Vraag aan volwassen shetliefhebbers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Vraag aan volwassen shetliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 13:12

Voor de volwassenen onder ons met een shetter :)

Wat doen jullie zoal met jullie grote kleine paarden? Voor de kar? Wandelen? Werk aan de lange lijnen? Vrijheidsdressuur?
Of heb je voornamelijk een shet om kindertjes erop te laten rijden? :)

Ik ben namelijk wat aan het rondsnuffelen voor een troetelshet voor mijzelf, maar ik met mijn 177cm en 63 kilo ga er natuurlijk niet op rijden :D wel wilde ik de shet-in-spé 24/7 buiten houden, met schuilstalletje, maar wil weten of ik een realistisch beeld heb als het gaat om wat je als volwassene zoal met een shet kan doen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:14

IndianLady hier op Bokt heeft een Shetlander die ze voor de kar aan het beleren is. Tevens doet ze dus lange lijnen, gaat met hem wandelen of fietsen.

Er is trouwens een Shetlander HK topic met ook volwassenen erin...misschien daar es kijken?

Edit: Emuline @ [SMP] [HK] Kletstopic shethouders

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 13:17

Dank je :j ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg voornamelijk de vraag 'kan ik op mijn shet rijden' :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:17

Die van mij lopen aan de longe, naast de fiets, aan de lange teugel en voor de wagen (en ook ohz).

Voor de wagen van groen tot ZZ nivo. Aan de langeteugel tot nu toe Midden2 nivo (op shetlandwedstrijden).

Haarballen kunnen echt wel iets hoor :).

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 13:23

Ja het is even het 'waarom wil je nou een shet, wat kun je er nou mee?'
Ware het niet dat ik shetters al van kleins af aan geweldig vind _O-

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:28

Waarom ik een shet heb.. ik ben zelf 1.75, rijden is niet mijn grootste hobby en ik hou zielsveel van die kleine haarbollen. Ik grondwerk voornamelijk met mijn shetlander. Ook werk ik aan de hand via de academische rijkunst en doen we gewoon veel leuke dingen. Ik volg 1 keer in de maand les met haar (Parelli les) waar we samen enorm veel van leren en daarnaast gaat ze soms mee naar mijn academische rijkunst lesjes en pikken we daar wat dingen vandaan wat we weer doen. Ze staat met mijn welsh 24/7 buiten met een schuilstal en is een enorme dondersteen. Had een prachtige Paddock Paradise gemaakt die ze met veel plezier gesloopt heeft, dus soms kan ik haar wel achter het behang plakken maar het meeste van de tijd is zij mijn grootste steun en toeverlaat. Ze is zo warm en vriendelijk en heeft een enorm karakter en dat komt vaak voor bij die kleine paardjes en daarom ben ik er zo gek op.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vraag aan volwassen shetliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:38

Ik heb shetlanders omdat ik 10 jaar geleden verliefd ben geworden op mijn huidige merrie en ik ben nog steeds helemaal gek van ze.
Ze zijn netjes opgevoed en luisteren prima, ik doe ook veel met ze.
Ze lopen voor de wagen, aan de fiets, aan de lange lijnen, VD.

Ze zijn wel gereden door kindjes in het verleden maar dat probeer ik een beetje af te houden, ze staan beide vrij scherp aan de hulpen en dat wil ik graag zo houden :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:41

Bij mij staan ze in de kudde zichzelf te vermaken, ze gaan naar keuringen, krijgen veulentjes en in de zomer zijn ze soms ''pony-was-project''

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:51

Hier nog een volwassen Shetliefhebber.
Shet is op een leeftijd van 4 maand aangekocht als weide/stalmaatje voor mijn Tinker. Ondertussen is Hercules 6.5 jaar oud en ingereden ohz en enkelspan beleerd voor de kar.
Mennen doen we eigenlijk niet meer met hem (ik voel me niet vertrouwd genoeg met mennen en mijn man ment liever met ons 2-span Tinkers) maar in het afgelopen jaar werd hij wel zeer regelmatig bereden.
Vandaag heb ik eindelijk een longeersingel (met veel ringen) in zijn maat gevonden en als de paarden vanaf volgende week weer aan huis staan moet meneer aan het werk aan de longe en lange lijnen en ik wil met hem gaan fietsen :j

En natuurlijk wordt hij over een jaartje of 2-3 de rij- en knuffelpony van onze dochter (die nu al helemaal weg van d'r pony is <3 :D )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:57

Ik verzorgde drie shetten, wat een lol zeg! :D

Eentje loopt voor de wagen, of gaat aan de hand mee met rijden.
De andere heeft mijn nichtje "ingereden" (gewoon erop gaan zitten en wegwezen dus) en is voor de kar "beleerd". Pony was al heel wat gekkigheid gewend, dus keek van dit alles niet echt op. Was inspannen en wegwezen.
De derde is vooral mooi zijn shet, gaat aan de hand mee maar kun je op rustige plekken ook gewoon los laten lopen. Komt dankzij vrijheidsdressuur op commando bij je. :D

En natuurlijk kunnen ze allemaal lekker vertroetelt etc. worden. :)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:02

Hier nog een volwassen shetliefhebber!
Ik heb hem nu 4 maandjes (verzorgde hem hiervoor al naast mijn andere verzorgpaardje) en kan echt niet zonder hem :)
Hij kan voor de kar, vrijheidsdressuur, dubbele longe, of we wandelen lekker, en ik ben nu bezig met zadelmak maken. Ik ga er niet op rijden (hoogstens af en toe in het land rond hobbelen voor de lol) maarvind het ook handig dat hij veelzijdig is. Dus je kan echt ontzettend veel met een shet!

