haflinger ruin steeds in plashouding, eigenwijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poekie68

haflinger ruin steeds in plashouding, eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:33

Wij hebben een superlieve haflinger ruin, tijdens het rijden moet ie altijd wel een keer plassen en daar neemt hij de tijd voor (mag ook).
Als we in de weide rijden en hij dit al gedaan heeft, gaat ie een tijdje later weer in de plashouding staan, dan komt er niets en raapt hij zichzelf weer bij elkaar. Je wordt er onzeker van, moet ie nu niet of moet ie nu wel.
Ik heb de dierenarts een keer laten kijken en hij kon niets vreemds vinden.
We zijn er nu wel achter dat het volgens mij een pure haflingerstreek is, want hij vindt er in de weide niets aan, met een buitenrit plast ie 1x verder niet, tenzij je langs een weide met paarden komt, dan wil hij het wel eens proberen en komt er niets..
En dan heel onnozel kijken, de benen nog wat verder strekken... en vervolgens weer doorrijden zonder problemen, draf en galop, geen probleem.
Meisje van 10 kan prima buitenritten maken, maar in de weide heeft hij haar te pakken door na een tijdje als ze van stap naar draf wil gewoon stil te gaan staan (wel of geen plashouding), zij is dan niet sterk genoeg om door te pakken als hij éénmaal geen zin meer heeft, (hij heeft dan al een keer geplast).
Nu is het ook niet slim om in de weide te rijden waar hij het grootste gedeelte van de dag staat, zou het hem dat zijn?
Van de week na dat hij zo deed en zij het zat was heb ik hem gelongeerd en toen deed hij het niet.
Zij doet liever alleen nog maar buitenritten hierom.
We hebben geen trailer en kunnen dus niet naar een manege.
Wie kent dit probleem en heeft positieve tips?

Arvanti_haf

Re: haflinger ruin steeds in plashouding, eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:55

als hij gewoon in de wei plast, doet hij er dan ook zo lang over?
Ik had een shet die moeilijk kon plassen, ook een ruin trouwens, en die heb ik 2 weken lang elke dag een flesje bier gegeven, en toen was het over.
Mijn haf ruin kent dit geintje niet, en ik heb het ook nog nooit eerder gehoord. Succes in ieder geval!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:58

Lastig en heb helaas geen tips... ik ken wel een super eigenwijze pony die dit met poepen doet. Ze weet namelijk: ze mag dan stil staan (anders lastig bij elkaar te vissen uit de tapijt-snippers bak).
Denk best dat dit eigenwijs kan zijn inderdaad... zo van.. dan mag ik stilstaan?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 02:51

Misschien heb je iets aan deze postitieve tip!

Mijn haflinger plast als ik ga fluiten.
Iedere keer als hij in stal ging plassen, ging ik fluiten. Nu plast hij als ik fluit.

Hij plast nu ook als ik fluit onder het zadel.
Kan je dit ook niet aan je haffie proberen te leren? Dan wordt het een soort commando en geen spelletje meer.

Ok, het klinkt eigenlijk best raar "op commando plassen" maar het is wel heel erg handig!

Je kan je hafje bv ook eerst gaan poetsen en tutten 1,5 uur lang, dan terug in stal zetten, fluiten/plassen en dan gaan rijden. Dan weet je dat hij al heeft geplast en gewoon door moet lopen.

Let op: Overmatige drang tot plassen kan ook komen door te weinig beweging, nierstenen of blaasontsteking.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 06:02

Ik geloof niet dat een paard steeds in plashouding gaat staan om eigenwijs te zijn. Ook een haflinger niet.

Ik denk dat je eerst alle medische redenen moet uitsluiten. Urine en bloed na laten kijken. Past het zadel goed? Of is het te groot en drukt het op de nieren? Is zijn rug helemaal ok? Of heeft hij tijdens het rijden pijn in zijn rug en gaat in deze houding staan om zijn rug te ontlasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 07:17

Hoeveel zout zit er in je krachtvoer, hooi en gras? ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 07:38

janouk schreef:
Ik geloof niet dat een paard steeds in plashouding gaat staan om eigenwijs te zijn. Ook een haflinger niet.

