[TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:20

Afgelopen weekend kregen we tijdens een oefenmaraton interessante informatie van onze DA, die daar aanwezig was voor de VET-controles. Het ging erom dat onze Tinker Gijs bij inspanning vaak al snel flink staat te 'pompen'. Hij heeft echter een uitstekende conditie. Bovendien rijden we ook mendurance en weten dat Gijs heel erg kan staan hijgen terwijl zijn hartslag etc. prima in orde zijn.

Onze DA vertelde daarop het volgende:
Tinkers hebben per vierkante centimeter meer haar dan een 'gemiddeld paard' (d.w.z. paarden met meer Arabisch bloed). Zeker met een wintervacht hebben ze het dus snel warm. Met hun dikke vacht kunnen Tinkers tijdens of na het werk hun warmte vaak moeilijk kwijt, waardoor ze gaan 'hijgen'. Ze gaan net als honden met een dikke vacht snel en opppervlakkig ademhalen om hun warmte via de mond kwijt te raken.
Friezen hebben vaak hetzelfde. Zij werden (worden?) regelmatig bij de dierenartscontrole uitgesloten bij wedstrijden omdat ze dan staan te 'pompen'. Daarom is hier onderzoek naar gedaan en hijgen blijkt voor Friezen (en hoogstwaarschijnlijk dus ook voor Tinkers) een normale reactie te zijn om warmte te verliezen.
Als je Tinker dit doet, raadt onze DA aan om je paard gedeeltelijk te scheren, zodat hij zijn warmte makkelijker kwijt kan. Als je maar gedeeltelijk scheert kan je paard volgens hem nog steeds zonder deken door het leven gaan. Aan de hand van zijn beschrijving zou ik zeggen dat hij een model voor ogen heeft zoals plaatje 5 of 6 in de post van Yvonne in dit topic: [TI] HELP! Tinker scheren..

Wij maakten ons al een tijd lang zorgen over het gehijg van onze Gijs en zijn dus erg blij met deze informatie. We gaan ook zeker proberen of gedeeltelijk scheren inderdaad helpt.

Maar goed, ik ben dus benieuwd of andere Tinkereigenaren hier op Bokt ook zo'n 'hijger' hebben?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:44

Wij hebben twee shetten waar we graag mee mennen, en die we liefst dekenloos laten. Ik neem nu aan dat voor shetten het haarverhaal uit jouw post ook van toepassing is. Wil je laten weten of het voor jouw Gijs gewerkt heeft? Wellicht is het dan iets om ook bij onze kleintjes tot te passen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:51

kanniet schreef:
Wij hebben twee shetten waar we graag mee mennen, en die we liefst dekenloos laten. Ik neem nu aan dat voor shetten het haarverhaal uit jouw post ook van toepassing is. Wil je laten weten of het voor jouw Gijs gewerkt heeft? Wellicht is het dan iets om ook bij onze kleintjes tot te passen.

Ja, over een tijdje zal ik hier zeker verslag doen van onze ervaringen!

Toushie

Re: Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:10

Ben benieuwd naar jou ervaring dan!
Onze tinker pompt inderdaad ook zo.
Terwijl hij eveneens een super conditie heeft.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:31

Hier 2 hijgers! Waarvan een echt een heel goede conditie heeft, maar ze hijgt dan ook al heel erg snel. De ander hebben wij na flinke inspanning ook een keer na laten kijken door onze VA op hartslag en longen en dat klonk allemaal prima. Dus wij kregen idd ook de verklaring van warmte kwijt moeten. Rijden nu dus ook zonder zorgen gewoon door als er wat gehijgd wordt. Mensen kijken weleens van tjee, die is moe! :o

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:37

Hier ook een pomper....dacht idd dat het een gebrekkige conditie was.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:44

Vooral als het erg warm is staat roos na een flinke training ook te pompen.
En als het warm is, komt ze dus ook slecht op adem terug,zelfs na lang uitstappen.
Kan de warmte gewoon niet kwijt idd.
Ik spoel haar benen dus af waardoor ze dus gekoelt word en snel op adem terug komt.
Of afsponzen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:47

Harley pompt niet echt maar heeft wel giga last van al het zweet. Dat begint schijnbaar erg te jeuken waardoor meneer constant naar zijn borst hapt, zijn neus wil schuren enz.
Het zweet loopt dan letterlijk langs zijn benen naar beneden in een (zwarte, door het vuil...) straal/streep.
Wellicht is dat scheren voor Harley ook een oplossing...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:05

@Grrr: dat omstanders denken dat hij moe is kan me niet zo veel schelen, maar wij doen mee aan aangespannen marathons en mendurance, waarbij je dierenartscontroles krijgt en we kregen er dus elke keer opmerkingen over; daardoor werden we dus toch wel ongerust...
@Roos: ja, in de zomer kun je goed koelen met water en dat doen we dan ook, maar als het 's winters koud wordt vind ik dat toch niet zo geslaagd.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:19

Ik ken meerdere tinkereigenaren die ivm het vele zweten (weet niet of ook ivm hijgen/ pompen) de borst scheren :) dus beetje zoals plaatje 9 of 10 alleen dan niet onder buik dat scheelt ook al veel :j en hoef je verder niet met dekens aan de slag.

