkiepuk; hij lijkt eigenlijk sprekend op jouw Zorro ;-)
hij is wel maar 84cm ;-)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:52

Ja, het klopt, Shetlanders zijn eigenwijs en vaak een beetje hardleers. Maar als je dochtertje echt gek is met het beestje, zou ik toch eerst nog wat anders proberen. Shetjes, kunnen nl zich heel goed aan een lang touw met zo'n grote tentharing in de grond redden. Dat heeft 2 voordelen, hij kan niet meer uitbreken en bij de ander komen, die hem dus graag te grazen neemt en hij kan beperkt eten, wat ook weer goed is voor een Shet. Regelmatig de pin verzetten en zorgen dat hij wel water heeft natuurlijk :D .
Ik zou dit eerst proberen, voor je de Shet wegdoet. Succes.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:53

en waar haal je zo'n ding want als hij weg wil is hij echt niet te onderschatten, en hij heeft al 3 groeven in zijn hoefjes is dus echt niet ver van bevangen vrees ik, hij is ook echt superdik geworden, je kan hem echt rollen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:03

Nou ulysse1, dan lijkt het me helemaal een goed plan, hij kan niet meer uitbreken en niet meer teveel eten. Straks is hij hoefbevangen en dan heb je helemaal een probleem. Tja, ik heb zo'n ding gezien (megatentharing), maar weet niet waar ze die verkopen. Misschien googlen? Of bij een Welkoop ofzo?
Heb even gegoogled, ze noemen het ook wel een grondpin/grondpen en het bestaat, ik kwam uit op Welkoop, maar kon hem daar weer niet vinden :o .
Maar in ieder geval succes!
Laatst bijgewerkt door setteke op 17-10-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:14

ben wel van België ;-)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:45

Shetlanders zijn niet eigenwijs maar vreselijk slim ;) Je moet ze bezig houden en wat voor je laten doen, ze hebben een hele hoge 'will to please' Jammer dat de pony nog maar 2 is, dan kun je hem niet echt aan het werk zetten.
Zorg iig dat hij de basis dingen goed onder de knie heeft. Meelopen aan een halster voetjes geven e.d. Alleen al wandelen en zorgen dat hij goed luistert geeft hem het idee dat hij 'aan het werk voor je' is.

De meningen zullen verdeeld zijn, maar als het mijn pony zou zijn zou ik hem leren naast de fiets te lopen, gewoon in een sukkeldrafje rechtuit laten gaan. Dan krijgt hij beweging en valt hij mss wat af en is hij aan het werk. Vastzetten aan een lange lijn is geen slecht idee, ik zou het alleen zelf niet doen zonder toezicht (bv. 's nachts).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:51

Shetlanders die door volwassene opgevoed worden, en die aan het werk gezet worden, heb je gouden pony's aan!!
Shetlanders die door kinderen "opgevoed" worden, en enkel fungeren als grasmaaier, is een compleet ander verhaal.

IMO heeft het niks met het ras te maken, maar met de opvoeding.

Betreft het uitbreken.... Veel weides zijn niet shetland proof, en tja, dat is een kwestie van investeren.
Vroeger hadden wij een shetje achter 2 draden staan, 1 op 40cm en 1 op 80cm (ongeveer). Brak continu uit. Toen hebben we de heining aangepast naar 4 draden (20. 40, 60 en 80cm) en nooit geen last meer

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:41

Ik ben het met Stef eens, mijn omheining heb ik ook shet-proof moeten maken. Wij hebben op een stuk 5 draden en rond de rest gaashekwerk. Dan blijft die zeker binnen :D

Verder zijn ze inderdaad vreselijk slim, ik sta er vaak versteld van. Maar inderdaad, lekker met hem wandelen of fietsen en grondwerk. Over zeil heenlopen, netjes aan de hand meelopen, lekker bezig houden. Dan ga je er een hele leuke aan krijgen. Onze shet is rijpony voor mijn zoontje, maar ik fiets ermee, longeer haar en ben bezig haar in te spannen. Anders is het echt te weinig voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:15

Ik heb met 4 draden, gewoon tussen door gaan, heel snel, even incasseren en desnoods stuk trekken als er een draad blijft hangen.......

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:54

En een shet heeft meestal een dikke vacht en manen, dus de prik op het draad voelen ze vaak niet eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:49

En nu zeker niet en vertel het maar eens zo een klein ding....het enige wat ik dan kan doen is hem in de paddock zetten en de rest laten grazen. Na een paar keer lijkt het nu toch wel vruchten af te werpen......maar ze hebben nu eenmaal een kop er op.