Dat zou ik niet zo snel zeggen;
In mijn kindertijd reed ik op een manege waar een pony stond die dit truukje volgens mij wel degelijk toepaste om onder het werk uit te komen (wel een ruintje, maar geen Haflinger)! Maar ja, je wist nooit of hij wel echt moest plassen, of dat hij je voor het lapje hield; dus moest hij van de instuctrice altijd wel even stilstaan in het midden als hij aangaf dat hij moest 'plassen'. Vaak genoeg was het dus 'loos alarm' (kwam ook voor als hij daarvoor nog niet echt had geplast), maar voor een kind was het inderdaad erg moeilijk om hem dan weer voorwaarts te krijgen...
Het kan natuurlijk zijn dat hier wel degelijk een medische reden achter zat, maar volgens mij was het echt een slimmigheidje van deze manegepony. Of het is begonnen met een medische reden en daarna blijven hangen als manier om onder het werk uit te komen, aangezien deze pony heel oud is geworden en dit blijkbaar al jaaaaren deed.

Maargoed TS; ik zou eerst toch nog een keer even goed kijken of dit gedrag geen medische oorzaak heeft, of dat het misschien aan z'n dieet ligt, zoals 'Asyaa' eerder al voorstelt...

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:15

hahah mijn haf doet dat ook weleens:P hij neemtm ij dan gewoon zwaar in de zeik.. die van mij gaat ook echt nog achterom kijken om me uit te lachen:p

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 10:14

Fluiten, dat doen we ook, hij plast ook wel een keer,dat mag.
Daarna is het steeds loosalarm, met name als het meisje in de weide rijdt, buitenrit bijna geen last.
Bier?? Lusten ze dat?
Dat onnozel omkijken en rondkijken ondertussen, dat ken ik ja....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:19

Haha dit doet mijn pony [X Quarter] altijd als ik hem uit de wei haal en wil opzadelen.Hij gaat dan ook in de plas houding staan,soms moet die echt plassen maar heel vaak niet.
Ik vind het wel grappig.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:21

laat anders eens een kraker of iets in die richting kijken of hij vast zit in z'n rug, dan plassen ze vaak in kleine beetjes en moeten vaak. (en inderdaad ook wel loos alarm)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:22

Paarden hebben dit trucje soms door... en het is eigenlijk geen truc. Ook geen eigenwijsheid. Ze nemen mensen niet zomaar in de ziek oid. Dat zou betekenen dat een paard een berekekend denkpatroon heeft en dat is niet zo. Het zijn geen mensen.

Maar: paarden zijn wel opportunistisch. Ze gaan voor de weg van de minste weerstand, voor comfort. En het kan zo zijn dat een paard uitvindt dat het de tijd krijgt om te plassen, dat het dat gaat gebruiken voor comfort. Het werkt toch?!
Zelfde is even krabben of schuren aan de peesbeschermers, om dan snel een hapje gras mee te pikken. Je geeft je paard geen lange teugel voor dat hapje, maar het is een bij-effect want het geeft comfort voor dat paard!!

Echt het enige wat helpt in geval van plassen is afleiding. Een paard moet mentaal (en fysiek ook maar mentaal is belangrijkste) zo hard en gevarieerd aan het werk gezet worden dat er absoluut geen tijd of gelegenheid betstaat voor het paard om zelf een weg van comfort te kiezen.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:10

Let op: Overmatige drang tot plassen kan ook komen door te weinig beweging, nierstenen of blaasontsteking.[/quote]

Hier ben ik het mee eens, mijn haf heeft op dit moment blaasonsteking en gruis in zijn blaas. Hij ging ook elke keer in de plas houding staan maar er kwam niets of bijna niets. Ook stakte hij met het werk, wat voor hem niet normaal is. Nu moet hij 14 dagen AB hebben en 3 weken lang elke dag een flesje bruin bier. Daarna moet ik die maandelijks 1 week doen. Mocht mijn haf niet opknappen moet hij naar de kliniek voor een uitgebreidere scan van zijn blaas.

Als ik jou was zo ik het toch serieus nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:14

ik zou er absoluut niet van uitgaan dat hij het erom doet,maar hier even serieus naar laten kijken.
Misschien plast hij gewoon moeilijk omdat zijn koker vies is of er boontjes zitten....dat om zich heenkijken wekt op mij de indruk dat hij zich niet prettig voelt op dat moment.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:15

Dierenarts raadplegen.
Je paard kan wormen en/of larven hebben aan de ophangbanden van de (dikke) darm. deze wormen komen er met een gewone wormkuur niet van af. De dierenarts kan je paard opvoelen of er een probleem daar is en hem behandelen.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:13

het kan ook een zadel probleem zijn. dat het zadel niet goed ligt

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:16

Inderdaad het bovenstaande kan allemaal maar hoeft niet :o ,spreek uit ervaring _-:( .

