Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pukster schreef:Hallo
Wij hebben een ruin van 10 jaar Sjefke lekkere eigenwijse shet
Nou kan ik er een merrietje van 4 maanden bij kopen
Maar ik heb met die kleintjes geen ervaring
Hoe gaat het bv in het begin zetten we ze eerst apart (Wei is in stukje verdeeld dus dat kan)
Is dat niet zielig voor zo'n kleintje
Wat krijgen ze extra buiten gras en stro te eten
blijven ze in de winter ook buiten zonder dekentje
Waneer worden ze gechipt en van af welke leeftijd hoefsmid en entingen
Veel vragen dus
sefanja schreef:Pukster schreef:Hallo
Wij hebben een ruin van 10 jaar Sjefke lekkere eigenwijse shet
Nou kan ik er een merrietje van 4 maanden bij kopen
Maar ik heb met die kleintjes geen ervaring
Hoe gaat het bv in het begin zetten we ze eerst apart (Wei is in stukje verdeeld dus dat kan)
Is dat niet zielig voor zo'n kleintje
Wat krijgen ze extra buiten gras en stro te eten
blijven ze in de winter ook buiten zonder dekentje
Waneer worden ze gechipt en van af welke leeftijd hoefsmid en entingen
Veel vragen dus
Als jij niet de mogelijkheid heb om de veulen bij andere veulens te kunnen zetten is het wel een goed idee om het veulen bij de ruin te zetten. Als het een lieve ruin is zal het zich bekommeren om het veulen.
Ik heb mijn merrie ook gekocht met drie maanden... Ik was intens verdrietig hoe eigenaren het veulen zo vroeg bij moeder vandaan hadden gehaald, ik wilde haar hebben en met 6 maanden naar opfok brengen (opfok kan meestal niet eerder). Tot die tijd had ik wel een klein probleempje, geen andere veulens op stal... Ik heb besloten haar bij een ruin te zetten, dat werd haar adoptie vader...
Vorig jaar heeft mijn merrie een veulen gekregen, Abano een lieve hengstveulen. Ook nu waren geen andere veulens. Merrie en veulen hebben bij een lieve ruin gestaan en daarna op wat latere leeftijd bij jaarlingen en ook nog eens tussen de koeien. Ook hij is met 6 maanden naar opfok gegaan. daar staat hij nu alweer een jaar.
shantal schreef:denk dat een paard van 10 nog niet zo bejaard zal zijn als 1 van over de 20
ik ken zat paarden die 13 zijn en denken dat ze 3 zijn
dus denk niet dat zo een vaart zal lopen dat hij niet aan zijn beweging komt met de 10 jarige
en ze zullen niet zo spelen als 2 veulens als 4 maanden , maar spelen kan der ook gewoon weg nog inzitten