Say heeft er ook wel eens last van gehad in binnenbak en toen ook laten testen maar idd conditie en hartslag/ longen e.d. waren goed. Nu rij ik voornamelijk in buitenbak en bos en daar heeft ze er geen last van (ja of ze moet drammerig zijn dan kan ze ook nogal geluid maken :=)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:30

Mmm: misschien moeten we beginnen met alleen de borst scheren en als dat niet voldoende helpt nog wat meer eraf? Daar zal ik eens over nadenken...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:36

Idd meer kan altijd nog :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:19

Geen hijger, wel een zweter. Ze zit al flink in haar vacht en het is de afgelopen dagen warm geweest. Dan loopt het zweet er schuimend af. In de zomer ook, dan druipt het zweet er letterlijk af. Vinden mensen ook wel eens zielig, voor haar is het puur een manier om de warmte kwijt te raken.
Scheren doe ik niet, pas mijn rijden er gewoon op aan. Daarnaast rijdt ik ook niet vaak genoeg/intenstief genoeg om het scheren op te kunnen vangen als het ware. Als ik drie keer in de week rijdt is het veel, dus dat 'rechtvaardigt' het scheren imo niet echt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:26

Gelijk heb je Berdien! Maar onze Gijs moet dagelijks aan de bak en op sommige dagen zelfs meer keren per dag. Daarnaast rijden we aangespannen flinke ritten en wedstrijden. Ik ben absoluut geen voorstander van sscheren en dekens, maar als Gijs door gedeeltelijk scheren comfortabeler z'n werk kan doen gun ik hem dat van harte...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:30

Precies, dan zou ik het ook overwegen hoor! Wellicht niet geheel, maar een soort jachtstreep zodat ze de warmte kwijt kunnen zonder dat je met dekens moet beginnen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:35

volgens mij geldt dit niet alleen voor tinkers!
bedankt voor de info.

mn kwpn met een dichte vacht kan ook zo 'hijgen' terwijl haar conditie hetzelfde is, ik ga even dat scheertopic bekijken.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:37

Jaah! Een racestreep :D :+ ! Maar alle gekheid op een stokje: ik hoor graag of dit idd een veelvoorkomend iets bij Tinkers is. Dan ga ik de DA om dat onderzoek vragen en schrijf ik er een artikel over voor de Battie (blad van het stamboek voor Tinkers, waarvan ik eindredacteur ben).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:57

sil is ook gouw aan de zweet en hijg
ik gooi sil vroeg een jas aan zodat ie niet veel vacht maakt in de winter

maar goed sil word iedere keer na de training geheel afgespoten (en ik krijg het idee van hem dat ie dit helemaal niet erg vind :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:24

Ik zie dit ook bij mijn Quarters.
Na een zware training lang, oppervlakkig en snel ademhalen.

Ons advies was om het paard af te spuiten met verwarmd water rond de 30 graden.
De bloedvaten aan de huid gaan dan niet dicht maar blijven de warmte afvoeren.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:25

Hier op de manege staat ook een tinker die na de les zo staat te pompen. Nu stappen ze die extra lang uit, maar dat helpt geloof ik niet zo heel goed.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:34

Ariebren schreef:
Ik zie dit ook bij mijn Quarters.
Na een zware training lang, oppervlakkig en snel ademhalen.

Ons advies was om het paard af te spuiten met verwarmd water rond de 30 graden.
De bloedvaten aan de huid gaan dan niet dicht maar blijven de warmte afvoeren.

Zoals ik al schreef: dat is prima in de zomer, maar in de winter wil ik 'm niet elke dag afspuiten. Ook al niet omdat zijn sokken dan elke keer nat worden, hetgeen mok in de hand werkt.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:47

Ja mijn Jenny is ook een hijger, ze doet het ook als we gewoon stappen buiten en ze dus niet echt inspannend bezig is, we waren al bang dat ze wat aan haar ademhaling mankeerde maar dat is alles in orde, ze doet gewoon alles met geluid! Ze snurkt en snorkt wat af!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:53

Die van mij deed het eigenlijk helemáál niet! Zelfs na een uur flink werken. Dat was hij van boven tot onder bezweet, maar hij ademde redelijk normaal. Wel wat sneller natuurlijk, maar niet dat ie zwaar aan t pompen was.
De laatste tijd heeft ie wel een paar keer flink gepompt, dierenarts laten komen, schimmel/stofallergie.. Sindsdien heb ik eigenlijk niet meer echt intensief gewerkt met em.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:45

mijn tinker is nog maar 2 maar met de aantal warme dagen dan we gehad hebben stond ze ook flink te pompen.
had namelijk lopen vliegen en stond helemaal te stomen

ik denk dat ik haar volgned herfst wel onder dekens ga zetten zodat het de vacht iets ondedrukt.
ze hoeft van mij niet glad in het haar maar dat ze het wel wat makkelijker heeft.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:04

Hier ook een hijger. Ik spons/spoel dan af met water op de nek/hals/borst en dan is 't snel weer over.