Mijn 6 - jarige NF - merrie is een zeer preuts en nuffig typje. Het is zelden of nooit aan haar te zien of ze hengstig is, en gedraagt zich altijd even gelijkmatig, lief, rustig en vooral lady-like. Ze staat vrij hoog in rang in de kudde en andere paarden of pony's heeft ze nauwelijks belangstelling voor. Ze tolereert hen als het er niet teveel zijn, en anders moooooven!
Tijdens buitenritten bepaalt zij haar eigen tempo. Gaan de anderen vooruit? Prima, dan ga je toch? Loopt zij harder dan een ander ... heeft die ander pech.
Behalve..... de bijna 20 jarige macho schimmel volbloedruin die Amigo heet!
Als ze hem ziet, is ze spontaan hengstig en hoe! Ze biedt zich aan, zakt door haar benen, plast voortdurend en Amigo wil nog maar 1 ding: er bovenop! Heb 1 keer de fout gemaakt door ze aangrenzende weides te geven (met een stukje niemandsland er tussen). Zij met haar achterwerk bijna tegen het schriklint, hij kapte zijn linten gewoon door, stroom of geen stroom!
Tijdens buitenritten kleeft ze aan zijn kont, en loopt hij als een haan zo trots rond. Op hem heb ik dus mijn eerste onbedoelde en ongeschoolde passages en piaffes gemaakt, omdat zijn merrie in zijn kielzog loopt! Zij paradeert dan hackney-achtig en vooral tuttig kijkend achter hem aan.
Kortom, het stel is nu al 3 jaar hopeloos verliefd....
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt met je Forester-merrie?
(n.b.: we denken overigens dat de ruin een halfgecastreerde klophengst is, hoewel hun gedrag alleen bij elkaar zo extreem is. Er staat nl nog een merrie op stal, waar hij wrs pas interesse in gaat krijgen als ze bij elkaar in de wei worden gezet.)