*edit - en vergeet niet dat het ook nog eens ontzettend schattig is zo'n kleine pluizebol :+

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:08

Die van mij heeft nog steeds als hoofdfunctie om mijn tinker te vermaken. ;)

Ik kocht hem als ondeugend en onbeleerd klein troetelpony'tje. Maar ik heb hem inmiddels beleerd en opgevoed en heb ontzettend veel plezier met hem.

Ik gebruik hem nu vooral om kleine kinderen paardrijles mee te geven. Dat doet hij werkelijk fantastisch!
En hij staat voor de wagen, dus ik men zo af en toe ook met hem.

Hij kan ook aan de longe, lange lijnen, naast de fiets, gewoon wandelen ed. Noem het maar op.
Dus dat doen we ook wel eens, als ik er tijd voor heb.

Genoeg om met zo'n uk uit te vreten hoor. Ze zijn ook heel handig om dingen op te oefenen. Dingen die ik nog nooit gedaan had (bv. lange lijnen, dubbele longe, longeren met elastiek, etc) probeerde ik eerst met hem en daarna met mijn tinker. Voelt toch wat vertrouwder met zo'n kleintje, haha. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:35

Ik men met mijn shetten en ik heb er een ruitertje van 7 voor. Zij gaat vanaf volgende week met Hans naar de ponyclub.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:37

Mijn shetten zijn bedoeld om mee te fokken en ben nu bezig om de oudste te beleren voor de kar.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:37

Ik heb mijn minitje er bij voor mijn haflinger waar ik wel op rij. Ik wandel wel eens met haar en ben een beetje bezig met longeren enzo. Maar voor de rest doe ik er niet zoveel mee behalve vertroetelen :P

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:41

Op mn werk hebben we een super lieve shet staan waar we best wel veel mee doen.
Wandelen,aan de hand laten springen,longeren,lange lijnen, en ze is een superpony voor de kar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:41

Ik heb mijn shet voor de wagen, en zo nu en dan rijd er wel eens een kindje op. Ook kan hij VD en wandelen we erg veel. Lange Lijnen doe ik niet zozeer met hem.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:14

Haha, ook ik krijg nu telkens de vraag: Daar kun je toch helemaal niet op rijden? Nou, wat moet je daar dan mee???? :?
Ik heb Olliebol nu een paar weekjes en ik zou niet meer zonder haar willen.
Ze is een heerlijke knuffel.
Ik ben nu veel met haar aan het wandelen en ik ben probeer haar te longeren, wat ze niet echt interessant vindt.
Gisteren merkte ik bij een wandeling dat ze het heel leuk vindt om voorop te lopen, dus lange teugels gaan nu in de bestelling! :)*

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:15

Mij wordt vaak gevraagt of het mijn verzorgponys zijn ;) Neeh zijn toch echt de mijne :D

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:26

Ik heb ook een shet waar ik mee fiets, longeer en hij loopt voor de kar ,wat hij geweldig vind
Nu is het wel een shet die alles leuk vind ,als hij maar aandacht krijg
Eigenlijk een klein paardje dat word behandeld als een groot paard ,buiten dat ik er natuurlijk niet op kan rijden
Hij houd ook mijn haf gezelschap in de wei en op stal

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:07

Ik krijg op wedstrijd vaak de vraag waneer ik een 'echt paard' ga kopen. Zeker toen het ZZ berijkt was, of ik nu over ging op een 'echt paard'.
Tja, is die haarbal van mij nep dan? :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:13

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:00

Ik heb 2 shetlanders (en nog een welsh kruising ;) ) waarmee ik men: enkelspan en tweespan. Er hobbelen zo nu en dan ook kleine kids op. In de winter wordt de wagen natuurlijk ingeruild voor een slee als er genoeg sneeuw ligt, echt genieten is dat! Ook wandelen vinden ze erg leuk, lekker naar het strand enz.
Ik behandel mijn shetlanders gewoon net als grote paarden, hier zijn het geen bijzettertjes of grasmaaiers. Ze staan 24/7 op het land met een goede schuilstal, ook geschoren.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 12:35

Leuk om te zien dat ik niet de enige ben in de volwassenen categorie die shetters leuk vind :) en ik wist heel niet dat er wedstrijden waren in het lange lijnen werk, erg leuk om te horen

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:58

Ik ben ook volwassen met shets haha.
Ik heb 6 shetlanders.
4 merrie's en 2 jonge hengstveulentjes.
Ik fok dus ook met mijn grut.
2 zijn er onder het zadel beleerd, alleen heb ik nu geen ruitertje meer.
ook ga ik er graag mee wandelen naar het bos.
Geweldig vinden ze dat.
Ook staat nog in de planning om voor de wagen te laten beleren.