Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je willen fokken met een PROK merrie die regelmatig kreupel is?

Ja, ze is prok dus erfelijk ok
11 (28%)
dat kan, maar ik zou het persoonlijk niet doen
17 (44%)
nee dit is niet verstandig
10 (26%)

Totaal aantal stemmen: 38

Sprintje

Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:58

Ik weet niet of hier al een topic over is, ik heb wel even gezocht maar kon er niet veel over vinden.

mijn vraag: wat is nu werkelijk de waarde van een prok certificaat?

Vaak hoor je mensen die een merrie met blessure hebben praten om er dan maar een veulen bij te fokken. Ook om die reden heb ik mijn merrie maar laten prokken, voor het geval dat.

Maar is dat eigenlijk wel zo slim? Is een paard wat dusdanige blessures heeft dat je er niet meer mee kan werken wel werkelijk geschikt voor de fokkerij? Tuurlijk heb je de gevallen van een ongeluk etc.

Maar wat als je merrie zo regelmatig iets heeft (door lomp gedrag of zwak gestel), gaat ze die "zwakte" dan niet ook doorgeven aan het veulen? En is het dan dus wel zo slim om een veulen te gaan fokken?

Verder is de PROK keuring natuurlijk ook wel een moment opname, en niet alle gebreken worden meegewogen. Wat betekenen de OCD-tjes die niet meewegen in de PROK of later ontstaan? Zijn die ineens niet erg en per definitie trauma? Of is er ook een gevoeligheid om een dergelijke OCD of ander gebrek op te lopen zoals bijv zwakkere botten?

Ik ben benieuwd hoe de fokkers op bokt hierover denken!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:51

voor mezelf is prok niet genoeg, ik wil ook dat ze op sesambeentjes en artrose bv goed scoren. Ook de kogels moeten goed zijn.

Een peesblessure bv zou me niet tegenhouden, voor zover ik weet is dit niet erfelijk.

Voor zover ik weet zijn chips die na een 2e verjaardag ontstaan, niet erfelijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:54

PROK is in mijn ogen vooral voor erfelijke aandoeningen, op het moment dat je mag PROKken en het paard wordt goed bevonden. Zijn er geen erfelijke afwijkingen.

Alleen vind ik het nog teveel in de kinderschoenen staan, zo worden er sommige onderdelen niet mee geteld. Terwijl dat net zo goed erfelijk kan zijn. Een pees blessure is mijn inziens niet erfelijk en daar kan dus makkelijk mee gefokt worden. Ook andere trauma's waardoor een merrie bijvoorbeeld niet meer gereden kan worden.

Edit: Even als dat een paard ooit een flinke trap gehad heeft en hierdoor bijvoorbeeld een OCD ontwikkeld heeft. Paard wordt niet gePROKt, terwijl het absoluut niet erfelijk hoeft te zijn. Eveneens vind ik het raar dat de foto's voor het PROK certificaat een x aantal maanden oud mogen zijn (dacht 3), maar het certificaat is geldig de rest van het paard zijn leven.....

Quir

Re: Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:57

Ik heb niet op de poll gestemd, omdat het nogal kort door de bocht stellingen zijn. Het ligt er echt maar net aan wat voor blessure het paard heeft.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:25

Quir schreef:
Ik heb niet op de poll gestemd, omdat het nogal kort door de bocht stellingen zijn. Het ligt er echt maar net aan wat voor blessure het paard heeft.

Mee eens hoor, maar alle specifieke mogelijkheden noemen zou wel een lange poll opleveren ;-) Vandaar dat het leuk is dat er ook een discussie opgang komt.

Je hebt van die paarden die zichzelf simpelweg net heel kunnen houden, er is altijd wel wat zeg maar. Allemaal onder de noemer "pech". Maar hoeveel pech is op een gegeven moment geen toeval meer ;-)

Zit de pech wellicht in een onbehouden karakter (zegmaar extreem lomp en onvoorzichtig op zichzelf), of misschien ook wel in een zwakker gestel dat zo'n paard ook sneller iets op loopt?
Ik doel dus juist op al die chipjes en dingetjes na het 2e jaar?

De waarde van een PROK zie ik absoluut in de negatieve kant. Als een merrie niet PROK waardig is moet je in mijn ogen er absoluut niet mee willen fokken, gezondheid is het allerbelangrijkste. En wat zijn er toch weinig volledig gezonde paarden!

Maar PROK is denk ik geen "vrijbrief" om een gezond veulen te fokken. Aan de andere kant hoe streng moet/kan je zijn?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:51

fokfanaat schreef:
voor mezelf is prok niet genoeg, ik wil ook dat ze op sesambeentjes en artrose bv goed scoren. Ook de kogels moeten goed zijn.

