Veulen van 4 maanden bij ruin van 10 jaar zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pukster

Veulen van 4 maanden bij ruin van 10 jaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:32

Hallo

Wij hebben een ruin van 10 jaar Sjefke lekkere eigenwijse shet
Nou kan ik er een merrietje van 4 maanden bij kopen
Maar ik heb met die kleintjes geen ervaring
Hoe gaat het bv in het begin zetten we ze eerst apart (Wei is in stukje verdeeld dus dat kan)
Is dat niet zielig voor zo'n kleintje
Wat krijgen ze extra buiten gras en stro te eten
blijven ze in de winter ook buiten zonder dekentje
Waneer worden ze gechipt en van af welke leeftijd hoefsmid en entingen

Veel vragen dus

Wilawander

Re: Veulen van 4 maanden bij ruin van 10 jaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:46

Normaal horen veulen tot 6 maanden bij de moeder.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:49

Misschien is het verstandig om het veulen niet te kopen aangezien je er te weinig van weet? Zon jonge veulen heeft een moeder nodig. En als het echt niet anders kan een pleegmoeder. Miss handiger een volwassen shet te kopen als je op zoek bent naar een maatje voor je shet :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:53

4 maanden is wat jong maar het kan prima als ze er klaar voor is. De verzorging is ongeveer hetzelfde als je volwassen shet.

Wel kan je het beste er dan nog een klein wurmpje bij zetten dan heeft ze een speelkameraatje en je oudere heer ook eens rust. Bij elkaar of apart kijk het even aan. Mijn oude dame was een eenling daar kon ik vanalles bij in de wei zetten. Werden ze boos dan ging ze wel in de andere hoek staan die kon met alles overweg de nieuwe is wat lastiger (dominater) maar voor een jonkie is ze een schat.

Het is wel verstandig om ze een beeje opfokbrok te geven voor de mineralen naast hooi en gras in de winter.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:25

Ik denk dat het het beste is als een veulen bij andere veulens komt te staan, ze hebben echt speelkameraadjes nodig.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:32

Zou ik niet doen. Dan gewoon samen. Maar let wel op want die kleine zal waarschijnlijk bij de oude proberen te gaan drinken. Die van mijn vriend ging bij de hengst aan zijn geval drinken en die wist even niet meer wat hij moest doen :D
Maar wij hebben er ook een 2e veulen bijgehaald maar ze speelden wel allemaal samen. Hengst was 16 jaar.

Pukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:11

Het veulen komt sowieso in de wei in een apart afgezet stukje te staan omdat de mensen waar ze van is haar bij haar moeder weg gaan halen
ze hadden dus aan mij gevraagd of ik haar wilde kopen
nu hebben we afgesproken dat ze het veulen best bij mij op dat stukje land mag zetten maar het blijft haar veulen
En als ik het dan als nog wil kopen kan dat maar misschin wil iemand ander haar wel kopen in de tussen tijd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:51

Een veulen van 4 maanden moet je niet alleen maar bij een 10 jarige laten staan en dan zeker niet op een apart stukje.
Hij heeft leeftijdsgenootjes nodig om mee te spelen, te rennen en van te leren. Dit heeft veulen nodig voor de ontwikkeling(zowel geestelijk als lichamelijk)

Er moet tenminste 1 ander veulen bij.

Maar ik zou zo'n diertje gewoon naar de opfok brengen. Staat ie fijn met 6 tot 12 leeftijdsgenootjes in de groep.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:56

Pukster schreef:
Hallo

Hoe gaat het bv in het begin zetten we ze eerst apart (Wei is in stukje verdeeld dus dat kan)

Veel vragen dus

Als jij niet de mogelijkheid heb om de veulen bij andere veulens te kunnen zetten is het wel een goed idee om het veulen bij de ruin te zetten. Als het een lieve ruin is zal het zich bekommeren om het veulen.

Ik heb mijn merrie ook gekocht met drie maanden... Ik was intens verdrietig hoe eigenaren het veulen zo vroeg bij moeder vandaan hadden gehaald, ik wilde haar hebben en met 6 maanden naar opfok brengen (opfok kan meestal niet eerder). Tot die tijd had ik wel een klein probleempje, geen andere veulens op stal... Ik heb besloten haar bij een ruin te zetten, dat werd haar adoptie vader...

Vorig jaar heeft mijn merrie een veulen gekregen, Abano een lieve hengstveulen. Ook nu waren geen andere veulens. Merrie en veulen hebben bij een lieve ruin gestaan en daarna op wat latere leeftijd bij jaarlingen en ook nog eens tussen de koeien. Ook hij is met 6 maanden naar opfok gegaan. daar staat hij nu alweer een jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:08

Als overbrugging voor een periode totdat het veulen naar de opfok gaat is het inderdaad geen probleem om het veulen bij de ruin te zetten.

Maar niet als permanente oplossing.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:14

sefanja schreef:
Pukster schreef:
Hallo

Veel vragen dus

Als jij niet de mogelijkheid heb om de veulen bij andere veulens te kunnen zetten is het wel een goed idee om het veulen bij de ruin te zetten. Als het een lieve ruin is zal het zich bekommeren om het veulen.

Ik heb mijn merrie ook gekocht met drie maanden... Ik was intens verdrietig hoe eigenaren het veulen zo vroeg bij moeder vandaan hadden gehaald, ik wilde haar hebben en met 6 maanden naar opfok brengen (opfok kan meestal niet eerder). Tot die tijd had ik wel een klein probleempje, geen andere veulens op stal... Ik heb besloten haar bij een ruin te zetten, dat werd haar adoptie vader...