Heb,inmiddels al 10 jaar,een haflingerruintje onder mijn hoede die dus ook heel vaak in de plasstand ging staan.
Zo'n lastig iets,want aan de ene kant vind je het zielig als ie echt moet maar komt er niets voel je je ook wel in de zeik genomen.
Buiten plaste ie ook wel,gewoon even in de berm en klaar maar in de bak ging ie elke keer in de hoek stilstaan :n ,en zo mooi in plashouding,dan weer stapje vooruit en nog verder met de benen naar achteren,soms gewoon een kwartier lang,de twijfel sloeg toe :D
Lichamelijke ongemakken uitgesloten maar het probleem bleef.

Tot mijn instructrise mij de juiste kijk op het geheel gaf,dier hoort aan het been te staan onder het zadel,elke stap is voor jou.
Er wordt dus niet geplast,hij kan best wel een uurtje de boel ophouden maar twijfel je toch zet dan zelf het dier na een half uur stil en geef hem even de kans,gebeurt het niet dan heeft ie pech.
Was wel een verandering,ineens moest ie gaan doorlopen,niks geen gedoetje hup gaan.

Resultaat,zogauw ik hem uit de wei haal gaat ie vast plassen (schijnbaar kan ie het dus wel combineren :D ),ik ga hem dan ook tijdens de les niet stilzetten.Ga ik rijden terwijl ik hem van stal haal mag ie even,en dan ook echt even na een tijdje plassen,alleen ik bepaal waar en wanneer.
De boel is nu gewoon duidelijk.

Mijn dier is zover ik weet gezond,valt me wel op dat ie iets meer plast dan mijn andere dier maar dat kan ook komen omdat ie altijd de aandacht erop vestigt :')

Jouw probleem is dus simpel op te lossen,jouw pony bepaalt niet wanneer en waar ie gaat plassen,gewoon even duidelijk zijn.Twijfel jij of ie misschien echt moet,zet hem drie rondjes verder op een andere plek stil,ga even in de beugels staan,tel tot twintig,is het dan niet gebeurt jammer dan.Als je dit dagelijks herhaalt valt het kwartje en komt het allemaal goed.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:27

Tja, herkenbaar Poekie..

Ik heb ook een haflingerruin van 4,5. Tijdens het rijden ging hij vaak stil staan om te plassen en soms ook onder het poetsen of uit de weide halen. Ik heb zijn urine en bloed laten onderzoeken. Hieruit bleek dat hij een te hoog ureum had en juist te laag geconcentreerde urine. Een raar verhaal. Hij stond toen 24/7 op de wei.

Inmiddels staat hij in de uitloopstal (naar paddock) en eet dus veel minder gras dan voorheen. Hij plast nu nog maar een enkele keer in de week tijdens het rijden. Als hij echt moet plassen zie ik dat aan hem, dan laat ie 'hem' al iets meer hangen. Daar moet je goed op letten. Als dat niet het geval is, proberen door te rijden, die van mij neemt me af en toe echt in de maling. Hij had snel genoeg door dat dat stilstaan hem wel goed uitkwam.

Maar toch, neem het ook serieus, een plasje laten onderzoeken kost bij een DA maar een paar euro, dat zou ik voor de zekerheid altijd doen. En probeer ook eens in de gaten te houden hoeveel hij drinkt. Mijn Haf drinkt namelijk wel meer dan de meeste paarden, maar daar is tot nu toe nog geen (medische) verklaring voor (die hoeft er overigens ook niet te zijn), maar het verklaart wel waarom hij vaak plast.

Succes ermee!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:31

Laat hem plassen voordat je gaat rijden. Moet ik met 2 van onze pony's ook. Die haal ik uit de wei, mogen op stal ff plassen en ga dan zadelen en rijden. :)

Als medische redenen uitgesloten zijn natuurlijk!