Een peesblessure bv zou me niet tegenhouden, voor zover ik weet is dit niet erfelijk.

Voor zover ik weet zijn chips die na een 2e verjaardag ontstaan, niet erfelijk.

Alles is erfelijk of de aanleg ervoor.
D.A.P. Bodegraven doet onderzoek naar het vóórkomen van peesblessures bij sportpaarden.
Het onderzoek is nog te kleinschalig van opzet om echt harde conclusies eraan te verbinden maar het lijkt er op
dat blessures aan bepaalde pezen meer voorkomen bij een bepaalde kootstand en van de hoek in het spronggewricht.
PROK-onderzoek doe ik vooral om te weten of de merrie waar ik verder mee wil, gezond is.
Natuurlijk is het niet volledig maar het geeft ne enkele generaties wel een duidelijk beeld welke merriestam bovengemiddeld vererft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:01

Met PROK is beter dan zonder PROK.
Bij de aankoop van een dier, veulen of iets ouder, vind ik een PROK certificaat op de moeder een grote pré.

Tuurlijk, het geeft geen enkele garantie, maar het zegt wel iets over de kwaliteit waar de fokker mee is begonnen.
Geen PROK zegt hetzelfde, maar dan omgekeerd evenredig ;)

Inzake de kreupelheid van de merrie waar TS het over heeft - ik denk dat het wijs is als de reden van die kreupelheid in ogenschouw wordt genomen. Als de oorzaak telkens extern was en de factor pech een grote rol speelt, zou het mij niet verhinderen om met die PROK-merrie te fokken.
Maar heeee, als zij zichzelf stelselmatig kapot trapt door voernijd, of dermate weke koten heeft dat de pezen het niet aan kunnen of.. of ... of... dan ligt het imo wel nét even anders.
Hangt dus echt af van het hoe en waarom.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 12:09

Dees schreef:
Met PROK is beter dan zonder PROK.
Bij de aankoop van een dier, veulen of iets ouder, vind ik een PROK certificaat op de moeder een grote pré.

Tuurlijk, het geeft geen enkele garantie, maar het zegt wel iets over de kwaliteit waar de fokker mee is begonnen.
Geen PROK zegt hetzelfde, maar dan omgekeerd evenredig ;)

Inzake de kreupelheid van de merrie waar TS het over heeft - ik denk dat het wijs is als de reden van die kreupelheid in ogenschouw wordt genomen. Als de oorzaak telkens extern was en de factor pech een grote rol speelt, zou het mij niet verhinderen om met die PROK-merrie te fokken.
Maar heeee, als zij zichzelf stelselmatig kapot trapt door voernijd, of dermate weke koten heeft dat de pezen het niet aan kunnen of.. of ... of... dan ligt het imo wel nét even anders.
Hangt dus echt af van het hoe en waarom.

Bij mijn merrie (idd de reden waarom ik nieuwsgierig was naar andere meningen) is het steeds lomp gedrag in de wei en paddock. Hard werken heeft ze nog nooit écht gehoeven, omdat er altijd wel weer pech is :z Dit zijn ondere andere gebroken griffelbeen, wonden, irritatie in (schoon) kogelgewricht, en aan 2 benen chipjes die later zijn ontstaan waar ze geen last van heeft. Vooral de combi van het gebroken griffelbeen en de chipjes maken mij enorm aan het twijfelen of het nu wel zo slim is met deze merrie te willen gaan fokken.
Ik denk dat dit eerder haar onbehouden karakter is dan een werkelijk zwak gestel, maar goed wie zal dat kunnen zeggen. En dat karakter is natuurlijk ook erfelijk :+

Maar het gaat me vooral ook om de algemene houding van veel mensen om mij heen: De merrie is prok, en dus gezond genoeg om mee te gaan fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:16

Sprintje schreef:
[

Bij mijn merrie (idd de reden waarom ik nieuwsgierig was naar andere meningen) is het steeds lomp gedrag in de wei en paddock. Hard werken heeft ze nog nooit écht gehoeven, omdat er altijd wel weer pech is :z Dit zijn ondere andere gebroken griffelbeen, wonden, irritatie in (schoon) kogelgewricht, en aan 2 benen chipjes die later zijn ontstaan waar ze geen last van heeft. Vooral de combi van het gebroken griffelbeen en de chipjes maken mij enorm aan het twijfelen of het nu wel zo slim is met deze merrie te willen gaan fokken.
Ik denk dat dit eerder haar onbehouden karakter is dan een werkelijk zwak gestel, maar goed wie zal dat kunnen zeggen. En dat karakter is natuurlijk ook erfelijk :+

Maar het gaat me vooral ook om de algemene houding van veel mensen om mij heen: De merrie is prok, en dus gezond genoeg om mee te gaan fokken.

Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:58

sarabande schreef:
Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.

Ik hang het karakter absoluut niet aan het PROK. Het PROK certificaat is een heel goed iets om de algehele gezondheid in de fokkerij te reguleren. Wat ik meer bedoel is dat je misschien ook verder moet blijven kijken. Dus is pech werkelijk pech, of misschien ook wel een zwakker gestel?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:04

Sprintje schreef:
sarabande schreef:

Ik hang het karakter absoluut niet aan het PROK. Het PROK certificaat is een heel goed iets om de algehele gezondheid in de fokkerij te reguleren. Wat ik meer bedoel is dat je misschien ook verder moet blijven kijken. Dus is pech werkelijk pech, of misschien ook wel een zwakker gestel?

Dat is voor een stamboek echt niet te doen, dus dat zou je compleet zelf moeten bekijken van je paard. Ik denk ook niet dat dat zo zou zijn.
Zo kan een merrie super op de foto zijn, dus een PROK certificaat halen. Echter staat het paard zo gruwelijk verkeerd op de benen, bijv heel week of juist stijl en heeft om deze reden altijd pech en dus blessures. Nee, dan zou ik er niet mee fokken. Been standen zijn ook erfelijk.

Ligt echt aan de situatie en PROK certificaat zegt gewoon weg dat er binnen in geen (grote) afwijkingen zijn. Wil niet zeggen dat het paard een zwak gestel heeft en dit misschien ook vererfd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:08

Sprintje schreef:
sarabande schreef:

Voor zover ik jouw beschrijving begrijp is het blessureleed bij het onderhavige paard voornamelijk te danken aan het (onbehouwen?) karakter. Omdat naast gezondheid ook prestatie iets is waarin een fokmerrie zich bewezen moet hebben (je wilt immers gebruikspaarden fokken en geen grasmaaiers) is zon merrie niet interessant als fokmerrie.
Maar dat heeft, om on topic te blijven, weinig te maken met de waarde van het prok certificaat, want dat is slechts EEN onderdeel.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:12

Heel erg veel van het karakter, ligt aan de opvoeding.
Peesblessures op zich zijn niet erfelijk, wel bepaalde beenstanden, waardoor een blessure eerder zou kunnen ontstaan. Ook bepaalde hoefafwijkingen kunnen voor blessures zorgen. Een goede hoefsmid, kan hier echter veel aan doen.
Prok keuring is geen moment opname. Dat zou dan voor elke röntgenologische keuring gelden.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:15

kunnen ze het PROK certificaat krijgen als ze zelf geen stermerrie ofzo zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:17

Maristj schreef:
kunnen ze het PROK certificaat krijgen als ze zelf geen stermerrie ofzo zijn

Ja, dat kan.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:19

ok bedankt :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:48

sarabande schreef:
Voor zover ik jouw beschrijving begrijp is het blessureleed bij het onderhavige paard voornamelijk te danken aan het (onbehouwen?) karakter. Omdat naast gezondheid ook prestatie iets is waarin een fokmerrie zich bewezen moet hebben (je wilt immers gebruikspaarden fokken en geen grasmaaiers) is zon merrie niet interessant als fokmerrie.
Maar dat heeft, om on topic te blijven, weinig te maken met de waarde van het prok certificaat, want dat is slechts EEN onderdeel.

Volgens zitten we wel op 1 lijn ;)
het Prok is een onderdeel in de keuzes die je maakt. Maar óók als je het alleen over het stukje gezondheid hebt in die beslissing moet je dus verder kijken dan het prok certificaat.
De opmerking van sommige mensen: merrie is prok, en dus ok om mee te fokken is wat kort door de bocht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:03

Sprintje schreef:
Volgens zitten we wel op 1 lijn ;)
het Prok is een onderdeel in de keuzes die je maakt. Maar óók als je het alleen over het stukje gezondheid hebt in die beslissing moet je dus verder kijken dan het prok certificaat.
De opmerking van sommige mensen: merrie is prok, en dus ok om mee te fokken is wat kort door de bocht.