Vorig jaar heeft mijn merrie een veulen gekregen, Abano een lieve hengstveulen. Ook nu waren geen andere veulens. Merrie en veulen hebben bij een lieve ruin gestaan en daarna op wat latere leeftijd bij jaarlingen en ook nog eens tussen de koeien. Ook hij is met 6 maanden naar opfok gegaan. daar staat hij nu alweer een jaar.

Bij vier maanden hebben ze geen melk meer nodig maar drinken moeten ze toch nog tot dat ze 3,5 maand zijn???

Ik vind dit schandalig jong..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:41

Daar ben ik nou ook mee eens, maar de diegene waar ik mijn veulen van kocht had er andere ideeën over. Dan is dit een goed oplossing... Met goed voer en verzorging komt het wel goed. Mijn merrie is door te vroeg afspenen zeker onder de maat gebleven, zij gaven ook geen veulenbrok maar gewoon brok. Ouders zijn 1.60 en mijn merrie is met 6 jarige leeftijd gemeten op 137.5 m. Natuurlijk zijn er consequenties aan verbonden als jij een veulen te vroeg weg haalt. Het liefst zo lang lang mogelijk bij moeder laten staan...

Pukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:23

Ze staan nu twee uur samen in de wei
De eerste minuten wilde ze bij Sjefke drinken
Dit vond hij geen goed plan dus ging hij te keer na een uur ben ik weer gaan kijken en stonden ze naast elkaar in de wei
hij ruikt aan haar en lijkt haar neus en duwt haar de wei door dus ik hoop dat het goed komt
We gaan zo nog kijken de eigenaar heeft een zak muslie gegeven en daar moet ze 2 x per dag een handje van
Moest overigens wel lachen dat ze gelijk de meest korte grassprietjes op eet die voor Sjefke te min zijn

Ik begrijp dat het voor een aantal mensen geen goede oplossing is op deze manier

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:08

Alleen als dit voor een korte periode is, is dit een acceptabele situatie

Wil je een lichamelijk en geestelijk gezond volwassen paard krijgen zal hij bij jonge paarden in de wei moeten.

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:57

het is erg belangrijk dat hij of zij met leeftijd genoten spelen en doen.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:05

Ik hoop dat je gauw een passende oplossing kunt vinden. Het zij een opfok, het zij een ander veulen erbij. Kun je geen oproep doen op Marktplaats/bokt, waarbij je plek aanbiedt voor nog een veulen?

Pukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 17:30

Het zal zo blijven tot de eigenaar haar verkocht heeft

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:19

Even uit pure interesse: Waar staat ze?

Pukster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:00

Eindhoven

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:06

ik heb mijn paard ook met 3 maanden gekocht omdat zij hem al weg hadden gehaald bij zijn moeder hij heeft toen voor 1 maand bij een leeftijd genoot gestaan en daarna ook bij de volwassen gestaan en vooral merrie s (was toen nog hengst zelf) en dit is allemaal goed gekomen hij wist meteen zijn rang orde in de groep en waar hij stond enz

dus een paard van jonge leeftijd hoeft niet altijd bij leeftijdsgenoten te staan vind ik persoonlijk ze leren ook een hoop van oudere paarden.

maar dan weer even terug te komen op ts , dus voor dat kleine beestje kan het ook zeker wel bij je ruin komen te staan hij zal hem verder opvoeden in waar het nodig is.

ik zal met een dekentje het aan kijken of hij het niet koud heeft anders wel, maar ik heb altijd zo iets van als een paard het niet nodig heeft zal ik het ook nooit doen , vooral bij een veulen die wennen eraan , en als je ze nu al deken omdoen gaan ze er aan wennen dat ze zich zelf niet meer warm hoeven te houden

ik hoop dat je er wat aan heb

gr

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:16

Oudere Paarden rennen veel minder en spelen veel minder. Dit is ook voor een paard van levensbelang.
Door te rennen en te spelen ontwikkelen de botten, pezen en gewrichten zich beter.
Ook geestelijk hebben jonge veulens het nodig om te spelen.

Met dekentjes zou je al helemaal niet moeten werken op deze leeftijd.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:22

hoi ze kan best wel bij de ruin staan met gewenning natuurlijk, en dan naar de opfok. maar wie weet gaat het wel heel goed samen en gaat hij zich ook jonger voelen

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:25

denk dat een paard van 10 nog niet zo bejaard zal zijn als 1 van over de 20
ik ken zat paarden die 13 zijn en denken dat ze 3 zijn
dus denk niet dat zo een vaart zal lopen dat hij niet aan zijn beweging komt met de 10 jarige
en ze zullen niet zo spelen als 2 veulens als 4 maanden , maar spelen kan der ook gewoon weg nog inzitten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:10

shantal schreef:
denk dat een paard van 10 nog niet zo bejaard zal zijn als 1 van over de 20
ik ken zat paarden die 13 zijn en denken dat ze 3 zijn
dus denk niet dat zo een vaart zal lopen dat hij niet aan zijn beweging komt met de 10 jarige
en ze zullen niet zo spelen als 2 veulens als 4 maanden , maar spelen kan der ook gewoon weg nog inzitten

Een paard van 10 loopt niet zo te ravotten als een van 4 maanden.
Ga eens kijken op een opfok stal waar 6 tot 10 veulentjes bij elkaar staan. Die zij echt heel veel aan het spelen. Totaal anders dan oudere paarden.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:17

zo als ik al aangaf

ze zullen niet zo spelen als 2 veulens als 4 maanden , maar spelen kan der ook gewoon weg nog inzitten