Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Quir schreef:Ik heb niet op de poll gestemd, omdat het nogal kort door de bocht stellingen zijn. Het ligt er echt maar net aan wat voor blessure het paard heeft.
fokfanaat schreef:voor mezelf is prok niet genoeg, ik wil ook dat ze op sesambeentjes en artrose bv goed scoren. Ook de kogels moeten goed zijn.
Een peesblessure bv zou me niet tegenhouden, voor zover ik weet is dit niet erfelijk.
Voor zover ik weet zijn chips die na een 2e verjaardag ontstaan, niet erfelijk.
Dees schreef:Met PROK is beter dan zonder PROK.
Bij de aankoop van een dier, veulen of iets ouder, vind ik een PROK certificaat op de moeder een grote pré.
Tuurlijk, het geeft geen enkele garantie, maar het zegt wel iets over de kwaliteit waar de fokker mee is begonnen.
Geen PROK zegt hetzelfde, maar dan omgekeerd evenredig
Inzake de kreupelheid van de merrie waar TS het over heeft - ik denk dat het wijs is als de reden van die kreupelheid in ogenschouw wordt genomen. Als de oorzaak telkens extern was en de factor pech een grote rol speelt, zou het mij niet verhinderen om met die PROK-merrie te fokken.
Maar heeee, als zij zichzelf stelselmatig kapot trapt door voernijd, of dermate weke koten heeft dat de pezen het niet aan kunnen of.. of ... of... dan ligt het imo wel nét even anders.
Hangt dus echt af van het hoe en waarom.
Sprintje schreef:[
Bij mijn merrie (idd de reden waarom ik nieuwsgierig was naar andere meningen) is het steeds lomp gedrag in de wei en paddock. Hard werken heeft ze nog nooit écht gehoeven, omdat er altijd wel weer pech isDit zijn ondere andere gebroken griffelbeen, wonden, irritatie in (schoon) kogelgewricht, en aan 2 benen chipjes die later zijn ontstaan waar ze geen last van heeft. Vooral de combi van het gebroken griffelbeen en de chipjes maken mij enorm aan het twijfelen of het nu wel zo slim is met deze merrie te willen gaan fokken.
Ik denk dat dit eerder haar onbehouden karakter is dan een werkelijk zwak gestel, maar goed wie zal dat kunnen zeggen. En dat karakter is natuurlijk ook erfelijk![]()
Maar het gaat me vooral ook om de algemene houding van veel mensen om mij heen: De merrie is prok, en dus gezond genoeg om mee te gaan fokken.
sarabande schreef:Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.
Sprintje schreef:sarabande schreef:Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.
Ik hang het karakter absoluut niet aan het PROK. Het PROK certificaat is een heel goed iets om de algehele gezondheid in de fokkerij te reguleren. Wat ik meer bedoel is dat je misschien ook verder moet blijven kijken. Dus is pech werkelijk pech, of misschien ook wel een zwakker gestel?
Sprintje schreef:sarabande schreef:Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.
Ik hang het karakter absoluut niet aan het PROK. Het PROK certificaat is een heel goed iets om de algehele gezondheid in de fokkerij te reguleren. Wat ik meer bedoel is dat je misschien ook verder moet blijven kijken. Dus is pech werkelijk pech, of misschien ook wel een zwakker gestel?
sarabande schreef:Voor zover ik jouw beschrijving begrijp is het blessureleed bij het onderhavige paard voornamelijk te danken aan het (onbehouwen?) karakter. Omdat naast gezondheid ook prestatie iets is waarin een fokmerrie zich bewezen moet hebben (je wilt immers gebruikspaarden fokken en geen grasmaaiers) is zon merrie niet interessant als fokmerrie.
Maar dat heeft, om on topic te blijven, weinig te maken met de waarde van het prok certificaat, want dat is slechts EEN onderdeel.
Sprintje schreef:Volgens zitten we wel op 1 lijn![]()
het Prok is een onderdeel in de keuzes die je maakt. Maar óók als je het alleen over het stukje gezondheid hebt in die beslissing moet je dus verder kijken dan het prok certificaat.
De opmerking van sommige mensen: merrie is prok, en dus ok om mee te fokken is wat kort door de bocht.
caro29 schreef:Mijn merrie is ster en ik heb haar volledig laten keuren. Zij heeft super foto's alleen toen laten maken bij een DA die toen nog geen PROK foto's "mocht"maken. Nu kost het mij 400 euro als ik een PROK certificaat wil hebben. Ik laat een paard zowiezo altijd keuren ookal is de merrie of moeder PROK. Ik ben van mening dat prok een momentopname is.
Quir schreef:Is ook, behalve voor het erfelijke aspect. Door een trap kan er "makkelijk" een chip ontstaan, of wat dan ook.
Allen zijn dit vaak geen erfelijke aspecten en dus voor de fokkerij niet van belang.Maar als je paard wel een chip heeft en je laat haar daarna pas PROKken, dan heb je pech. Ook al is het geen erfelijke afwijking.
MariekeA schreef:Ik heb wel een beetje de zelfde vraag als TS hierboven ergens:
waarom worden de foto's van de kogels wel gemaakt, maar niet mee genomen in het oordeel?? Ik ken een heel aantal paarden die op de kogels C of zelfs D hebben en toch prok zijn. Als je de foto's toch maakt, waarom dan niet meenemen???
Dees, om te stellen dat een fokmerrie zonder PROK-certificaat te denken stelt, is ook nog de vraag. Bij de tuigpaarden bijvoorbeeld wordt nog heel weinig geprokt.
Bij merries die na het invoeren van de PROK-certificaat al op oudere leeftijd waren, kan het dus zijn dat ze door trauma een afwijking hebben en daardoor niet meer prok-waardig zijn, terwijl ze verder spijkerhard zijn...