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:28

Bedankt voor jullie reacties!
Hij mag idd 1 keer plassen, dat doet hij ook altijd. Hierna is het nu afgelopen, ik ben wel sterk genoeg en bij mij doet hij het ook bijna niet maar bij m'n dochter van 10 lukt het hem wel omdat zij niet sterk genoeg is om hem dan door te laten gaan, bij elke keer dat het lukt staat ie 3 passen later weer, heel vermoeiend voor haar, als ik wil wisselen mag dat echt niet want ze denkt dat ik dan heel boos ga doen en wil het winnen, ik ga dan maar longeren met haar erop, hij probeert het dan nog een keer, daarna niet weer en dan gaat het beter, alleen zij baalt dan en is chagrijnig en dan reageert hij daar weer op door lekker te sukkelen.
Soms gaat het wel goed hoor, het is niet altijd hetzelfde, maar àls hij na de eerste keer plassen geen zin meer heeft en begint is het mis... Hij is niet gemeen en verder erg lief, braaf en aanhankelijk.
Een buitenrit gaat wel goed, dit vinden we leuk, ik fiets lekker mee, gezellig kletsen, hij is niet bang voor (groot) verkeer.
Dus het is geen medisch probleem waarschijnlijk. En gisteren na een uur longeren op een stuk gladgemaakt maisland, heeft hij niet eens één poging gedaan.
Ik rijd zelf bijna niet en we zijn gewoon recreatieruiters, maar we moeten zoals iemand al schreef hem meer aan het werk zetten met veel variaties zodat hij meer afgeleid is.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:36

heel herkenbaar , de verzorgpony van mijn dochter die heeft hier ook een handje van . En ik kan me voorstellen dat het je onzeker maakt want dat deed het ons in het begin ook tot dat het echt de spuigaten uit ging lopen en meneer op zijn gemak midden in een proefje 10 minuten in de houding ging staan en vervolgens op zijn dooie akkertje rond ging koekeloeren ... dat vind een kind van 9 echt niet lollig hoor dat kan ik je wel vertellen maar ja vooruit ` schoppen ` staat nou ook niet echt netjes .
Wij zetten hem nu voor ze gaat rijden een 15 minuten op stal zodat hij kan plassen en onder het rijden mag hij 1 keer proberen (en dan niet in de houden en heerlijk rondgapen )doet hij niets dan mag hij niet nog eens proberen .
In het begin was dat wel lastig maar nu gaat het steeds beter .
Dus let op hoor want ze nemen je in de maling waar je bijstaat hahahaha
Natuurlijk is hij eerst medisch onderzocht .

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:41

Mijn haf plast veel (soms 4x in een uur :+ ) is helemaal gecontroleerd in Emmeloord. Hij plast altijd standaart als ik in een bak kom, ja dus ook op wedstrijd van inrijbak naar wedstrijdbak :o In de les doet hij het na 10 min en meestal in het midden, ik kan hem wel laten doorlopen maar dan gaat hij ook continue in de plashouding staan, als ik hem wel laat plassen is dit over.
Gelukkig doet hij het altijd voor een poef dus nooit tijdens de proef :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:46

ik vind het wel raar dat hij altijd moet plassen tijdens het rijden.

Mijn pony doet dit met poepen. zijn we aan het werk: in een keer maakt hij een stop omdat hij moet poepen. maar soms gaat hij vanuit stap gewoon stilstaan zonder te poepen. Nu moet hij in stap poepen, dat kan hij ook. ik vind het wel slim van hem.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:47

Ik zeg bij wout het is net een kat doet aan territorium bewaken :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:57

poekie68 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Hij mag idd 1 keer plassen, dat doet hij ook altijd. Hierna is het nu afgelopen, ik ben wel sterk genoeg en bij mij doet hij het ook bijna niet maar bij m'n dochter van 10 lukt het hem wel omdat zij niet sterk genoeg is om hem dan door te laten gaan, bij elke keer dat het lukt staat ie 3 passen later weer, heel vermoeiend voor haar, als ik wil wisselen mag dat echt niet want ze denkt dat ik dan heel boos ga doen en wil het winnen, ik ga dan maar longeren met haar erop, hij probeert het dan nog een keer, daarna niet weer en dan gaat het beter, alleen zij baalt dan en is chagrijnig en dan reageert hij daar weer op door lekker te sukkelen.
Soms gaat het wel goed hoor, het is niet altijd hetzelfde, maar àls hij na de eerste keer plassen geen zin meer heeft en begint is het mis... Hij is niet gemeen en verder erg lief, braaf en aanhankelijk.
Een buitenrit gaat wel goed, dit vinden we leuk, ik fiets lekker mee, gezellig kletsen, hij is niet bang voor (groot) verkeer.
Dus het is geen medisch probleem waarschijnlijk. En gisteren na een uur longeren op een stuk gladgemaakt maisland, heeft hij niet eens één poging gedaan.
Ik rijd zelf bijna niet en we zijn gewoon recreatieruiters, maar we moeten zoals iemand al schreef hem meer aan het werk zetten met veel variaties zodat hij meer afgeleid is.

Longeer jij hem een uur?