Het jonkie is er nog echt te jong voor, daar ga ik niet mee aan het werk...laat die eerst maar eens volwassen groeien....

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:44

ulysse1 schreef:
en waar haal je zo'n ding want als hij weg wil is hij echt niet te onderschatten, en hij heeft al 3 groeven in zijn hoefjes is dus echt niet ver van bevangen vrees ik, hij is ook echt superdik geworden, je kan hem echt rollen

Zo'n ding kan je kopen in bepaalde Tom&Co-centra ;) Dan moet je de "zwaarste" pakken. Dat is bijv. voor honden en hoe groter/zwaarder die pin, hoe groter de voorziening van de hond.
MAAR zoals eerder werd verteld, probeer dat wel onder toezicht te doen. Ik heb dat destijds ook gedaan met één van mn paardjes en die heeft zn voet opengehaald aan dat geplastificieerd touw. Geneesde wel goed, maarja, niet leuk natuurlijk.
Was wel een fijn touw, dus mss opteren voor een grove ketting dan ofzo? Maar gewoon, goed in de gaten houden ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:47

En als je gaas maakt tot bijv. 40-50 cm hoogte? Daar moet hij dan toch onmogelijk door komen icm. de draden?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:45

Shetlander staan inderdaad bekend om hun eigenwijsheid en hun koppig heid :j

Maar wat misschien voor jou een optie is , is een keer investeren in een goed hek werk(lees: gaas, hout), waar jou shetlandertje niet kan uitbreken. Het kost eenkeer wat maar daarna niet meer.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:25

stef schreef:
Shetlanders die door volwassene opgevoed worden, en die aan het werk gezet worden, heb je gouden pony's aan!!
Shetlanders die door kinderen "opgevoed" worden, en enkel fungeren als grasmaaier, is een compleet ander verhaal.

IMO heeft het niks met het ras te maken, maar met de opvoeding.

Betreft het uitbreken.... Veel weides zijn niet shetland proof, en tja, dat is een kwestie van investeren.
Vroeger hadden wij een shetje achter 2 draden staan, 1 op 40cm en 1 op 80cm (ongeveer). Brak continu uit. Toen hebben we de heining aangepast naar 4 draden (20. 40, 60 en 80cm) en nooit geen last meer

Helemaal mee eens!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:05

stef ; Kinderen kunnen ook pony's opvoeden hoor ;)
Zollang ze maar niet functioneren als grasmaaier.

Ik ben zelf 14 jaar en dus ook nog kind maar ik en mijn vriendin hebben samen een 1,5 jarige shet. En dat is dus ook opvoeden. En moet zeggen hét is een goude pony.

verder hebben we nog drie shetlanders staan en die zijn qua gedrag allemaal super! ;)

Dus kinderen kunnen ook zeker pony's opvoeden, zolang er maar wat meegedaan wordt! ;)

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:18

Staat je shetje alleen? Misschien zoekt hij juist gezelschap van je andere paard? Y;(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:22

ja dat zijn ze tenzij ze goed opgevoed worden anders zijn het oliebol.

Silence3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:28

Als je stroom op het draadje zet en een halster omdoet met zilver folie eromheen bij de oren komt de schok harder aan klinkt heel zielig maar dan doet ie het niet meer iedergeval die van mijn vriendin :P Dan loopt ie ook geen gevaar om wonden op te lopen door het vernielen van de omheining haha

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:35

Chaos schreef:
En als je gaas maakt tot bijv. 40-50 cm hoogte? Daar moet hij dan toch onmogelijk door komen icm. de draden?

onze shetter klom er in / op / over

neh dat werkte niet

hadden hier hele groep staan
van ini mini veulen tot grooooote maat

wij hadden de draad op 20cm / 40cm / 60 cm en 100cm

tussen de 1e en 2e draad met draad een kruisje gemaakt
daar bleef zelfs de kleinste achter

maar zonder het kruisje , zelfs met stieren stroom er op en in zomer vacht
gingen ze er rustig tussen door , op het gemakje

maar verder heel simpel
heb je geen humor .. geen shet nemen :Y)

de meeste hebben wel een ondeugende inslag 8-)
we hebben hier ook uber maar dan ook ongelovelijke brave gehad
1 is bij een verzorgster achter gebleven .. had gezegd .. als die ooit weggaat willen wij der terug
helaas is er niet aan ons gedacht toen ze weg ging

zo'n shet is der gewicht x 3 minstens in goud waard