Ja dat klopt je telt gewoon de zaken op en maakt een keuze als een van de dingen niet kloppen, zeker in deze tijd.
Het is heel frustrerend om je veulens te moeten verkopen voor minder dan de dekprijs, maar met matige moeders is de kans daarop heel groot, als je ze al kwijt raakt.
Dus investeren in de merrie en met kwaliteit beginnen is nu nog meer dan voorheen de boodschap.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:18

Mijn merrie is ster en ik heb haar volledig laten keuren. Zij heeft super foto's alleen toen laten maken bij een DA die toen nog geen PROK foto's "mocht"maken. Nu kost het mij 400 euro als ik een PROK certificaat wil hebben. Ik laat een paard zowiezo altijd keuren ookal is de merrie of moeder PROK. Ik ben van mening dat prok een momentopname is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:22

caro29 schreef:
Mijn merrie is ster en ik heb haar volledig laten keuren. Zij heeft super foto's alleen toen laten maken bij een DA die toen nog geen PROK foto's "mocht"maken. Nu kost het mij 400 euro als ik een PROK certificaat wil hebben. Ik laat een paard zowiezo altijd keuren ookal is de merrie of moeder PROK. Ik ben van mening dat prok een momentopname is.

Is ook, behalve voor het erfelijke aspect. Door een trap kan er "makkelijk" een chip ontstaan, of wat dan ook.
Allen zijn dit vaak geen erfelijke aspecten en dus voor de fokkerij niet van belang. :) Maar als je paard wel een chip heeft en je laat haar daarna pas PROKken, dan heb je pech. Ook al is het geen erfelijke afwijking.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:26

Quir schreef:
Is ook, behalve voor het erfelijke aspect. Door een trap kan er "makkelijk" een chip ontstaan, of wat dan ook.
Allen zijn dit vaak geen erfelijke aspecten en dus voor de fokkerij niet van belang. :) Maar als je paard wel een chip heeft en je laat haar daarna pas PROKken, dan heb je pech. Ook al is het geen erfelijke afwijking.

Dat zijn uitzonderingen en daar kan je er nog wel een heleboel van bedenken. Feit is dat prok voor b.v. kopers van een veulen toch een beetje zekerheid geeft. Niets is zo naar dan na 2 1/2 jaar zorgvuldig opfokken erachter komen dat het dier niks waard is omdat er van alles aan mankeert. Omdat de prok ook de andere zaken registreert (of ze nu meegewogen worden of niet vind ik in dit kader minder belangrijk zolang niet aangetoond kan worden dat die erfelijk zijn, zoals kogels) weet je waar je wel en waar niet op kan toegeven.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:34

Ik heb wel een beetje de zelfde vraag als TS hierboven ergens:
waarom worden de foto's van de kogels wel gemaakt, maar niet mee genomen in het oordeel?? Ik ken een heel aantal paarden die op de kogels C of zelfs D hebben en toch prok zijn. Als je de foto's toch maakt, waarom dan niet meenemen???

Dees, om te stellen dat een fokmerrie zonder PROK-certificaat te denken stelt, is ook nog de vraag. Bij de tuigpaarden bijvoorbeeld wordt nog heel weinig geprokt.
Bij merries die na het invoeren van de PROK-certificaat al op oudere leeftijd waren, kan het dus zijn dat ze door trauma een afwijking hebben en daardoor niet meer prok-waardig zijn, terwijl ze verder spijkerhard zijn...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:38

En heel veel mensen die met die merries niet eens meer de moeite nemen om ze te PROKken op latere leeftijd.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:39

Als je fokt met een prok merrie weet je dat de botten op het moment van keuren oke waren. Maar spat of hko kan toch in later stadium ontstaan??
Maar als een paard een blessure heeft en je wilt ermee fokken, dan vind ik het alleen réeel als de merrie er geen pijn aan ondervindt. Zo niet, dan kan dat prima.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:43

MariekeA schreef:
Ik heb wel een beetje de zelfde vraag als TS hierboven ergens:
waarom worden de foto's van de kogels wel gemaakt, maar niet mee genomen in het oordeel?? Ik ken een heel aantal paarden die op de kogels C of zelfs D hebben en toch prok zijn. Als je de foto's toch maakt, waarom dan niet meenemen???

Dees, om te stellen dat een fokmerrie zonder PROK-certificaat te denken stelt, is ook nog de vraag. Bij de tuigpaarden bijvoorbeeld wordt nog heel weinig geprokt.
Bij merries die na het invoeren van de PROK-certificaat al op oudere leeftijd waren, kan het dus zijn dat ze door trauma een afwijking hebben en daardoor niet meer prok-waardig zijn, terwijl ze verder spijkerhard zijn...

Omdat niet vastgesteld kan worden dat kogels overerfbaar zijn, daarnaast worden kogels vaak tijdens de opgroei in een groep beschadigd.
Voor mij betekent echter dat als de kogels niet schoon zijn de merrie drager is dus ik fok daar dan niet mee. Dat bedoel ik met de fokker krijgt door de prok ook keuzes die hij/zij zelf in kan vullen.
Voor de sport betekent het weghalen waarna ze er zelden nog last van hebben.